A francia akkor jó, vagy nem?
Szöveges ítélet
Megpróbálom elfogulatlanul leírni tapasztalataimat az autóval kapcsolatban. Az értékelést a vele egyidős kategóriatársaihoz mérten vettem figyelembe. Először úgy általánosan, majd a hibáit sorolom fel. Végül pedig egy-két tapasztalatot szeretnék megosztani az autóvásárlással és szervízeléssel kapcsolatban.
2010-ben került hozzám ezüst színű, 1.4-es, 16 szelepes, benzines Citroen Xsara kombim. A családban sok Francia autó volt már (Renault 9, 21, Megane-ból kettő is, Peugeot 306, de volt Ford Orion és Mondeo is, viszont német autó még nem) és az óvó szavak ellenére mégis egy Xsarat választottam. Jól utána néztem mik az esetleges hibái. A legfélelmetesebb a hátsó híd, vagyis a komplett futómű (zsírzójuk hiányában) egyszerűen elkopik az évek során és az autó beterpeszt. Ha hátulról megnézzük a két hátsó kerék feltűnően a sárvéddőív felé bukik. Ha a gumi (gyári méret esetén) és a sárvéddő közötti távolság annyira kicsi, hogy ujjunk alig fér be közé, akkor biztosan hátsó híd csere szükséges. Az enyémen sem volt más a helyzet, de már a kereskedésben tudtam ezt és mivel jó áron volt a kocsi elvittem és kicseréltettem benne kb. 150.000Ft+munkadíj. Soha nem voltam híve a szakszervízeknek, mivel legtöbbjük nem ért megfelelően az autókhoz, ráadásul mókolnak, és méregdrágán dolgoznak. (Kérdem én, hogy lehet az, hogy 10 L számra seftelnek a motorolajjal az ott dolgozó "szakemberek"?) Tehát ismerős maszekhoz hordtam az autóm, amíg át nem vertek. Egy év használat után (akkor volt 13 éves a kocsi) a bal oldali féltengely kopogott. Csere: 36.000+munkadíj. Rákövetkező évben a jobb oldali már darál. Szerelőnek világosan elmondtam, hogy a jobb oldalit cserélje ki. Ennek ellenére kicserélte (ezt nem hiszem el) a bal oldalit, amit nem egészen azelőtt egy éve vadi újan vettem. "Javítás" ára: 56.000+munkadíj. A jobb oldali ugyan úgy morog. Nem ez volt az egyetlen rossz tapasztalatom, de ez tett pontot az i-re. Onnantól én kezdtem el javítani. Jobb oldali féltengely: Ez a hosszabb és két csapágy van rajta, azaz 3 részből ál. Nagyon nem értem mért bonyolították ennyire (persze a kényelem miatt, mert így a futóművet lágyabbra tudták tervezni). Ez a jobb oldali tehát drágább, mint a bal. Áfával jelenleg kb.: 46.000. A baloldali valamivel olcsóbb. Ott tartunk, hogy az autó gyenge pontjai a hátsó híd és a féltengelyek, amit ha normálisan kicseréltetünk, akkor tökéletes autó sok-sok évig.
Motor: 1.4i (1360 m3, 55kw, 75 lóerő) - Rövid sebességi fokozatok, pörgős motor. Viszonylag jól gyorsul, de a végsebesség 180 kmh. <-Nehéz ennyivel menni vele. 90km/h 3200-as fordulaton. Így simán elfért volna benne egy hatodik. Emiatt ha vaddisznó az ember simán 10L a fogyasztás. Ha finoman hajtjuk akár 6.5 L is lehet. Nekem ilyen egyszer volt de akkor 1200 km-t utaztunk 1 megállással. Én pörgetem és gyorshajtok. Nálam sokat fogyaszt.
