A legszebb Fiat - Fiat Bravo ´99
Szöveges ítélet
Igaziból talán vissza kell(ene) menni az id?ben 1996-ba, mikor megláttam életem els? Bravoit. Akkoriban (17 évesen) még nagy ámulattal néztem ezeket a kocsikat és mondtam: soha nem lesz ilyen kocsim! Ezt nem a min?ségére értettem, hanem az akkori borsos árára.
Tévedtem:2004 Augusztusában megvettem második autómként a Bravot. (El?tte egy 13 éves Renault Cliom volt). Az interneten találtam rá, szinte sablonos (beugratós?!?) szöveggel: külföldre költözés miatt eladó egy garantáltan 49eKm-t futott megkímélt Bravo n?i tulajtól. Elmentem, megnéztem az ára miatt nagyon megtetszett és elvittem.
Ez nem volt más, mint egy 1999-es gyártású, de 2000. 09 hóban üzembe helyezett 1.2 Fiat Bravo SX. A haza felé men? mintegy 90km-es úton alkalmam volt egy pár „els? benyomást” tenni. Az egyik gyökeres benyomásom, hogy az 1,2-es motor szörnyen kicsi ehhez az autóhoz. Igaziból szerintem a Puntoba ez a motor nagyon ideális, a Bravoba kicsi. Amiért én 1,2-est vettem, annak a biztosítás közti nagy árkülönbség volt. El?zéskor hiába nyomja az ember a gázt, kissé a Skoda 105-ös feelingek jutnak az eszembe. "Mintha friss kutya...ba lépnél." Semmi sem történik. Persze az ember ilyenkor nem esik kétségbe, hisz csodaszép 5 sebességes váltó dolgozik alatta, vissza 4-be. A lóer?k azonban (kb. 4000 fordulatig) nem érz?dnek. Ha ténylegesen el?zni akarok, akkor (80-ig) érdemes visszatenni 3-ba, így gyakorlatilag az autót 120-ig kényelmesen és dinamikusan lehet mozgatni. Az autó ilyenkor "megindul". Igaziból a váltót is kicsit elméretezték, mert 3-ban nagyon megy, 5-ben sehogy, mint ahogyan 4-ben sem. 80-as tempónál az 5-dik és 4-dik fokozat között 500 fordulat különbség van. Gyakorlatilag a két fokozat egy és ugyanaz. Ez az autó viszont lámpás gyorsulásokra nagyon jó1-es 40, vált, 2-es 90, 3-as 120... Így a 100-at 12sec körül teljesíti. De Ha nem húzatja az ember er?tlen a pici 1,2-es. Talán egy 1,4 16V lett volna jó konstrukció (mint amit a Stiloba tettek). További „els? tapasztalatok”: a kilátás az autóból oldalra nem a legjobb, eléggé nagyok a holtterek. (A-B-C oszlop egyaránt mindent takar). A kormány nagyon lágy, szinte már nem is lehet érezni. Többször el?fordult már velem, hogy alászedtem, de annyira sikerült már körbetekernem a kormányt, hogy a végállása röpítette ki a kezem közül. Kicsit vékonynak érzem a kormány fogását. Amivel még mindig nem mindig tudtam kibékülni, az a bajuszkapcsolók. Kapcsolásukkor rendkívül nagy utat járnak be, a kormánytól ráadásul távol elhelyezkedve. Nem lehet csak kiteszem az ujjam és indexelek dolgot megcsinálni. Furcsállom azt is, hogy az ablakspriccel? beindításakor az ablaktörl? nem indul el automatikusan. Cserébe viszont 2X4 fúvókán jön a víz az ablakra. A fék –még így kopott tárcsákkal is- iszonyatosan jól fognak. Mintha nem is a fékpofákat, hanem csak valami kapcsolót m?ködtetnének.
Az autót 3 hétig felh?tlenül nyúztam-húzattam (sohasem tilásig!), hisz olasz ez, ez pörg?s motor, semmi gond nem lehet, mikor egy napon hidegen nem indult el a 4 henger...! Vittem egy szerel?höz, aki megnézte és csak annyit mondott: az els? féktárcsák tök kopottak, ? úgy érzi ebben az autóban nem 50, hanem minimum 150, de lehet hogy 250e km van. Hát, mit ne mondjak kétségbe estem. Irány a Fiat szakszervíz. ?k rátették számítógépre, ahol több eseti hibát véltek felfedezni, de nem jöttek rá mi a gond. De megnyugtattak: valószín?leg a hengerfejtömítés égett át. Ez a javítás a Fiatnál kb. 300eFt-ba kerül. Akkor elvittem egy másik autószerel? céghez, akik "potom" 130eFt-ért megcsinálták. Hengerfej síkolás+új tömítés.
Több Fiatossal beszélve egy dolog forgalmazódott meg bennem és egyre biztosabb vagyok benne: ebben az autóban tényleg 55eKm van, a gyors féktárcsa kopás, a hátsó lengéscsillapítók cseréje és az estlegesen gyári hibás szervókormány tömítetlenség (mint ahogy az enyémben is) és olajfolyás természetes jelenség.
De az autómat még így is szeretem. Gyönyör? a formája, a kialakítása, a bels? elrendezése. A pohártartót nagyon hiányolom bel?le (bár egy "sportautóba"minek?). A keszty?tartója óriási, a zsebek oldalt ideálisak. Az ülést egy kicsit magasnak érzem, s?t az egész autón még lehetett volna még lejjebb faragni. A kormány magasságában állítható, mint ahogy az ülés is, bár nekem valami rejtélyes módon az ülés mindig a legfels? állásba emelkedik ha nem ülök rajta.
Az ülésállító kart egy újjal is lehet állítani. Nagyon jó az áttételezése.
Ez az autó a Cold climate felszereltséggel bír, azaz els? fényszórómosók, f?tött ülés... apropó ülés: az ülésf?tés kapcsolóját az ülés alá rejtették, a visszajelz?t pedig az ülés oldalába. Így kb. 1 napig kerestem a kapcsolót, mire megtaláltam. De hiába is találtam meg, az én ülésf?tésem sajnos nem m?ködik. Az anyósülés felöli oldal viszont megy. Amit még nagyon hiányolok a kocsiból, hogy a bels? világítás az ajtó becsukása után rögtön elalszik, nincsen benne késleltetés. Ez pedig kb. 500Ft-os áramkör. Hiányolom még továbbá a távirányítós központi zárat és riasztót. Persze, ezek apróságok, de ha kiadja az ember ugyanezeket az összegeket eléggé megsínyli a pénztárcája.
A váltó szinkronizálása nem sikerült a legjobban, nagyobb sebességnél néha-néha azért reccsen egyet a váltó (pedig most volt benne olajcsere).
Az autó rozsdásodás elleni védelme megfelel?, bár nálam a csomagtartón 2 db 3mm-es rozsdafolt van.
A fogyasztása nálam 6,5-7,2 között van, ezzel kellemes csalódást okozva az autó használójának.
A fentiek ellenére nagyon szeretem ezt a „kis dögöt” és ha másik autót kéne vennem, nagyon vakarnám a fejem hogy mit vegyek ebben az árkategóriában!
Hibalista
- Hengerfejtömítés
- Hátsó ablakmosó
- Lengéscsillapító
- Féktárcsa
- Autórádió hanger?szabályzója rapszódikusan m?ködik
- Szervókormány
Ide hordtam szervizbe
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 49000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Clio | Következő autója? | Opel Astra, Seat Leon |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
