A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Fiat » Cinquecento (1991-1998)

Cinquecento 700 ED 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A pirinyó kéthengeres

Szöveges ítélet

A szeretett kis Trtabantom után egy hasonló kis autót szerettem volna, a lehető legkisebbet, de 800 cm3 alatt már alig akad valami. És végül erre a típusra esett a választásom, mert ebből még idehaza is van, igaz nagyon kevés. Elkezdtem böngészni a hirdetéseket, egy autót meg is néztem, de egy szakadt munkásautó volt, aztán váratlanul felbukkant egy másik. Gyorsan elmentem megnézni és az döntött a vételnél, hogy a kaszni szinte hibátlan volt. Sajnos a másfél éves állás után alig bírtuk elindítani, csak a jól ismert trükk segített (egy kis benzin a karburátorba), de iszonyúan rángatott. Nem baj, valahogy elvánszorogtam vele egy pár kilométerre fekvő aprócska városba, otthagytam, hogy műszakiztassák le.
Már megvételkor gyanús volt, hogy hengerfejes, de a másfél év állás eltüntette az árulkodó habot az olajbetöltő sapkáról. Két hét múlva meglett a műszaki; lengéscsillapítók, porvédők, stb. cseréje, olajcsere, hűtővíz és fékfolyadék csere, rendszermosás. De hiába a BOSH cégér, meg a rongyrázás, elég gagyi szerviz volt, ugyanis a hengerfejességet nem vették észre, a rángatásról sem tudtak mit mondani. Biztos azt hitték ez gyárilag ilyen.
Amikor hazaértem, tüzetesen átnézem a motorteret és hát a temérdek vákuumcső teljesen el volt öregedve, repedezve és volt olyan, ami a semmiben végződött egy csavarral bedugaszolva. Meg hát műszakilag eléggé el volt hanyagolva az autó. Elkezdtem hát nyomozni a neten, hogyan is vannak ezek bekötve, mi a rendeltetésük. Na, ekkor derült ki igazából mit is vettem: ez egy különleges állatfaj, egy autóipari zsákutca. A Fiat 126 BIS (vízhűtéses Kispolszki) blokkja van benn, de elöl, így hát fordítva forog. Igen ám, de az autó katalizátoros, mégpedig egy vezérlőegységgel megspékelt AISAN elektronikus karburátorral, mellé vagy tíz kiegészítő mágnesszelep, kütyű, izé, bigyó és több méter vákuumcső. Nehezítésként csak lengyel nyelven van hozzá javítási útmutató, én meg lengyelül nem tudok (a javítási könyv hatására azóta nagyon sokat fejlődött a lengyel tudásom, már ami az autós szakszavakat illeti). Tehát böngésztem a könyvet és azt vettem észre, hogy legalább három bigyó hiányzik az autóból. Egyik a hűtővízkörben egy háromutas termoszelep (termozawór dwudrożny) és a karburátorról két mágneskapcsoló. Irány az olasz eBay és lőn, van minden. Ezalatt persze mentem vele egy keveset, és látom, hogy kevés a hűtővíz, biztos nem töltötték újra a csoda szervizben. Utántöltöm, 50 km után megint hiányzik, egyből jön gyanú: ez hengerfejes. Leveszem az olajsapkát, hát bizony ott a hab. Ezzel egy métert se tovább! Levetem a hengerfejet. Leadtam a VÉMŰ-nek, szépen fel is újították. Összeraktam, de tudni kell, hogy ennél a típusnál még egy gyertyacsere is bonyolult művelet, olyan kicsi a hely.
