Szabadság, szeretem!
Szöveges ítélet
Most is használom, immár több mint egy éve, napi használatban van Budapesten, és minden nap mindenhova ezzel megyek, munka, család, vidék (most nemrég Ausztria gond nélkül). Párommal keresgettük a lehetetlent, legyen olcsó és jó. Bizonyos időt ezzel a témával ha eltölt az ember, rájön, hogy ez a párosítás itthon nem létezik. Eleinte alapvetően nem ezt akartam, nem ilyet kerestem, sokféle márka szóba jött (igen, a régi swiftek is), de voltak bizonyos igények, amikből nem akartam engedni (a márka nem ilyen igény volt..), ilyen az 5 ajtó, a nem törpe motor és minimális biztonság, és legyen benne tér, használható legyen, valamint praktikus. Néztem ítéleteket, kapott hideget-meleget. Családba volt már Daewoo, 2-es Matiz, tudtam nagyjából, mit várhatok. A pénz adott volt rá, ami rettentően kevés volt, annyiba is került (mondjuk másfél ájfón.. vagy kollégám bömbis fékfelújítása). Volt pár alap, amikor kerestem, hogy csak magánszemélytől és alaposan átnézve, tekintettel a korára, állapotára(!), árára, világegyetemben betöltött szerepére. Na ez úgy esett a valóságban, hogy este esőben és neppernél néztük meg, majd vettük is meg (volt is bennem félsz, de az idő igazolta, hogy nem nyúltam mellé). Mindegy, mert tényleg minimumáron vettem. Hangsúlyoznám, hogy nem tökéletes állapotban került vételre, kasztni nem rohadt, egyben volt, apró dolgok voltak vele, zömmel filléres. Kiálltak vele este, megláttuk, megszerettük, megvettük, ennyi. Amit kötelezően illik rákölteni azt ráköltöttem még, így nagyjából félmilliónál meg is állt a dolog átírással, téli-nyári garnitúrával. Ma is megvenném.
Motor: gyenge. Ezen nincs mit magyarázni, a 75 lóerő arra jó, hogy haladj. Soros 4 hengeres 8 szelepes. Mint a faszög, olyan egyszerű, vagyis nincs is annyi hibalehetősége mint a mai kocsiknak. Nyűhető. Ha már egy ideje használod, és tudod, hogy mikor és mennyire húz, lehet pörgetni és eredményeket elérni, de ha már az asszony és a család a kocsiban van, értelmetlen előzgetni 70-80 fölött. 110-130 elérhető és tartható, de szenvedés neked is, a kocsinak is.
Kontra: a motor a magasabb tartományban meglendül (gondolom fogyasztásba is), akkor viszont meg is indul rendesen, meg kell tanulni vezetni, ez van. Félreértés ne essék, 80-100-ig húz is rendesen, hiába a kis teljesítményű motor, pár embert/márkát már én is otthagytam lámpánál, pislogtak is (bevallom, néha én is :) ..)
Fenntartás: városban 10 liter. Tudom, hogy sok, ez van, 600 forinttal többet fizetek kéthetente a kútnál 100km budapesti araszolásért reggelente a Hungáriánál. A tank kicsi, 48 liter, kb. 400-500km-re elég.
Kontra: 400km Budapest - Graz oda - vissza kijött 5-5.5 l-ből. Gond nélkül. Hátfájás nélkül. OMV-nél szoktam tankolni, mindig, sima 95-öt most már (ideig kapott prémium 95-öt, de ezt szereti, rájöttem), a menetteljesítménye így meglehetősen dinamikusnak mondható, más benzinnél valahogy gyengébb. Hallgatom ismerősöket, mennyit kell szervízelni a különböző típusú kocsijaikat, és belegondolva, ők egy szervíz alatt (szinte már az összes) kifizetik sokszor az én éves fogyasztásomat. Szóval kiszummázva olcsó, nagyon olcsó.
Presztizs: nekem tetszik formára, nagyon. Fehérben szolid elegáns, már amennyire az tud lenni. Több nőismerősömnek is tetszik a formája, többeket megfogtam már vele, érthetetlen :) Rettenetesen lenézett márka, pedig rettenetesen jó az árához képest. Hiába, F Astra az alapja.
Kontra: sedan léte miatt, és a rutinos(abb) vezetés eredményeképpen van kiállása az úton, nem kekeckednek velem közlekedés közben. Érdekesség, hogy a lenézettsége csak akkor jön fel, amikor témázgatunk kollégákkal az irodában, sehol máshol. Aki beleült eddig, annak pozitív meglepetés volt. Nem mintha meg akarnék győzni mást, elég ha nekem bizonyít.
Praktikum: érzed az autót elöl-hátul, könnyű vezetni, a szervó teszi a dolgát, kicsit pattogós a futómű (sajnos), a gumira oda kell figyelni, a csomagtere óriási. Hátul ültek benne 5-en felnőttek, elfértek, nem volt gond. 4 embernek kifejezetten komfortos. Belső része fapad, a műanyag-kárpit-anyaghasnálat kombó olyan, amilyen. Teszi a dolgát. Ha ezen az ember túllendül, szeretni fogja, ha nem, vesz magának presztizsmárkát bőrfotellal.
