A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Dacia » Duster (2010)

Duster 1,2 tce 4x4 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Gladiátor

Szöveges ítélet

Bevezető

Bár kevés megtett út áll a Duster mögött, mégis összefoglalnám a tapasztalataimat, mivel az 1,2 tce motor összkerékkel meglehetősen ritka konstelláció ahhoz, hogy ne csak öt év múlva legyen érdekes egy ilyen összegzés, főleg ha valaki új autó vásárlásában gondolkodik.

Felszereltség

Az Arctic felszereltségű modellt választottam, az Exception ehhez képest érintőképernyős multimédiát kínált, ami nekem nem kellett, meg sötétített üveget hátulra, ami szerintem egy hülyeség, a hátul utazók nem a szép tájat látják, hanem egy sötét képet. Inkább feltettem egy lehúzható árnyékolót, nem egészséges mindig besötétíteni, én mindenesetre megőrülnék tőle. A krómozott tetősín meg az egyéb krómozott kiegészítők nem kellettek, nem vagyok én Jedi lovag, hogy a Lúúk (Szkájvóker) csomag lázba hozzon. A könnyűfém felnitől sem lesz jobb az autó, bár sokan spórolják le az összes nem hivalkodó extrát, hogy aztán kemény pénzeket fizessenek a szomszédsápasztó küllemért… Szóval inkább extraként jelöltem meg az Exception egyéb hasznos dolgait (tempomat, tolatóradar), meg tettem hozzá könyöktámaszt, vonóhorgot (terepezésnél le kell szerelni, rontja a terepszöget), szövetszőnyeget meg csomagtértálcát. Az Arctic verzió (bőr kormány, bőr váltógomb, központi zár, klíma stb.) a kért extrákkal azért már elég praktikus és tetszetős, habár a kormány tetszetős, de vékony bőrözése alatt csak valami kőkemény anyagot sejtek. Azért valami puhábbat tehettek volna alá…

Motor, váltó, fogyasztás

A Renault csoport 1,2 tce névre hallgató turbós benzines motorja már nem teljesen új, a konszern más típusaiban eredményesen debütált, és tudomásom szerint azóta különösebb problémák nélkül fut sok autóban. A motor kulturált, zajmentes, eleinte álló helyzetben néha ránéztem a fordulatszámmérőre, hogy megy-e, mert nem hallani, nem érezni. Meg persze a felváltásoknál is figyelnem kellett, mert a hang hiányában elfelejtettem váltani, kb. 3000-es fordulatnál volt akkora zaja, hogy észrevettem. A turbórásegítés főleg alul érződik, alacsony fordulatokon is meglepő vehemenciával gyorsítja a Duster kasztniját, nem nagyon kell taposni ahhoz, hogy kilőjön. Nagyobb sebességeknél persze fogy a turbórásegítés mértéke, így 70-80-nál már nem kell attól tartani, hogy a gyorsulás beleprésel az ülésbe.
Fogyasztása nálam átlag 8 liter (7,8-8,2) százon, start-stop és ECO fokozat nélkül, ami egész jó a 0,42-es alaktényezőhöz és a sok rövid, városi föl-le váltós, megállós, újraindulós használathoz képest, amelyet néha egy-egy terepezéssel, utánfutózással meg 110-es autóúttal is megfejelek. (A start-stop nálam nem játszik, Győrben nem létezik a zöldhullám még fogalom szinten sem, nem fogom két kilométeren hatszor újraindítani, az ECO-t meg nem értem, a lábammal meg az eszemmel is tudok gazdaságosan menni, ha viszont kell a lóerő, legyen már ott.) A pillanatnyi fogyasztásmérő ill. egy-egy „normális” autózás adatai alapján 90-es tempónál elvan átlag 5,5-6,5 literből. Negyedik fokozatban 40-45 km/h-val, ötödikben 55-65-tel ill. hatodikban kb. 65-től 85-ig megelégszik kb. 4,5-5,5 literrel, viszont vannak sebességfokozat-fordulatszám kombinációk, amelyeket „nem szeret”, ha a forgalom miatt nem lehet haladni, akkor a megjövő turbórásegítés okoz akár 1-3 literrel magasabb fogyasztást. 110-nél még normális értékek mutatkoznak, 8 liter környékére áll be, viszont autópályán 130-nál már a 9,5-ös átlag fele tendálunk, és ez ráadásul erősen szórhat le- és felfelé, hiszen itt már a rossz alaktényező miatt az sem mindegy, merről fúj a szél, és mekkora sebességgel… Terepen, ha arányaiban sok a relatíve jó földutak aránya, ahol esélyünk van legalább a 40-es tempóra, 8,5-ös átlaggal elvan, ha sok a sár, gödör, fel-le váltás, akkor persze 10 liter fölött érdemes kalkulálnunk, de ilyen helyeken úgyis kedvtelésből megy az ember, már ha szerencsés. Viszont a hangos dízelkerregés hiányában legalább nem riasztja meg a vadakat… A váltó egyébként jól működik, pontos, nem akad, viszonylag kis erővel mozgatható, áttételezése terepen tökéletesen illeszkedik az igényekhez, de aszfalton sem zavaró a rövid egyes (egy ideig kettesből indultam, s bár leszoktam róla, simán veszi).
Külön ejtenék szót a benzintanról. Többször előfordult, hogy egy adott tankolásnál egy literrel kevesebb fogyasztás jött ki a reálisnál, a következőnél meg aránytalanul többet tudtam tankolni a vártnál. Ill. egyszer megálltam egy erős lejtőn, a kocsi bal oldala lógott. A megállásnál a tankszintjelző csaknem tele tankot mutatott, a nyolc kis téglalapból 7 világított. Mikor két óra állás után újra beindítottam a motort, a hétből csak egy jelzés maradt, és ezt nem is korrigálta később sem, még vagy harminc liter benzin volt a tankban, mikor elkezdett villogni az utolsó téglalapocska, és jelzett, hogy tankoljak (mondjuk ez is zavaró, még 9-10 liter van benne, amikor villogni kezd. Miért nem elég, ha csak kigyullad a kijelző?). Nem tudom, milyen a tankja, de ezt csak kétrekeszes tank feltételezésével tudnám modellezni, amelyeknél alul nincs kiegyenlítés, és csak az egyik felében van szintérzékelő. Érdemes tankoláskor kinullázni a benzinszintet, mert ekkor az elfogyasztott benzinből tudja az ember, mennyi lehet még bent, egyébként izgulhatunk, mikor fogy ki. Bosszantó…

