(B)Ringó Hintó
Szöveges ítélet
Atyámé volt ez a technikai Predeal , melyet újonnan vásárolt meg. Közel 40 évesen szerzett jogosítványt és vásárolta meg a Daciát , melynek az átvételében segített nekünk egy ért? ismer?s. Szükség is volt a sok szemre, az átadó személyzet minden mozdíthatót megpróbált eltulajdonítani bel?le.... Nagy csoda volt ám AUTÓÁTVÉTELRE MENNI 1984-ben ! Atyám (és kés?bb alkalmanként én is) 16 éven át használta a Dácsját , amely 10 - 12 éves koráig meglep?en üzembiztosnak bizonyult . Igaz hogy az öreg különös gonddal ápolta és karbantartotta az autót, gyakorlatilag hobbiból kitanulta az autószerel? szakmát. Ez azonban eltartott neki egy darabig, így tudatlanságával visszaélve a rövidke 1 éves garanciaid? alatt a fél autót "kicserélték" a jóravaló szakemberek. Ma már tudjuk hogy inkább csak bizniszkedtek a garanciával,ez is hozzájárulhatott az autó legendás rossz híréhez . Mert a kés?bbiekben ugyan el?fordultak kisebb nagyobb hibák (h?gomba,3-4 évente féltengelyek...stb), de mondom 10 éves koráig egész jó volt.
Atyám évente lefújatta az alját és az üregeket, ezért az els? kasznizásra csak 12 éves korában került sor , de az aljához akkor sem nyúltak.
kb. ebben az id?ben jártam a kocsival Romániában és mivel a f?tengely szimeringeknél éppen szivárgott az olaj, betértem egy maszek szerel?höz ott ahol nyaraltunk... olyan árat mondott, hogy a fülemnek sem hittem . Végül egy hétre ott hagytam az autót .Ezalatt 2 szaki - akik még ittasan is tökéletesen eligazodtak az autón - folyamatosan rajta dolgozott. Gyakorlatilag a futóm?vet,a fékeket , a motort , kuplungot full-full felújították.
Az alkatrészeket én vettem meg, mindig megmondták hol és milyet vegyek.Az egész akció nevetségesen olcsó volt, munkadíjra a két ember részére (egy hétre !) ha jól emléxem 10 000 forintnyi lejt adtam át magamban pironkodva. Szuper is lett ! Még a fék is tökéletes volt legalább 3 hónapig ! (mer egyébként mindíg hátul fogott , puha volt a pedál, miegymás- de azért meg lehetett vele állni)
Egy apró mal?r történt, az utólagosan beszerelt magyar elektronikus gyújtást (ami 16 évig hiba nélkül m?ködött) nem sikerült pontosan beállítaniuk, így rossz gyújtással jöttem haza a hegyek között ... csodálkoztam is milyen szarul megy az új motor. Itthon aztán be lett állítva és utána még majdnem 5 évig használta atyám a kocsit. Ezalatt az 5 év alatt én még többször megjártam vele Romániát, de a vége felé er?sen kezdett kiütközni rajta a kor, utóbb már minden úton lett valami apró baja ami miatt nem lehetett tovább menni . Ezeket minden esetben a következ? faluban orvosoltattam , mindig fillérekért (generátor csapágy zsírzás meg ilyesmik)
Végül az autó teljesen letérdelt , az alja porrá rohadt, a kuplungja elhasználódott és csúszott, vizsgája lejárt és hát a világ is megváltozott, nem volt már gazdaságos megjavítani. Ekkor atyám fájó szívvel eladta ... persze hogy Romániába vitték ... Atyám két héten belül választott egy szemre jobb állapotú , friss vizsgás sötétkék kombi Daciát, amit olcsóbban vett meg mint ahogy a másikat eladta.
Na az 2 évig volt meg neki, idén tavasszal adta el...Ezzel aztán megtanulta a románok istenét ! A két év alatt az ára többszörösét költötte javításra (motor-váltó, meg minden), ráadásul többször ottmaradt az út szélén...szerencsére ? már messzire nem utazott vele, max. 50 km-es távolságra. A repeta szörny? volt....
Összegezve : A maga korában - és ez itt a kulcsszó - egy nagyon kényelmes, kultúrált autó volt, amit nagy odafigyeléssel ( és szerencsével ? ) lehetett üzembiztosan üzemeltetni . Nem fogyasztott sokat , viszont a billeg?s futóm? miatt nem volt jó érzés gyorsan (100-120 fölött) menni vele. Pláne a vége felé én inkább a 80-90-t éreztem biztonságosnak benne ....
Azóta az öregem egy t?lem származó Renault Cliot hajt, nem értem miért lett hirtelen olyan sok menni valója ...:-))
Ezért ma már ? sem tartja a Dacia 1310 - est olyan autónak ami korunkban beleférne a "megfelel? " kategóriába....De azért nincsenek rossz emlékeink róla...
Hibalista
- 150000 km alatt sokminden cserélve volt..
Ide hordtam szervizbe
AFIT , majd midenféle más helyek, még Romániában is járt felújításakor..
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1984 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 16 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Renault Clio , Honda Jazz |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.9/10) |
