Első gyerekem - szeretem, de figyelni kell rá
Szöveges ítélet
Először is, hadd kezdjem azzal, hogy ez életem első saját autója.
Egy ismerősömnek volt ilyenje, de még az első szériából, és már az nagyon tetszett nekem.
Aztán 2001-ben volt modellfrissítés, és az új lámpákkal még jobban tetszik (bár tudom, sokak szerint így csúnyább). Szerintem viszont jól néz ki az autó!
Mikor rászántam magam, hogy megveszem életem első autóját, amit legalább 4-5 évig szeretnék megtartani, szóba sem jöhetett nálam más, csak ez!
Kereken fél évig minden írásos anyagot összeszedtem róla, amit csak magyarul el lehet érni (és sok külföldi leírást is átnéztem).
Hamar tisztába jöttem vele, hogy megvannak a francia-autókra jellemző nyavalyái, de ennek ellenére alapvetően ez egy megbízható autónak számít a C3-C4-C5 mellett.
Fél éven keresztül szinte minden nap átbogarásztam a használtautó hirdetéseket.
Természetesen közben néhány más típust is figyeltem, hiszen ha jött volna egy jobb vétel, amit szintén megszeretek, akkor lemondtam volna róla.
Mivel a Citroen márka Magyarországon nem az emberek kedvence, elég nagy értékvesztésűek ezek az autók, és olyan jól felszereltek mindenféle extrával, hogy egy hasonló német vagy japán autóért 2-3száz ezerrel többet kérnek.
Végül eljött az idő, és egy nagyon szép, gondosan karbantartott példány boldog tulajdonosa lettem!
9 évesen vettem, garantált 149ezer kilométerrel, én vagyok a 3. tulaj.
Az első tulaj is mindig márkaszervízbe járt vele, a második meg pláne, ugyanis az apósa ott dolgozott :)
Mióta megvettem, 1 év alatt közel 10ezer kilométert tettem bele. Ebből 70% város, és az átlagfogyasztás 7,5 az 1 év alatt! A rekord 6,8 volt egy hosszú úton, de ha nagyon sietős volt, főleg városban, akkor volt 8,5 is.
Nem vagyok egy száguldozós típus, de azért tempósan, dinamikusan használom, ennek ellenére elégedett vagyok ezzel a fogyasztással.
Mint már említettem, sokat olvastam róla, főleg a hibák érdekeltek, és azokra a javaslatok. Ebben sokat segít egy Xsara-s fórum, ahol nagyon segítőkészek az emberek.
Miután megvettem, 1 hónapon belül előjött egy típushiba, hogy ész nélkül kezdte fújni a levegőt a szellőző-ventilátor, és kikapcsolni sem lehetett! Nem ijedtem meg, mert tudtam, hogy mitől van, és hogy mi a teendő. Ha kicsit jobban értenék az elektronikához, megúsztam volna néhány ezerből és pár óra munkával, de mivel nem így van, inkább vettem bele egy új, gyári szellőző-ventilátor vezérlőt, és szereléssel együtt 11ezret fizettem.
Más gond nem volt a kocsival, természetesen megcsináltam vásárlás után a szokásos dolgokat (olajcsere, üzemanyagszűrő, olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő).
Azóta csak tankolok bele, és megyek, boldogan használom, örülök, hogy kényelmes, biztonságos autóban ülhetek (4 légzsák, ABS).
Szeretem a kormányról vezérelhető cd-s rádiót, ami a gyári 6 hangszóróval is kielégíti az igényeimet, szeretem a kategóriában jónak mondható 408 literes csomagtartót. A klímája nagyon jól hűt, automata módban is kényelmes, télen pedig elég hamar fűt, 5-10 perc után már kabátban melegem van.
Az 1.6-os, 16 szelepes, gyárilag 109 lóerős motorral is megvagyok elégedve. (meg voltam, lásd update)
Nem egy gyorsulási bajnok, ezt az egy negatívumot tudom mondani.
Városban, araszolgatáskor ha már felraktam 2-be, onnan nem lehet vele kilőni, vissza kell rakni 1-be, de ahhoz meg kicsit lassítani kell... szóval ez nem olyan jó, de amúgy 2500-nál már elég jól húz, 3000-nél kimondottan.
Szeretem, hogy biztonságosan tudok vele előzni, vannak tartalékai.
