Dundi a családi kisbusz - 1,3 MJET Family
Szöveges ítélet
A család létszáma beszűkítette a lehetőségeket. 6 fő és már 1,9-2m-es kamaszok. Dacia kombi még nem volt, ezért jó választásnak tartottuk, megrendeltük a frissített változatot. Belül nagy, kívül egy kompakt autó alapterülete. Persze a földalatti parkolók magasságkorlátozására néha rá kell pillantani, ez már 1,81m. Ezt aztán az országúton is tolni kell. Talán ezért is nem mértem 6,5-nél alacsonyabb fogyasztást. Városban is hasonló 6,5-7 liter. Szerintem elfogadható, főleg a tömegadatok ismeretében. Elől kényelmes, következő sorban normál lábtér, ahol 3 személy esetén már összeérő vállak jelzik, hogy ez nem luxus limuzin. A 3. sor normál embernek tragédia, de a gyerekeknél ez a nyerő. Keresztben ülve-feküdve max. egy kamaszra van hitelesítve. Persze ilyen esetben nincs sok csomagtér. Két sportszatyor. Hiányzik valami háló a csomagtérajtó nyílása felől, hiszen a vékony, magas keresztmetszetét így jobban lehetne kihasználni. A hatalmas hátsó ajtót felnyitva esnek ki a feltornyozott csomagok. Vonóhorog és tetőtartó több mint ajánlott. A hátsó sor kiszerelése nehéz és körülményes. Azonban, ha nem szedjük ki csak billentjük, akkor csak jelentéktelen mértékben növekszik a hasznos tér. (Nem egy Zafira). Elől fenn könnyebb tárgyaknak hatalmas és praktikus tetőtéri polc. Rádió és hangszórók az első körben kukára ítélve. Rugózási kényelem némi megszokást kíván, üresen és terhelve is keményen pattogva bólogat. Nincs csoda, ez egy furgon megszelídítve. Ami viszont egy külön fejezetet érdemel az a motor. Az 1,3 dízelre ismerősök beszéltek rá (valamint a pénztárcám). 85 LE, 200Nm a gyári adat. 1800-as fordulatig semmi, onnan viszont fantasztikus. Óra szerint 160-170 közötti tempót simán lehet tartani, semmi eszement motorhang. Természetesen nem ez a típus élettere. Fürge városi mozgás, 110-130 országút. Akinek 5-nél több ülőhelyre van szüksége sok-sok praktikummal, némi kompromisszumra is képes, az gondolkodjon el ezen a lehetőségen. Mi az eltelt fél év alatt megszerettük. Kevesebbért ott a Dacia. Fölötte a következő lehetőség +20-25% áron.
Fentiek óta eltelt több mint 11 év és még mindig nálunk a kocsi. Az évek alatt soha sem hagyott ott sehol, tette a dolgát. Természetesen volt kalandunk is többször. Néha a teljesítmény hipp-hopp eltűnik. Ha a gázra lépünk, semmi sem történik. Ezt a mutatványt már többször is előadta, de mint az lenni szokott a szerelő előtt soha sem. Így van egy szexepilje, amivel látom, együtt kell élni. Le nem áll, de azért meg tud tréfálni. Ha magától nem múlik el a jelenség, akkor leállítással és újra indítással eddig még mindvégig orvosolható volt. Mára már nem is zavar. Tudomásul vettem, hogy ritkán, de előfordul. Továbbra is nagyon becsüljük, hogy rendkívül praktikus, jól pakolható. Keresztirányban akár három kerékpár is betolható. Ha kiszerelem az üléseket a második sorból is, amit csak sajnos csavarozással lehet megtenni, olyan nagy a tér, hogy az azóta felnőtt és családot alapított gyerekeim költöztetéseit simán megoldja.
A műanyagokon már azért látszik a 12 év. Hiába vigyázunk, ezek sajnos a kopogós, kemény, karcolható fajtából valók. A műanyagok itt-ott már megpattantak, látszik, hogy volt egy-két keményebb cipelés.
A motor továbbra is tökéletesen működik. Közelmúltban kért izzító cserét. Nem volt nagyobb mutatvány, mint a benzinesben a gyertyacsere, árban se sokkal több. Olajat 15-20ekm-ként cserélem, csak minőségi és az előírásnak megfelelőt. Második kocsiként nem megyünk vele sokat, az előírt időperiódusok alatt még ennyi kilométer sem jön össze. Megnyugtató, hogy se füst, se olajfogyasztás nincs. Amennyi olajat beöntöttem a periódus elején, annyit kell leereszteni. Üzemanyagszűrőt is lényegesen sűrűbben cserélem, mint az előírás. Az viszont idegesítő, hogy a szervizek sűrűségére a figyelmeztetést nem lehet, csak speciális eszközzel visszaállítani. (Tudom, el kell vinni a szakszervizbe és ott a pont.) Viszont aki otthon cseréli az olajat, annak ez kiszúrás. Más márkáknál vissza lehet állítani néhány mozdulattal. Itt viszont PC-vel és kábellel felfegyverkezve sem lehet ezt megtenni.
Ennyi év után látjuk, mára elhaladt mellettünk az autósvilág, így már nem annyira korszerű ez a kisbusz. Több jó szolgálati kocsit is használtam ezzel párhuzamosan. Mégis azt kell, hogy mondjam: igénytelen, hűséges, praktikus. Összegezve megérte az árát. Még marad néhány évig, azután ki tudja?
Hibalista
- computer fogyasztásmérő megbolondult. Még nem volt szervizben. (update: beállítási hiba volt, semmi komoly) - - bal első ajtókitámasztó csere (filléres alkatrész, saját cserével) - - kb 6 évenként akkumulátor csere, most cseréltem másodjára (Lesti akku: tökéletes) - - hátsó ajtó kitámasztó gázrugók (hamarosan csereérettek, télen már nem tatják az ajtót) - - kipufogó első cső és hátsó dob szétrohadt, hamarosan csere - - néhány izzó, de ez természetes - - kopóalkatrészek 100ekm körül (féktárcsák, betétek, folyadékos, izzítók, stb.)
Ide hordtam szervizbe
M5 Néro Kft. (újonnan a vonóhorog felszerelése)
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Maszek szerelő kiegészítve saját gondoskodással.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 12 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 140000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Samara | Következő autója? | ? |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
