Szép is, jó is, pedig olasz !
Szöveges ítélet
Az előző autón (Daewoo Lanos 1,6 SX) mindeáron túl akartam adni három év után, így kerestem a legjobb ajánlatot - akkor a kifutó Brava volt az 1,2 és 1,6 -os motorokkal, full felszereltséggel. Vásárlás előtt megkérdeztem az összes Fiatos ismerőst, rosszat senki sem mondott a Braváról. Hülyeségeket csak olyanoktól hallottam, akik szintén csak hallottak valamit arról, hogy a Fiat rossz és egyébként nekik mindig német autójuk volt, mert az meg jó ...
A legjobb árat, feltételeket, beszámítást, hitelt az SPQR adta, így náluk választottam ki az udvaron álló közel 100 db -os készletből (ez komoly, mindenütt Brava volt, az ajtókat csak félig lehetett kinyitni) az ezüstmetál, 1,6 -os gépet. Az 1,2 -esről a kereskedésben lebeszéltek, főleg azért, mert az előző autóm is 1,6 -os volt, nagy lett volna a különbség és nem szerettem volna. Nem bántam meg, azóta is gond nélkül fut.
(Máig egyetlen negatív tapasztalatom a már gyárilag hibás jobb első lengéscsillapító volt : az elfolyt olajat a gumiszervízben vettük észre, ahol az alufelnit rakták volna fel a verda egynapos korában. A helyi szervíz egy nap alatt garanciában cserélte, szerintük ez típushiba, sok ilyet láttak már. A cserélt darab már gond nélkül bírta, sajnos a kátyúkat már nem, de ez nem a hibája.)
A formája - mint azt már annyian megírták előttem a rovatban - szép, szebb, mint a mai egyentervezésű kasztnik.
Normálisan használva, évente szervizelve teljesen megbízható, ami a használattól elromolhat (pl. nálam eddig a vízpumpa, ajtóhatároló) az olcsón cserélhető, javíttatható. A gyorsszervízben, ahová évek óta hordom (Bárdi -s műhely egyébként) szinte minden alkatrész ötféle minőségben (és árban) beszerezhető. Elektromosan egyenlőre semmi baja nem volt (ezt most gyorsan le is kopogtam), még az akku is a gyári benne 5 év használat után (a cserét tervbe vettem, de megvárom míg lerohad, aminek még nincs jele !). Naponta használom és állandóan bekapcsolt tompítottal megyek, de izzót sem kellet még kettőnél többször cserélnem.
A gyári klíma jó, hőfokszabályzós és még nem volt tisztítva, de nem jegesedik és a hatásfoka sem esett érezhetően. Előző autóm gyári klímáját 1,5 év használat után már tisztíttatni kellett, mert állandóan bejegesedett és büdös is lett. Ennek még szaga sincs !
A belső is szép, nem zörög, üléseken nem volt huzat sose, de még gyári mindegyiknek a kárpitja, évi egyszeri vizes tisztítást kap profi kozmetikában. Az ülések kényelmesek, hátul is elférni. Ezt egyrész a már velem egymagas fiam (185 cm) valamint a hátul szállított hasonlóan magas és mázsa feletti haverjaim elismerő véleménye is alátámasztja : olyanok dícsérték meg a hátsó helyet, akik általában nagyobb autókhoz és a bal első üléshez szoktak. A csomagtartó elég nagy, hosszabb útra tetőboxot teszek fel, akkor minden elfér.
A futómű nagyon jó, 195/50 -es gumik (most éppen Pirelli), alufelni : igaz, hogy így rossz úton ráz és fel is üthet (valószínű a lengéscsillapítócseréket a peres gumik nélkül megúsztam volna), de disznó jól fekszi az utat. A különbséget akkor venni észre, amikor télire visszakerülnek a gyári acélfelnik a 185/60 R14 gumikkal. Ha jó úton sikerül használni, akkor nagyon csendes, kényelmes.
Az árát feltétlenül megérte, új korában 3 milla alatt volt tele gyári extrákkal, semmit nem vettem hozzá azóta sem (a felnik már megvoltak). Mivel én általában városban és rövid távon használom, így a fogyasztás inkább 10 mint 9 liter, az előző 1,6 -os autóm is ezt kérte városban. Városon kívül, nyugodt vezetéssel 7 - 8 között tartható, ez nem lassú haladást, hanem nyugodt 120-150 közötti tempót jelent. Idei nyáron egy Párizsi út több mint 3200 km-e is ilyeneredményt hozott 130 -as utazóval (tetőbox + csomagtartó tele, négy felnőtt utas). Tapasztalataim a városi 8 liter alatti fogyasztást komoly túlzásnak értékelik.
Összességében a fenntartási költségeket is feljebb pontoztam volna, de ilyen használat mellett a fogyasztás miatt adtam két ponttal kevesebbet, hiszen a benzin kerül a legtöbbe.
