Kissé hisztis francia szerető mely mesésen kényeztet.
Szöveges ítélet
Friss az élmény -1 hónap-, még csak érzések vannak, konkrét megbízhatósági tapasztalatok nincsenek.
Kiesett alólam előző igáslovam (Mondeo MkII) kellett egy másik munkábajárós. -vidéki heti 2x-3x 50km+50km- Szerencsére nem volt sürgős, maradt egy autónk, amin pár hónapig osztoztunk az Asszonnyal. Országjáró autókeresésre indultunk, első választottunk volt ez a Xantia, mely nem tartozott igazán a céltípusok közé, bár titkon régóta vágytam rá hidropneumatikus rugózása miatt. A józanabbik eszem nem engedett eddig a szívémnek. Volt még 5 címem a HAHU-ról, plusz kb dupla összeg bekészítve mint a Xantia 390e-es irányára. Találkozás a Citroennel annyira jól sikerült, hogy némi alku után feladtuk a többi autó felkeresésének tervét. Címen derült ki, hogy az autó tulajdonosa 1934-ben született, az autó végig garázsban volt és az óra által mutatott 133e Km valószínűleg valós. Fényezés gyári, illetve az ablakokban is mind a gyártási évhez stimmelő datecode, vagyis összetörve nem lehetett. Autó dossziéjában akkurátusan gyűjtve a korábbi szervíz és javítási számlák 2002-ig visszamenőleg, 8 oldalnyi kézzel írt feljegyzés a Bácsi által, olajcserékről, műszaki vizsgákról. Számlákból és feljegyzésekből az látszik, hogy az ABS hibajelzés visszatérő probléma -citroenesektől
hallottam, ez teljesen megszokott- gömbök rendszeresen ellenőrizve/töltve/cserélve voltak.
Próbaúton szépen fut, motortér kissé poros, olajmentes, de nem pucolgatott. Hidraulika rendszerében nem éreztem hibát, hozzáértők intelme: figyeld a kompresszor mennyi időnként kapcsol ki-be, ha 30s-nál ritkábban, akkor nincs baj, ha 10s-nál gyakrabban akkor azonnali javítás fog kelleni. NNo ez indítás után beállította magát, aztán két percig sem kapcsolt újra, tovább nem vártam. Mennél alaposabban megismerem az autót, annál biztosabb a valós 133e Km. Eredetvizsga után mentem az autóér, a vizsgálóbázis embere agyondicséri a kocsit, elmeséli, hogy ő régen citroen márkaszervizben volt szerelő és bár nem szokta a szükségesen túl vizsgálgatni a pácienseket, de ezt alaposabban megnézegette. Részint nosztalgia okán, részint nem emlékszik, hogy ilyen patika állapotú xantiát látott volna mostanában. Ellát tanácsokkal, dicséri a típust.
Eddigi egy hónap időtartam alatt 2000km körül utaztunk együtt és csak fokozódik a szerelem. Kb 15 autóm volt eleddig, de egy Peugeot 505-ösön kívül egyiket sem szerettem így. Nekem használati tárgy volt az előző Mondeo is (4év-80e Km) és legtöbb korábbi is. Szegények nem is voltak nagyon elkényeztetve. Hát most máshogy van. Heti 1-2 lemosás, babusgatás, tervezgetés, hogy mit milyen sorrendben csináltatok meg rajt, hogy hibátlan legyen/maradjon. Vezérlést cserélni kell, 50e km van benn, de 12 éve volt cserélve. Olajat már lecseréltem, szenzációs ez az emelhető futómű, szerviz állásban simán megoldható a csere. Km óra kontakthibás, kaptam fotós útmutatást. Órában levő motor lábait kell újraforrasztani a panelon, mer eltörik a forrasztás ennyi idős korára. Jobb idő lesz és megcsinálom. Gömböket ellenőrizni kell, -több mint két éve voltak- szükség esetén töltés vagy csere.
Nos, az autó rendkívül kényelmes illetve ennek a kényelemnek nagy részét az adja, hogy csendes, rugózás valóban olyan amilyent nem nagyon tapasztalunk tekercsrugós autókkal. Kicsit lehetne nagyobb a beltér (mondeo után) de legalábbis az első ülések. Túlméretes vagyok, 192cm/140kg nem az autó hibája, ám a mondeo első ülése nekem kényelmesebb volt. Fiam 196cm körül van, őszerinte hátul a mondeo rosszabb, ott alacsony a fejtér, itt elfér a feje is. Elül a könyöklő hiányzik, meg kell majd oldanom, megszoktam a létét.
