Az autó esszenciája
Szöveges ítélet
2010 szeptemberben vettem az autót, amit a márkakereskedés teszautóként tartott. Új, vagy majdnem új autót szerettem volna, garanciával, amit jó pár évig használhatok problémamentesen. Az autót 2010 áprilisában helyezték forgalomba, így tulajdonképpen egy 5 hónapos autót vásároltam. Ráadásul sikerült belealkudnom, hogy 5 évre kiterjesztett garanciával adják.
A Sandero azt gondolom nagyon sok magyar család számára lehetne ideális választás, ha az emberek túllépnének a Dácia márkával szembeni előítéletükön (ha Renault itt is saját márkanevén forgalmazná, mint jónéhány országban, akkor valószínűleg sokszorosát tudnák eladni). A kereskedésben egy hölgy szerintem nagyon találóan fogalmazta meg, hogy hogyan is viseltet az "átlag" magyar a Daciával szemben: "Sznobok vagyunk, bár nincs mire."
Amit én tapasztaltam:
4-5 személy is elfér benne normálisan és a csomagtere is elfogadható méretű (vannak milliókkal többe kerülő alsó középkategóriás autók, amiknek nem, vagy csak alig nagyobb a csomagterük).
A rugózása szinte tökéletes a magyar utakra (eleinte sokszor nevetést csalt ki belőlem ahogy villamossíneken, vagy el nem kerülhető kátyukon hajtottam át vele), ugyanakkor elég stabil is. Persze tudomásul kell venni, hogy nem versenyautó, de normál használathoz szerintem abszolút megfelelő.
Mondjuk azt, hogy versenyautó lenne, eszembe se jutna feltételezni, mert hát a teljesítménye inkább a nyugodt vezetést preferálja, mint az állandó előzgetést. Ugyanakkor a nyugodt stílusú vezetést meglepően alacsony fogyasztással honorálja. Télen 6,3-6,6 között, a nyári időszakban kb 1 literrel kevesebbel is beéri nálam. Azért hangsúlyozom, hogy nálam, mert 1. nagyrészt nem városban, hanem a napi munkábajáráshoz használom (Bp-Veresegyház), 2. szeretek takarékosan vezetni, így az eddigi autóimmal (ez a kilencedik) is általában jóval a gyárilag megadott átlag alatti fogyasztásokat sikerült produkálnom.
Az Arctic Music felszereltségben szerintem minden alapvetően szükséges felszereltség megvan. 2 légzsák, ABS, szervókormány, klíma, MP3-as CD lejátszó, elektromos ablakok elől, elektromos/fűthető külső tükrök, fedélzeti számítógép, állítható magasságú kormány és vezetőülés. Örültem volna az oldallégzsáknak, de ahhoz egy vadi új Sanderot kellett volna rendelnem kb. 700 ezerrel drágábban.
Az ülések kényelmesek, bár igazán hosszú útra még nem mentem vele (nemsokára ezt is tesztelem). A külső tükrök mérete szerintem nagyon jó, mert szinte nincs holttér, pedig nem aszférikus a vezetőoldali.
Ez az autó számomra a személygépkocsi talán legfunkcionálisabb megtestesítője. Lehet utálkozni a márkája, a kapcsolok egyszerűsége, a nem túl erős motor, a korlátozott extralista miatt, de igazából mégis ugyanazt nyújtja, mint jóval drágább versenytársai: eljuttat A pontból B pontba.
Összegezve, szerintem ez egy remek autó. Azonban akinek fontos, hogy a szomszéd mit gondol, vagy hogy a legújabb (szerintem sokszor már-már felesleges) elektromos kütyükkel legyen teletűzdelve a kocsija, és nem tudja elfogadni az egyszerű funkcionalitást, az mindenképpen más márkáknál keressen magának járművet! Aki viszont egy megbízható, olcsó és olcsón fentartható családi autót szeretne, az ne szégyelljen bemenni egy Dacia márkakereskedésbe, és próbálja ki! Valószínűleg meg fogja szeretni.
2012. jan.
