Bagira,a kérdőjelekkel terhelt nagymacska
Szöveges ítélet
Szóval kollégák kicsit mesziről kezdem Bagira történetét,de talán nem lesz túl unalmas.
Jómagam,mint a legtöbben,Ladával kezdtem,amikor még Bem apó is kisdobos volt.Nekem a "Ferrari-piros" kocka 1,3-as jutott,vadiújonnan-királyság a javából.Utána valahogy mindíg Opel volt,az E-Kadettől az Omegáig,minden féle. Aztán kb.11 éve úgy alakult,hogy cégautó került a fenekem alá.Puntóval kezdtem,majd Escort,(egy hulladék volt) Ecotec F-Astra, (egész használható a maga szintjén)1,6-os Brava,(kicsit szét volt taposva,de szerettem)vadiúj Focus,(nagyon kellemes csalódás volt),1,6-os kombi Focus,(ez meg kifejezetten jó kis vas volt),amjd széttaposott hulladék,a változatosság kedvéért szintén Focus.Na az tényleg egy rom volt.
Közben a családban másik autó mindíg.Volt Renault super5 (rémálmomban se jöjjön elő!) majd Toyota Corolla.Na a vágottszeműt nagyon szerettem,sokkal jobban becsültem,mint az ex-feleségem,akinek csak egy autó volt,és punktum...
Apáméknak közben B-Corsa,Fabia,jelenleg egy dci-motoros Thalia (a motor kiugróan szuper,a többi részét inkább hagyjuk)
Mindez csak azért,hogy kiderüljön,pici rálátásom van a középkategória felhozataláról.Közben meg nem is tudom hányféle egyéb vasat vezethettem hosszabb-rövidebb ideig, Octavia,Lacetti,Passat,Mondeo,nem is tudom már mi minden...
Dehát kollégák bizonyára hallották már,valami válság van,vagy mi a fene,ezért aztán cégautónak helló,exnej a Corollával helló,én meg maradtam paripa nélkül.Hát valami kell,elvégre macsók vagyunk,vagy mi,nem igaz?
Pár hétig volt nálam egy 1,8-as 156 Spartwagon Alfa. Na abba bele lehet szeretni,csak kicsit gázos volt az autó,meg kell hozzá legalább két dolog:egy benzinkút,meg egy állandóan rendelkezésre álló elektronikai műszerész,és jelenleg egyikkel sem rendelkezem.
Tehát megoldás kell...
Mi legyen,mi legyen töprengtem magamban...
Az Astrában,Fókában halálra únnám magam,a többi németben szintén.Franciát valahogy nem szívesen,(a´la Renault -5,és Thalia)a japánokhoz kicsit lapos volt a kassza az igazán jókhoz.
És eszembe jutott a jó öreg Brava...
Ha már lehet,legyen kicsit nagyobb,mondjuk Mária. No nézzünk körül.Jobb lett volna kombi,(bocs:Weekend!)de egyetlen használhatót sem találtam.Így jött szembe Bagira,aki azért lett az,mert sötétzöld,de bizonyos fénynél feketének látszik.
Alku,papírok,stb,irány a haverhoz átnézni,mi kellhet. Robikomám vadiúj autóról is össze bír írni bármikor vagy másfél oldalas hibalistát,Bagi megúszta két sűrűn telefirkált oldallal... Persze kis szelektálás,elvégre nem végtelen a kassza,de muszáj,az muszáj.
Megvolt minden,elkezdtem az apróbb dolgokat.Bogarásztam Fiat-klubos oldalakon,tapasztalat,ötletek miatt.És tényleg csodákat lehet találni néha.Azt hittem,ki kell dobni a komplett panelt a vaksága miatt,sötétben csak tapogattam az ablekemelő kapcsolókat.Kis keresgélés,ötletbörze,egy forraztó páka,egy csavarhúzó,kis kézügyesség,és fényárban úszott minden... És ehhez hasonlók.
Arra emlékeztem,hogy megbodogult Bravám nem volt éépen szomjas fajta,de betudtam annak,hogy eléggé véres torokkal került hozzám.
Akár hiszek a kollégák,akár nem,a legjobb fogyasztást egy Szeged-Belgrád-Szeged,tartósan 80-100 (nem 101,mert mérnek a szerb rendőrök mindenhol!) között,asztalsimaságú autópályán,1 személlyel.Ez konkrétan 7,1-et jelentett,ennél ideálisabb körülmények nem is létezhetnek.Szóval kicsit sok talán,főleg,hogy ennél később sokkal vadabbul hajtva hegyen-völgyön,a plafonig pakolt kombi Fóka is beérte 6,5-7 körül.
De bíztam benne,hogy Bagira nincs ennyire szétütve,és nem tesz majd így velem..
Úgyhogy irány Bécs,valami advent,vagy mi a bánat van ott, igyunk kis puncsot,együnk,tátsuk a szánkat-illetve nézzük meg,hogy viselkedig Bagira.
