Jobbat senki se kívánjon! Családbarát autót tessék!
Szöveges ítélet
Mikor megvettük elhatároztam, hogy egy évnél előbb semmiképpen sem fogok véleményt írni róla. Hogy miért? Mert már megvételkor annyira beleszerettem, hogy tudtam: megalapozatlan ömlengés lenne csak belőle. Most eltelt több mint egy év, és tessék: kaptok egy megalapozott ömlengést…
Feleségemnek nem volt külön autója. Tavaly nyáron, a harmadik gyermekünk megszületése előtt, kellett egy olyan szekér, amibe három gyerek befér akár egy heti cuccal, kiskáddal, mindennel. Erre csak egy kombi lehetett alkalmas, mert a tetőboxot utálom. A Marea kombi megjelenése óta dobogtatja szívemet. Vétel előtt mindenki fűzte az agyamat, meg a feleségemét is, hogy csak nem akarunk egy Fiatot venni? Mintha ez a szó, hogy Fiat, egyenlő volna a fertővel. Ezzel szemben akárhány Marea tulajdonossal beszéltem, senki sem szidta – és most nem csak azokról beszélek, akik el akarták nekünk adni az övéket. Egyszerűen jó vele, ennyi jött le nekem. Hát mondom, ha jó (mert ezt mondták) és gyönyörű is (ezt meg látom, nem vagyok vak), akkor haddmenjen! Elkezdtük keresni. Ahhoz képest, hogy nem túl gyakori, elég jó felhozatal volt belőle. Egy kozmetikus csajtól vettük meg végül is, aki állítólag butikot akart nyitni, és azért vett ilyen nagyot, hogy tudjon cuccolni. Hát nem tudom. Elég szőke volt az igaz, de azér’ elgondolkodtam rajta: ki vesz zöccséges autónak újat? Először multijet motorosat gondoltunk venni, de azok annyival drágábbak, hogy sose jött volna meg a többlet kiadás a kevesebb fogyasztáson. 63 ezer kilométer, gyönyörű állapot, könnycsorgatóan szép mély padlizsán szín (a forgalmi szerint barna, ezek hülyék). Fityorettó. Ezt a nevet kapta, mer’ olyan igazi talján. Mikor feleségemnek először emlegettem, hogy majd egy ilyet kéne, akkor húzta a száját. Wagon-R-ünkben nagyon jól érezte magát, és ez a hosszú sportos autóstest megrémisztette. Aztán mikor az elsőt megnéztük, vezette 1-2 kilométert és azonnal megszerette. Érdekes módon ezzel úgy betolat két autó közé, mint a villám, a Wagon-R-rel meg inkább két kilométerrel messzebb állt meg, de sose akart tolatni. Három gyerekülés (illetve hát kettő, meg egy babahordozó) simán befér a hátsó üléssorra, pedig a hátsó pad közepe kicsit púpos. Szóval megvettük 1,6-os 107 LE-s benzines, 2000-ben gyártott, de 2002-ben üzembe helyezett szalonautó, sajnos klíma nélkül. Vétel után olajcsere meg egy kis Metabond bele, oszt azóta is szaggat mint a sárkány. 2500-as fordulat felett szinte bármivel versenyezhet, még 5 személlyel és tökig megrakott csomagtérrel is. A vezetési élmény nagyon sportos, jó a kormány, a fék is elfogadható (elől tárcsa, hátul dob + ABS). A gyerekek csak fekete villámnak hívják, és tényleg: ennél jobbat (főleg ennyi pénzért) senki ne kívánjon!
A belső anyagok jó minőségűek (ez alól talán csak a belső kilincsek foszlásra hajlamos festése kivétel) ha nem is mondható éppen izgalmasnak. Ajánlom családosoknak, a 7-8 literes fogyasztás szerintem ebben a kategóriában családbarátnak mondható, a külső magáért beszél, és egyet bizton állíthatok: nagyon jó vezetni, ezt még a Fiat-gyűlölők is elismerik (figyelem: a váltó is hibátlan! – a Suzukikhoz képest mindenképp). Az autó úgy sportos, hogy belül magas, a vezető ülés emelhető. Három gyereket bekötni: nem rövid művelet, de ebben könnyedén megtehető, és nem szakad le a hátam becsatolás közben, mint anyósom Nissan-jánál, amihez 3 méter mélyre kell hajolni. Amit kritikával kell illetnem: a gyárilag beépített rádiósmagnó bár gyönyörű, és egyedi kinézetű, de egy kezelhetetlen szar. Fityorettó még soha nem hagyott ott minket, félévente viszem szerelőhöz, de még sosem volt igazán dolga vele.
Lehet, hogy nőnek készültem eredetileg. de egyet még egyszer hangsúlyoznom kell: a tömegautó kategóriában ez egy gyönyörű gép, még ma is. A Bravó és Brava csak a felvezetés volt, a kiteljesedés: Marea. Tudom, hogy elfogult vagyok az olasz járművek iránt, de új autóban is csak egy Alfa vagy egy Maserati múlhatja felül. Persze beszélgethetünk az új 500-ról meg a Grande Puntóról is…
Most a Wagon-R után van egy SX4-esem, amit én hajtok. 1,5-ös benzines 100 lóerővel. Nagy csalódás. A Fityorettóval hármasban vagy négyesben sosem gondolkodnék azon, hogy előzzek-e. A Suzuki közel fél tonnával könnyebb, 2006-os fejlesztésű benzinmotor van benne, 9 litert simán bekajál, és nagyon meg kell gondolnom, hogy mikor állok neki előzni, mer’ egy hét is beletelik, mire padlógázon elkezd emelkedni a sebességmérő mutatója 3000-es fordulat felett. Ja igen: és az SX4 majdnem 4 millió volt, ezt meg másfélért vettük 4 évesen. Innentől kezdve mindenki elgondolkodhat: sokat szidott Fiat-ot, vagy „ősmagyar Suzukit”? Én a jövőben fogok tudni dönteni, és amíg tehetem, mindig Fiattal fogok járni, ha nem ezzel, hát majd egy másikkal.
Ja tényleg: még szeretnénk negyedik gyereket is. Már nézem a 4-5 éves Multiplákat…
Hibalista
- izzók, visszapillantó állító gomb
Ide hordtam szervizbe
Egy ismerős szerelő
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 63000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 78500 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Wagon-R | Következő autója? | csak Fityó jöhet számításba |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
