Bels?égés? négykerek? fedett bicikli
Szöveges ítélet
Az „autót” 1999-ben örököltem meg a szüleimt?l, amikor elkezdtem vele munkába járni, ideiglenes megoldásként, ami sajnos hosszú id?re végleges lett.
Sokan mondják, hogy mennyire szerették a DACIA-jukat, milyen kényelmes, milyen jó volt, és fájó szívvel váltak meg t?le, amikor keleti szomszédink hazahordták ?ket.
A miénk egy érdekes darab volt már új korában is, az els? kötelez? szervizen a fél autót kicserélték, 2500Km után, pedig hüvelyezni kellett a motort, mert 300Km-en fogyasztott egy liter olajt. Egy id? után apám belefáradt az állandó szervizbe futkosásba és örült ha az autó a minimális elvárható követelményt teljesítette, az az ment.
Tehát 99-t?l elkezdtem használni, és sorra jöttek el? a problémák. Az els? és legkellemetlenebb hiba a fék hiánya volt. Az elmúlt hat évben átlagosan másfél f?fék-munkahengert használtam el évente. Jelenleg a kilencedik vagy tizedik f?fék-munkahengert használom, ami három hónap alatt leamortizálódott az el?dje szintjére. A fékrendszerben a fém fékcsövek kivételével az összes tartozék már legalább háromszor ki volt cserélve (f?fék-munkahenger mint már írtam vagy tízszer), de normális fékhatást soha nem sikerült összehozni. A hátsó fékbetéteket eddig soha nem kellett a természetes elhasználódás miatt kicserélni, mivel csere után az els? úton garantáltan leégtek, mivel képtelenség volt a hátsó fékbetét után-állítót normálisan beállítani, vagy nem fogott a fék, vagy beszorult, és elégett a dob is és a betétek is. Szerencsére az els? fékek csak háromévente egyszer szoktak beszorulás miatt leégni.
A másik állandó probléma a féltengelyek gyenge min?sége volt, de szerencsére ezt a hibát sikerült orvosolni egy pár hibrid féltengellyel, amelyek félig DACIA félig kétütem? Wartburg féltengelyekb?l voltak összerakva, ezek a hibridek már vagy 70000Km-ert kibírtak, és jelenleg is jól teljesítenek.
A karosszéria már új korában is rohadt, tehát nem volt meglep?, hogy az autó tízéves korára teljesen levetk?zött, közel háromszázezer forintba került a felújítása egy normális festéssel együtt.
Természetesen a felújítás után is mindig volt mit javítani a román kecskén, folyamatosan elektromos hibákkal küzdöttem, és amikor az autóvillamosság szerel? a sokadik nekifutásra sem boldogult, magam raktam rendbe az elektromos hálózatot. Rengeteg vezetéket, csatlakozót kicseréltem, több méter zsugorcsövet és vagy fél kiló forrasztó ónt elhasználtam, és láss csodát az elektromos problémák nagy része megsz?nt. Aztán folyamatosan ki kellett cserélni a kapcsolókat, a biztosítéktáblát, az irányjelz? relét, a foncsorokat, és a lámpatesteket, mivel elkorrodálódtak, a m?anyagok csak úgy maguktól széttörtek, az elektromos csatlakozások elégtek.
Mióta a gyári termosztát tönkrement az autóban nincs f?tés, mivel képtelenség normális jól m?köd termosztátot beszerezni, (az ötödik után feladtam a próbálkozást) tehát -2 fok alatt marad a h?t? eltakarása kartonpapírral, és a f?thet? üléshuzat, hogy a hátsó felem bele ne fagyon az ülésbe.
A motor olajfogyasztása mára már túlhaladja a gyári normát, 700Km-en fogyaszt és csepegtet el 1 liter olajt, de mivel terveim szerint év végén az autó megy a bontóba olcsóbb kéthetente egy liter BOTOND-ot beleönteni, mint szétszedni a motort, amit úgy sem tudna senki normálisan felújítani.
A kipufogó rendszer valamely részét minden évben cserélni kellett, még végül sikerült beszerezni, egy drágább magyar gyártmányú rendszert, ami négy teljes évet kibírt, ez valószín?leg rekordnak számít.
Az már csak hab a tortán, hogy 110000Km megtétele után a felnikbe akkora nyolcasok, vannak, hogy centírózáskor a centírózógép majdnem szétesik.
Az alkatrész utánpótlásra nem lehetne panaszom, mert még jelenleg is szinte mindent be lehet szerezni, de az urángyártott alkatrészek min?sége olyan silány, hogy sokszor a tönkrementnek nyilvánított alkatrész min?ségét illetve használhatóságát sem érik el.
Tehát még sokan megkönnyezték DACIA-jukat amikor a román vásárló vigyorgó arccal elhajtott vele addig én alig várom már azt a napot amikor utoljára látom a „Bels?égés? motorral hajtott négykerek? fedett biciklit…”
Kívánságom 2005. októberében teljesült, a bels?égés? négykerek? förtelem, hazatért, egy megszállott román rend?r beleszeretett, trélerre tette, és vitte…
Hibalista
- Hengerfejtömítés
- H?t?
- Víz h?fokmér?
- Termosztát
- H?t?ventillátor motor
- Indítómotor
- F?fék munkahenger
- Els? féknyereg
- Hátsó fék munka hengerek
- Hátsó féker? szabályzó
- Elektromos csatlakozások
- Biztosítéktábla
- Generátor
- Ablaktörl? kapcsoló
- Fényszóró kapcsoló
- Irányjelz? kapcsoló
- Irányjelz? relé
- Els? foncsorok
- Hátsó lámpa szerelvény
- Hátsólámpa búra
- Féltengelyek
- Kerék felnik
- Kilométeróra spirál
- F?tengely szimeringek
- Kormánykereszt
- Gömbcsuklók
- Alsó leng?kar szilentek
- Els? kerékcsapágyak
- Kipufogó rendszer
- F?téscsap
- Kuplung szerkezet
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 30000 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | SKODA Octavia Tour 1.6i |
Ennyire szerette | (1) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (2.1/10) |
