Dacia Duster Bomba Team a 2010-es Ázsia-túrán
Szöveges ítélet
Dacia Duster Bomba Team a 2010-es Ázsia-túrán
Egy elmebeteg ötlet !
Elég érdekes elképzelésnek hatott egy Dacia Duster 4x4 1,5Dci vel nekivágni a majd 10,000 kilométeres Ázsia-túrának . De mit válaszolt Ford tata amikor feltették a kérdést , hogy melyik autó legjobb a világon ? „ Az új !!!” . Ezt a tételt rögtön ki is pipálhattuk Köváry Barna autóversenyző és autós műsorvezető barátunkkal amikor erre a nem minden napi kalandra a Renault Hungária felajánlotta a Magyarországon elsőnek forgalomba helyezett Dusterjét . Mi még nem tudtuk amit ők előre sejtettek , hogy ez az autó gyári állapotában ki fogja bírni ezt a nem mindennapi kalandot .
Május 24 –e álmos reggelén szembesülünk vele , hogy ebbe az autóba négy embernek és a cuccaiknak kell beférni . Csomagtartó nem kicsi , de ennyi ember három hétre való csomagját nehezen veszi be a kocsi puttonya . Sok izzadás és tervezgetés után megoldjuk a feladatott . Túlterhelés ellenére alig ül az autó hátulja és vidáman indulunk kelet felé az M3-on . 130-as tempónknak és Mikucza Tominak köszönhetően , aki a háttérben szervezkedik , gyors határátlépés következik . Kátyúkkal teli Ukrán utak és 200 forintos gázolaj ár fogad bennünket . Hatalmas gödrök visszafogják tempónkat és fogunkat összezárva küldjük át a Dákót a kikerülhetetlen tankcsapdákon . Századik után is nehezen hisszük el , hogy a pálcikákból összerakott futómű teljesíti feladatát és nem szakad ki azonnal a helyéről . Estére 830 kilométert hagyunk magunk után és az ellenőrzéskor semmilyen hibát nem találunk a kocsin . Pár nap után már belakjuk a kocsit . Nem ronyázunk , hogy szétesik . Nem szorítjuk össze a fogunkat amikor az út közepén 15 centire tornyosuló úthibák fölött suhanunk el . És már nem is tartjuk fontosnak az esti ellenőrzéseket se . Mert tudjuk , hogy nincs olaj és vízfogyasztás , nincs zörgés , nyöszörgés . Hála az AT gumiknak defekttel se kell számolni . Hódolhatunk az utazás élvezetének és a gyári MP3-as lejátszóból bömbölő zenének . Aztán elérkezünk a Kazahsztáni terepre . Sztyeppei úton 100 feletti sebességgel robogunk , magunk mögött hagyva a többi terepjárót . Tempónkat csak a verseny futóművel ellátott Murczin Zsolti Dodge Ram-ja tudja űberelni . Kis Dusterünk mindenkit meggyőz és nem hiszik el , hogy csak két kerékben nyomjuk . 4x4 kapcsolót legtöbbször csak a próba kedvéért , pár keményebb keresztbakhát és nagyobb vízátkelések miatt kapcsolgatjuk . Majd kiérünk az aszfalt útra . Ami csak nevében az , mert a 30-50 centi mély , több méter átmérőjű lyukak tömkelege van összekötve egy kis aszfalttal . Van olyan hely ahol már az autó alja is leér és sokszor kell vészfékezni , majd új átjárót keresni az átjárhatatlanban . 40-45 C külső hőmérsékletnél nem a legideálisabb a fekete fényezés és az ugyancsak fekete műszerfal és autó belső . Légkondi folyamatosan csúcsra van járatva , de nehezen küzd meg a tomboló kánikulával . Ennek ellenére az átlagfogyasztás a hihetetlen 6,3-6,4 liter/100km között ingadozik . Több száz kilométer és egy csípős sztyeppei éjszakai sátrazás után Aqtobe városba érünk és ezt az akadályt is teljesítettük . Mocskos autónkat a mosóban is megcsodálják a helyiek . Két órás suvickolás után előkerül az autó eredeti színe és a belsejében is emberi körülmények térnek vissza . 4000 kilométer megtétele után egy nagyobb revízióban ellenőrizzük az autót . Legnagyobb megelégedettségünkre még a légszűrőt se kell tisztítani vagy kicserélni . Ez jó hír , mivel az autó annyira új , hogy csak pár fékbetét és egy olajszűrő meríti ki a cserealkatrész bázisunkat . Innen könnyebb terepen haladunk Tol’Yatti felé ahol megnézzük az ötven éves soron gyártott 2107-es Ladákat és visznek bennünket a tesztpályán . Majd még Barna driftel egy 400 lovas BMW-vel Moszkvában .
Megannyi kaland és viszontagság után , majd 10,000 kilométerrel a hátunk mögött három hét után érkezünk meg Magyarországra . Az autó maximálisan bírta a kiképzést , túlteljesítette legmerészebb várakozásokat is . Viszont a legénységnek voltak hullámvölgyei , de egy szenzációs örök emlék marad a 2010-es Ázsia-túra mindenki emlékezetében .
Hibalista
- Majdnem semmi , de az is megjavult . - Oroszországban a Mor Donaldsz nevű vérhas bűfénél megálltunk az út mellett . Az erősen oldalra billenő autóban valószínűleg fennakadt az úszó a tankban . Műszer azt jelezte , hogy elfogyott a nyál .Pár száz kilométerrel arrébb az újra tankolásnál , minden visszaállt a normális kerékvágásba . - - Pontozásban nagyon elfogult vagyok ! Miért ? - Kényelem : - -1 héttel a túra előtt komoly hátfájdalmam közepette azon morfondíroztam , hogy hogyan mondom meg Murczin Zsolti barátomnak , hogy nem tudok elmenni erre a kalandra . Csontkovács után már kicsit szebbnek láttam a jövőt . Egy patikát megszégyenítő mennyiségű orvossággal belevágtam az örültségbe . Duster kényelmének is köszönhető , hogy a gyógyszereket csak végigcipeltük a túrán , használni nem kellett . - Fenntartási költség : - -csak tankoltunk . Ukrajna 200ft/liter , Oroszország 120ft/liter , Kazahsztán 100ft/liter . Mi ez ha nem olcsó 6,3 as fogyasztás mellett . - Megbízhatóság : - -Ez a nem is olyan kicsi Duster egy olcsó alternatíva a Toyota RAV4 szegmensében fele annyiért . Második autónak , családi piknikekre nem örült Kazahsztáni rally-ra tervezték . Mégis maximálisan túlteljesítette az elképzeléseket . - -
Ide hordtam szervizbe
Csak mosatni kellett , de az két órán át mert annyira dzsuvás lett a sztyeppén . Érdekesség , hogy csak csajok dolgoztak a mosóban . Na ne bomba nőkre gondoljatok , hanem lerágott öreg csontokra . Jól dolgoztak azért 10-es . Ha valaki náluk akar mosatni akkor mailbe megadom a címet . Előre annyit , hogy Aqtobe - Budapesttől légvonalban 3500km .
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Kőváry Barna Barátom nagyon ügyesen ellenőrizte a motorolaj és a hűtővíz szintjét . Három nap után szükségtelennek érezte , mert nem fogyasztott semmit . Tankolásban is nagyon talpraesett volt , pedig sokszor közelharcot kellett vívnia az agyament kutasokkal . Hogy tisztán lássa mindenki miről beszélek itt a Kazahsztáni tankolás menete. Idézet az Ázsia könyvből : "Szarul kinéző kúton , ha egy mód van rá ne tankolj . Preferáld a jobb kutakat . Kivéve ha szereted a szopást vagy több üzemanyagszűrő van a kocsidban mint konzerv . Vigyázz , hogy mit tankolsz . Ha másra bízod , képesek a Diesel kocsidba benzint tankolni és fordítva . Diesel = Szolárka Tankolás menete : Megállsz a kútfejnél . Odamész a kaszához ami sokszor csak egy kis lyuk az épület ablakán . Embert nem is látod , de próbálsz megbízni benne . Belapátolsz egy valag pénzt az ablakon . Tankolsz , majd az ablakhoz visszamenve megkapod a visszajárót és a számlát . Főleg Kazahsztánba mindenki figyeljen az üzemanyagra . Ha egymás után az ember lát 5-10 kutat hajlamos azt gondolni , hogy ez végig így lesz . Ez természetesen nem így van , ezért mindenkinél 7-800 kilométerre elég üzemanyag legyen . Így senkit se ér meglepetés . 2-3 darab 20 literes kanna hozása ajánlott ." Barnusnak majdnem 9-est adnék neki , mert egyszer kifogyott az ablakmosó , de fel volt készülve és azonnal pótolta ezt a hiányosságot .
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Sok minden | Következő autója? | Duster nagyon meggyőző volt |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (10.0/10) |