Kis fogyasztás, kellemes utazás, jó gyorsulás :)
Szöveges ítélet
Harmadik gyerek érkezése miatt kellett egy nagyobb autó, de szinte 0 Ft-om volt erre. Két napi böngészés után 4 db-ra lett leszűkítve az izgalmas autók száma az 400 ezerig terjedő kategóriában. Mivel már nem először veszek így autót, már volt annyi rutinom, hogy ilyenkor a típus nem érdekel csak az állapot. Ebben az esetben a kevés kilométert futott gépeket kerestem, bízva a csodában. (Ami amúgy van) Nyilván a gyengébb megitélése miatt a körbe főleg francia gépek kerültek be. Egy szó mint száz, így lett egy 19 éves 121000 km-t futott első gazdás Picassom 300 ezer Ft-ért. Nem egy garázsban tárolt megkímélt autó, hanem a kert végében tanyázó vas. Azon az oldalon ahol érte a nap, levetette a lakkot a fényezés. A vezető oldalon az ajtó horpadt, a bal küszöb cserélve. A klíma nem ment, gáztöltés és azóta minden ok. Ettől függetlenül az illesztések rendben, rozsda nincs és egy koccanása lehetett korábban, de csak a lámpakeretek műanyagának a javítása utal erre. A homlokfal lemeze sértetlen. A központi nyilvántartásban utána néztem, valóban 19 éve egy magyar tulaj - 6 hónaposan hozták be németből, gondolom koccantan, alig 9000 km-el - és az utolsó 5 év km adatai stimmeltek az órában tárolt 121000 km-el. A belseje újszerű.
Előtte azért utána olvastam, nem volt túl biztató, de műszaki ember vagyok és bízom magamban. Az autó valóban elképesztően lomha. A gyorsulását az IFA-val lehet összehasonlítani. Nyomod a gázpedált.... És semmi. Csak emelkedik a sebesség, de vonóerő 0. Ahogy emelkedik a fordulat - mert azért 16 szelepes és valahogy mértek róla 115 LE-t - a várakozásokkal ellentétben egyre hervadtabb, de ha kell forog. 3.-ban megnéztem mikor tilt le, 140 fölött, de ezt a fajta fordulatszámhatárolást bakker. Nem ledadog, hanem motorblokktartó szilentszakítósan úgy megtorpan, hogy a biztonsági öv fog meg. Amúgy inkább a nagypapás gurítós vezetés a stílusom, tehát ez csak teszt volt. A fogyasztás. A fedélzeti műszerfalon látható pillanatnyi illetve az átlagolt fogyasztásmérésre alapoztam a következőkben leírtakat, ami inkább trendirány megjelölésnek jó. Igen a fogyasztás. Fostam a fogyasztásától,de második autóként nem ez volt az elsődleges szempont. Viszont a motor működése során éreztem, hogy alsóbb fordulatszám tartományban a gyengesége ellenére kimondottan rugalmas a motorja, 40-től 5.-ben - ha türelmes vagy és a mögötted haladók nem ölnek meg - probléma és erőlködés nélkül tolja a kasznit a motor. Olyan közepes fordulaton, amikor éledeznie kelle, akkor meg inkább a nagy semmi ami történik. A fogyasztás klímával a következő. 5.-ben 50-es tempót tartva átlag 5,5 l, 90-es tempó 7 l, 130 10 l, 150 13 l.
Utána olvasva felfedeztem, hogy ezt a gépet a környezetvédelem jegyében felszerelték az úgynevezett EGR szeleppel. Ez az a kütyü, ami a kipufogógáz egy részét visszavezeti a szívóoldalra,és újra elégetik a motorban. Jelentősem rontva ezzel az égés hatékonyságát. 3 napig barátkoztam a motortérrel, majd egy nagy levegő után szétszedtem amit kellett. Kartergázcső egy szűrővel ment a szabadba - 0 kartergáz van - és az EGR szelepet kiiktattam. Csak a kísérlet kedvéért. A szívócsonkokat nem szedtem szét, nem takarítottam ki. Az első pillanattól érzékelhetően élénkebb lett a motorteljesítmény, megjelent a vonóerő. A fogyasztás 500 km után klímával a következő lett: 50-es tempót tartva 4,2 l, 90 5,5 l, 130 6,5 l, 150 9,5-10 l. Bakker!!! Autópályamenetben kb. 30%-nyi csökkenés! Nem hiszem el, hogy a visszavezetett kipufogógázzal 30%-nyi többlet fogyasztással mennyiségi szempontokat is figyelembe véve jobb emissziós értékeket produkál egy HASZNÁLT állapotban lévő autó, mint ugyan az ami inkább a minimális fogyasztásra van kihegyezve. A nagy átlagfogyasztás EGR szeleppel, klímával kb. 9 l volt, ami most lement kb. 7,5 l-re. Minden esetben a gurítós takarékos, de nem a forgalmat akadályozós vezetési stílus mellett lett mérve. Azért ha nyomkodja az ember a gázpedált, meg szívja a tankot, már csak a nagyobb köbcenti miatt is. De összességében ez a fajta motorja a Citroennek a benzines kategóríában igen jó konstrukciónak tűnik.
Az autó többi részéről: igen jó a gurulási komfortja, puhán rugózik ennek ellenére a nagy kanyarsebesség mellett is stabil, kezes. A magas üléspozíciónak és a kartámasznak köszönhetően kényelmes. Hátul három önálló ülés van, ami nagy varkációs lehetőséget biztosít nagyobb csomag szállításának a megkönnyítése, vagy csak két utas esetén a komfort fokozása érdekében. (A középső ülést elörevdöntve, annak a háta egy pohártartós kisasztal lesz)
A belső kopogós műanyag, de a kora ellenére - a kevés km-nek köszönhetően - egyenlőre nem zörög. A formavilga kimondottan nem tetszett, de a belvilága zsenilális. A fogyasztával elért pozitív változás eredményeként kedvelem. Csak saját tetőcsomagtartó rakható fel.
Hibalista
- Klíma gáztöltés, EGR leó, minden más ok.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | év |
Teljesítmény | (1) | Km vásárláskor | 121000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Seat Arosa, Citroen Bx, Citroen Xm, Ford Escort, Renaul R4 stb. | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.0/10) |
