A feketemetál öltöny
Szöveges ítélet
Olyan nagy térkínálatú autót kerestünk ( és találtunk), amely ötfős családunkat maradéktalanul kiszolgálja, hasonlóan elődjéhez. A szalonban a Lineát mint Albea-utódot mutatták be, majd tesztvezetés következett egy MultiJettel- ez nem tűnt elég dinamikusnak, így a T-Jet változat mellett döntöttünk.
Azon túl, hogy a kocsinak (a többség szerint) elegáns a megjelenése, a gép egyik erőssége a kényelem: a vezető munkahelye az Emotion változaton igen jól "konfigurálható" : ülés magassága, kormány magassága és távolsága állítható, és rendelkezésre áll egy elektromos deréktámasz is. Ráadásul az ülések alapból kényelmesek, kellemes ellendarabja a családban lévő többféle méretű hátnak/ülepnek :-) (165 és 183 cm-es emberekéi). Finom és hatásos a fék, a váltó ugyan nem nevezhető sportosnak, de könnyen jár, jól kapcsolható. A pedálerők kulturáltak, sőt női lábhoz méretezettek. Kormányozni erőfeszítés nélkül lehet, hirtelen belehúzásra csekély késedelemmel válaszol az autó, tehát a futómű is stabil,a 17"-es gyári kerekekkel, de nem túl rázós. A volán egy picit "túlszervózott", az utat "folyamatosan nézni" kell, a kormánytól vajmi kevés visszajelzés érkezik a vezető kezére. Sajnos a kocsi fordulóköre elég nagy. Ránézésre nem egy földútjáró autó, ám kis odafigyeléssel bátran haladhatunk vele nem túl mély kátyúkkal szabdalt helyeken is. Zörgés, nyikorgás, - nincs. Menetzajok 120-130-tól jelennek meg, de azért nem kell ordibálva beszélgetni. Volt egy gyermekbetegsége: az első ajtók éle egy zajtompító habelemet súrolt (kevesebb idő volt megjavítani, mint időpontot egyeztetni egy szervizzel). Az utastér elég sok rakodóhelyet rejt: méretes ajtózsebek (hátul is), kisebb- nagyobb rekeszek többfelé vannak.
A miénkben aut. klíma van, fűtése hatékony, de a szellőztetésbe jobb kézzel beleszólni, mert az üvegek hajlamosak a párásodásra. A szellőztetés tervezésénél a hátsó utasokra is gondoltak, nekik is alakítottak ki levegőkiömlőt, mint ahogy a kalaptartóból előhúzható árnyékoló rolót is.
És akkor a motor: na ez valami zseniális, rugalmas cucc!!! Papíron 120 lovas (állítólag van az majd´ 140 is [lásd: http://totalcar.hu/tesztek/punticliot/ ]) és ha 2500-as fordulat fölött odataposunk, meglódul a kocsi, akár ötödikben, 100-ról fölfelé is (érthetetlen különben, miért nem 6 gangos a váltó). Ez még nem akkora meglepetés, mint amit alacsony fordulaton tud: olyan nyomatéktartaléka van (persze azért messze nem dízel!!), hogy városban, ötödikben elcsordogál az ember 55-60-nal, és közben a BC 4,2-5,5 l/100 km fogyit írogat!!! A fordulat ilyenkor 1200-1300/perc, persze innen gyorsítani nem lehet, ahhoz kettőt visssza kell kapcsolni. Utazóban az órája szerinti 100-110 gyerekjáték ennek a motornak, ha sík úton egyenletesen haladunk, beéri 6-6,5 l benzinnel (fed. számítógépe szerinti pill. fogy.).
A mi motorunk persze még elég nyers, tél is van, sokat is mozog helyben, így legutóbb 8 l volt az étvágy, de úgy tűnik, kb 1500-1700 km-től ez folyamatosan mérséklődik. Még a végén igaz lesz a 6,9 vegyes! Dehát a FIAT tényleg tartható, szerencsés esetben még alul is múlható fogy. adatokat ad meg- ez így volt az Albeámnál is, lásd: "57 kW-os elégedettség-generátor" c. ítélet.
Erősen javaslom tolatóradar beszerzését, az enyém gyári, de már legalább egyszer így is behozta az árát (elmaradt a karosszériás- fényező műhely meglátogatása, ugye).
Frissítés ´09.04.26, 7300 km: 4000km után megvolt a nem kötelező, de ajánlott olajcsere, gyári cuccokkal (13 000 Ft), kissé macerás otthoni munkával. Legutolsó (nem célzottan alacsony) fogyasztás: 7,0 l számított, computer szerint 7,2.