Több helyről hallottam, hogy az 1.8 16v 110 lovas verzió alulmotorizált. Én azt gondolom, a zajszigetelés jósága miatt a motorhang a kategória átlagánál kevésbé jut be, ezért nem adja azt a sportos érzetet egy-egy gyorsításra mint amit pl a Mondeo adott. Ettől nem lomhább, csak kevésbé érződik hevesnek. Pár határozottabb előzésnél azt tapasztaltam, hogy hamar felugrik 120km/h körüli sebességre, visszahárom-padló-négyes esetén. Sebességváltó nekem tetszik. Kapcsolhatósága határozott, fokozatok egyértelműen kattannak helyre. Mikor jöttem haza, azt gondoltam kicsit lehetne hosszabb az ötödik. Gyári méretű - 185/65 R14- gumikon 90km/h mellé kb 2650 1/min a fordulatszám. 2000Km után már azt gondolom ez jó így. Kellően rövid ahhoz, hogy már 50-től ne kelljen soha visszakapcsolni (előzést leszámítva) és a jó hangszigetelés miatt nem zavaró a magasabb fordulat 130km/h-nál sem.
Az autó nyugalmat sugároz, nem ösztönöz gyorshajtásra/száguldozásra. Sokkal inkább békés krúzolásra. Féket szokni kell. Nem rossz, csak máshogy működik, mivel az eleve meglevő nagynyomású hidraulikarendszert vezérli a fékpedál. Olyan, mintha egy gumilabda lenne a pedál alatt, féket nyomva talán a szokottnál nagyobb nyomóerő kell ha fokozott fékhatásra van szükség. Átlagos fékezésig viszont minimális.
Fogyasztással nem voltam kibékülve. Első két tankolás 7,5l/100km és 7,25l/100km. Mondeonál (1,6 benzin) ugyanilyen stílusban 6,6 körül elvoltam. Mára megbocsátottam ezt, úgy vagyok, ez az autó annyival nagyobb élmény, hogy belefér.
Fűtés és hűtés vezérlés szintén megszokást igénylő, citroenhez hű egyéniség. Automata és hőfokszabályozós múlt évezredbeli egyszerű technikai megoldással. Gyújtás ráadása még nem elég ahhoz, hogy a ventillátor elinduljon. Ehhez járni kell a motornak. Automata állásban első pillanatban azt hiheted, hogy rossz. Aztán rájössz, télen míg nem melegedett picit meg a vized, nem tolja a hideglevegőt befelé, majd amikor már van értelme akkor elkezdi. Középkonzol pici rácsa alatt hőérzékelő, melyen apró ventillátor szívja át az utastér levegőjét időnként. Ez nem hangtalan, aki nem tudja mi ez meglepődhet a másodpercnyi zizzenésen mely ismétlődik néhány percenként. Egy hónap után már hagyom automatán, nem is hülye -mint elsőre gondoltam- teszi amit kell.
Az autó tele van egyedi megoldásokkal amik nem rosszak, de biztosan okozhatnak fejtörést.
Gondolkodom az LPG üzemre átalakíttatáson, korábban két autóval nagyon pozitív tapasztalataim voltak. Nem csupán az olcsóbb futás, hanem csendesebb járás valamint laposabb nyomatékgörbe miatt. Nem is beszélve a sokkal nagyobb tisztaságról ami olajcserekor is látszik, nem csak a kipufogógáz mérésekor. Nem is nagyon értem miért nem LPG üzemű a legtöbb autó.
NNo, majd ha lesz pártízezer Km további tapasztalat, talán nem leszek rest folytatni.
Eddig nagyon örülök ennek az autóvásárlásnak!
Hibalista
- km óra kontakthiba - majd saját javítás lesz, 1óra szerelés + forrasztás - ABS kontakthiba (néha világít a hibajezés) - saját kezűleg, ülés alatti csatlakozás javítása - Fűtőradiátor minimális (de orral jól detektálható) tömítetlensége. - 1200Ft 1 flakon hűtőtömítő, egyelőre megoldotta
Ide hordtam szervizbe
még sehova
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 133000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Mondeo MkII 1.6 16V | Következő autója? | C5 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.6/10) |