Országúton 5-ben 90-nél csak 2500-at forog, ha csak ennyivel mennék, biztos még jobb lenne a fogyasztás. Autópályán 130-nál 3500, de még messze a vége! Egyszer kipróbáltam, 170-nel minden különösebb erőlködés nélkül lehet vele tartósan is haladni úgy, hogy nincs halálfélelmed, és bár suttogva nem lehet már beszélni, de nem olyan elviselhetetlen a zaj. De mivel ennyivel csak Németo-ban lehet menni, ezért tárgytalan :)
Jók a 195/55/R15-ös gumik, stabil vele az autó útfekvése, és rendkívül jó az egyenesfutása. 100-nál simán elengedhetem a kormányt, az autó nyílegyenesen megy. Sajnos ez a méret viszont elég drága a hasonlóakhoz képest, úgyhogy meglátom, hogy a következő cserénél váltok-e. (váltottam, lásd update)
A tanulság az, hogy ha kifog az ember egy jó példányt, akkor azzal nagyon jól járhat!
Szerintem itt is igaz, hogy ha elhanyagolnak egy autót, akkor mindegy, hogy japán vagy német vagy francia!
Talán kicsit elfogult vagyok, hiszen mint írtam, nekem ez egy álomautó volt, és a mai napig nagyon szeretem!
Még csak 1 év és kb. 10000km a közös életünk, de nem bántam meg, és remélem nem is fogom!
Majd írom tovább a történetet, remélem addig is így fogom szeretni!
Ja, közben megnősültem, és a nászútra is ezzel mentünk! Ki ne szeretné ezt az autót ezek után? :)
Update 2012. 07. 18.
Az autó továbbra is hűségesen szolgál engem és a párom. Továbbra is nagyon szeretjük.
Sajnos bővítenem kellett a hibalistát, ezek közül a hengerfejtömítésre nem számítottam, a hátsó híd felújításra igen.
Állítólag konstrukcióhibás ez a motor, mert a korábbi 1.6-os (8 szelep, 88le) blokkjára építették a 16 szelepes, 109 lóerőset, és ebből fakadnak a hibák. Szóval 2011 novemberben eljött az idő a hengerfejtömítés cserére, mert kezdte csipegetni a vizet, olajat még nem, tehát nem volt még igazán veszélyes, mivel időben észre lett véve. A szerelőknél felsorolt Sándor E. csinálta, aki nagyon ért hozzá, oda járok minden nyűgömmel (mármint az autó nyűgjeivel :). Viszont a pécsi márkaszerviz enyhén szólva sem ért hozzá, vagy átakartak verni, ugyanis elvittem egy általános állapotfelmérésre, és azt mondták, hogy a termosztátháznál folyik a víz, hengerfejtömítésről szó sem volt! Többet engem nem látnak ott.
A másik költséges javítás a hátsóhíd felújítása volt. Már kezdtek befelé dőlni a hátsókerekek, a jobb oldali már beleért a doblemezbe. A híd nyikorgott, úgyhogy aktuális volt a felújítás. Mindent cserélni kellett, a hídba pedig beépítettek egy zsírzó-perselyt, így majd kb. 2 évente fel kell tölteni a hiányzó zsírral, és örökélet+1 nap :) Ez a művelet 92ezerbe került.
A következő javítás a kipufogó leömlő cseréje lesz, szintén a fent említett motor konstrukciós hibája állítólag. A gyári alkatrész 60e, bontottan lehet kb 15-ért is, majd meglátjuk. Arról majd ősszel írok, hogy milyen lett végül.
Az autót jellemzően 2-en használjuk a feleségemmel, de még négy felnőttel is el lehet férni. 5-tel már szűkösebb hátul, de kibírható.
A megvétel óta eltelt másfél év konklúziója: 10 éves autót tényleg ki kell fogni. Itt már előjönnek a hibák, a következő autóm -ha az anyagi forrásaim is lehetővé teszik- max 5 évesen veszem, és 10 évesen eladom.
Hibalista
- Mióta nálam van: - - Szellőző ventilátor vezérlő (11e), légzsák visszajelző lámpa (kontatk-hiba) - - Kipufogó dob hővédő lemez lelazult, zörgött (meghúzta a szerelő, azóta ok) - - Hátsó híd felújítás (típushiba, előbb-utóbb mindnél meg kell csinálni. Nekem a hídon kívül mindent cserélni kellett, így lett 92e) - - Hengerfejtömítés csere (58e, ebben benne volt az olajcsere is + szűrők) - - Előtte tudtommal és a szervízkönyv szerint semmi extra, a kipufogó rohadt valahol, az lett cserélve.
Ide hordtam szervizbe
Sándor E., Pécs, Bokor u.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Citroen pécsi márkaszerviz (Auto-Largó Kft.)
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 149000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 14000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Kia cee'd vagy Hyundai i30 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
