Megvan a hiányzó kétmillió
Szöveges ítélet
Már amikor megvettem tudtam, hogy az emberek meglehetősen ambivalens módon viszonyulnak a márkához és a típushoz is. Egyesek imádták, sőt egyik barátom élete legjobb autójának tartotta, mások meg kb. a "Dacia? Hülye vagy?" vonalon hessentették el a gondolatot, hogy valaha ilyenhez legyen közük. De ez egy másik történet...
Alapvetően a formája bár kicsit bumfordi azért elég barátságos, bár sem az orrával sem a farával nem voltam soha kibékülve - a gyerekek ellenben imádják, azt állítják "mosolyog". Ez is egy nézőpont, na meg az, hogy van benne IsoFix-es gyerekülés előkészítés, mert az is hasznos a maga idejében. Esténként a másik kocsival hazaérve azért néha a frászt hozta rám, mert az első sárvédőív mérete miatt sokszor úgy tűnt, hogy az utcán álló púpos valamelyik első ajtaja nyitva maradt.
Persze a kocsi az alapelvárásokat tökéletesen teljesíti. Van benne motor, elég kényelmes, elég tágas, a már bevált Renault technológia igénytelen egy öszvérré tette, a kicsit régebbi Citroenekre (pl.: C5) jellemző kényeskedés is hiányzik belőle - szerencsére. Úton elmegy, sárban elmegy, a gátoldalon felkapaszkodik, a túloldalon borulás nélkül lemászik - teszi amit kell, de őszintén megvallom: engem nem varázsolt el.
Lehet az én hibám, de én nem voltam és vagyok képes ugyanolyan áhítattal fordulni a Duster iránt mint sokan, leginkább ezért is hajlottam arra, hogy a népítéletre írjak - félreértés ne essék, nem akarom sem a típust, sem a márkát lehúzni, csak tisztázni pár dolgot - a cím pedig arra a kétmillióra utal, amit a szakma újságírói gyakran keresnek a gyártón az "ez meg hogy lehet ennyire olcsó?" felkiáltással. Nos én megtaláltam...
Az első ami feltűnt az az anyaghasználat és az anyag-NEM-használat. Komolyan mondom, hogy a kopogós műanyagokkal még kibékülnék, ahogy a csúszósra sikeredett gyári gumiszőnyegek sem a létkérdés kategóriájába tartoznak, viszont a kasztni - na az egy egészen más kérdés. Más autóhoz vagyok/voltam szokva, de első találkozásunkkor úgy téptem fel a szerencsétlen ajtaját mint valami kiéhezett dúvad. Félelmetes mennyire nincs benne anyag, pedig a viszonyítási alap nem valami prémium bálna, hanem egy C Corsa és egy Punto classic.
A másik számomra neuralgikus pont a motor volt. Papíron 1,6-os és 105 lóerős, gyakorlatban ez utóbbit nem érezni rajta viszont cserébe tényleg megbízható. A váltó szintén elég fura, az egyes olyan rövid, hogy gyakorlatilag nincs is, néha véletlenül állóból kettesben indultam el - fel sem tűnt neki, se nekem. Sajnos az áttételek meglehetősen rövidek, hatodikban autópályatempón simán 3000 felett pörög és rohadt hangos. A kormány meg olyan mint valami dodgemé, leginkább arra hasonlít, mint amikor egy Lada ezerkettesből az ember átült egy city szervós Fiat Puntóba.
A kerekek jók, a futómű bár kicsit pattogós, de alapvetően határon belül van, viszont zajszigetelésre tuti nem költöttek, a szélzaj és a gördülési is aránytalanul nagy. Ha már benn ülünk megjegyzem a beltér a kopogós műanyagokat leszámítva megfelelő, bár az ülések számomra kicsit rövidek voltak (pedig alig vagyok 180 centi, és a lábam se kifejezetten hosszú). Az olcsó érzés mindenhonnan árad. A legfélelmetesebb, hogy a kinti könnyű ajtós érzés odabenn is "kísért" az ember extrém vezetés nélkül is fél egy kicsit odabenn, nem csak az üresség érzete miatt, hanem mert tudja, hogy inkább tojáshéj az, ami körötte van, mintsem dió.
Viszont meg tudom érteni a típus kedvelőit is. Alacsony ár, olcsó átlagos fenntartás (bár a fogyasztás kicsit nagyobb mint amire számítottam), és a relatív igénytelenség (az öszvérjelleg). Apropó öszvér: a vadásztársakat megértem, ezt a kocsit nem bűn összevérezni sem, de a csomagtartó a kerékjáratok és a hasznosnál kicsi szűkebb csomagtérajtó miatt kisebb, mint amilyennek tűnik, és amilyennek lennie kellene - gyermekeseknek: egy összecsukott babakocsi még rendben belefér, de egy járóka, vagy egy szétszerelt rácsos gyerekágy más könnyen lehet problémás méretű.
Kényszerből megteszi, de ha az embernek van plusz pénze, vagy hajlandó egy másik gyártó régebbi modelljét választani akkor - szerintem - tegye.
Hibalista
- Csak az éves szervizre vittem el megvétel után és az azóta eltelt egy évben. Olajcsere volt csak.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2012 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 45000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (4) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.0/10) |
