Végtelen ragaszkodás - kár hogy sokan nem ismerik...
Szöveges ítélet
Előszó:
Annyira megszerettem számtalan próbált-használt autó után, hogy velem fog távozni veteránként az élők sorából...:-)))
Ezelőtt C4 1,6 Hdi SX volt, 110Le-s, amit pénzügyi okok miatt a sógorjelölt vett át.Amúgy 23 ezer km-rel adtuk át neki C4-et, addig és azóta is 100%-ban megbízható autó.(Most 30 ezerrel is)
Olyan autót akartunk, ami nagyobb, kényelmesebb, kizárólag dízel, és nincs minden utcában 2 belőle... Sok autót néztünk, de nálunk a családban a 7. francia autó után és sok egyéb vezetett autótípusból okulva csak francia jöhetett szóba. Mert soha semelyikkel nem volt probléma, mert jóval kényelmesebbek és egyénibbek a többi autótól.
Így esett választásunk a Citroen XM 2,5 TurboD Exclusive-ra, megnézettem szervizben, mindent rendben találtak. 160 ezer km ellenére kiváló állapotban van, bár a fényezés a korának és a gépi mosóknak köszönhetően kissé karcos.
És most a kocsiról…Sötétkék, ritka XM-szín, körbefóliázva (szerencsére erre se kell költeni 45 ezret) fekete bőrrel (ami olyan szép állapotú, mintha 2-3 éves lenne), automata klíma, tempomat, 4 elektromos ablak, elektromos tükör, távirányítású riasztós központi zár, elektromos első kartámasz, 4 ülésfűtés (!), elektromos ülésállítás, hidraktív2 rugózás Sport fokozattal – természetesen állandó szintszabályozással.2 légzsák, 6-os gyári cd-tár az anyósülés alatt, a kormányról vezérelhető a rádió – kazetta – 6-os cd-tár…
A kocsi hatalmas…Belül akkora, hogy 180 cm vagyok – beállítom az első ülést – beülök hátra, és vagy 15 cm van a térdem előtt. 4 ember valóban Pazar kényelemben utazhat. Én a kényelem alatt nem a más autók sziklakemény ülését értem, hanem az éppen kemény és puha határán lévő akár 800km kellemes autózást lehetővé tévő „foteleket”…A csomagtér is óriási, kb 500 liter, lehajtott ülésekkel pedig egy szekrény is befér, mert 5 ajtós, nem pedig használhatatlan divatszedán…
A rugózás – aki ismeri és volt hozzá szerencséje – másik dimenzió! Aki még sosem ült benne, annak halvány gőze sincs arról, mi a kényelem fogalma… Az autó, mint egy légpárnás hajó, lebeg az út fölött,egyenletesen, zökkenőmentesen, de elképesztő stabil, mint egy sínautó és akárhányan ülnek bele, akármilyen a terhelése, mindig állandó a rugózási kényelem! Fekvőrendőrt nem érzi meg, útfelbontáskor nem szükséges lassítani, macskaköves út semmi neki….Öröm érezni, hogy pl előttem a rossz úton összevissza pattognak az autók, az XM pedig vajpuhán átsiklik az úthibákon!!! Ja, és van a SPORT-fokozat, ami egy kis kapcsolóval bekeményíti a rugózást, illetve a magasabb futóműállás, ami nyomvályús úton vagy télen hóban igen hasznos. A hidraulikus rendszeren van a kormány és a fék, ami jól érezhető: 1ujjal tekerhető a kormány, a fékre meg alig kell ráereszteni a lábat, érezhetően fékez! A futómű: hidraktív 2: LHM-hidraulikaolaj + a gömbökben lévő magasnyomású nitrogéngáz (30-60 bar) adja a rugózási rendszert, tengelyenként 3 hidraulikagömb (1db központi, 1-1db a kerekeknél) + hidraktív ECU: számítógép, ami figyeli a sebességet, a gázt, a kormányzást, az útviszonyokat, a terhelést, és aszerint állítja pillanatok alatt a rugózást. Tehát aktív futómű, nem "elavult" acélrugós.
A kocsit 1989-ben tervezték, akkor lett az év autója, és 1994-ben átdolgozták: új műszerfal és minimális face-lift.
