Ennél jobbat? Hosszútávú teszt + közúti versenynapló
Szöveges ítélet
Aki gyalázza, iszonyat balfék. Jobban tenné, ha ökrös szekérrel közlekedne. Nem hiszem el, ha egy autó így teljesít, akkor legyenek olyan példányok (az autó hibájából), amikről egyesek írnak. 4 és fél éve használom, évi 50-60 ezer km-t fut. A fent leírt javításoktól eltekintve talán minden, az utolsó csavarig eredeti. Az erőmű nem éppen F1-es, kissé erőtlen, és (sportos használat mellett) olajfogyasztása is van. A sebességváltó szintén a hagyományos vezetési stílussal fér meg: kissé hosszú úton, és nem éppen precízen kapcsolható. Gyakorlással azonban ez a művelet is 0,2 sec alá csökkenthető. A fékek nem rosszak, bár pattogós útfelületen az ABS bezavar, és olyankor jobb lenne, ha nem is lenne. Nagyon ritka jelenségként tapasztaltam, hogy a fékszervó hatása eltűnik, és a váratlanul megnövekedő pedálerő meglepetést okozhat. Adagolhatósága sem káprázatos, a Tacumáé pl irigylésre méltó ehhez képest. A szellőző ventillátor olykori minimális nyiszorgását leszámítva szinte semmi zörej az utastérben, a nyáron lelassuló ablakemelők kivételével minden megfelelően működik, a kapcsolók tökéletesen, precízen, a legkisebb gond nélkül. Lényeges elektromos hiba még nem fordult elő. Ami volt: a fényszóró/irányjelző többfunkciós kapcsolót kellett kompletten cserélni amiatt, hogy az autóvillamossági szerelő tanácsára 100W-os fényszóróizzók lettek beszerelve. Ettől a kapcsoló elromlott. (Anyagköltség 8 ezer!!! Ft, szerelés 10 perc házilag). A bal oldali visszapillantó tükör fel-le mozgatása is elhalt nemrégiben, de asszem ennyi hibával bárki beérné. Minden fontos elektromos alkatrész még az eredeti. A belső tér tágas, kényelmes, a vezetőülés közel 120 kilóm ellenére egész jól tartja az alakját (bár a háttámla állítás lehetne fokozatmentes), még a kárpitok is szinte eredeti minőségben pompáznak. A belső borítások finomak, puhák, nem úgy, mint pl az ötéves Tacumánkban, ami csupa kellemetlen, kopogós, kemény műanyag, amin a legkisebb karcolás is örök nyomot hagy. Időarányosan tekintve a kopásokat az anyagminőség nagyon jónak mondható. A keskeny fényszóró iszonyúan gyenge, érdemes valami nagyon jó fényerejű izzót beszerelni, de a hatékonysága akkor is átlag alatti. Korrózió: az egyik hátsó sárvédőn kb 4 éve elindult egy lakkozás alatti hólyagosodás, ami mostanra féltenyérnyire nőtt, de még mindig a festék alatt maradt. Stabilitás: nincs az az országúti kanyar, ahol ne lehetne lerázni egy gázpedálon álló, nagymellényű, lényegesen erősebb autóval mögöttünk toporzékoló önjelölt versenyzőt. Mindezt egy megpakolt csomagtartójú családi kombival. Olykor, főleg hidegben furcsa nyösszenés, nyekkenés hallatszik az első futómű felől, ami valószínűleg a műanyag alkatrészek működést nem befolyásoló produkciója. Fogyasztás: versenytempóban 10-11 l, nyaraláskor, telerakva, országút + autópálya tempós haladás mellett 8,5 alatt megáll. Városban: nincs általam mért eredmény. Alkatrész: szinte minden gyorsan beszerezhető, és igen kedvező (olykor nevetségesen alacsony) áron. Alkatrész szükséglet, a fent kivesézett lista alapján: minimális. Mindent egybevetve, az ár/érték arány tekintetében: csillagos ötös! Konklúzió: átlagos használatot feltételezve, a minden autó által megkívánt odafigyelés, és karbantartás mellett félmillió gondmentes kilométer garantált!
Hibalista
- 80 ezer km: gépkocsi vásárlása az előző tulaj által kicserélt hátsó kipufogó dobbal, és első futómű szilentekkel. Ez utóbbiak később még 1x, szükséges mértékben cserélve lettek. 140 ezer körül a km számláló elromlott, így onnan az adatok útnyilvántartás alapján kalkuláltak. 240 ezer km: kormányszervó felújítás kb 100 ezer Ft körül. Sajnos, másfél évvel a nem olcsó felújítás után megint elkezdte ereszteni a folyadékot, de ez ugye már nem gyártási hiba. Talán mégiscsak jobb lett volna a gyári alkatrész beépítése kb 40-50 ezerrel többért. 280 ezer km: motorjavítás. Oka: előzés közben kettesben kicsit túl lett pörgetve, kb 7000-ig, amikor is a felváltás 3-ba igen nehézkes. Ebben az esetben sajnos 1-esbe sikerült betalálnom, ami a kuplung felengedésével jó tízezres fordulatszámot eredményezett. A művelet hatására a motor erőtlenné vált, mint kiderült, az egyik hengerben lecsökkent a kompresszió, vszínűleg a kompressziógyűrű elfordulása miatt. Javítás: gyűrűzés (minden henger). Úgy fél évvel később, 300 ezer km-en túl, szerintem ezen szerelés, és egy tízforintos műanyag cső törése, valamint az ebből kifolyólag bekövetkezett vízveszteség, és túlmelegedés hatására az egyik hajtókar kinézett a blokkból. Ebbe belejátszhatott az aktuálisan alacsony olajszint és az esemény előtti húzós kanyarvételből eredő elégtelen olajnyomás, és a kanyar utáni vollgázas kigyorsítás. Mindez kb 200 méternyi életteret adott még megdicsőült erőforrásomnak. Tehát, motorhiba oka: bevállalom. Azóta egy óriási szerencsével felfedezett 45 ezer km-t futott típusazonos motorral, és egyidejűleg kuplung/sebességváltó cseréjével futottam újabb 20 ezer km-t. 320 ezer km: az egyik hátsó teleszkóp feladta (még mind eredeti, gyári!!!), a többi még 60% fölötti értéket mutatott. Költség páros cserével kb 60 ezer Ft.
Ide hordtam szervizbe
Daewoo Szombathely
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Maszek műhely - precíz munka, kis költségek
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 80000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 240000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Omega | Következő autója? | nem vennék újabbat, a megbízhatóság sokat csökkent |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
