Kompromisszummentes kiránduló autó
Szöveges ítélet
Először néhány éve a Szlovák Paradicsom fele egy kátyús szerpentinen figyeltem kettő előttem haladó első generációs Dustert. Szerintem ők önfeledten élvezték az autózást, miközben én fogcsikorgatva csak a gödrökre koncentráltam egy sportfutóműves 3-as BMW-vel. A döntés viszont akkor érett be, amikor nem egész egy évig újra Magyarországon éltem, és az M1-es autópályán már-már szinte különleges katonai járművekkel lett volna csak ideális a közlekedés, én pedig havonta hordtam a 3-ast futóműszervizre. Összeségében mindig újautó ellenes voltam, de belegondolva, hogy egy teljesen felextrázott 0 km-es kocsiba ülhetek egy 3-4 éves, 100 ezret futott prémium (zsákbamacska) áráért, amire a következő években akár további milliókat költhetek, győzött az ész érv.
Körülbelül 5 hónapot kellett várni a megrendelés után, ami kicsit soknak tűnt, de nem volt igazán sürgős, így tavasszal át is vehettem. Ezt már az új Blue dCi motorral szerelték, és ekkorra kapta meg az Android Auto kiegészítést a multimédiás rendszer is.
Először élesben csak a sajátomat vezettem, így kicsit meglepett a rövid áttételezésű váltó, ami természetesen csak a 4WD modellek sajátossága. Néha 2-esből indulok, mert sok helyen olvastam, hogy terepen kívül felejtős az 1-es fokozat, lazán indul nélküle is, és szerintem a kuplungot sem terheli igazán sík úton indulásnál. Viszonylag gyorsan kell dobálni a sebességeket, de 6-os fokozatban már azonos az áttétel a frontmeghajtásos változattal, így egészen autópálya tempóig kellemes az autózás vele.
A Prestige felszereltségen túl kértem még hozzá multi-view kamerát (4 irányt lefed), automata klímát, ülésfűtést, oldalfellépőt, kerékjárati műanyag borítást, levehető vonóhorgot, automata Dacia kártyát (kulcsnélküli indítás), teljes értékű pótkereket, metálfényt, +2 év garanciát 5 éves szervizcsomaggal. Egyedül a 17-es bi-color felniket nem kértem, hanem helyette a 16-ost, szerintem jobban passzol egy ilyen karakterű autóhoz a magasabb oldalfalú abroncs. Plusz ahhoz a gumiválaszték is hegyekben áll, akár All-Terrain kivitelben. Ezek még közel további 900 ezer extra költséget eredményeztek, ami ugyan nem kevés, de ezzel együtt már számomra kompromisszummentes autóvá vált a Duster. Továbbá 5 évre nagyjából költségmentes.
Az olajszerviz intervallumot "sajnos" 30 ezer km-re definiálták, korábban szerintem 15 ezer lehetett, de én soron kívül elvittem az első olajcserére 7000 km-nél, és valószínűleg minden kötelező között is le fogom cseréltetni a továbbiakban.
Terepre eddig sajnos még nem jutottunk, igazából a téli havas, hegyi emelkedők lesznek főként az adottságainak általános kihasználása. így vegyesben 5 liter körül fogyasztott, pályán 5,5, maximum 6 liter, de visszatankolással még nem ellenőriztem, csak a fedélzeti eredményeit figyelembe véve.
Ami megszokást igényelt még az elváltások utáni "turbólyuk". Valószínűleg ez a kis lökettérfogat eredménye is, vagy a low-budget kategória velejárója, de én ilyet a 2 literes TD-nél nem éreztem soha. Eleinte a megtorpanásnál tovább nyomtam a gázt, de miután felépült a turbónyomás, túlságosan is megindult, szóval erő van benne, csak furán adagolható, ami aztán a fordulattal gyorsan el is fogy, de hétköznapi használatra tökéletes választás.
A multimédia rendszer összeségében teszi a dolgát, az Android Auto szintén szuperul működik. Az átjátszó kábel csatlakozóját (USB) viszont tehették volna lentre, hogy ne lógjon bele a kijelzőbe. Néha egy telefonhívás után nem áll vissza a rádió, mert valahogy bent ragad a hívásban, így a rádió némított. Lehet jobban bele kell mélyednem a felhasználásában, de pár ilyen apróság zavaró még.
Az ablaktörlő lapát már a kezdetek óta "csíkosan" töröl, mintha legalább 4 éves, kopott darab lenne. A testmagasságomhoz (170 cm) állítva az első ülés biztonsági öve folyton beékelődik a B-oszlop és az ülés közé, amit próbálok óvatosan kihúzni, de ha erre nem figyelnék, szerintem a műanyag borítás szétkopna idővel a csat fém részétől.
Ezek a negatívumok apróságok, inkább csak megjegyzés szinten írtam. Természetesen ide sorolnám a tempomat kapcsolóját a kézifék alól. Elég logikátlan helyen van, de ha bekapcsolva hagyom, bármikor aktiválhatom, irányíthatom kormányról.
Többnyire terheletlenül, egyedül vagy ketten használjuk, így a futóműve relatív kemény, a kisebb gödröket érezni, de nagyobbaknál már kellemesen gördül át a hosszú rugóutak miatt. Egy megpakolt, 4 fős utazásnál biztos vagyok benne, hogy kivasalja az úthibákat, bár szerencsére a hanyatló nyugaton, ahol élünk, ilyen problémák már nincsenek nagyon.
A csomagtartója kettőnknek bőven elég, de a teljes értékű pótkerék és a 4WD miatt azért közepes méret. Persze minden kiegészítőt be lehet pakolni a kerék mellé (hólánc, vonóhorog, motorolaj, ablakmosó folyadék, vontatókötél, elsősegély doboz stb.)
Később gyerekkel már kérdőjeles lesz a csomagtartó mérete, de síelésnél is 4 személlyel garantáltan szükséges lesz egy tetőbox. Az oldalfellépő azon kívül, hogy mutatós, itt legalább funkciója is lesz a box-ba pakolásnál.
Az oldalfellépő a rámpaszöget/hasmagasságot simán csökkenti 6-7 centivel, aki komolyabb terepre menne, ezt felejtse el.
Azt sajnálom még nagyon, hogy sí-alagúttal, vagy 3 részre osztható hátsó üléssorral nem rendelhető, ahogy például a VW-konszernes autóknál. 1/3-2/3 arányban ledönthető, bár lehet a maradék helyen is kényelmesen utazik 2 személy, hátul még nem utaztam, főleg nem ilyen felállásban.
Update
4 év után még mindig nagyon pozitív a véleményem az autóról. Közben a hegyekbe költöztünk, ahol télen sokszor van hó a meredek utakon. Magabiztosan megy hóban is, a fogyasztás a reggeli hegymászás miatt kicsit emelkedett, de nagyjából 6-6,5 körül alakul. A korábban írt negativumokat sem tapasztalom már, a motorerő, beakadó biztonsági öv stb. Sok értékelést látok, ahol a tulajdonos szidja a minőséget, és ennyi pénzből 100x jobb autók vannak szöveggel jönnek. Sokan cégesnek kapják, így kevésbé értékelik, de az is lehet, hogy az alapfelszereltségű, gyengébb modelleket én sem így látnám. Az én összeállításom már belekarcolna jelenleg a 10 milliós vételárba, nálunk pedig már fölötte jár Euroban, de összehasonlítva a piacot, egy hasonló tudású, szebben csomagolt összkerekes autó (nézőpont kérdése, nekem ez a forma is tetszik) jelenleg minimum 30-40%-kal többe kerül, ami nagyon nem kevés. Egy új árából régebbi használt prémium meg rizikós is lehet. Ettől függetlenül ezt az utat is kipróbáljuk most.
Időközben a tervezett RAV4 helyett 1 éve egy Lexus NX300H E-Four is került a házhoz. Többnyire azzal járok, de közelebb áll a szívemhez a Duster, sokkal inkább gép. :) Azt használtan vettük, de reménykedünk, mivel Lexus, azzal sem lesz baj. :) Az új áruk 3-4x többe került, de annyival nagyon nem tud többet. A gyerek holmijai miatt a csomagtartó azért lényegesen nagyobb. Talán, ha jön a Bigster, az kiváltja a Lexust.
Hibalista
- A rádió néha elnémul egy-egy másodpercre, erre legközelebb rákérdezek a márkaszervizben, bár nehéz reprezentálni. -> Ez idővel megszűnt. - Kicsivel 4 éves kora előtt, télen megjelent egy kattogás a kormány teljes kitekerésénél a véghelyzetekben. Ezt most jeleztem a szerviznek, még nem hallottak ilyenről, de hamarosan viszem szervizre, megnézik. - Lökhárító az illesztésnél lakk megrepedve, lepattanva. Márkaszervizben azt javasolják, vegyek javító lakkot, javítsam le, kösz! :) Sebaj, így is tettem.
Ide hordtam szervizbe
Iniciál Autóház Kft. Győr
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2019 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 51000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 320D EfficientDynamics | Következő autója? | RAV4 Hybrid |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.0/10) |