A motor: 2500 cm3 130 lovas turbódízel, gyorsulása 12mp 100-ra, és fogyasztása – bármennyire hihetetlen – 7-9 liter…Pont annyi, mint egy 1,4-es vagy 1,6-os benzines autónak. Na, ezért estek ki a benzines autók: ha ugyanannyit fogyaszt, miért vegyek kisebb, gyengébb autót?! Vegyesen jelenleg 7,6 liternél járok, télen 8 liter, csak városban max 9 liter (!). Végsebességet egyszer próbáltam: 200 km/h nem okozott gondot. De én kinőttem a padlógázas korszakom 8 éve, és ez a kocsi a méltóságteljes lebegős haladásra való…
Valahogy jobban megszerettem, mint az összes eddigi autónkat, amiben volt Vw Golf4, Polo, Nissan, Renault, Peugeot….És mindenki, aki látta, ült benne, és utazott vele, le volt nyűgözve a bélterétől és hihetetlen kényelmétől…Menetközben feltűnően halk! Alig hallani dízel mivoltából, nagy sebességnél is minimális szélzaj.
A hidraulikára viszont figyelni kell: 60 ezer km-ként LHM (hidraulikaolaj) csere, 6liter, az 9 ezer Ft (gyári Bendix), a 6 db hidraulikagömböt évente kell ellenőrizni, az ellenőrzés gömbönként 500Ft, a töltés gömbönként 1500Ft (ha kell, mert ezt 2-3 évente kell kb tölteni).Ha esetleg tönkremegy valamelyik gömb akkor az újan kb 10 ezer Ft, bontóban 4-5 ezer Ft. De ez ritka...A motorolaj 8 liter…És egy nagyon figyelemreméltó szempont: ha tönkremegy a porlasztócsúcs, akkor darabját 3000-5000Ft-ért akárhol megkapom, DE az újabb dízelekhez (99 utáni összes autótípus) a porlasztócsúcs darabja 100e-150ezer Ft!!! És motorilag az XM jóval hosszabb életű ezeknél az újabb dízeleknél. Minden alkatrészt nagyon olcsón, vagy bontóból meg lehet hozzá szerezni, kapcsolatok kellenek hozzá, amit ezúton is köszönök a PSA-Totalcar fórumosoknak! Jó csapat, rendesek, mindenben azonnal tanácsot adnak, és segítenek…(Egyik bontósnak 20 XM-e van a kertben...Ha kell bármi, van és nagyon jó áron!) Nekik is köszönhetem, hogy XM-et vettem: az egyik találkozón volt alkalmam vezetni, és akkor éreztem, hogy ennyire még egy autó sem fogott meg. Sőt, gyerekkoromban még 89-90-ben erről álmodoztam!
Megbízhatóságával nem lesz gond, ha mindig mindenre odafigyelek, az elektronikát érdemes évente egyszer „megtisztítani”.
Lecserélni nem akarom, de ha valaha le kellene cserélni – nagy gondban lennék! Ha már hozzászoktam a kényelemhez és a luxushoz, akkor nem érdemes alább adni. A C5 tetszik, de nem ennyire, a C6 jöhetne szóba, ha majd lesz annyi pénzem egyszer….
Hogy hogyan telnek az együtt töltött idők – majd folytatom hamarosan!
Végül mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a típust, aki 500ezer-1,5 millió Ft-ot szán autóra, és egy hatalmas, gazdaságos egyedi autót akar, ami a létező legkényelmesebb az összes autó között, ja és nem lopják egyáltalán, és senki sem fog irigykedni. De a tulaj nyugodt szívvel érzi: bizonyos dolgokkal az átlag autó fölött áll a járműve a képességeivel...
Feljegyzés 2007 jan. 4.: kerek fél éve van meg az autó, 7ezer km-t raktam bele, semmi baja, kényelmesen telnek a km-ek és egyre jobban szeretem...
Hibalista
- 2 hidraulikagömb töltése: 3000Ft
- hidraulikaszivattyú-tömítés: 500 Ft
- LHM+ olaj 1 liter: 1500 Ft
- Hidraktív ECU : 6000 Ft (dióda-tuning)
Ide hordtam szervizbe
Citro-Car Kft. Székesfehérvár: gyári Bendix alkatrészek a gyári ár alatt, jó szerviz, nem húznak le...
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Merkert Ferenc Érd: megszállott Citroen-szerelő, valóban mindenhez ért, megbízható és korrekt áron dolgozik.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | C4 1,6 Hdi 110 SX | Következő autója? | Citroen C6 2,7 Hdi, ha nem, akkor ez a sírig velem marad! |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
