Egy igazán jó döntés
Szöveges ítélet
Először is azzal kezdeném, hogy nagy Citroen fan vagyok, akinek nem számít, hogy mások erről mit gondolnak. Erről az előítéletesdiről egy regényt lehetne írni, vagy valamit, de nem ez a lényeg itt most. Van egy nagyon fontos alapelvem, miszerint: Nincs rossz autó! Egy autó sem rossz, csak van amelyik több odafigyelést igényel.
Gépészmérnök vagyok, autóipari fejlesztő, racionális ember, szeretem az autókat, és megpróbálok valós képet festeni ennek tudatában - kedves olvasó - az első saját autómról.
Egyetem után elhelyezkedtem és kocsit akartam venni. Nem volt kérdés, hogy Citroen lesz. De miért Citroen? Hát lehet, hogy fura lesz amit írok, de egy családi Oltcit hívta életre ezt a vágyat. Pedig az Oltcit-ról sem sok jó kering a köztudatban :) De mindegy, én szerettem azt is mert nagyon unikum gépsas volt, egy kis furcsaság, ami tele volt műszaki érdekességekkel.
Azért Xsarát vettem, mert először Loeb ügyeskedéseiről készült Xsara WRC felvételeken tetszett meg az egész design, és már évekkel korábban elhatároztam, hogy nekem Xsara kell!!!
Munkába állást követően rástartoltam a gyűjtögetésre, hogy meglegyen a vételár minél hamarabb. 1,5 év alatt sikerült is kinyögni 1M Ft-ot. A gyűjtés alatt egyfolytában a hasznaltauto.hu-t bujtam. 1,6 16V volt a cél. Remek motor, a legjobb kortárs benzinmotor. Minden Super 1600 PSA konszern raliautó alapmotorja 230 Le-re felbátorítva. Remek teljesítmény igen jó fogyasztással párosulva. De mikor már odakerült a dolog, hogy nézegettem élőben az autókat, egyszerűen nem találtam jó állapotút, csak egy garfitmetál 1,4-es 2004-est. Hát ő lett az én autóm egy kereskedésből. Megalkudtunk és vittem is. Egy évig állt ott és csak rám várt. Igazán jól felszerelt gépcsoda 850 E Ft-ért. Extralista: ABS,4légzsák,Ködlámpa,2 el ablak, a vezető oldali automata, Automata klíma, Fedkomp, Tolatóradar, Minden színrefújt, Gyári hifi 6 hangszóróval, Távirányítós bicskakulcsos kp. zár, El. tükrök, Plüss belső.
Ez elég szép ennyi pénzért, de nem ez a sok hóbelebanc vonzott, hanem a forma és az egész mindene.
A motor 1360 ccm 75 Le. Ebben már egy kicsit optimalizált erőforrás van, mert a korábbi csíklámpás verziókban 111Nm-tudott a motor míg ez "már" 122 Nm-rel büszkélkedhet. Ez elég az autó mozgatásához, és egyenletes haladáshoz. Haladhatunk a forgalommal de nem sokkal több van benne, szégyent azért nem vallunk vele sehol normális keretek között. Kiemelném a rugalmasságát és a kitűnő fogyasztást. Havi szinten minimum 1000 km-t közlekedek főutakon és 5-5,5l között eszik 90-100 tempóval. Ehhez hozzájárul a váltóáttételezés gazdaságos hangolása is, mert 90-nél 2500 1/min a fordulat, ami kedvez a pénztárcának és a motorélettartamnak. Pályán 7l a menü 130-al 3500 1/min fordulaton. 150 volt az eddigi legnagyobb "kifakadásunk", szerintem ez a maximum utazó tempója. 90-nel haladva egy tankkal 1050 km-t is megtehetünk. Egyszer ez be is igazolódott, amikor főúton mentünk Bécsbe. Visszafelé osztrák benzinnel töltöttem meg a tankot és az 1-es főúton pestig 4,9L lett az átlagfogyasztás. Ez egy diesel-től is jó érték lenne.
Félévente - decemberben és júniusban - olajat cserélek, ami 8000km körüli periódus. Nem drága az előírt Total Quartz 7000 10W40 olaj és nem is sajnálom tőle, mert ha én megadom neki amit kell, akkor ő nem fog cserben hagyni.
Elektronika sokak szerint halál a francia autókban. Szerintem nem kutyább mint a többi márkában (Opel: beálló gyújtáskapcsolók, Mercedes: elszálló ECU,stb... van miben válogatni). A bajuszkapcsoló egység az egyetlen tipikus gyenge pont, mindegy is melyik beszállítóról és szériáról beszélünk, de talán a Delphi a legkönnyebben javítható házilag, nekem is ilyen volt és meg tudtam gyógyítani. Ami még kötelezően 9-10 évet kibíró alkatrész, az a autoklímás xsarak befúvómotorjának lineáris controllerje. Hibaképe: Nem kapcsolható ki a szellőztetés, teljes fordulaton jár a controller vészmódja miatt.
Megoldás: Két darlington transistor csere a nyákon és a 30E Ft-os controller 3E Ft-ból meg is van javítva. Egyszerűen javítható dolgok ezek, csak bátran kell hozzányúlni, továbbá a net tele van ezen javítások fényképes illusztrációival, tehát nem vakrepülés, embernek van kitalálva, csak a szakszervizek fontoskodása kiölte az emberekből a felfedezési vágyat.
A kocsiszekrény logikus, szép vonalvezetésű, nincs rozsdásodáshajlama. Hátul is kényelmes és van 406l-es csomagtartó is. 4 átlagon felüli magasságú felnőtt is kényelmesen megfér egy hosszú úton az autóban. Igazán kényelmes utazó autó. 800km-t lenyomtunk együtt a horvát tengerpart felé haladva és nem fájt semmim, jó kis út volt.
Futómű jó, lágy rugózás jellemzi,még is van úttartása és kanyarokban nem billeg. A fék pont jó, nincs túlszervózva, de nem is kell széttiporni a pedált a megállásért (nem úgy mint édesanyám Fábiájában, az inkább gyorsul fékezéskor :)).
A hátsó híd az egy érdekes téma. Jó találmány, csak nem a magyar utakra. Nyugaton az autó élettartamáig nem kell hozzá nyúlni, nálunk ez olyan 200 000 km körüli futásteljesítmény könyékén javításra szorul. Nekem még nincs vele bajom, de tudom, hogy lesz. Ez van, ez minden Xsara tulaj keresztje.
Én őszintén merem ajánlani bárkinek a Xsara-t. Vegyétek, használjátok sokat és gondozzátok, szeressétek. Alacsony vételára,vonzó megjelenése, olcsó karbantarthatósága alapján kiváló ár/érték harcos a használt piacon. Bárhová el mernék vele indulni, mert megbízható!
Hibalista
- -Kuplung kinyomó csapágy nyiszogott hidegen: Komplett Sachs szettet kapott 30E forintért + 20E Forint munkadíj - -Szelepfedél tömítés: 1200Ft - -Olaj+olajszűrő félévente: durván 8E Ft - -Fed.comp funkcióváltó gomb a jobbos bajuszkapcsoló hegyén: 0Ft, mert ügyes vagyok :) Amúgy ad a márkaszerviz kompletten új bajuszkapcsoló egységet 130E Ft-ért - -Magától random lekapcsolódó távolsági fényszóró: 0Ft,mert szintén ügyes vagyok :) Vezetősín "kiszőrösödés" és leválás a balos kapcsoló felső gyűrűje alatti nyákon. - Benzinszűrő minden harmadik olajcsere alkalmával: 1,5E Ft
Ide hordtam szervizbe
Opel márkaszervizben dolgozó maszek ismerőshöz viszem ha van valami. Nem annyira szereti szerelni, de jól dolgozik. Annyi a gond, hogy nem ismeri a trükköket, amit egy eredeti Citroeneket szerelő szaki tudhat.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 116000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 37000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nem |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
