Öreg Croma nem vén Croma
Szöveges ítélet
Mikor 1997-ben megszületett a második gyerek, az addig használt 3 ajtós Samara hirtelen szűk lett. A Használtautó katalógusból választottam új típust, az alábbi szempontok alapján:
1. legyen jó nagy
2. legyen 5 ajtós (pakolhatóság)
3. legyen elsőkerék meghajtású
4. legyen olcsó
6. legyen benne légkondi
Sokáig, hónapokig, hetekig tartó mérlegelés után jutottam el a Cromához, mint típushoz. A távoli családban egyébként már volt egy, az általuk ajánlott szerelő (ő az első szerelő) segítségével vettem meg egy Expressben való hirdetésből. Az autót annak idején Olaszországból hozták be, úgy került az előző tulajhoz. Ott második-harmadik autó volt, mert 2 céges autó is volt a családban. Vételkor, 11 évesen állítólag garantált 160 000 km volt benne, ezt megítélni én nem tudtam és most sem tudom. A Samara után fényűző luxus: elektromos első ablakemelők, légkondi, szervókormány, hatalmas utas- és csomagtér (500 l). Viszonylag puha, nagyon kényelmes ülések, első-hátsó kartámasz. Első-hátsó tárcsafék. 2,5 literes szívódízel, gyárilag 75 lóerő.
A megvétel után az autót teljesen szétszedték és összerakták. A motorba új tömítések, új kuplung, lengéscsillapítók, szíjak, hátulra biztonsági övek, mert a gyárilag kialakított hely ellenére azok nem voltak benne. (Az előző gazdát dícséri, hogy gyári alkatrészeket is adott a kocsihoz, melyeket felhasználtunk). Ez a vétel után télen volt, nyáron még a légkondit kellett megcsináltatni, mert az rossz volt. Ettől kezdve az autó a mai napig szolgál. Ennek 9 éve.
Az évek alatt gyakorlatilag mindent cseréltem/cseréltettem rajta, amit egy autón lehet. Mivel főként Pesten használom, a nehéz dízelmotor a rossz utakon rendszeresen szétveri az első futóművet. Kétszer kellett kuplungot cserélni, a fékbetéteket is többször. Az első féktárcsákat nagyobbra cseréltettem. Elromlott az ablakmosó motor, az elektromos ablakemelők elgyengültek, elszakadt a kilométer óra spirálja, rossz a műszerfal mutatós kvarcórája, kilyukadt a műanyag tank alja, cserélni kellett a generátort, az indítómotort, az akkumulátort pedig 2-3 évente. A egyszer sebváltóból eltűnt az 5-ik fokozat, melyet az adott fogaskerék cseréjével lehetett orvosolni. Konstrukciós hiba, hogy a kézifék munkahenger állandóan berohad. Állandó probléma a motorból történő olajfolyás a gyenge minőségű tömítések miatt. A motorhoz és az adagolóhoz viszont még nem nyúlt senki!
Az eltöltött évek alatt 3 alkalommal állt meg az autó alattam:
(1.) Lustaságból nem cseréltettem ki a gyújtáskapcsolót, pedig a szerelő szólt, hogy kopott. Végül Olaszországban adta meg magát az autópályán. Tréler, szerviz, de olcsón megúsztuk.
(2.) Még az előző tulaj szintén gyújtáskapcsoló hiba miatt átköttette az indítómotort nyomógombosra. Ez a gomb egyszer beragadt és emiatt leégett az indítómotor. Azóta visszaállítottuk az eredeti állapotot.
(3.) Az adagoló előtti mágnesszelep romlott el, és az autó nem volt indítható. Szerencsére ez itthon történt, átültünk a nejem Puntojába és még az iskolából sem késtek el a gyerekek. Egyébként jószerével ez az egyetlen elektromos alkatrész a motorban, minden tisztán mechanikus benne.
A kasztni korrózióvédelme jó, egy korábbi sérülés miatt a jobb hátsó ívet kellett többször javíttatni, végül cserélni. Ezen kívül a küszöböket kellett egy-két helyen kijavítani.
Fogyasztása a városban 9 liter gázolaj, autópályán 130-140-es tempónál 6-7 liter között. A legalacsonyabbat, 5,2-t akkor mértem, mikor felújították az M7-est és 60-nal lementem Balatonra majd visszajöttem.
Az autó most 20 éves, 155 000 km-t mentem vele, most 315 000 km az óra állása. Már csak városban használom, mert országútra ott van az utódja, a Mondeo, mely újabb, nagyobb, modernebb, erősebb, mégis valahogy kevésbé szerethető. Ha beülök a Cromába, azt érzem: igen, otthon vagyok.
A képhez az is hozzátartozik, hogy a mai felgyorsult közlekedés mellett az autó már kicsit gyengécske. Városban még csak-csak, de autópályán (a belső sávban) már végképp nem lehet vele menni, mert könyörtlenül letolnak. Minden hibáját, gyengeségét beleszámítva is: nagyon-nagyon megérte az árát. Bőségesen kiszolgált minket.
Hibalista
- Kopó alkatrészek (fékek, lengéscsillapítók, alsó gömbfejek, kuplung stb.)
- Gyújtáskapcsoló (2x)
- Indítómotor
- Generátor
- Adagoló mágnesszelep
- Ablakmosó motor
- Kézifék munkahenger (konstrukciós hiba)
- Légkondi
- Ablakemelő motor
Ide hordtam szervizbe
K. Gábor - Diósd - amíg sk. szerelt, kitűnő volt, mikor főnök lett és az emberei dolgoztak, leromlott a nívó. Azóta megszűnt a szerviz.
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
Jordanov Jordan (Dani) - Zuglóban - mikor ráér, kifogás nem érheti.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 155000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Samara 1.3 | Következő autója? | Ford Mondeo TDDI van, de nekem Kappa kéne |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
