Egy doboz Itália
Szöveges ítélet
A Pandával a bemutatása óta szemeztem: van valami nagyon vonzó ebben a végtelenül egyszerű Lego autóban, amihez tényleg az olaszok értenek igazán. Az ember beülve rögtön a zajos, vibráló nápolyi csúcsforgalomba képzeli magát, majd 1 perccel később már a toszkán tengerparton autókázik jóízűen... Nehéz megfogalmazni, mi adja ezt, de talán nem csak én vagyok így ezzel :).
Ezért miután egy Grande Puntonak köszönhetően kifejezetten jó véleményem alakult ki a FIATokról, a svájci frank hitelből egy Panda "karjaiba" menekülni logikus lépésnek látszott. Az akkor 70 ezret futott, első tulajdonostól származó eszméletlen jó matt kék színben pompázó kisautó egyedi rendelés lehetett: bár a legfapadabb Actual szintről van szó, ebben volt elektromos ablak, klíma, központi zár, színezett lökhárító is - meg néhány kisebb húzás itt-ott, ami esküszöm jól állt neki (autentikus :))! Az autót csupán 12.000 km-en át használtam, ezért ha a tartósságról bőven nem is, de másról azért tudok nyilatkozni.
- Belső: a Panda arányai nagyon trükkösek, képeken toronyháznak látszik, pedig valójában alig magasabb egy átlagautónál (pl. Puntónál csak 5 centivel). Viszont az üléseket is kb. ennyivel magasabbra rakták, ezért konyhaszékes panorámával vezethetünk. Az ülés formázása sem sokban különbözik az említett bútordarabtól, bár a hátat egész jól tartja. Elöl normálisan el lehet férni, bár néhány centi vállban még jöhetett volna, sőt, hátul is meglepően jó a hely, érdekes módon itt a fejtér a problémásabb. Persze a trükk a magas, felegyenesedett üléspozícióban keresendő, ezért hosszabb távon az utasok "zaja" hangosodik fel, nem a motoré :). A belső elrendezés meghatározó része a hatalmas középkonzol a felemelt váltóval: erre a sajgó térdünk és a nyáron a műanyaghoz tapadó vádlink folyamatosan emlékeztet - a kevesebb több lett volna. Cserébe az ergonómia (többi része :)) kifogástalan, minden kézközelben van, a rádióhoz még a szemünket sem kell levenni az útról (egy kis mellékinfó: az Actual és Active modellekbe utólag nem szerelhető gyári rádió, mert a fedélzeti komputer nem tudja kezelni...ugyanez érvényes az Actual-ről nagyon hiányzó hátsó ablaktörlőre is). A szellőzés egész hatékony, könnyen irányíthatók a kör alakú befújók. Az elektromos ablakok a váltó mögül irányíthatók, gyorsan megszokható, bár az utasoldali kapcsolót takarhatja a sebváltókar. Az alapkivitelben a kormány és az ülésmagasság is fix, ezt érdemes kipróbálni, de átlagtermethez így is kényelmes. A kormány jó fogású, ellenben a váltógomb fényes, csúszós műanyaga öngól. A kidolgozás rendben van, de pont néhány kényes ponton necces: az ajtón egyszerre kapaszkodó és behúzó szerepet betöltő műanyag ív hátoldala sorjás (és ugye ezt tapogatjuk minden alkalommal), a kalaptartóról lespórolták a felhúzó zsinórt, a motortérben pedig a fényezéssel bántak nagyon szűkmarkúan. De pl. a kormánykarok lényegesen jobb minőségűek, mint a Grande Puntóban. Ami miatt kritika érheti még a belsőt, az a pakolóhelyek hiánya: a fedetlen kesztyűtartó mellett csak a két térképzseb áll rendelkezésre, sok a kiaknázatlan terület. A csomagtér viszont meglepően nagy és prímán használható a nagy ajtón keresztül, még ha egy kicsit magas is a pereme. Sajnos a támla csak egyben dől előre a legtöbb kivitelben, de nem kell utánfutó feltétlen így sem egy IKEA túrához. És akkor még néhány bosszantó apróság: csomagtér csak kulcssal nyílik, a fejtámlák kemény gumiból készültek, a külső tükrök igen aprók, az övmagasság elöl nem állítható, sehol nincs kapaszkodó a tetőn, a kárpit könnyen koszolódik (az ajtókon elöl csak magasabb felszereltségnél szerepel).
- Vezetés, menettulajdonságok: az 1.1-es alapgép gyökereit archeológusok még keresik, de a jelenkori evolúciója a második generációs Pandával együtt kipusztult. Krokodilkönnyeket nem kell azért potyogtatni, bár a gépnek megvoltak az előnyös tulajdonságai: sima, kultúrált járás, megbízható szerkezet. Viszont a 840 kilós, ellenben kevéssé áramvonalas Pandával már meggyűlt a baja. Minden viszonyok között nehézkesnek, letargiásnak tűnik, az 1.2-es Grande Puntóval szemben nagyobb tempónál sem kompenzálta mindezt rugalmassággal. Röviden folyamatosan alulmotorizált hatást kelt, még ha nem is vészesen. 8 szelepesekre jellemzően a pörgetéssel csak a zajszintet tudjuk szabályozni, ezért jobb megnyugodni és békésen, kényelmesen (és ilyenkor csendesen) haladni a forgalommal. Kétségbe nem kell esni országúton és autópályán sem azért és még a zajszint sem lesz vészes (főleg ebben az árkategóriában). A sebváltó sajnos nem az igazi, az egyest és a rükvercet is nehezen veszi, az ötös rossz helyen is van. A pedálok picit darabosak, de azért még nem "binárisak" :). A kormány City funkciója kellemes, de ez egy érzékeny elektronika, jobban járunk, ha nem használjuk és akkor nem is romlik el :) - alapból könnyű a tekerés. A futóműből szerintem kihozták, amit lehetett, elfogadhatóan kényelmes, kanyarban is stabilabb a vártnál, bár természetesen az oldaldőlés tetemes. A gyárilag szerelt, igen ballonos 155/80-as gumik helyett lehet szerelni szélesebb, stabilabb papucsokat is.
- Megbízhatóság, fenntartás: a rövidke együttélés során egyszer lerobbant az autó - mint kiderült, a benzinpumpa mondta be az unalmast és ez nem ismeretlen dolog az 1.1-es FIAT Fire motorcsaládnál. Az autó többi része masszív benyomást keltett, a minimális zörgés a műanyagokból és nem másból jött. A fogyasztástól nem ájultam el, főleg városi használat mellett könnyen legurult 7 liter, néha több is, az azért erős, főleg a 35 literes tank tükrében.
ÖSSZEGZÉS
+ Kortalan forma
+ Tágas utas- és csomagtér
+ Jó kompromisszum a futómű
+ Strapabíró kivitel
- Hiányos Actual felszereltség (kesztyűtartó fedél, hátsó ablaktörlő, csomagtérvilágítás, osztott hátsó ülések)
- Gyenge 1.1-es motor
- Kicsit magas fogyasztás
Hibalista
- Benzinpumpa (72.000 km) - Izzócsere rendszeresen (a hátsó lámpát lebontani/visszaszerelni művészet...)
Ide hordtam szervizbe
Duna Autó Bp. III. kerület- Gyorsan, ügyesen dolgoztak- Árszabás korrekt- A tartozékrendelésem viszont a mai napig nem érkezett meg...
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
undefined
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 70000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Grande Punto | Következő autója? | Spark |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