Futómű: Hát... El kell dönteni, hogy versenyezni akarunk, vagy autózni. Ezzel esélyünk sincs versenyezni. Ha valaki le akar minket gyorsulni, az le is fog. Persze nem a mákdaráló autókra gondolok. Mondjuk 1.6-os autóval rendelkező sofőröket már ne kóstolgassunk! A kormánymű rendben van. Jól közvetíti az útat a vezetőnek, a szervó pont megfelelő. Nem puha, de mégis könnyen eltekerhető egy kézzel is a kormány. Mivel a hátsó felfüggesztés egymástól független, ezért rendkívül puha az autó, viszont kanyarban már kevésbé stabil. Ezt persze 120-140-nél nem nagyon lehet még észrevenni. Inkább mikor gyilkos üzemmódba kapcsol az agyunk és minden kanyarba úgy megyünk bele, hogy az anyós tuti belefejeljen az ablakba. Az új hídon vannak zsírzógombok, tehát ha rendszeresen van zsírozva, akkor ez nem fog már elkopni. Összegezve kényelmes, puha, ennek köszönhetően hajó hatása van. Siklik az úton. Szeretem.
Kasztni: Sajnos szabad ég alatt alszik az autó. Most 15 éves. Az ajtónál (sárhányó hiányában) a küszöbre felhordott víz és latyak, valamint télen a hónak köszönhetően előjöttek a rozsdafoltok. Ezt majd javítani kell, bal oldalon valószínűleg cserélni is egy 10 centis darabot. Mondjuk szerintem az előző gazdája ebbe verte le a lábáról a koszt... A kasztni amúgy rendben van. Az alja jó állapotban van. Néhol lecsiszoltam és lefújtam. A kipufogódob egyik tartókörme (ebbe kell beakasztani a rezgéscsillapító gumit) kitört a kasztniból. Elhagytam. Azóta egy hajlított vastag csavar van ráheggesztve a helyére. Tökéletes. Az illesztésekkel nekem nincs problémám. Az ablakoknál a szigetelő gumik alatt egy aluminium csík van, ami oxidálódik, ezért a gumin láthatóak felpúposodások. Ezeket a csíkokat ki lehet cserélni.
A kipufogóról nincs értelme írni, mivel minden autón kb. 2 év az élettartama egy hagyományos darabnak.
Belső tér, kényelem: Na ez az autó ékessége. Belül nagyon szép, rendezett, rengeteg rekesszel rendelkezik. Az ülések kényelmesek. Nagyon, nagyon kényelmesek. Semmihez sem lehet hasonlítani. Simán néznék belőle egy négy órás filmet is, ráadásul strapabíró (én nem raktam be mindenféle gagyi huzatot. gyári plüssre ülök). Minden kézre eseik. Lágy minden. A pedáloktól kezdve a gombokon át a kormányig. Pontosan tudom mikor mire számíthatok. Nagyon jó vezetni. A hátsó uléseken is van hely bőven, s a lábaink is kényelmesen elférnek. A hátsóülés előredönthető, ezzel növelve az amúgy sem pici csomagteret. A műszerfal szép, nem rotyog, nem gagyi műanyag, ezért nem is kopik. A gyári hangszórók szépen szólnak, bár nem gyári fejegységet használok. Állítható kormányoszlop fel-le, előre-hátra. Egyszóval a belső térre tényleg nem tudok rosszat mondani.
Általánosságban/negatívum: Nem bántam meg a vásárlást, mert megbízható az autó, soha nem hagyott ott sehol, bár meg kell jegyeznem, hogy pontosan ismerem minden kényesebb alkatrészét. Egy autóra oda kell figyelni. A gyári hátsó híd az katasztrófa. Erre mindenképp oda kell figyelni. Az új hídon legyen zsírzólyuk, amin 2-3ezer km-enként zsírozni kell. A féltengelyek meg gyengék. A Mondeoban soha sem kopogott, bár más kategória, de akkor is. Mi a francnak kell anyonbonyolítani valamit? Stabilizátort ennél is cserélni kell. Olajat kb. 1000 km-enként öntök rá. Talán egy dl-t vagy annyit sem. Az autó magas, nem félek, hogy leér az erdős úton, nagyon puhán lehet autózni, de nagyobb sebességnél kevésbé stabil, mint mondjuk egy golf. Sokat eszik. Inkább 1.6-os, ami jobban megy, ugyan ennyit eszik, és nem kell szétpörgetni. Kuplungja gyenge. Meredekebb dombon elindulva érezni a szagát. Fékek egy normál autózáshoz elegendők. De ha vaddisznóskodik az ember brutál ferodol szag érezhető, miután kiszállunk. Ehhez nagyon ész nélkül kell autózni. Nekem többször is sikerült már. Persze ide sorolható a féltengely is valószínűleg. A pótkerék alul van. Egy sima kerékcseréhez teljesen ganyézzam össze magam, mert alulra került a kerék, ami az összes dzsuát összeszedi az útról. Nagyon akarok negatívumot írni, de nem nagyon tudok. Talán még a vezetékeket érdemes átnézni, ugyanis tönkrement az ablakemelő, ekkor derült ki, hogy egy öreg vezeték a ludas, amit kicseréltem és azóta jó. De ebben a korában néhány vezetékről foszlik le a szigetelés. Nem nagy cucc kicserélni és érdemes is, mert nem a legjobb, ha zárlatot okoz valamelyik.
A FRANCIA AKKOR JÓ, VAGY NEM?
Igen. Csak azok mondják, hogy nem, akik nem ismerik, vagy belenyúltak egy leharcolt mocsokba. De az meg saját hülyeség...
Kényelmes, megbízható, a németnél drágább alkatrésszel, a japánnál jóval olcsóbb alkatrésszel. Ha szigorúan a kategóriában nézelődünk, akkor egyáltalán nincs elmaradva a Francia más gyártóktól. (Más autó meg megbízhatóbb, de ha tönkre megy rajta valami, horror áron jutunk hozzá bármihez.) Nem is költöttem egyik Franciára sem sokat, mivel nem nagyon mentek tönkre. Általában valami elektromos cucc megy tönkre, amit hibakódkiolvasóval meg lehet könnyen találni. A híd és a féltengely is kifejezetten a Xsarákra jellemző.
Egy-két jótanács: Autó vásárlás elött ne csak azt nézzük meg ki mit ír a kocsiról, hanem, hogy mennyibe kerülnek az alkatrészek, mert olyan autó nem létezik, amin ne kelljen vezérlést, kipufogót, stabilizátort, esetleg klíma alkatrészt, vagy féltengelyt, stb. cserélni. Ne higyjünk a havernak. Több szerelővel beszélni kell, hogy mit ajánlanak, mi az amitől óvva intenek. A kilóméteróra állás csak egy töredékinformáció. Lehet 170000 kilóméter, ha szétthajtották az autót, de lehet 400000 km is amivel finoman mentek, vigyáztak rá. Erre a motor hangja és a műszaki állapot utal. Lehetőleg a szakszervízeket kerülni kell. Olajcserekor ráöntenek a régi olajra, a maradék olajat meg eladják ismerősnek, amit persze már kifizetett nekik egyszer a kuncsaft (Én is így veszem... bocsánat), ráadásul az olajszűrőt is csak letörlik egy ronggyal (Xsarába 8000 ért van jó olaj, 6000 meg olajszűrő, kb. fél órás munka. Két kulcs kell hozzá). Szakszervízben elektromos hibát képtelenek javítani. Legtöbbször kitörlik a hibakódot, de a hiba attól még megvan. (Pl.: PD TDI motoroknál, ha tönkremegy egy érzékelő, attól az autó még megy, mert a rossz érzékelőt, pl.: vezérműtengely jeladót helyettesíti egy másik érzékelő, ebben az esetben a fordulatszámmérő, amiből a vezérlés informálódik. Ilyenkor az autó jóval gyengébb, rugalmatlanabb, de attól még megy) Ez egy rendkívül extrém példa volt, de a lényeg, hogy érdemes valóban szakemberhez vinni. Egy maszek szerelő jobban is ért hozzá (nála nem havonta cserélődnek a szakmunkások) és kevesebbért is megcsinálja. Egy pár éves Passatba a maszek 15.000-ért cserél egy féltengelyt, szakszervízben egy ürgétől elkértek 160.000 azaz százhatvan-ezret... Vannak kóklerek, de érdemes több szerelőt kipróbálni. A legjobb, ha magának csinálja az ember. Meg a leg olcsóbb is. Legtöbb tesztben észrevettem, hogy az autón csattanik a tré szerelő agyatlan gányolása. Az, ha egy autót a szerelő nem bír normálisan megjavítani, az nem az autó hibálya.
Más. Legtöbb ember beül a kocsiba, megy, kiszáll. Ember! Ha le sem szarod az autód műszaki állapotát, ha nem veszed a fáradságot, hogy néha megnézd az olajszínteket, átnézesd a futóművedet, az ékszíjat,... akkor mért csodálkozol, ha egy kis pár ezer Ft-os probléma, amit rég orvosolni lehetett volna több tízezer forintos kárt csinált???
BENZINES autót nem kell melegíteni. Beülsz, ráindítasz és már mész is. Hidegen nem tolod neki, mert a hideg hengerfej kényes, ahogy a vezérműtengely is...
DÍZEL autót 2-3 percig érdemes melegíteni indulás elött. Amég normálisan be nem melegszik (Tovább tart, míg eléri az üzemi hőmérsékletet, mint a benzines. Főleg a PD-nél), addíg szép finoman kell hajtani. Kifejezetten ártalmas a dízel motornak, ha rövid távon közlekedünk. Egy helybéli 1 km-re lévő bolt miatt napi rendszerességgel ne indítsuk be!
A legjobb tanács tehát: MINDIG ELŐSZÖR TÁLYÉKOZÓDJUNK SZAKEMBEREKTŐL, FÓRUMOKRÓL, AUTÓTULAJDONOSOKTÓL, AZUTÁN VEGYÜNK AUTÓT. A JAVÍTÁSOKNÁL NE HAGYJUK, HOGY A NYAKUNKBA VARRJANAK TÖBB SZÁZEZER FORINTOS ÖSSZEGET. IRÁNY EGY AUTÓS BOLT, AHOL INFORMÁLNAK MINKET A KICSERÉLNI KÍVÁNT ALKATRÉSZ ÁRÁRÓL, AMIT AZ AUTÓSZERELŐ IS UGYAN ONNAN SZEREZ BE!!! HA TISZTÁBAN VAGYUNK AZ ÁRAKKAL ONNANTÓL NEHEZEBBEN HÚZNAK LE BENNÜNKET. (Nekem a jobb oldali féltengely helyett a bal oldali lett "cserélve", amiért elkértek 76.000 Ft-ot. Aztán utána kérdeztem, áfával együtt egy új féltengely 46.000 forint körül mozog. Ha ki is cserélte, 30.000 forintos volt munkadíj plusz a régi féltengelyért kap pénzt, amit majd felújítanak. Egy féltengely csere, aknából amúgy 3-5 órás munka haverral sörözés közben. Amellett, hogy nagyon jó érzem magam, tuti, hogy normális végeredményt kapok :)
Hibalista
- Jobb és bal oldali féltengely, gumiharang, hátsó híd, csomagtérajtó teleszkóp, ablakemelő vezeték, 2 stabilizátor, ablakmosó szivattyú, akksi, vezérműszíj, feszítőgörgők.
Ide hordtam szervizbe
Ismerős maszek...
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
...majd saját magam
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 210000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 110000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 306 | Következő autója? | Passat 1.9 TDI (olcsó alkatrész, keveset fogyaszt) |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |
