Madame Pompadour
Szöveges ítélet
2011. 01. 24.
Tisztelt Autóstársak!
Én egy 1998. évjáratú, (legutolsó karosszériaváltozatú) Citroen 1.8 16V SX típusú autó tulajdonosaként írok most népítéletet.
Az autóm teljesen alapfelszereltségű, az alábbi elemeket tartalmazza (hangsúlyozom, alapfelszereltségű!):
- ABS
- vezető- és utasoldali légzsák
- állítható magasságú szervokormány
- automata klíma belső levegőkeringetéssel és pollenszűrővel
- elektromosan állítható jobb oldali visszapillantó tükör
- osztott látóterű vezetőoldali visszapillantó tükör
- elektromos elülső ablakemelők
- négy állítható magasságú és dönthető fejtámla négy automata övvel, elöl állítható magassággal és övfeszítővel
- CD-s rádió hat hangszóróval (bocsánat, ez az egyetlen extra benne)
- plüss kárpitozás
- hátsó könyöktámasz középen, mögötte síalagút
- 1/3 - 2/3 arányban osztott és dönthető ülések
- színezett üvegek
- napfényvédő roló az 5. ajtóban
- ködfényszórók és ködzárófények
- hátsó ablakfűtés (ablaktörlővel és -mosóval együtt)
- hidropneumatikus futőmű
- színezett lökhárítók és tükörházak
Szóval mindig is vágyam volt ez a típus, úgy gondoltam, hogy amint engedik a lehetőségeim, szert teszek egy példányára. Az autómat 2010. tavaszán vettem egy magánszemélytől 225.650 km-rel az órájában (magam és a szerelő barátom szerint több nem lehetett akkor a számlálóban). Az autónak (Magyarországon vett új személygépkocsi) én vagyok a harmadik tulajdonosa, előttem egy középkorú hölgy és egy szintén középkorú férfi használta.
Az autómat olyan áron vettem, amiért egy kisautót (sem) lehet venni, azt gondolom, hogy teljes mértékben megérte az árát, ne idegenkedjen senki a márkától (és a típustól), gondos választással hűséges társat kap az ember!
Az autó - mint korábban leírtam - egy 113 lóerős, 1.8 16V motorvariánsú gépkocsi (LFY motorkód - EURO 2 besorolás). Nem versenyautó, de tisztességesen mozgatja az erőforrás az üresen 1.339 kg-os karosszériát. Nem egy, nála fiatalabb autót megcsúfoltam már vele!Fogyasztásáról annyit, hogy nyáron (végig üzemelő klímával) 6,9 l/100 km-es fogyasztást számoltam ki egy 300 km-es autópályaszakasz és 80 km-es budapesti szakasz után. Télen, állandóan üzemelő fűtéssel és világítással is 7,5-8 l/100 km között mozog a fogyasztás. Természetesen városban, rövid úton használva a fogyasztás felkúszhat 11-12 l/100 km-hez is. A motor csendes, 160 km/h sebesség felett kezd beszűrődni a motorhang az utastérbe (ez kb. 4200 1/min motorfordulatot jelent végfokozatban). A motor a gyári olaját kapja (TOTAL Quartz 7000 10W-40) a gyári olajszűrővel egyetemben. Tanácsolom mindenkinek, hogy ne spóroljon a betöltött olaj és a szűrők (levegő- és olajszűrő) minőségével, mert azzal a motor életét rövidíti meg! Az erőforrás egyébként bőven a gyári olajfogyasztási norma (0,5 l/1000 km) alatt "csipeget" az olajból (kb. 0,1-0,2 l/1000 km)
Az ötfokozatú manuális váltó áttételezése a jármű jellegéhez, és a motorváltozathoz véleményem szerint passzol, a motor 90 km/h sebességnél 2300 1/min, 110 km/h sebességnél 3000 1/min, 130 km/h sebességnél 3500 1/min fordul. A váltó ma is könnyedén, és pontosan jár a kulisszában, nem érezhető rajta a megtett kilométerek és az elmúlt évek száma.
Az autó futóműve csodás, azt beleszámítva, hogy ez egy alapváltozat, nem Activa - felfüggesztésű! Példás az egyenesfutás, és semlegesek a kanyartulajdonságok, ami köszönhető annak is, hogy a terheléstől függetlenül állandó marad a padlószint. A rugózás az úthibák (amiből sok van sajnos) nagy hányadát feldolgozza, olyan érzést nyújt, mintha vízágyon ülnél! :) A futómű "normál" részei (szilentek, gömbfejek, stb.) érzékenyek a magyar úthálózatra, de úgy gondolom, hogy más autó futóműve sem "díjazza" a magyar "utakat"! A típusnál hibaforrás a szintszabályzó szelep leragadása, amit a szintszabályzó szelep tisztításával Ti is meg tudtok oldani, NE DŐLJETEK BE annak, hogy a szervízben esetleg azt mondják, hogy javíthatatlan (54.000 Ft az új ára)!!! Ez egy kis ügyességgel szétszedhető az alkatrész, amit ha féktisztítóval kitisztítatok, utána sokáig nem lesz rá gond! A hidraulikagömböket időnként nem árt ellenőriztetni, hogy megfelelő -e bennük a nitrogéngáz - nyomás (45 bar az alap), és fontos, hogy az LHM-tartály szűrőjét is rendszeresen ellenőrizzétek, és ha kell tisztítsátok (vagy cseréljétek)! Egy kis odafigyeléssel a hidraulikus rendszer örökéletű, higyjétek el! Ne higyjetek a sok, márkához és típushoz "értő" ("szak")embernek!
A fék hatásos, bár eleinte megszokást igényel a rövid pedálút, és a könnyű pedáljárás miatt. A fékek a tartós terhelés jól bírják, én mindezidáig tudtam rájuk számítani! A gáz- fékpedál szintje jó, a pedálrend megfelelő.
A kormányzás lineáris, bár kezdetben kicsit szintetikusnak éreztem, de az útról mindig jó visszajelzés adott. A volán járása könnyű, a kormány a végállásai között 3 fordulatot tesz meg.
Az utastérre térve, annak berendezése szép, véleményem szerint stílusos. A kezelőszervek jól vannak elhelyezve, egyedül elsőként a hátsó ablakfűtés kapcsolóját kerestem egy ideig (jobb bajuszkapcsoló vége)! A klimatizáció tökéletes, mind a fűtés és a hűtés is arányban van az utastér nagyságával. Egyedül az átlós hátratekintést nem szeretem (széles a C-oszlop - ötajtós az autóm), és azt, hogy nincs középen elülső könyöktámasz, de ez nem a típus csorbája, hanem magának a felszereltség (az enyém teljesen alapfelszereltségű) hiányossága. Az utastér tágas, a magam 181 cm-jével könnyedén beülök magam mögé! A csomagtér alapból 430 l-es, és ezt lehet bővíteni 1/3-2/3 ülés- és támladöntéssel. Sokszor nem volt erre az opcióra szükség! :)
A számláló jelenleg 242.600 km-t mutat, és csak gyűlnek-gyűlnek tovább!
Összességében a Xantia egy jól összerakott , és bármily' hihetetlen MEGBÍZHATÓ típus, de aki ilyet szeretne, az ne sajnálja az idejét, és nézzen ALAPOSAN körül a piacon, mert sok belőle az összetákolt példány! Vigyen magával típust ismerő szerelőt a vásárláshoz mindenki! És ami a legfontosabb, hogy MINDIG MEG KELL ADNI AZ AUTÓNAK AZT, AMI KELL, ÉS AKKOR AMIKOR KELL!!! Így bárki bármit is mond, egy MEGBÍZHATÓ Citroen-ed lesz!
Hölgyek és Urak!
Most "röviden" ennyi jutott eszembe, a tapasztalataimmal a későbbiekben tovább bővítem az ítéletemet!
Hibalista
- első szintszabályzó (bontottan 15.000 Ft - bár később közölték, felesleges volt megvenni, mert lehet tisztítani) - hátsó lengőkar felújító készlet - jobb és bal oldal együtt(18.000 Ft, munkadíj 24.000 Ft volt) - bal hátsó ABS jeladó (új, utángyártott - 18.000 Ft) - néhány műszerfali izzó (magam javítottam - néhány száz Ft) - összes szilent, stabilizátorrúd az elülső futóműben (ha jól emlékszem, 15-16.000 Ft volt az utángyártott új alkatrész)
Ide hordtam szervizbe
Peugeot Máté 8630 Balatonboglár, Klapka utca Korrekt, gyors munkavégzés, udvarias a csapat és értékarányos a szolgáltatás!
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Magam szerelem, de magamat nem osztályozom!
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 225650 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 17000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 11 1.4 GTX | Következő autója? | C5 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |
