A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Cupra » Formentor (2020)

Formentor VZ 2.0 TSI 310 HP 7-DSG 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Szerethető Varacskos Disznó

Szöveges ítélet

Kényszerűségből kellett lecserélni a szeretett és megbízható Mazda 3-ast, még 2021-ben. Chiphiány volt már akkor is bőséggel, a jelenlegi iszonyatos felfele árkúszás még tán nem annyira. Szerettem volna, ha már így alakult, egy erősebb (kb. 200 lóerős körüli) és nagyobb autót, mint a Mazda 3-as, de belsőégésűt, és nem plug-in-hybrid-et. Végül négy lehetőség maradt (anno, 2021-ben): a Formentor, a Toyota RAV4 (4x2) és a Mazda CX-5 (2.5, benzines, AWD), valamint a Kia Proceed. A leszűkítést erre a négy kocsira a fenti szempontokon túl az ár adta. A kocsit nem Magyarországon vettem, nem is ott használom (pár márka, ami otthon szóba jöhetett volna az árkategóriában, pl. Lexus, nem volt akkor márkakereskedése ebben az országban), az árakat tekintve az első három opció gyakorlatilag egy árban volt (ez meglepő volt, akkor is, most is, amikor írom ezt a cikket, ez már ez nem igaz), a Proceed kilógott (lefelé) az ár tekintetében, de egyszerűen a csomagtartójának a kialakítása, a MÁV-háló az első ülések hátán, a kezelőfelületek, műszerfal kicsit atavisztikus kivitelezése kiábrándított, úgyhogy ez az opció hamar kiesett. A Mazda CX-5 nagyon finom autó volt, a kocsibelső, a kis finom megoldások túlszárnyalták a Formentort, de motorikusan, a váltó tekintetében nagyon hasonlított a Mazda 3-asra, egyszerűen nem "húzott" magához annyira, szerettem volna valami mást. A RAV4 szuper kocsi szerintem, a CVT váltó viszont kicsit hervasztó volt számomra, és ez pont az a kocsi/motor/konstrukció, amit szerintem (remélem) még 10-20 év múlva is meg lehet venni. :-) Meg talán még fiatalnak éreztem magam ahhoz. :-D Úgyhogy ezek után (nagyvonalakban) maradt a Formentor, főleg miután lement egy próbakör, meg az alapos mustra.

A Formentor kinézetre nagyon dögös, tényleg bele lehet "esni", minden szögből szuperül néz ki, talán hátulról, ha nem szögből nézi az ember, látni, hogy nem olyan nagy autó, mint ahogy első blikkre látszik. De a VW platform jól adja belülről is, kényelmes négy felnőtt testnek.

Bár még csak 8.000 km van benne, túlnyomóan autópálya és egy 2 x 1900 km-es út, szeretném felsorolni a tapasztalatokat. Az elejétől kezdve feljegyeztem a kisebb-nagyobb idegesítő dolgokat, de ugyanígy a kisebb és nagyobb pozitív tapasztalatokat is. Azért is írok, mert ez lesz az első erről a típusról, pedig már most egy jó ideje a piacon van.

Külső (még a fentieken kívül):
Parasztvakítás ezerrel a vetített Cupra-logóval a földre, be-és kiszállásnál, embere válogatja, kinek tetszik. Jó fogású ajtónyitók, nagyon menő a hátsó, összekötött csík-LED, az eleje is adja, a logó is menő, nekem a zöldes színben van a kocsi, kiadja vele. Vagány a 2x2, igazi kipufogó. Belülről nézve nagyon kiadják a motorháztető hullámai is.

Csomagtartó:
420 liter, az 4x4 miatt, jól pakolható, vannak jól használható kampók/akasztók, kis LED-es lámpa, ebből csak egy, de elégnek tűnik. A kalaptartó elég kis hitvány felfüggesztésű, messze a prémiumság. Nem elromlós, de nem 2021-es szint. Belül van a kinyitója is a vonóhorognak, finom kis szerkezet. Láblengetős nyitást nem rendeltem bele, kicsit nehézkes a lecsukása így manuálisan, hogyha kívülről nem akarunk hozzáérni a lezárás alatt (iszonyat ára volt ennek az extrának itt).

A hátsó ülések 1/3-2/3 arányban oszthatók, könnyen ledőlnek, visszafele a biztonsági öv biztos, hogy mögé akad, ezt "manuálisan" kell kisegíteni.

Első sor:
Kényelmes, sportos ülések, logó beleütve, leginkább vagányak, csak másodssorban jól oldalt-tartanak. Térd alatt műanyagok, kopogósak, ismét: a prémium messze van. Az ablakemelő-csoport körül is egy műanyag kopogó, ez talán a legméltatlanabb ebben a magasságban. Egész nagy tároló az ajtókban. Szuper, és egész nagy tartók/üregek középen, praktikus középső-tartó, a változtatható magassággal, a kulcsnak egy mosolyogtató, nagyon jól kitalált hely középen, állat lenne, ha lehetne indukciósan tölteni, de ez nem létező opció. Kicsi-közepes kesztyűtartó, mintha a Mazda 3-asé is nagyobb lett volna.

A körülfutó LED-csík a szélvédő alatt, az első ajtókra ráfuttatva király, és praktikus, a holttérfigyelő bele van integrálva. Sok szín közül lehet választani, kikeverheti magának az ember a neki tetszőt, ha erre van igény.

A hangszórók nekem megfelelőek, a Mazda-hoz képest ég és föld, de nem vagyok vájt fülű vagy nagy igényű ezen a téren.

A bronz színű, végigfutó dupla varrás a műszerfalon nagyon ízléses, a bronz körülfuttatás a szellőzők körül is jól eltalált, finom.

A menetválasztó egy kis praktikus, kicsi pöcök, jól használható, a narancssárga jelzőfénye nem látszik, ha pont rásüt a nap, olyankor árnyékolni kell a markoddal, ha szeretnéd látni.

Az nyitókilincsek az ajtón semmi extrák, de jó fogásúak egyébként.

A fényszóró-panel talán kicsit lentebb van, mint komfortos lenne, de én nem szoktam ezt piszkálni, "auto" állásban van feszt, teszi a dolgát szépen, egyértelműek egyébként a jelzések rajta, annyira nem értem a kritikákat ez felé (eddig).

Kormány:
Az egyik legjobb rész :-), menő rajta a logó, alakja is, színe is, anyaga/fogása is szuper, a módválasztó gomb baromi praktikus, gyors, szerethető, pillanatok alatt előhozható a Varacskos Disznó vagy a Szedált Malac - igény szerint. A kormány műanyag gombjai talán lehetnének egy kicsit "nehezebbek", némelyiknek van egy kis "oldalmozgása", de ergonomikusak. A "plusz"/"minusz" váltófülek minőségiek, eddig nem tanultam meg velük jobban váltani CUPRA-módban, mint a számítógép...A "plusz" fül kitakarja pont az ablaktörlő bajuszkapcsolón a feliratokat (a nagy részét), ez kicsit hervasztó. De maga az ablaktörlő bajuszkapcsoló logikus, könnyen kezelhető. Az index-kapcsoló a másik oldalon jófajta, "nehéz".

Hátsó sor:
Kényelmes, tágas, két felnőttnek, a középső rész azért passzentos, nem igazán használható hosszabb távon. Két USB-C hátul, szellőző, lehet állítani a hőmérsékletet is rajta, előlről letiltható ez az opció. Műanyag ajtók belül, kisebb zsebek, a "prémium" még messzebb.

Vezetés, utazás:
Ebben nagyon erős a kocsi. "Végtelen" erő a rendelkezésre áll. Kormányát jó fogni, módtól függően nagy különbségek vannak, milyen "tekergetni" - én a CUPRA módot preferálom. Az Adaptív Tempomat/ACC számomra fárasztó/hervasztó, a lehető legkisebb követési távolságot beállítva is kicsit béna. Visszasírom kicsit a Mazda hagyományos, klasszikus, "sima tempomat"-ját, egyszerűen nem tud olyan okos meg előrelátó lenni a számítógép, mint egy ember (még). Hamar ki kell jönni pályázásnál az előtted haladó mögül, különben belefékez (nem is feltétlenül csak "elveszi" a gázt). Hiába fejezi valaki be az előzést épp előtted a belső sávban, és éppen megy vissza a külsőbe, ha túl közel vagy/leszel, befékezi a kocsit, pedig simán elmenne a dolog, vagy esetleg egy sima "gázelvétellel" is működhetne. Szóval emiatt, ha egy kicsit is sűrűbb a forgalom, az ACC-t úgy használom benne, mint egy "sima tempomat"-ot (ki-be kapcsolgatom). Egyszerűen nem alkalmas a gördülékeny pályázásra számomra, a forgalom ritmusának tartására, kis-közepes forgalom esetén. Nem tudom, más hogy tudja használni, nekem nehezen megy a megszokása. Hatalmas forgalomban, közúton, stb. persze szuper, a magától vezetés is nagyon gördülékenyen megy, finoman, ügyesen kormányozza magát, stb. (Az ember azon veszi észre magát, hogy feszt rászól a kocsi, hogy fogja a kormányt.)

Az ACC-t lehet állítani +/- 1-el vagy +/-10-el, az erre való dedikált gombok legalul vannak, +/- jelzéssel, ezek viszik a 10-es értékkel, a +/-1-et a "set" meg a "res" gombokkal lehet, ezeken más jelölés nincs...

Hátramenetben (számomra) kicsit gyorsan tolat, ami azt jelenti, hogy gyakran, vagy folyamatosan kell a féket nyomni tolatás alatt, de ez lehet megint csak nekem probléma. :-D

A kocsi szuperül fordul, állati stabil, CUPRA-módban van egy kis "gokart" jellege is tán. Gyorsul, mint a fene, belepasszírozós, CUPRA/Sport módban. Ilyenkor nehéz épelméjűen közlekedni, ez a Varacskos Disznó-mód. Én többnyire a Szedált Malacot preferálom (bármennyire is unalmasnak hangzik :-) ), a mindenre elég gyorsulást/erőt, ha erre van szükség, ilyenkor is könnyen elő lehet hívni, viszont lehetővé teszi az "ECO"/"E" mód, hogy kultúráltan közlekedjek (amikor csak lehet, "vitorlázó" módba rakja magát ilyenkor). Mellesleg több liter különbséget is jelent ez a fogyasztásban. Van több vezetési mód, egyet lehet szabadon konfigurálni sok opciót tekintve, a felfüggesztés keménységétől, a kormányzáson, az ACC-nek a gyorsítási vehemenciáján át, a klíma jellegéig.

Cupra-módban lecsökken a turbó-válasz, a váltó tűpontos és -gyors, visszagangolásnál "röffent" egyet, mosolyogtató. A sokhengeres imitált géphang kb. 1-2 km után zsibbasztó nekem. :) - de egyébként objektíven hallgatva/értékelve egészen jól eltalált.

A kocsi minden indításkor a "Cruise" módban van, könnyen rá lehet állni, hányszor kell megnyomni a Cupra-gombot a kormányon az "Individuel" mód eléréséig. Kár, hogy nem jegyzi meg, milyen módban volt legutóbb.

A Start-Stop rendszert nem preferálom, bemelegedés után (ez nagyon gyorsan megvan egyébként) feszt lelövi a motort, az első adandó alkalommal, nagyon simán indul újra, de engem ez zavar, szerintem a motor/váltó időtállóságnak sem kedvez. A Start-Stop-ot így én minden alkalommal kilövöm, de ezt mindig meg kell tenni, minden indulás után, sajnos...és, és: ha az Individual módban a Motor-beállításod "ECO"-n van, akkor a Start-Stop-ot csak azután lehet kikapcsolni, miután ráraktad a módot az Individual-ba, különben újra bekapcsolja magától. Ha elnyomkodod útközben a módot (mert pl. vadulnál), akkor is újra kell csinálni. Kicsit kiégető. :-)

Többször előfordult már (2-3x), hogy "beakadt" a dolog, és nem tudtam az Istennek sem kikapcsolni a Start-Stop-ot az Infotainment-en, úgy maradt, hiába böködtem a kijelzőt.

A vezető előtti kijelző szuper, VW-konszern-sablon, rengeteg opcióval/választással/ nézettel, jó fényerővel, viszonylag logikusan felépítve. Kár, hogy egyes megjelenítéseknél, amikor egy Formentor látható a kijelzőn, az autó csak fehér színben jelenik/jeleníthető meg. Némely nézet szinte eláraszt az info-mennyiséggel, de van minimalista "Night"-mód is.

A középső infotainment nem olyan vészes, mint ahogy írják több helyen (szerintem), alul meg lehetne világítva, ez igaz, az alsó érintőcsík, de mivel hatalmas, és középen a hangerő van, két szélén meg hőmérséklet-állító, és más nem, így simán el lehet találni a megfelelő pozíciót, sötétben is. A rendszer gyors, gyorsan párosodik telefonnal, a menürendszer is viszonylag logikus, sok mindent/beállítást több úton is el lehet érni.

Idegesítő hangyafasznyi dolog, hogy minden elindulásnál=bekapcsolásnál, a rádió menüjébe belépve, a rádióállomások (mint kedvencekként elmentve, egy sorban sorakozva) a képernyőn úgy helyezkednek el, hogy az ikonjaik alja látszik csak, az oldal "el van csúszva", fel kell görgetni, hogy lássa az ember teljesen őket. Kicsit hasonló a helyzet a navigációnál (a beépítettnél), ahol egy helyen,a címbeírásnál indokolatlanul nagy üres területek vannak, rossz a felosztása ebben a helyzetnben az egyébként hatalmas "tablet"-nek, nehézkes kezelni/továbbmenni.


Összességében eddig igazán elégedett vagyok vele, a fenti dolgokat egy részben (tempomat, pl.) betudom a "fejlődés" irányának, meg annak, hogy én vagyok a maradi. :-) Igazán egy pezsdítő, kényelmes autó, sokszor vigyorgós-vezetős, izgalmas jármű, ilyen autót nem valószínű, hogy fog tudni venni az ember 10 év múlva, legalábbis nem ilyen áron. Úgy gondolom, hogy az áráért igazán szuper technikát/vezethetőséget kap az ember, jó nagy adag bugival. A kocsi belseje, ergonómia, anyaghasználat, összességében nem "prémium"-kategória, de nekem az előbbi szempontok többet nyomnak a latba.

(Lehet sok csipp-csupp dolgot írtam össze, amik szőrszálhasogatásnak tűnhetnek, nem állt szándékomban ez, inkább egy minél teljesebb képet szerettem volna adni, hogy milyen is haszálatban ez a kocsi.)

P.S.: eddig nem romlott el semmi rajta, "szervíztapasztalat" így nem releváns, mert külföldön van használva a kocsi.

Hibalista

- Eddig semmi.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 2021
Kényelem (8) Használati időtartam év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 8000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Mazda 3, 2.0 120 HP Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.6/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Cupra Formentor 2020 (2021)

További ítéletek (3 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)