Megbízhatóság: pöcre indul. Mindig. A gyári akku megadta magát 12 év után, betoltuk, beindult, hazamentem vele, akkucsere, ennyi, azóta is megy. Ha egy kicsit is foglalkozol vele, sose hagy cserben. Kasztni nem rohad, töréstesztről nem tudok beszámolni (nem is akarok), pár csillagot azért kapott. Akit érdekel, google. Igyekszek lehetőleg márkásabb alkatrészeket rakni bele, ezt nagyon meghálálja (melyik auto nem, most őszintén..). Gyári világítás ember ellen való, Osram Nightbreakerrel kihozható a maximum, ami kell is, mert így is csak elégséges a tompított.
Összegzés: nem volt sok pénzem, Swiftet nem akartam, meg totál leharcolt Civic-et se. Állapotot néztem, az kitűnő volt az árhoz képest. Becenevet is kapott már tőlünk: Olivér. Ne kérdezd miért. Kifejezetten olcsó, élvezhető, alapfelszereltsége fapados, de amit nyújt, az nem fapad, szeretem. Család is szereti. Megállja a helyét a forgalomban, használható használati autó, nem tökéletes, de minden megbocsájtható neki, mivel sokkal többet nyújt, mint amit a közhiedelem rárak. Nem bántam meg, szabadságot ad, a tömegközlekedést mindenképpen magam mögött akartam hagyni már (BKV-tól a mai napig a hideg ráz), megfizethető és tudja azt, amit vársz, elvisz A-ból B-be. Csendben. Gyorsan. Persze, hogy elfogult vagyok, első autóm. Vezettem mást is, van jobb, kétségtelen. De ha kifogsz egy nem leharcolt darabot, nincs sok pénzed és nem akarod a gatyádat is autózásra költeni (szóval arra akarod használni a gépjárművet, amire hivatott), vedd meg.
UPDATE - 2015. április - Téli szettről áttértem nyári szettre, de már meguntam a noname Tesco/MADE-IN-CSÁJNA kerekeket, 4 kerék 13" 175/70 FALKEN nyári gumi lett helyette. A gépjármű mintha klasszisokat lépett volna a fény felé, sose gondoltam volna, mennyi számít a gumikon. Országúton kifejezetten kellemes, csendes lett, a fogyasztás csökkent, a tapadás fényéveket nőtt, még vizes úton is (sajnos tesztelve!). Országúton is jóval emészthetőbb a 130-as tempó, időközbe rájöttem, 5-ösben csak a 100-110-et nem szereti a vas, 4-esbe kell feltornászni az ideális sebességre, utána az 5. még húz valamennyit. Összességében nem hogy megérte a csere, hanem kötelezően elő kéne írni minden kedves Lanos tulajnak, a minőségi gumikat pont ne sajnálja le senki, csalódás garantáltan nem lesz, rengeteget javít az úttartáson, menet közbe a szelek már nem billentik/terelik a kocsit egyáltalán, élmény lett utazni vele. Persze a jóhoz könnyű hozzászokni, most meg a tempomat hiányzik :) Mindenesetre a télit is lecserélem, szerintem külön lemezfelnivel együtt veszem már, legalább nem kell félévente leoperálni a gumit, nem hiszem, hogy hosszú távon jót tesz az.
UPDATE - 2015. június 8. - Olaszország, Toszkána megjárva. Cirka 1.000 km oda, 1.000 km ott, 1.000 km vissza 1 héten belül országúton/pályán/földúton/földútnak se látszó úton röhögve, csodálkozva, boldogan és büszkén. Komolyan csodálkoztam, hogy bírja ki ez a fapad 1.3-as GM motor, amennyit nyűvöm. Olyan emelkedőn is felvitt minket, amiről azt hittem, lehetetlen, rácáfolt. Mellesleg olaszba vezetni amúgy is élmény, a KRESZ-t el kell felejteni. Jobban jársz te is, ők is, és mindenki túlélte. Tetőcsomagon gondolkodom, THULE, vagy valami hasonló, ha kompatibilis hozzá egyáltalán. Közeledünk a 200.000 bevallott kilométeróra álláshoz, megbeszéltem magammal, ha olaszt kibirja, valahogy kompenzálom, és hát kibírta, sőt. Kollégám további havi bömbis ráfordításai nyomán akár komplett felújíthatnám az egész gépet is. Megérdemelné, elgondolkodom rajta...
Szegény még nem tudja, de Horvátba is el kell majd vigyen minket nyár végén, ráadásul kompátkeléssel :)
Hibalista
- A gyári akku 12év után feladta az 50 fokba. Betoltuk, beindult, hazahozott. Akku csere (egy jobb Bosch került bele, a gyárilag elvárt paraméterekkel rendelkező). - - Ezen kívül kötelező szerviz volt csak, olcsó és egyszerű.
Ide hordtam szervizbe
Magánszerelő. Korrekt, megbízható, mindent elmagyaráz, mi hogy van/lesz, nincs elszállva árakkal. Nagyobb volumenű rutinmunkákhoz, (számomra, értsd féktárcsa, fékpofa cseréje) szoktam igényelni a segítségét.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Kötelező dolgokat legtöbbször én.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 174000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Porsche Cayenne vagy Boxster. Egy férfinak legyenek céljai :) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