Nyáron Brüsszelbe utazás során megismerhettem "hosszú menetben" is a Sanderot. Hárman utaztunk csomagokkal, jellemezően 100-120 közötti tempóval. Az út hossza (kb. 1350km) miatt persze elfáradtunk, de az autó itt is kitett magáért. Az ülések hosszú távon is kényelmesnek bizonyultak, a fogyasztás 6-6,5 között alakult. A motor teljesítménye az út során elegendő volt a fenti tempó tartásához, persze az emelkedők és előzések során volt, hogy vissza kellett váltani. Visszafelé Ausztriától folyamatosan klímával jöttünk és nagy örömömre a fogyasztás ekkor sem nőtt jelentősen, maradt a fenti határon belül.
Nyár vége felé azt vettem észre, hogy a klíma, hiába kapcsolom be, nem mindig működik. Szóltam a szervíznek, átnézték, 2 nap múlva megjött a nyomásérzékelő, amit kb. negyed óra alatt kicseréltek garanciában. Ez volt az első, és eddig egyetlen meghibásodás. Remélem több nem is lesz a közeljövőben.
Továbbra is nagyon elégedett vagyok az autóval, de gondolkozom a "gázosításon" a garanciális km lefutása után, mert számításaim szerint sokat lehet spórolni vele. Ráadásul még környezetkímélőbb is. Nem is értem miért nem forgalmazzák Magyarországon a gyári LPG-s verziókat. Szerintem lenne rá kereslet.
2013. aug.
Végül még tavaly októberben (kb. 72000km-es óraállásnál) átalakíttattam LPG vegyes üzeműre az autót. Átlagban kb. 1,3 literrel fogyaszt többet (ebből 0,8L az LPG és hozzáadódik a kb. 0,5L benzin 100-kmként), így eddig kb. 100.000 forintot spóroltam vele. Elővárosi, országúti tempónál simán 7 liter alatt marad az LPG fogyasztás, de autópálya tempónál bizony felugrott 8 fölé is.
Valamivel kevesebb az ereje LPG-vel. A pótkereket egy erre a célra készített zsákban a csomagtartóban hordom. Tudom, hogy elég lenne defektjavítóval közlekednem, de a korábbi autóimnál megesett, hogy a "kiváló" magyar utakon több centis szakadás keletkezett az abroncson, amely esetben a defektjavítóval maximum integethetek a többi autósnak, hogy álljon meg.
Az autót az előírtaknak megfelelően hordom a szervízbe, így 90000km-nél a vezérlés le lett cserélve. Ezzel kapcsolatban egy elég érdekes infórmációt kaptam a műhely vezetőjétől. Ugyanis a Dacia/Renault attól függően, hogy melyik évben gyártották az autót, különböző km-távokat határozott meg ezen nagyszervíz "időpontját" illetően. A legkorábbiaknál 60ekm, aztán ezt kitolták 90ekm-re, 120ekm-re és most már 160ekm-re!
Hát mivel a vezérés-csere 110eFt volt, örültem volna, ha az én autóm is a 120k-s vagy 160k-s sorozatba tartozik.
Viszont a lényeg az, hogy a kötelező szervízen kívül eddig nem kellett tiszteletemet tennem a műhelyben.
Így több, mint 80000 km és 3 év után továbbra is csak azt tudom mondani, hogy ez egy jó autó. Mindent tud, amit alapvetően tudni kell egy gépkocsinak: megbízható, strapabíró, kényelmes a rugózása, olcsón fenntartható. Ha tehát valaki kedvező áron akar családi autót venni, vagy lecserélni például Swift-jét, Ignisét, annak érdemes a Sanderot a jelöltek közé venni. Ráadásul az új Sandero talán még szebb.
Hibalista
- 2011 nyár végén a klíma néha nem működött. Garanciában cseréltek egy nyomásmérőt, és azóta nincs gond vele.
Ide hordtam szervizbe
Tamás Autó, Vác
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
undefined
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 12000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 83000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 156 JTD Distinctive (igen ebből is lehet Dáciába ülni :) | Következő autója? | Duster 1.5 DCI, vagy új Sandero... |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |
