Bevállaltam egy franciát, és jó!
Szöveges ítélet
Talán most már van értelme ítéletet írni róla, a megvásárlás óta együtt töltött 4000 km már talán jelent valami tapasztalatot. Szóval kellett az autó, sokat ingázom a főváros és nagyobb megyei jogú városok között, a vonatozást és az azzal járó kellemetlenségeket meg kezdtem nagyon megunni. Alapvetően nem ilyen kocsit akartam, 7-10 éves Corolla esetleg Avensis volt a célkeresztben.
Aztán ismerőstől jött a felajánlás, család második autója volt, az anyámmal egykorú feleség használta vidéken kemény 26 000 km erejéig, ami hihetetlen, de igaz, és az ismerősnek el is hittem. Az autónak az ég adta valiágon semmi baja nem volt, nagyon vigyáztak rá, garázsban volt tartva, a belseje is gyönyörű, nincs szétülve, széthajtva, szal megtetszett. Ráadásul hála a francia autók hatalmas értékvesztésének, ezt annyi pénzért tudtam megvenni, mint egy 10 éves corollát 100e km felett. (ami persze meg sem kottyan a corollának, de a valós 26e km akkor is vonzóbb). Szóval a francia autókkal kapcsolatos minden ellenérzésem és elveim ellenére megvettem.
Eddig a tapasztalatok pozitívak, az autó tágas, jól pakolható (ötajtós változat, csomagtér 408 liter, nagyon jó kialakítású, 4 téligumi pl. simán elfért benne). Négy embernek hosszabb tévon is kényelmes. Az utastér csendes, országúti tempónál is, autópályán 130 körül azért már erősödik a motorzaj, de nem vészes. Futóműve nekem megfelel, hát nem az a sportos izé, de nincs vele gond, 7 éves kora ellenére még mindig kevés nyiszorgást hallok úthibáknál.
Az SX amennyire tudom, ilyen közpees felszereltségnek felel meg a Citroennél, mindensetre sok okos dolog van benne (fedcomp, kormányról vezérelhető rádió, automata klíma, stb), biztonsági cuccok között meg ott figyel négy légzsák és ABS. Mondjuk a Xsara törésztesztje nem volt olyan túl jó állítólag, de ha más nem, lelket nyugtató ez a sok biztonsági biszbasz.
Egyedül a klíma nem működött benne, de mintahogy az lentebb is olvasható, egy feltöltés megoldotta a problémát. Ezen kívül ablaktörlőlapátokat cseréltem, a biztonság kedvéért olajat (km alapján nem volt aktuális, de fix, hogy egy évesnél több volt az autóban figyelő olaj), ilyenekt meg gondolom hülyeség emlegetni itt, hogy ablakmosófolyadékot töltöm bele rendületlenül.
A fogyasztása nagyon fasza. Leguttób 550 km autópálya+110 km budapest viszonylatban 7.04 liter volt. Átlagban azért írtam 7,5-öt, mert ha jobban le van terhelve az autó, vagy több a budapesti pöcsölés a dugóban, akkor azért eszik ez is, tisztán városi fogyasztást még nem mértem, de szerintem 8-9-et lazán megehet, ha az ember tartósan a Margit körúton közlekedik hétköznap.
Szal egyelőre jó, és nagyon megtetszett az autó. A fórumokon írt típushibák (pl. hátsó híd meghalása, motorelektronika teljes behülyölése) eddig elkerültek, és a kezdeti jeleket sem tapasztalom
Ja, igen, 1,4-es motor. Hát ja, nem egy erőgép, az tény. A klíma elég rendesen visszaveszi a teljesítményét, meg amikor meg van tömve az autó, akkor nagyságrendekkel lomhább. De vezettem már lóerőben fickósabb, ám érzetre még gyengébb modernebb 1,4eseket, és a KRESZ szerinti határok ezel is tarthatók (sőt, állítlag 170 a vége, nem kísérleteztem ezzel, 150-el erőlködés nélkül is tud menni, csak akkor már eszik rendesen), egész normális gyorsulásra képes országúti tempónál, ha az ember okosan kapcsolgat vissza. Autópályán már annyira nem fickós érthető módon, de együtt lehet ezzel élni. Cserében jól fogyaszt, lásd fentebb. Mindenesetre legközelebb ilyen kategóriában legalább 1,6-os motor (vagy dízel), egy számmal nagyobb autó esetében meg 2,0 (vagy dízel).
Hmm, negatívumokon gondolkodom... nos:
- hülye helyen van a duda, az indexkart kell nyomni, mint régen a trabanton
- általában a bajuszkapcsolók nem jönnek be, nem értem, miért kell a dudától a fedkompon keresztül a kutyaúristent is onnan vezérelni
- a váltó áttételezése olyan furcsa, az egyes nem is tudom, talán hosszúnak mondható, és a nyomaték csak a végefele jelentkezik, szal rendesen szoknom kellett, hoyg dinamikusan el tudjak indulni, a négyes fokozat inkább 60-tól jó, mint 50-től (viszont 5-ben 130-nál kb 3500-3600-at forog, ez jó)
- agyonszervózott a fék, de meg lehet szokni
- ablakmosólötty utántöltéshez le kell szedni az egyik motortérborító lemezt, nem nagy kunszt, de ezt megcsinálhatták volna okosabban is.
De mondom, összességében meg vagyok vele elégedve. Ha történés van, majd frissítem.
UPDATE - 34 000 KM (8000 km vásárlás óta)
Hát igen, nálam jobban gyűlnek a km-k, mint az előző tulajnál.
Ami ez alatt az idő alatt feltűnt:
- rossz úton egyre több minden kezd zörögni az utastérben, de nem vészes, végül is lassan 8 éves autó, meg francia is, zörögjön :)
- fogyasztás nagy átlagban mintha csökkent volna, legalábbis sikerült 6,8-as átlagot is mérni 80% autópálya 20% Bp viszonylatban.
- A végebesség biztos, hogy 165 kmh-n túl van, eddig volt türelmem és szívem kihuzatni, szegény már nagyon erőlködött, meg alapvetően mi a francnak ilyen gyorsan menni vele.
Hibalista
- - klíma. szerencsére csak újratölteni kellett, előző tulaj egyáltalán nem használta, félő volt, hogy teljesen beszart a rendszer.
Ide hordtam szervizbe
franciaatok.hu - korrekt, gyors, bár kicsit drága
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
automax.hu - csak olajcserére vittem oda (közel van ugyanis) pöpec on-line felületen lehet bejelentkezni, ez is baromi gyors, korrekt ár.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 26000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Álmodozás szintjén Avensis v. Mondeo |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
