Led Zeppelin-Ólom léghajó
Szöveges ítélet
Amikor ezt a vasat 4 éve megvettem, kényszerhelyzetben voltam. Ingatlan vásárlás miatt kellett eladnom az akkor teljesen új G Astrámat-2.0 16V-full felszereltséggel, teljes futómű, motor, és optikai tuninggal, nagy zenével. Nem volt mit tenni, szépen gyarapodó családom kinőtte a lakást. Túl sok pénzünk nem maradt, így kb. 1-1,5 milla közé kellett belőni az autó vételt. Nagyon hosszas keresgélés után akadtam a mostani Xantiára. Teljesen véletlenszerü, hogy pont erre a típusra esett a választás. Mert amint már említettem, leginkább az anyagiak szabtak határt, előítéletem pedig nincs egy márkával kapcsolatban sem! Mindegyiknek vannak gyengéi, és erényei egyaránt, pusztán ízlés, és felhasználói terület kérdése, hogy az adott tulajdonságok, kinek mennyit nyomnak a latba. A márkaidentitás és elkötelezettség az egy más kérdés......... Nem állítanám, hogy a német prémiumautók pl. rosszak lennének-mert szinte mindegyikhez volt szerencsém-de presztizskovácsolásban mi magyarok nagyon nagyok vagyunk! A nimbusz csak elméletileg megmagyarázgható dolog, eszmei értéke van, szimbolikus fogalom. Viszont ha státusszimbólumot akarnánk prezentálni vele-mondjuk egy drága autó formájában-mindjárt realizálódik a gyakorlatban is, hiszen ezek ára nem mindennapi.
Nekem egy gazdaságosan üzemeltethető, kényelmes, jól pakolható, nagy családi autóra volt szükségem, lehetőleg jól felszerelve( ABS, klíma, szervokormány, légzsákok, elektromos kütyük.....stb.) Az autó ezeknek a kritériumoknak megfelelt, külföldről behozott példány volt, kifogástalan állapotban, sérülésmentesen, rendszeresen karbantartva.
Kezdjük talán a futóművel, melyet méltán neveznek a világ egyik legjobb konstrukciójának! Észrevétlenül vasalja ki az úthibákat. Szinte bármit elvisel, a hazai útviszonyok ismeretében azért ez nem akármi. Van azért egy pici gyengéje is: sűrün egymást követő, keresztirányú bordákon áthaladva azért érezhető, hogy autóban ülünk, nem léghajóban. A zajcsillapítás nem rossz, de egy fokkal lehetne jobb. Azt gondolnánk, hogy a kényelemre hangolt futómű, nem tesz lehetővé nagy kanyarsebességet. Természetesen nem úgy égetek vele a Mecsek szerpentinjein mint egy gokarttal, de tisztességesen be lehet rongyolni vele egy bal hármasba, legfeljebb a kasztni nyugtázza ezt a manővert egy jótékony bólintással. Valószínüleg a konstrukció sajátossága az is, hogy jeges úton jobban csúszkál az autó, mint egy hagyományos felépítésü társa. Egyébként a kocsi enyhén alulkormányozott, felfüggesztése jótékony tulajdonságokkal vértezi fel. Ha rendszeresen karbantartott gépünk van, akkor természetesen a hidropneumatikus rugózás is meghálálja a gondoskodást. Nekem a négy év, és 100.000 megtett km. alatt egyszer kellett olajat utántölteni, a gömböket egyszer sem kellett gázzal feltölteni. Precízségem már-már mániába torkollik, valószínüleg ezért bosszantanak az olajtól mindíg taknyos fékcsövek. Jézusom! Akár a bundáskenyér! A szervízben azzal nyugtattak, hogy ne törődjek vele, a francia autóknál ez üzemszerü! Na ettől aztán hullani kezdett a hajam, mind a másfél méter! Ezt leszámítva, nem akadt dolgom a kérdéses egységgel. A fékek nagyon jók, nem fáradnak tartós igénybevétel alkalmával sem. Főleg blokkolásgátlóval támogatva jó darab. Persze ennél is létezik jobb, de már számtalanszor előfordult, hogy az anyósülésben mit sem sejtő utasom, ha nem volt bekötve, egy vészfékezésnél, úgy lebólintotta a szélvédőt, mint vak bálna a tankhajót!
Az 1,9-es dízelmotor nagyon megbízható, elfogadható 6,5 literes fogyasztást produkál 100 kilóméteren, vegyes üzemben.
Nem mondom, hogy induláskor felszaggatja a betont, vagy, hogy a szemgolyóm a koponyaűrbe préselődik a nehézségi gyorsulástól, de teljesítményleadása mindíg korrekt és meggyőző (önsúly majd´ 1,5 tonna/90LE teljesítmény). Hallottam már csendesebb erőforrást is, de ez sem túl zajos (ez még nem HDI). Hidegindítási paraméterei tökéletesek, (hibátlan izzítógyertyák, porlasztócsúcsok mellett) még sosem hagyott cserben. Habár garázsban áll, mégis már volt rá mód, hogy jóval fagypont alatt keltsem életre az erőforrást, teljes sikerrel.
Az utascella tágas, kényelmes-2méter magas, 100 kilós, nem karácsonyfadísz méretü ember vagyok-kellő láb-és fejteret biztosít, főleg elöl. Hátul pedig a gyerekek remekül elférnek. A kárpitok anyagválasztása egészen kiváló, ennyi idő elteltével sem zörög a műszerfal! A tárolóhely kevés, átlagos ajtózsebek, komolytalan méretü kesztyűtartó. Tudom, hogy a légzsák miatt, de más gyártók is megoldották.
A csomagtér is kellően tágas, a nem esernyőszerüen csukódó babakocsit, összehajtás nélkül szoktam behelyezni, nem kevés egyéb csomag kíséretében (kombi). Gyakorló apuka lévén, és annak a ténynek tudatában, hogy a feleségem három napra ugyanannyi holmit pakol, mint három hétre, roppant módon üdvözítem ezt a fegyvertényt! Akár csak a godzilla: a méret a lényeg!
Összességében egy nagyon jó autót ismerhettem meg a Xantiában- és bár termékenységem ékes bizonyítéka, hogy kis családom ismételtem gyarapszik (már hatan vagyunk......a fényre jönnek, vagy mi.......?!) már nem úszom meg az egyterű vásárlását! Ennek ellenére a Citroen marad, majd a párom autója lesz!
U.I.: az édes anyját tegye magáévá a ravatalon az a tervezőmérnök, aki elkövette az első kerekekre ható kéziféket!!!
Hibalista
- Váltótartó bak cseréje, szelepdekni-fedél tömítés, kartertömítés, vezérműtengely szimering, főtengely szimering cseréje. Ezeken kívül csak kopó alkatrészek cseréje, valamint bagatel elektromos problémák fordultak elő (belsőtér világítás kialudt, index visszajelző elromlott).
Ide hordtam szervizbe
Takács László, Szigetvár.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Citroen szakszervíz, Pécs.
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 126000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 100000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | G Astra 2.0 16V | Következő autója? | Francia is lehet! |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
