lengyel-magyar barátság
Szöveges ítélet
Ez egy őszinte vélemény lesz, aki nem ért picit sem az autóhoz annak rémálom egy ilyen masina. 2008. nyarán vettem egy kereskedésből 1.5 év műszakival 60.000-ért. Benne volt a gyári szerszámkészlet, vadi új BOSCH akku, új (még szőrös) gumik és semmi tuning hála istennek. A kaszni sehol nem rohadt, a fényezés azért már mattulgatott a legutóbbi dukkó óta. Minden esetre látszott hogy nem volt annyira rossz gazdája. Próbakör, minden működik, váltó is csendes, de a kuplung csúszik. Nagyon. 79.000 Ft-ra volt kitéve, azt mondta a kereskedő 70 a vége. A kuplung miatt ideadta 60-ért. Nem is volt akkor több pénzem a lakás vásárlás elvitte tőlem a "nyugati" autót, pénzt, mindent... Szóval valamivel járni kellett. Nyíregyházáról elmentem vele Fehérgyarmatra (80 km) a faterékhoz és szét is kaptam hogy dobjak bele egy kuplungtárcsát. Nem vagyok profi autószerelő, de simán ment minden. A motor ki- berakásánál segített egy-egy kicsit a fater. Ha már szétkaptam kapott 3 bakot is a motor-váltó és az autót mintha kicserélték volna. Az új bakok miatt nem vette át a kaszni annyira a vibrációkat a motortól. Olajcsere, stb. és készen is állt a mindennapi feladatokra a "Kispolszki". Bemelegítésnek a tesómmal megtettük egy szuszra a Nyíregyháza-Budapest távolságot oda-vissza. Ez kb 500 km. Ez egy mai vassal nem nagy kunszt. De a "pókkal" azért más. Brutál meleg volt, nem akartam hogy megfáradjon a 18 éves gépezet így 70-75-tel csordogáltunk. Úgy gondoltuk jobb 70-nel oda-vissza, mint 90-nel csak oda. Mindenki saját életviteléhez és lehetőségei szerint vesz autót (legtöbbször). Az életvitelem az, hogy hétfőtől-péntekig munka, hétvégén meg a 80 km-re lévő szüleimhez. Ez az út a gyors járatú busszal (kerülővel megy) 2.5 óra és 1200 a jegy. Plusz 15 perc séta a pályaudvartól hazáig, Nyíregyen 20 perc a megállóig. Hóban, sárban, napsütésben, táskákkal, stb... Tehát összesen az oda-vissza út 6 óra és 10 perc. Az ára pedig 2400 Ft. Arról pedig, hogy kikkel kell együtt ülni hadd ne beszéljek. Ezzel szemben leliftezek a ház elé, becuccolok a polkiba és 1 óra 15 perc alatt hazaérek. Oda-vissza 2.5 óra és nincs semmi kutyagolás. Az út alatt nem fogy el összesen (oda-vissza) 8 liter benzin, így a költségekről sem lehet vitatkozni. Szóval hiába új az a busz, ha a kecskerágó utakon jár és horribilis a menetidő. A polákkal fél kézzel otthon vagyok mire az még csak fél úton. 4 órával többet lehetek a családdal minden hétvégén. Nekem megéri. Meg munkába járni is jobb mint gyalog. Alkatrész még van hozzá, nem ijedünk meg semmitől. 3-szor cserben hagyott, egyszer -15-ben megszűnt a megszakító hézag:) Az szép volt. Másodszor nagy nehezen hazahozott a ház elé és akkor állt meg (kondi). Harmadszor a menesztő tárcsa kifeküdt. Féltengely forgott, de a kereket nem hajtotta. Totál kirágódott a racsni.
Ebben az autóban van a világ egyik legkirályabb extrája: A potméteres ablaktörlő-sebesség állítási lehetőség. A skála 30 mp-től a gyorsig fokozatmentesen megválasztható. Hihetetlen hogy mennyire evidens mégse tudok most egy autót sem amibe van ilyen.
A lengyelek bejárták vele fél Európát. Nem olyan rossz ez a kocsi, csak sok kritika éri. Minden kis piszlicsáré hiba miatt óbégatnak a gazdáik akik semmi pénzből hozzáértés nélkül akarnak autózni. Aztán jön a lehúzós szerelő, stb... Ez a gép 3 pár cipő ára, olcsó az alkatrész, keveset eszik, nem lopják el, kész. Városi használatra való a méretei miatt is, de a mai főleg pesti forgalom ritmusához tiporni kell a szerkezetet. Én most 2010-ben inkább rövid vidéki utazásokhoz ajánlanám. Rengeteg hányódik műszaki nélkül a neten. Meggyőződésem, ha nem lenne ilyen ordasul drága az átírás, mindig akadna egy kis pénzű hozzáértő aki talpra állítaná dolgozni járni, vagy második autónak, esetleg szerelemből. Itt-ott bizony beleszalad az 50.000-be a papírmunka. Ez egy ekkora értékű autónál K.O. Viszont jó vezetni. Én el tudok helyezkedni benne (180 vagyok) kényelmesen. Talán az is hozzájárul ehhez, hogy egy pillanatra sem felejtem el, hogy 60.000 Ft-os autótól nem kell csodát várni. Meleg van benne, hideg van benne, döcög, zajos, zsírozni kell, szerelni kell, senki nem néz semmibe vele, lassú, ha a fűtést ráhúzod kipufogó gázzal árasztja el a kabint, ha karambolozol meghalsz. De sokkal jobb vele, mint nélküle. Sokkal. Akinek van egy kis affinitása a bütyköléshez annak bátran ajánlom. Volt már több jobb autóm is. De az embert mindig a legolcsóbb autója húzza ki a slamasztikából. Bizonyos szűkös időszakokat segít átvészelni. Ezért is becsülöm nagyra ezt a 18 éves 650 köbcentis kisautót ami felett már jócskán eljárt az idő. De amíg 57.000 Ft egy minimálbér, addig még sok embernek fogja a közlekedés alternatíváját jelenteni. 2000-ig gyártották a lengyelek. Ha hozták volna továbbra is Magyarországra, egy 10 éves jó állapotúra összekuporgatnék.
Hibalista
- menesztő tárcsa (550 Ft), kuplungtárcsa (1.200 Ft), megszakító kalapács (450 Ft), kondenzátor (250 Ft), leszakadt a tetőkárpit, gumibakok elöregedek (280/db), fűtés (gyárilag nagyon gyengécske), ablakemelő huzal szakadása. Plusz kopó alkatrészek...
Ide hordtam szervizbe
Én magam, kikapcsolódásként, muszályból, "magad uram ha nincsen szolgádból"
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 100 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 36 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | fortwo | Következő autója? | korando |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.6/10) |
