ZSEBFERRARI
Szöveges ítélet
Talán kevesen tudják, hogy az autót Chris Bangle a sokat kritizált BMW guru rajzolta mindenféle élek meg fény-árnyék bohóckodás mell?zésével. És láss csodát, még 10 év távlatából is mindenki felkapja a fejét egy WOW erejéig a „csónakocska” (=barchetta) láttán. Azért kíváncsi leszek, hogy melyik BMW csinálja ezt utána! Sajnos a CC ?rülettel együtt kihalóban van ez a kategória, de a használt kétüléses cabriok között messze a legjobb vétel. Jó, jó nem egy MG és lehet, hogy nem is olyan masszív, mint egy MX5 de OLASZ és PIROS. Kell ennél több? Az autót használtan vettük baráti állapotban és azóta a porszívózást leszámítva nem kellett sokat bajlódni vele. Persze mint minden korosodó Fiatnál Giovanniék itt sem a korrózió védelemre vagy a precíz összeszerelésre helyezték a hangsúlyt, de legalább megmenekült a digitalizált világ több nyelven beszél?, okoskodó board computereit?l meg a csilli-villi kijelz?kt?l. Bár a fejlesztés szándéka látszik, szerencsére meg is rekedt az import japán kvarcóránál, ami beszarás de még csak nem is m?ködik rendesen! Gyakorlatilag nem sok alkatrész van, ami nem zörög, de ez az autó alaptartozéka és ez így van jól! A színe Rosso Corse (Ferrari piros), a bels? piros b?r, az alváz meg picit rozsdás de legalább nem látszik. Az egész autó egy nagy gokart annak minden el?nyével és hátrányával. Szerencsére az olaszok a motor kérdését nem aprózták el, és bár nem mai konstrukció a maga 130 lóerejével az alig több mint 1000 kilót nagyon megrángatja. Nyitott tet?vel még gyorsabbnak is érz?dik mint a katalógusadat. A négy tárcsa meg könnyen kiveheti mindazt, ami a gyomrunkban leledzik. Hangszigetelést feleslegesnek vélték a Fiatnál ami télen nagyon jól jön mivel szinte percek alatt lehet 30C° t csinálni az amúgy sem nagy légtérben, jobb mint a Niva! Csak egy centi vastag „h?álló” lap választja el a motort a lábtól, a beltérben még van egy kis b?r, fröccsöntött m?anyag meg fém (a kasztni látszik belülr?l, és milyen jól néz ki!). Gyakorlatilag egy m?anyag tekn?ben ül az ember olyan alacsonyan, hogy jó néhány gengszter-traktort alulról is szemügyre lehet venni. Ennél kevesebb alkatrészb?l aligha lehet autót építeni, mégis 80000km után is minden egyben van. A futóm? Európába készült és nagyon szétrázza az ember mindenét, f?leg ha a gyárinál jóval nagyobb kerekeket aggatunk rá, dehát hiába, állatul néz ki. A kormány a 15ös kerekekkel szerintem egy picit könny? bár egyszer?bben tartható az úton nagyobb tempónál, a nagyobbal viszont kellemesen elnehezedik és még mindig nagyon fordulékony. Meggy?z?désem, hogy a tolatást ilyenen kellene oktatni, egyszer?en karnyújtásnyira vannak a szélei. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy nagyobb tempóban vett kanyaroknál kissé csavarodik a karosszéria de a m?faj úgysem err?l szól és nem is az autópályás száguldásról. A kanyarvadászat mégis jó móka, a motor szól mint a barom a váltó harcias, pontos és rövid úton jár, állat. A szélterel?vel még hosszabb úton is meg?rizhet? a fodrász keze munkája. Bukócs? nincs a kocsiban csak egy vézna szélvéd?keret meg egy légzsák, de minek?
Az autó egyébként teljesen négy évszakos, f?leg ha keménytet?t is feltesszük, amivel úgyszint nagyon szexi. A ponyva is igényes és egész jól szigetel, bár az es? itt-ott befolyik, mediterrán autó vagy mi! A tet?nyitás kézi csakúgy, mint a reteszelés és az egész megvan úgy 15 sec alatt. Csinos kis fedél alatt bújik meg az egész, így még a gépészet sem látszik, korrekt megoldás! Essen szó a szervizelésr?l is ami azért nem éppen olcsó mulatság. Ez azért is hihetetlen mert az alkatrészek 80%a megegyezik a korabeli puntóéval. (még az alváz is ua.) De aki cabriot vesz, az fizesse csak meg szépen azt, hogy Barchetta felirat kerül az egyen Fiat cuccokra. Nem túl szimpatikus árpolitika. A nálunk eltöltött 2 év és 13000km alatt egy teljes kipufogó, els? szélvéd? és 2db vezérlésmódosító került kicserélésre. Ennyi azért nem rossz egy öreg Fityótól. Az, hogy egy 80as évek vége technológiával készült autót ne tudjanak megszerelni egy márkaszervizbe, már jóval elkeserít?bb. Bár a vezérlés szarakodása típushiba mégis orvosolható csak jól kellene összerakni és itt a hiba! Vagy ki sem cserélték, azon sem lep?dnék meg! Persze a legdrágább Alfa olajból mindig töltenek egy kicsit („jót tesz neki” HA-HA, akkor az ugyanilyen motorizáltságú Mareaba mit tesznek?). A központi zár kb. 30 perces buherálása alatt vajon hogyan fogyott el egy egész flakon kontakt spray, rejtély! Az ilyen bosszúságokat leszámítva egy jófajta térérzékel?s riasztó beszerzése után már tényleg nagy örömét leli benne az ember. Vannak bunkók, akik viccesnek találják szeméttel teledobálni a nyitott kocsit, és bár ez velünk szerencsére még nem történt meg, azért óva intenék minden cabriost, hogy ne nagyon bízzon a magyar mentalitásban.
Bár használati értékét tekintve khmm (azért egy cementes zsák beférne) mégis több mint életérzés ez az autó, már-már szerelem egyrészt, mert sok-sok apró design csemegét rejtettek el rajta (használhatatlan de imádnivaló kilincs vagy az F430 Ferrarin is használt oldalindex) másrészt rögtön egy nagy család tagjává válik az ember. De nem lesz t?le senki egy csapásra irigyelt szupersztár, a gazdag faszok meg vegyenek csak Mercedest. Sajnos sok sufnituningolt példány is futkos az utakon így nehéz jó állapotút találni de, szerencsére többen csak hobby autóként használják így azért nem reménytelen.
Hibalista
- Aksi csere a téli álldogálást követ?en szinte elkerülhetetlen.
- Szélvéd? csere ami a korai kijavítással megúszható lett volna.
- 2x vezérlésmódosító.Típushiba.
- Kipufogó. Korral jár. Bár a gyári húzós azért megéri.
- Központi zárnál valami filléres m?anyag pöcök.
Ide hordtam szervizbe
Fiat Riegler Autóház. Az alkatrész csigalassúsággal érkezik egyenesen Torinoból. Kicsit lehúzós de legalább nem mennek egy kört jampizni és egészen emberszámba vesznek. Ha rendesen nekiállnak akkor meg is csinálják rendesen az autót. Jó tisztaságú és felszereltség? m?hely.Szerencsére van ismer?s és közel is van.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 67000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Az els? kabrió a családban. | Következő autója? | Piros lesz. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