Futómű / gumik

A forgatható hajtásmódválasztó 2WD állásban csak az első kerekekre hajt, viszont sok értelme nincs, jó tapadásnál az Auto fokozat sem ad hátra nyomatékot, így a fogyasztást sem rontja, ha meg ritkán mégis kell, ne kelljen már alul matatni. A Lock állás állandó összkereket biztosít, de ez a központi difi hiányából fakadóan aszfalton nem használható, kifejezetten terepre lett kitalálva, ki is dobja Auto-ba 50 km/h felett. A fejlettebb hátsó futómű többletstabilitást ad nem csak terepen, így a kanyarstabilitás és útfekvés szerintem akkor is jobb az elsőkerékhajtású modellekhez képest, ha az összkereket nem is használjuk, bár csak ezért nem éri meg a többletköltség. Ja igen, többletkölség: az autó 1,2 tce 4x4 plusz az extrák kb. 4,7 milliós vételárat eredményeznek, és ez már összemérhető pl. egy akciós Skoda Octavia árával. Nem tudom, ki milyen megfontolásból vesz ilyen autót, de aki nem szándékozik letérni az aszfaltról, teljesen feleslegesen veszi meg a Duster-t, jobban jár más autóval, hiszen tudomásul kell venni, hogy bár az áruk összemérhető, a 4x4-es Dusterben nem kis összeget nem a beltér és a forma csinosítására, hanem egy összkerekes hajtáslánc kialakítására költöttek. Tessék terepen használni! Főleg, hogy a terepszögek és a hajtás megengedik, hogy az ember egyre bátrabban hajtson át mindenen, és a legtöbb esetben a Lock fokozatba is csak azért érdemes átforgatni, hogy ne kapcsolgasson feleslegesen oda-vissza, meg ne fékezgesse a kerekeket a kipörgések miatt, laza talajon sokkal nyugodtabban jár így.
A futómű maga egyébként páratlan a maga nemében, nem is nagyon értem, hogy lehet ilyen stabil, nem billegős aszfalton, és mégis ennyire rugalmas és robusztus terepen. Ill. ha mégis értem, akkor az nem világos, másoknak ez miért nem jön össze. A gumikról hasonló a véleményem, igen jó kompromisszum télen-nyáron-aszfalton-terepen. Erős a hajlama a kavicsgyűjtésre, ill. sárban könnyen ki- ill. lecsúszik oldalra, de ezekkel együtt is kiváló terepen, bár egy pápai fenyőmintás gumival azért kipróbálnám, mire képes. Szerintem sokra…

Belső tér / kényelem / minőség

Olcsók a műanyagok, és kevés a kütyü, úgyhogy aki a szomszédnak akar imponálni, ne ezt vegye, csalódni fog. Ezek mellett viszont kényelmes, elegendő – bár nem nagy – a hátsó lábtér, én speciel az első ülések ülőlapját sem érzem rövidnek. A kormány csak fel-le állítható, ki-be nem, de nekem pont jó, viszont teljes ledöntéssel sem lehet eléggé közelíteni a függőlegeshez, ami kissé buta előredöntött pozíciót eredményez. Ez kissé nehezen szokható, és szidja is az ember egészen addig, amíg terepre nem viszi, ahol a terep jobb megítélése céljából kissé előrébb dől, és láss csodát, pont ehhez a legjobb a kormány állása!
A klímapanel kissé alul van, de nem zavaró. Érintőképernyős egységet nem kértem, mert a fene akar lefele bámulni, ha nézni szeretné a navit, inkább felteszek egyet a szélvédőre. A rádió is USB-s, Bluetooth-os, nekem megfelel, bár a beállított hangerőt megjegyezhetné... Apropó rádió: a gyári, Orion TV-ket idéző hangú papírmembrános hangszórókat rögtön kicseréltem, 13 cm-es koaxiális verzióból a Magnat Car Fit Style 132 (kilencezer forint párja) sokkal jobb hangzást biztosít (de van JVC, Mac Audio stb.), és egy az egyben felcsavarozható a gyári helyére, csak a steckerét kell megbütykölni. A mágnese nagyobb átmérőjű és mélyebbre lóg, de elfér. Nem lesz tőle hifi stúdió, de megéri, akár csak előre is. Szerencsére a ráncfelvarrott Dusternél a cseréhez már nem kell az egész ajtóburkolatot levenni, egy csavarhúzóval kipattintható a hangszóró fedele.
A kapcsolók elhelyezése nem rossz, semmi nem zavaró, a fedélzeti számítógép sok adatot szolgáltat, viszont csak egyet jelenít meg, így ha kíváncsiak vagyunk valamelyik értékre, végig kell kattingatnunk az egészet. Legalább a kinti hőfokot, az órát meg a km-állást kitehették volna állandó helyre, elfért volna… Az ablaktörlő csak egy szakaszos üzemmel rendelkezik, amely így némileg a Trabant színvonala alá süllyedt, ott két fokozat közül lehetett választani. Szintén nehezen értelmezhető a napellenzők fedél nélküli tükre. Gyári önköltségi áron valószínűleg ötszáz forint invesztálással megoldható problémákról beszélünk. Mármint ötszáz forint – összesen. Szomorú vagyok, elvtársak.
A csomagtartó a 4x4 miatt kisebb, az alján levő takarólemezt felhajtva viszont megtaláljuk a teljes értékű pótkereket és egy méretes, rekeszes kialakítású pakolóhelyet, ahol úgy rejthetünk el izzókészletet, egészségi csomagot, gumipókot, hevedereket, baltát, fűrészt, láthatósági mellényt, elektromos kerékpumpát, bikakábelt, leszerelt vonóhorgot, szerszámokat meg 2 db 2 literes pet palackot ivóvízzel, hogy a fedelet ráhajtva a csomagtartó még mindig üres. Amúgy a csomagtartóban bal oldalt van egy méretes mélyedés is, ahova beállítható egy-két üveg vagy hasonló, és nem borul-gurul összevissza autózás közben.

Összegzés

Sokan felszisszennek, Dacia-t majdnem ötmillióért? Román, olcsó műanyagok, beverem a térdem az ablakemelő-konzolba (mármint írta valaki, én nem vertem be) stb. Egy Dacia-ért 4,7 millió sok. Viszont 4,2 millió egy jól használható autóért sok extrával nem sok, és félmillió egy igen jó Nissan 4x4-es hajtásláncért sem megvetendő. Szóval nézőpont kérdése. Ha a többi 4x4-es árát nézem, szerintem az elegáns Yetiket, a csecse Nissanokat meg a még csecsébb Suzuki Vitarákat senki nem viszi terepre, én speciel sajnálnám. És nem véletlen, hogy nem túl hosszú a Youtube találati lista a Yeti + offroad keresésre, a Vitarás terepes videók sem fogják elárasztani a netet, viszont Duster-es videókkal el lehet tölteni pár estét. Mert ránézel, beülsz… és rááll a szemed a földutakra. És nem sajnálod, mert szereti.

Hibalista

- Egyelőre semmi.

Ide hordtam szervizbe

Kristóf Autóház Csorna (Renault Dacia szalon)

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2016
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 6500
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? Cordoba 1,4 benzin 75 LE Következő autója? Duster
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Dacia Duster 2010 (2010)

További ítéletek (30 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)