Hömmm... Tartósan 130-cal,(nem több!) az eredmény 8,2.. Kicsit szívbe markolt,de ne garasoskodjunk,ez még elfogadható.Főleg,hogy medvedermesztő hidegben full városban is "csak" egy lityivel több. Egye fene,elmegy...
Már kezdtem egész megbarátkozni vele,amikor egy este,(volt vagy minusz 10 fok) hazafelé baktatva az amúgy kiválóan működő automata klíma jéghideget fúj befelé,a vízhőfokmérő pedig eszetlenül vágtat felfelé.Hát ez csak egyet jelenthet:eltűniuk a fagyi a rendszerből...
Gőzfelhők,feszülő idegek,valahogy érjünk már emberi helyre.
Be az egyik nagyáruházba,vettünk gyorsan 3X5 liter fagyit az ócsó fajtából-még szerda van,és csak szombaton megyünk Robikomámhoz,addig elfogy-el is fogyott...
Kérdeztem Bravas-mareás embereket,mi lehet,mert azon kívül,hogy dől a gőz,a sötétben tapogatva mást nem láthattam,honnan jön a nedv. Azt mondták a legtöbben,hogy nem jelemmző,de elvileg az előfordulhat,hogy a blokk mögött lévő fém vízcső átrohadt,ez esetleg ebből jöhet,más egyáltalán nem jellemző.
El a bontóba, (gyáriban 14 ezres-talán nem kéne)itt megúsztam 2500-ból. Szombat délelőtt alámász,a csőnek kutya baja,de látszik,hogy tiszta kinyomott ronda fagyálló minden a környéken..
Nos csak nyomáspróbával derült ki,hogy egy gumi fűtéscső fáradt el,és nyomás alatt spricclet a fagyi.Kis fémcsővel,meg két bilinccsel sikerült kiváltani,feltölt,légtelenít,nyomáspróbáz-hibátlan...
Azóta megyünk,megyünk,és még nem akart megállni... reméljük nem is fog...
Mi is lehet még?
Ja!Hát két gyertyánál jobb,de nem éppen nappali fény az,amit a projektoros lámpák árasztanak,ehhez képest minden más autóm fényárt produkált.
A kipuff le fog rohadni,de nem szólok egy szót sem,mert még a gyári,tehát ideje... (kár,hogy kb. 60 pénz lesz...)
Az eleje szorgalmasan kopog,amikor aláhemperegtünk,lehetett sejteni,hogy a lengőkarszilentek adták meg magukat-ez kis tipushiba,illetve nem magyar utaktra tervezték.
Elvileg van külön,de jobb egyben cserélni-egy rakat pénzést. Akit nem (nagyon) zavar,nem kell egyből rohanni ilyenért.Ronda a hangja,de kiszakadni nem fog,max egy kicsit kóvályog az úton komolyabb tempónál.
Más nem jut eszembe...
Szóval Bagirát meg lehet kedvelni,vannak bosszantó hibái,de az olaszok mindíg is a dizájnhoz értettek,nem az elektronikához. Néha elábrándozom azon,hogy mi lenne,ha ezt a kocsit a japánok gyártanák-valószinűleg a korának,és kategóriájának minden téren abszolút nyertese-lehetett volna. Így meg egy viszonylag jól kinéző,viszonylag jól használható,de elég sok türelmet igénylő verda...
De mindez elmegy,összességében szerethető autó,és a használt ára jóval a valódi értéke alatt van.
Csak az a fránya benzinmutató vánszorogna lassabban a nulla felé...
Hibalista
- A vétel után a haverommal átnéztük,elvégre használt paripáról van szó.Vezérlés szerencsére rendben,szűről.olaj,persze csere. Az egyik pipa beleszakadt,de aftermarketben sikerült beszerezni.Ezen kívül a hátsó fékpofák ronyggyá kopva,ez csere,néhány kipufftartó csere,meg kisebb apróságok,amiket jórészt elég volt javítani.(ablakemelő világítás,meg ilyenek)
- A kuplungcserét,amitől eléggé féltm megúsztuk sima állítással. Egyszer hagyott ott csúnyán,de ezt külön részletezve...
Ide hordtam szervizbe
Az egyik legjobb haverom FIAT márkaszervíz technikusa,otthon Vecsésen pöpecül felszerelt kis műhely-naná,hogy oda.
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
Még nem kellett,remélem nem is kell,mert az azt jelenti,hogy vagy Examiner,(a FIAT gyári kódkiolvasója),vagy gyári vezérlésállító sablon kell-az meg azt jelenti,hogy szakadt a szíj,repült minden... tehát inkább ne kelljen.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 175000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | szolgálati Fóka | Következő autója? | Hát egy Alfába bele tudnék szeretni-ha a japánok gyártanák |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
