Vezetve élni jó
Szöveges ítélet
2 évesen került hozzám, céges autóként. Az úgynevezett céges hasznaálat nem látszott meg az autón, 160 ezer kilométer után cserélni kellett a 2 első teleszkópot, a női vezetők miatt a kuplungtárcsát, az akkumulátor zárlatos lett, a kipufogó és az egyik hátsó felni egy figyelmetlen padkára tolatás miatt tette kellemetlenné a normális használatot. Egyszer egy kalapos vezető a külső sávból hirtelen ráhúzta a kormányt, erre jól leamortizálta a jobb első ajtót és a sárvédőt. Ezen kívül csak olajcsere (20ezret simán elmegy utántöltés nélkül) és tankolás. Mindenki nyugodt lelkiismerettel nyomta padlóig a gázt, céges benzin ingyen van alapon, hisz nem húz rosszul az 1,6-os motor, főleg 4000-től indul meg és leszabályzásig tart az élmény. 160 ezres nagyszerviz megvolt vezérműszíj cserével, ezt nem szabad kihagyni, ha előjönnek a problémák majd eladom. De nem jöttek, így megtartottam. És elégedett vagyok vele. Most tartok 218000 kilométernél és azt tudom mondani, hogy nem egy Toyota, de ha megkapja azt a minimális odafigyelést, akkor hálásan teszi a dolgát.
Vásárlás után mindjárt átnéztem tüzetesebben az autót, kezdtem ismerkedni vele, a Ritmo után hirtelen nagyon ingoványosnak tűnt a motorház alatt levő terület, de a sok utánaolvasás fórumokon, szervizkönyben átláthatóvá tette a dolgot.
Szóval első lépés volt a féktárcsák és betétek cseréje, a megengedett minimális 10,2 mm helyett 7(!) mm volt a vastagsága, nem tudom a szerviz miért nem cserélte ki ezeket már régen. Nagyon bosszantó volt, hogy a klíma nem hűtött rendesen. Sőt, forróságban a hűtővíz hőmérő simán verte a pirosat bekapcsolt klímával. Mikor már mindenki a lehető legrosszabb lehetőségeket ecsetelte, a FIAT szerviz egyik tapasztalt szerelője rutinosan benézett a vízhűtő és a klímahűtő közé, no vajon mi volt ott? Temérdek mennyiségű sár, bogarakkal kötésben. Ennek kitisztítása után végre élvezhettem a klímás autó előnyeit. Sokan gondolják, hogy a Bravákban manuális klíma van. Nos lehet, hogy volt olyan is, de a legtöbb klímás gép automatával volt szerelve, hiszen ennél ugyanúgy hőmérsékletet lehet állítani mind a digitális klímákon, csak nincs kijelző és nem két gombot kell fel-le nyomkodni, hanem tekerőgombon kell 18-30 fokig beállítani valamit. A motort érezhetően visszafogja, ehhez képest viszont nem egy hűtőbajnok, de azért megfelel. Télen az automata fűtés is nagyon jó, hisz amíg nem meleg a motor, nem nyomja befele a ventillátor a hideget, megvárja míg kicsit bemelegszik és utána zúdítja a már langyos levegőt az utastérbe.
Ha észreveszem, hogy valami nem tökéletes azonnal kicserélem pl. a két első lengőkart, amit nem lett volna muszáj, de már láttam, hogy a porvédő gumija átszakadt, mondom nemsokára úgyis ki kell. Vagy a kipufogórendszert, ami mindig is idegesített, mert a fent említett járdaszegély rátolatás után nem a gyári visszafordulós csövűt tették rá, hanem valami egészen mást. Azóta a hangja is jobb. Így volt még a két hátsó lengéscsillapítóval, mivel kanyarban rossz úton hajlamos volt elpattogni a hátulja, persze nem nagyon, de nekem elég volt a cseréhez. A jobb hátsó kerékcsapágy is megszólalt, hamar hulladékká is vált.
Fogyasztása vegyesen használva nyáron 7,5 télen egy literrel több. A minimum végig országúton haladva 5,7 volt, de ekkor nem ment a sebesség 100 fölé. Maximumnak télen, városban 9,7 adódott. Ennél többre még nem voltam képes; gyorsítások alkalmával nem fél centire nyomva a gázpedált de azért az épeszű tartományon belül maradva jóval ez alatt lehet maradni. Nemrégiben egy kezdődő termosztáthiba rádobott kb. 6-7 decit a megszokott átlagra, de a csere után minden a régi.
Tavaly nézegettem, hogy a Lancia Deltáról örökölt 14”-es alufelnik helyett mi lenne jó választás, maradtam a gyári megoldásnál; 15”-ös Marea felnik kerültek rá 195/50-es gumikkal, így nagyban javultak a kanyarvételi tulajonságok.
Ilyenekről, hogy kényelem, helykínálat, ergonómia úgy érzem kár szót vesztegetni; ha beleülök, úgy érzem, mintha rámöntötték volna. Vezettem már sokféle autót, voltak ennél jobbak-rosszabbak, de a kategóriában lazán megállja a helyét. Tartós használatban inkább Opelekkel van összehasonlítási alapom, a Brava 160 ezer után közel olyan volt mint újkorában, az egyik G Astrában volt ugyanekkor 60 ezer kilométer és a sok időközben zörgőssé vált műanyag miatt mintha szét akart volna esni, a motorja is elkezdett kopogósabban járni, nem tudom mi lett volna (lesz) 160 ezernél belőle.
Ameddig lehet megtartom, valószínűleg a csomagtartó mérete lesz majd a korlátozó tényező amikor jövőre újabb taggal bővül a család.
Hibalista
- Első lengéscsillapító csere Sachs-ra, hátsó Kayabára.
- Kuplungtárcsa
- Akkumulátor
- Első lengőkarok
- Kipufogó rendszer
- Jobb hátsó kerékcsapágy
- Hátsó ablaktörlő tengelye megszorult a perselyben ->házilagos tisztítás-zsírozás
- Külső hőmérséklet érzékelő néha kevesebbet mutatott -> WD-40 az ajtó csatlakozóba
-
Ide hordtam szervizbe
Céges korában márkaszervizbe hordták, emiatt jelentkezett nálam a váltóolaj-folyás, mivel a féltengely gumiharangnál bemaródás volt a fém részen. Valószínűleg kuplungcsere közben trehányul kezelték a váltót.
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
Nálam csak egyszer volt végszükségben szervizben klíma probléma miatt (hűtő tisztítás) ezen kívül mindent magam szerelek az autón.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 58000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Ritmo | Következő autója? | Toyota Corolla Verso |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
