Az első autóm
Szöveges ítélet
A Dacia volt az első autóm. Vezetni egy Dacia SuperNova-n tanultam, ahhoz képest kicsit nehezebb volt hozzászokni a régi Dacia élményhez. Sokan mondják hogy aki tud Daciat vezetni, az bármit elvezet és szerintem is ez így van.
Minden a lehető legegyszerűbben volt megolva, ígyhát nem volt benne semmiféle szervó (kormány, fék). Ezért is van az hogy aki nagyon gyakran parkol egy hasonló autóval, az komoly karizomra tehet szert. Négy sebességes volt (kézi váltós), a motor viszont volt annyira jó hogy 24 évesen (ugye 1981-es az autó) meg mindig tudott 100 km/h-val menni. Vezettem később 1998-ban gyártott hasonló típusú autót, ami ugyan öt sebességes volt, de meg sem közelítette a motor a régi Daciajét.
Télen kész kaland volt vezetni. Éjszaka ráfagyott a hó, az még rendben is volt, lekapartam. Viszont amint beültem és néhány perc után nagy nehezen elindítottam az autót, két lehetőség közül választhattam: 1. lehúzott ablakkal megyek, 2. folyamatosan vakarom le az azonnal a szélvédőre ráfagyó leheletemet. És ez így ment kb 8-10 percig ameddig a motor elérte az üzemi hőfokát, mert akkor már felmelegítette a szélvédőt és már nem kellett kaparaszni.
Persze jártam úgy is hogy eleredt az eső, eléggé erőteljesen, és a legnagyobb eső közben adta fel a harcot az ablaktörlő, szóval fél kézzel az ablakot töröltem vezetés közben.
Ha az embernek van egy kis tapasztalata az autószerelésben, akkor ez az autó nem igazán hagyja cserben. Ebben még nem volt számítógép, minden mechanikusan és analóg elektronikával volt megoldva, szóval egy esetleges hiba esetén egy átlagos sofőr kiszállt és legfeljebb fél óra alatt megjavította az autót, utána pedig mehetett tovább az útján.
Az ülései nagyon puhák, kényelmesek, de persze hosszú távon el lehet fáradni bennük. A menetzaj nagy, kicsit gyorsabb tempónál (mondjuk 70 fölött) már eléggé hangosan kell beszélni hogy hallják egymást az utasok. Az ajtók ugyan jól zárnak, de ennek ellenére a hideg beszivárog, úgyhogy télen rövid távon sapka és nagykabát elengedhetetlen. A csomagtartó meglehetősen nagy, most nem tudnám megadni literben hogy mekkora, természetesen kisebb mint egy Logan-é (ami kb. 500 literes), viszont mivel a csomagtartó szája sokkal nagyobb, ezért nagyobb tárgyakat is bele lehet rakni (amiket például a Loganba nem).
Ami a kerekeket illeti, 13-as felnik voltak rajta, 155 vagy 165-ös, nem emlékszem már pontosan.
Az egyik nagy előnye a hasmagassága. Talán nem túlzás azt állítani hogy van akkora hasmagassága mint egyes terepjáróknak. Éppen ezért rossz, gödrös terepen is megállja a helyét. Erdei útón is jól elboldogultam vele. Persze a hasmagasságnak van rossz oldala is, mégpedig a kanyar stabilitás: nagyon dülöngél az autó, valamint ha szembe jön egy nagyobb jármű (pl. kamion), akkor a menetszele igencsak megmozgatja az autót, bár egy erősebb oldalszél is képes befolyásolni a kocsi irányát.
Mindezek ellenére nagyon szerettem az autót.
Hibalista
- Kuplungcsere, olajcserekor olaj-, benzin- és levegőszűrő.
Ide hordtam szervizbe
Ismerőshöz
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Jetta II 1.6 GL (1991-es) |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.2/10) |