Közben megérkeztek Olaszországból a cuccok, vettem új szilikon vákuumcsöveket, kinyomoztam mi, hová megy, aztán feltettem a hengerfejet, de a végeredmény tragikus volt: nem tudtam alapjáratot állítani, csak szívatóval ment úgy-ahogy a fogyasztás meg 8 litert körül mozgott. Elvittem egy ismerőshöz, de ő is a fejét fogta a sok bigyó miatt a motortérben, végül valami kábelt letestelt és ezzel úgy-ahogy működött. Aztán ráakadtam az il Topolino szervizre Kőbányán, akikkel nagyon meg vagyok elégedve és ők ajánlottak valami vezérlőegység gurut hátha ők tudnak valamit kezdeni vele. Felhívtam őket, de ijedtükben gyorsan elköszöntek; megfutamodtak a feladat elől. Megpróbáltam még egy helyet, ott azt mondták, tudják miről van szó, de nem vállalják. De ezzel nem elégedtem meg, vettem egy bontott vezérlőegységet. Csodával határos módon egy siófoki bontóban kaptam. Betettem, visszakötöttem a letestelt vezetéket és egy csapásra kisimult a technika. Szétszedtem a régi vezérlőegységet és akkor láttam, hogy az egyik ellenállás el volt égve benne, ettől nem működöt megfelelően. Innentől kezdve komolyabban ráálltam, hogy minden hibát elhárítsak. Kicseréltem a végletesen elvékonyodott féktárcsákat, megkerestem és visszakötöttem a vészvillogó leszakadt kábelét, működésre bírtam az ablakmosót, az ablaktörlő motort is cserélni kellett, mert valami nagy mágus telenyomta zsírral és a legnagyobb esőben 10 perc működés után megállt (gondolom átmelegedett a zsír, befolyt oda, hová nem kellett volna). Kicseréltem a kiszálkásodott gázbowdent, a berohadt Lambda-szondát (ezt csak il Topolino tudta kivenni), ki lett cserélve a katalizátortól hátrafelé a kipufogórendszer, még néhány apróbb hiányzó alkatrészt pótoltam (Lengyelországban csodás webáruházak vannak, tele 700 Ciquecento alkatrészekkel). Volt egy kis kasznimunka is a hátsó ajtóm és a padlólemezen, aztán kapott egy teljes alváz és üregvédelmet. Időközben kétszer is elfolyt a hűtővizem, egyszer mert az egyik vízcső hozzáért a forró blokkhoz és egy aprócska lyukon elszivárgott, másszor meg amikor az üregvédelem után kicsit másként tették fel a lökhárítót és az eldörzsölt egy csövet.
Szóval két éves munka után mondhatom, hogy elkészült. És ekkor elém ugrott egy őz. Csattanás, sziszegő hűtő, törött lökhárító stb. Hát nem örültem, de egy százasból helyre lehetett hozni (az őz kimúlt).
És, hogy milyen autó ez a kis különlegesség? Nem valami fürge, az biztos és csak négy sebességes. Előzőleg Trabantom volt és az jobban gyorsult, szerintem több erő volt benne. Nagyjából ez is azt tudja papíron, de a nyomatéka kisebb (47 Nm). Ebből is látható, hogy nem lehet esélyes egy gyorsulási versenyen, de nekem megfelel. Szinte kizárólag hosszú távokra használom, de pár hónapja 70 km-re, Pestre járok vele dolgozni. És most jön mazsola a kalácsvégen: a fogyasztását sikerült a gyári értékre lehozni! Országút (80-90 km/h) és Budapest vegyesen 4,7 liter/100 km, ami fantasztikus eredmény. Nagyon meg vagyok elégedve vele és azt hiszem meglett a gyümölcse a belefektetett munkának.
Az utastér spártai, az ablak tekerős, de nekem ez megfelel (legalább nem romlik el az elektronika), a hátsó oldalablakok fixek, nem úgy, mint a 900-as társainál, nagy kaland, a Trabanton is így volt, nem érdekel. Komolyan mondom, szeretem ezt a kis kéthengerest, úgy néz ki, hosszabb ideig megtartom.

Hibalista

- hengerfej, háromutas termoszelep, üresjárat mágnesszelep, vezérlőegység, vízcsövek

Ide hordtam szervizbe

il Topolino, Kőbányán

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1993
Kényelem (7) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (1) Km vásárláskor 96000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 20000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 4 l
Előző autója? Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Fiat Cinquecento 1991

További ítéletek (27 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)