Szerény igás jószág
Szöveges ítélet
2013 őszén vettem, keveset használt de keveset is karbantartott állapotban. Azonnal cseréltettem az összes szíjat, folyadékot, kapott új féktárcsát és fékbetétet, valamint csodás 4 évszakos Kumho Solus Vier abroncsokat (ezt az abroncsot senkinek nem ajánlom, nyáron borzalmasan puha, csikorog, elforog és nem az igazi a tapadása).
Ezek után nagyjából problémamentesen telt el 4 év és 60000 km, a lenti "hibalista" szerintem egyáltalán nem vészes. Szinte csak a szokásos karbantartásra kellett költeni (mondjuk ezen a téren a vezérműszíj 60 ezres csereperiódusa nem túl szerencsés). Soha nem rohadtam le vele, azonban egyszer külföldön (hol máshol) elkezdett melegedni, mivel nem kapcsolt be a hűtő ventillátor. Pár nap után meguntuk, hogy a dugóban a motor hűtéseként nyomjuk a fűtést az arcunkba, és elmentünk egy márkaszervizbe, ahol a diagnosztika csatlakozó rádugásakor varázsütésre megjavult a kocsi és azóta nem is jött elő többet a probléma. A szerelő azt tanácsolta, hogy ha legközelebb hasonló történik, nyomjam be a klímát, azzal a termosztáttól függetlenül mindenképpen elindul a ventillátor. Legalább nem kell a ventillátornak külön kapcsolót belehenkölni, mint a régi Skodákba. :-)
Az autóról általánosan elmondható, hogy mai mércével nem nyújt túl sokat, de a francia-román származás ellenére megbízhatóan teszi a dolgát. A külső megítélése ízlés dolga, szerintem túl szögletes, de azért abszolút vállalható. A külső tükrök elég kicsik, ezt a későbbi modellfrissítés során javították. A metálfény elég tartós, állítólag a "nem metál piros" színt kell kerülni, mert foltokban jöhet le! A tetőcsomagtartó felfogató pontjai (M6 anyacsavar menet) szépen el tudnak rohadni, érdemes ellenőrizni, mielőtt beruháznánk egy tetőcsomagtartóba. Az én akkor 9 éves autómra is kicsit nehézkes volt feltenni.
A beltér a végletekig leegyszerűsített, úgy néz ki, mintha az egybefröccsentett belterű Matchboxot felnagyították volna egy rendes autó méretére. :-) A kényelem egészen rendben van, a Laureate felszereltség állítható ülésmagasságot (állítható kormány 2004-ben még nem volt kapható), klímát, 2 elektromos ablakot, fedélzeti számítógépet valamint elektromos tükröt tartalmaz. A klíma zajos, de teszi a dolgát, eddig egy feltöltés és egy tisztítás kellett csak neki. Természetesen télen is megjáratom legalább havonta, hogy tönkre ne menjen. A szervokormányt nagyon szeretem, ebbe a kocsiba kötelező extra, a szervó nélküli Loganok állítólag nagyon rosszul irányíthatóak és rengeteget kell forgatni a kormányukat. Azért nem kell aggódni, sikerült kellőképpen igénytelen és fapados megoldásokat alkalmazni az én magasabb felszereltségű autómban is: a kesztyűtartó ajtaja eláll és emiatt világít a benne lévő lámpa, pedánsabb utasaim előszeretettel nyitják-csukják, amíg be nem látják, hogy lehetetlen rendesen becsukni. A hátsó üléstámlák nem hajthatóak le, ez nagyon nem praktikus. A csomagtér pedig csak kulccsal nyitható, ez pl. egy téli hidegindítás után nagyon idegesítő. Pollenszűrő nincs, földúton jön be a szellőzőn a por rendesen. Az első tulaj a kényelmi extrákon nem spórolt, azonban nem tartotta fontosnak sem az utasoldali légzsákot, sem az ABS-t, ezért be kell érni egy db frontlégzsákkal, ami manapság elég ergya biztonsági színvonalat jelent (a két légzsákos verzió amúgy 3 EURONCAP csillagot kapott). A biztonság terén így csak az első övek magasságállítása és az 5 teljes értékű fejtámla hozható fel pozitívumként. A beltér és a csomagtér méretei az alsó középkategóriában is megállják a helyüket, fejtér is van, a méret a Dacia aduásza a költségeken felül.
A 75 lóerős 1.4 8V motor elég lomha, a váltó hosszú utakon jár és 1-esben benyomott kuplunggal gurulva a kocsi érdekes régi Ikarus retarder hangot ad. Motorhang és szélzaj persze van rendesen (bár a régi Suzukinál jobb). A váltó elég könnyen csusszan 3-asba 1-es helyett, ilyenkor okozhat meglepetést egy gyors elindulási kísérlet a STOP táblánál (a fordulat leesik és meg sem moccan a kocsi). A fék a régi Suzukimhoz képest jó, mai szemmel inkább közepes. A kuplung elég magasan fog, ez állítólag minden Daciánál így van, legalább nehéz vele lefulladni. Összességében a kocsi a kíméletes használatot szereti, tud menni gyorsan is illetve hágókat is megmászik, ha kell, de érezhetően nem erre találták ki. A futómű kényelmesre hangolt, az úthibákat jól csillapítja, a magas építés a földutakon nagyon jól jön, cserébe a szlalomversenyeket kénytelenek leszünk más autóval látogatni.
Összességében, aki nem vár többet az alap kényelmi extráknál, a tágas belső- és csomagtérnél, tolerálja az egyszerű megoldásokat és a lomhaságot, annak tudom ajánlani a régi 1.4-es Logant. Nálunk még pár évig biztosan megmarad.
Hibalista
- - Első stabilizátor pálcák - - Jobb első lámpa lemattult - - Bal hátsó kerékcsapágy - - A kocsi alját tenyérnyi felületen lakatolni kellett (13 évesen) - - A kipufogó hegesztett rögzítési pontnál elengedett, fél perc alatt a kipufogós visszahegesztette
Ide hordtam szervizbe
Abroncs Kereskedőház Újpest - a márkaszerviznél olcsóbb, a szolgáltatással abszolút meg voltam elégedve. Vállalnak javítást is, vezérműszíj csere stb.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Renault Gödöllő - Rendesek, de az áruk márkaszervizhez illően horribilis, jobb elkerülni
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 82000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | Odébb van az még :-) |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