A Fiatnak ezt a típusát (más Fiatom még nem volt, de lehet, hogy lesz) ajánlani tudom, de nagyon meg kell nézni kitől veszi meg használtan az ember. A szervizelés elhanyagolásával és a gyenge utakon való ész nélküli hajtással előidézhetők olyan sokáig rejtve maradó hibák, amelyeknek a kijavítása már nem olcsó.
UPDATE :
Az autó már 6,5 éves, 100.000 km felé közelít.
Hibát eddig továbbra sem produkált, a cserékről, javításokról lásd az "Ezek romlottak el rajta" pontot. A belseje, kárpitok tökéletes állapotban vannak, persze nem hordunk benne terheket meg kutyát sem. Az első lámpákat kicseréltem, mert a sok kőfelverődés miatt repedtek voltak. Két utángyártott (taiwani) lámpa kpl. 24 eFt volt, saját magam beszereltem őket kb. egy óra alatt. Beszerelés előtt törésgátló fóliával lefóliáztattam mindkettőt, remélhetőleg így örökösek lesznek :) !
Most volt rajta éves szervíz, amelynek keretében a következőket végeztettem el :
- első fékbetét csere + féktárcsa szabályoztatás
- hátsó fékpofák cseréje + féktisztítás
- indítómotor tisztítás, zsírzás
- olajcsere
- légszűrö és pollenszűrő csere
- négy új gyertya (NKG) - még az eredetiek voltak benn
- nyári kerekek fel, téliek le.
Hát ennyiért fizettem 47 eFt -ot számlára anyag+munkadíj együtt. Kár lenne egy ilyen olcsón fenntartható autót eladni !
Sajnos jövőre vezérműszíj csere esedékes (120 ekm!), az kicsit húzósabb lesz, de kijön egy új autó havi részletéből ;) !
Szóval továbbra is imádom a gépet, biztosan veszek még autót, de a Bravatól nehezen válnék meg ! (Nagyon szemezek az új Bravoval, megvárom, míg rendesen felfut a gyártás, elmúlnak a gyerekbetegségek, aztán ... ki tudja ?)
Amúgy a fogyasztás is mintha jobb lenne mostanában (ezt nem is értem igazán) : magyar utakon 120-130 között utazva elvagyok 6,5 - 7 között (inkább 6,5 mint 7 liter), ennek kimondottan örülök, okát nem tudom. Lassabban nem járok, inkább gyorsabban, de nem vezetek erőszakosan. A városi fogyasztás nem nagyon megy 10 alá, de ez van, ha nincs ideje bemelegedni a motornak.
UPDATE2:
8,5 év használat, 120.000 km - és még megvan!
Éppen kacsintgattam volna újabb verda felé, amikor beba...tt a válság. Ez az autó meg ki van fizetve - maradt.
Továbbra is hibátlan, most estünk túl a nagyszervizen a következők szerint:
- összes szíj + feszítőgörgő cseréje (klíma is!) - ez a húzós tétel
- légszűrő csere
- pollenszűrő csere
- olajcsere
váratlan, (nem tervezett) megbontás utáni hibaként:
- klíma szíj feszítőgörgő csere (csak gyári alk.!)
- klíma tömítés csere (csak gyári alk.!)
- vízpumpa csere
A tervezett 58e + munkadíj helyett 75e + munkadíj lett a vége (összesen 98e Ft), de most van egy új autóm! Csendes lett - a görgők már zakatoltak, változatlanul ereje teljében van és imádom.
Persze - ha megoldódna a válság és megjönne a merszem - akkor belevágnék egy minőségi cserébe: új Bravo vagy Alfa 156, 159?
Ha rajtam múlik, olasz lesz az is!
Hibalista
- jobb első lengéscsillapító - gyári hibás volt, első nap csere (gar.)
- első/hátsó lengéscsillapítók kátyúzás miatt
- vízpumpa 4,5 év használat után
- bal első ajtókitámasztó kiszakadt 3 év után (szinte állandó városi használat, igen sok nyitás/csukás !), 4 év után a jobb oldalit is cserélni kellett
- UPDATE :
- 6,5 év használat (100 ekm) után :
- 5 évesen cserélni kellett a bal első kilicset (eltört a sok nyitogatás miatt megfáradt öntvény). Sajnos csak gyári van belőle, de nem vészes az ára.
- 6 évesen tönkrement a gyári akku.
- 6,5 év után kicseréltem a kövek miatt repedezett első lámpákat
- 100.000 km után kapott új gyertyákat (elfelejtődött a csere, amúgy hiba jelét nem tapasztaltam)
- UPDATE2:
- 8 év használat, 120e km után:
- - vízpumpa csere
- - jobb első ajtó kitámasztó bilincse repedt (3000 forintos eredeti alkatrész)
- - klíma (gyári) gumitömítés csere (500 Ft) + gáz töltés (8000 Ft)
Ide hordtam szervizbe
Első két évben : OPEL márkaszervíz - BAJA (több tulajváltás, ma OPEL DUNA)
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Harmadik évtől : Autó Pankovics Gyorsszervíz - Baja
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Lanos 1,6 | Következő autója? | A válság miatt álmodozás leállítva - utána új Bravo vagy Alfa 156, 159 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.6/10) |