Két ismerősömmel is kipróbáltattam, jól le volt esve az álluk :-) (oké, egyikőjük Suzuki és Opel felhasználó, másik Skodás -egy Jaguar-tulajdonos nyilván másképp´ vélekedne). A beépített Bluetooth-os kihangosító jól teszi a dolgát, mikrofonjának zajszűrése jó, le nem fagy. Az USB-s zenelejátszó használata kissé körülményes (menüben kell kotorászni), de szintén jól működik (egy 8G-s USB-kulcsról simán olvasgat). Sajnos "madiar nielvü" menü nincsen, így a telefonkönyvből a hanghívás meglehetősen körülményes és vicces, az sms-beolvasási funkció meg gyakorlatilag használhatatlan (csak angolul tud :-( ).
Semmilyen elektronikai zűrzavar nem fordult elő a kocsival, pedig elég bonyolult lehet: ha egy külső izzó kiég, hibaüzenet értesíti a vezetőt, megnevezve az érintett lámpát (úgyhogy LED-es hátsó fényeket ne akarjunk bele, szakadtnak veszi, folyamatosan jelzi- engem idegesített).
Az elérhető legnagyobb sebességről nem tudok nyilatkozni, de 160-ról még elfogadhatóan gyorsul, 180-nál viszont nem nyomtam neki tovább (minek?), de menne még. Ilyen sebességnél is úgy érezni, mintha sínen szaladna :-)
Frissítés ´09.06.01, 10200 km: A Lineákkal kapcsolatban két tipikus hibáról szoktunk beszélni:
-toronycsapágy kopogása, recsegése - a miénken ez 7800 km-nél jött elő, garanciában kicserélték mindkettőt (ugyan még csak a jobbos recsegett jól hallhatóan, de a szerviz szerint a másik sem húzta volna már sokáig).
-megbízhatatlanul működő távirányító - fél év tapasztalatai alapján kijelenthetem: a miénk kifogástalan, egyetlen egyszer nem fordult elő semmiféle makrancoskodás.
A kocsihoz kapott 17"-es alufelniktől féltem kicsit, de nem bizonyultak túlságosan kényesnek, sőt nem is ráz durván a rugózás miattuk; az abroncsok nyomását ajánlatos 2-3 hetente ellenőrizni.
Frissítés ´09.07.08, 13500 km: friss autópályás tapasztalatok:
na, most szerettem bele igazán a gépbe! Ezzel az autóval lehet sietni, az átlagos autópályás forgalomhoz képest rugalmasan, élvezetesen autózható! A fogyasztása ilyenkor 9-9,5 l, bár a mérés alapjául szolgáló egyik utazás sűrű esőben történt, (ami emeli az átlagot ); ez általában a forgalom ritmusában haladva, de néha kicsit kilőve, kihúzatva alakult így, 4 személlyel, félig rakott csomagtérrel. Nyaralás alatt meg szinte csak kisebb településeken átvezető országúton használtuk (50-70-90), így a fogyasztása 6,3 lett, 4 személlyel. Hm! :-)
Frissítés ´09.09.21, 20300km: A 7800-nál kicserélt toronycsapágyak közül a bal 10 000 km alatt feladta a harcot, a tőle külön beszerzett jobb meg hibátlan...az újabb csere már valószínűleg a jobb oldalival azonos, javított konstrukciójú csapággyal történt, mert mint megtudtam, cikkszám-változás volt az alkatrészre. Mi tartott ennyi ideig, kedves FIAT!?
Ettől eltekintve hiba nem volt. Bár kisebb- nagyobb világítás szinte mindenhova jutott (mindkét napellenző sminktükrének mindkét oldalára, pl.), a kesztyűtartóba nem :-(
Az Emotion változat plüss enteriőrje meglepően jól tisztítható!
A fogyasztás vegyesben 7,2-8 között jön ki; lehetne éppen 7-7,5 is, de nehéz megállni, hogy az ember néha le ne padlózza a gázpedált ;-)
Eddig nem bántuk meg, nagyon nem !
Frissítés ´11.05.17, 51000km: 45ekm-nél az egyik kézifékkötél elszakadt, mert sérült volt a tömítőgumi és elrozsdásodott- cserélve. Ezen kívül csak megy, megy, megy...
Hibalista
- Váltó III-ban recsegett- szinkrongyűrű csere (garanciás) - Átvételkor nem volt jól beállítva a futómű (díjmentes) - 7800-nál toronycsapágyak cseréje (garanciában) - 17500-nál bal toronycsapágy csere (garanciában)
Ide hordtam szervizbe
Autóház Budaörs -készségesek, gyorsak. Váltóban szinkrongyűrű csere: kedd déltől csüt délutánig megvolt engedélykéréssel, alkatrészbeszerzéssel. Ingyen csereautó "magától", vita nélkül. Bizalmatlankodtam velük, de mindenből jól kijöttek, és még csak sértődés sem volt. Futóműállítás gondosan (nézhettem). Előző kocsimon törés javítása: kifogástalan lett. Nekem úgy tűnt, a szakembergárdájuk is jó. A toronycsapágyak cseréjénél volt egy kis fennakadás, de a kellemetlenségért kárpótoltak.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 51000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Albea 1,4 Dynamic | Következő autója? | ? |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.4/10) |
