Kettős ítélet
Szöveges ítélet
Az előzmények
Abból a sajátos helyzetből írom az „ítéleteimet”, hogy 2 Xantiáról számolhatok be a Tisztelt Nagyérdeműnek. Előre bocsátom, hogy relatíve sok autóm volt, kb. 18 a 20 év alatt, így viszonylag érdemben tudok nyilatkozni. Ezek között volt már korábban 2 BX-em is, így szereztem Citroen-es tapasztalatokat, mind az autóépítési filozófiájukról és a hazai szerviztapasztalatról.
Az autóépítés evolúciós mérföldköve nálam a Xantia jelenléte, formailag mindenképp. Tartalmilag viszont, nem hozza azt, amit sugallna a forma. Beülök, és nem érzem azt a műszaki érzet, biztonságot, amit pl. BMW –kben éreztem, holott a meghibásodásaik számossága semmivel se volt kevesebb, mint ezeknél a Xantiáknál. És a használat közben jönnek elő a finom részletek.
A Xantiák.
1997-es évjáratú Xantia 2.0i 8v SX, automata váltóval. Kb. 80 000 km mentem vele.
Mivel tudtam azt, hogy nem az itthoni választékból, hanem kifejezetten Svájcból kívántam beszerezni. Bízva az ottani átlagember nívóban, így ebből kifolyólag az autóbeszerzésem nagyobb biztonsággal kecsegtetett. A korrekt állapot, és – a számomra alapkövetelmény – a vezetett szervizkönyv, megérte, hogy az akkori átlagárnál magasabb összeget fizettem. Ez akkoriban kb. 150 ~ 200 ezer Ft.-ot jelentett. ÍGY UTÓLAG SEM BÁNTAM MEG!
Akartam egy utolsó évjáratút is, így szereztem meg egy 2000-es évjáratú Xantiat 2.0i 16V SX manuális váltóval. Most tartok kb. 40 000 „belerakott” km-nél. Felrúgva az eddigi szabályaimat az autót megérzésből vettem bízva az eddigi tapasztalataimban. Gondolván arra, - mivel ez abszolút magyar beszerzés volt - ha még el is tüntették az első bitet a km órából, is jó példányt fogtam ki.
Alapvetően nem voltak/vannak velük gondok. Persze ahogy mások is megemlítették, bosszantó dolgok előfordultak itt is azért. Az alábbi hibák /problémák /kreténségek /tapasztalatok mindkét autóra vonatkoznak, ott ahol nem ott külön jelölöm:
• számomra legfontosabb hiba, ami a „fülbe ötlik” az, az akusztikai szigetelés elégtelensége, méltatlan ehhez a kategóriához. Ebből kifolyólag a szélzaj 130 km/h fölött komfortérzetet romboló.
• Idétlen az is hogy nem először spriccel, és csak utána töröl az ablaktörlő, esőben nem gond, de ha száraz az ablak, akkor…
• A folyamatosan elállítódó deréktámasz. Annak a tekerentyűnek semmi plasztikus ellenállása, hogy abban a pozícióban marad egy idő után is, amelyben hagyom.
• Az első ülések háttámlájának, és fejtámláinak a lötyögése – nem sok az, csak egy 1- 2 cm, de a háttámla illetve a fejtámla lötyögései szinergiában vannak, így ezek akusztikai jelforrások lehetnek rossz úton pl.
• A karosszéria merevsége, amikor a padkáról le, illetve felhajtok, ebből következnek a belső elemek nyikorgása, cicergése. (megjegyzem ezt simán a BMW E36 is produkálta)
• Fel nem fogom, hogy miért kell a műszerfal világítás fényerejét a kormány oszlop alján tekergetni, mint a 70-és években . A zöld fény viszont nagyon kellemes a szemnek. Rém utálom a borostyán és narancsszínű műszerfal világítást.
• A fűtéssel nem vagyok megelégedve, amikor a kocsi kint marad a hidegben, akkor nagyon sokára kapcsol be az automata, és mire megvárnám, hogy odafagyjak a kormányhoz, addigra inkább átkapcsolom maximálisra, kézzel.
• A hűtéssel sem vagyok megelégedve, a relék párszor megadták magukat így nem mentek a ventillátorok, ez nyáron araszolva rakparton előnyös a hengerfejtömítéseknek. Most ha nyár lenne, akkor pl. 100-110 C foknál kapcsolna be a ventilátor. De most mínuszok vannak, hál’ Istennek.
• A kretén mechanikus belső hőmérsékletmérő – van benne egy propeller és az így átszívott utastéri levegőtömeget így átlagolja - amely fagyban zörög az elkopott csapágy miatt. Kontaktspray-el ez orvosolható (automata)
• Az automata váltóval irtó kényelmes araszolni a városban, vagy a parkoló garázsból felfele jövet pl. nem csúszol vissza a mögötted lévő másik autóra. Rossz viszont hogy ezt láthatóan a V6-osra tervezték, ergo amikor előzöl és beletaposol, a gázba akkor visszakapcsol, ahogy kell, és te bátor módon kimész a bal sávba és megkezded a benned már régóta jogossá formálódott előzést. Igen ám! Amikor az előzni vágyott autó mellé érsz az automata „optimalizál” és szépen bevált neked a felsőbb régiókba 4.-be és, és? és? Semmi! Ott mész tökig nyomott gázpedállal, melletted a még mindig a meg nem előzött autóval, és jön esetleg veled szembe egy 3 tonnás veszedelem. Nos, ez nekem sokszor megadatott.
• Elfárad és eltörik a benzintank nyílás ajtaját rugalmasan a végpontokba rögzítő műanyag valami, és úgy mozog a kis ajtó, mint a tacskó füle, amikor a szeretett gazdihoz rohan.
• Típushiba, a kormányoszlop baloldalán található index, fény kombinált kapcsoló, ui. a reléje rendszeresen privát életet él, és hallhatóan kapcsolgat magának, ennek a külvilágra semmi hatása nincs, csak én gyönyörködhetek a véletlenszerű kattanások hangeffektusában.
• A sokat szidott és ajnározott hidraulika, tényleg kellemes. Sima úton. A sokak által szerintem eltúlzott „az egyenetlenségeket szinte kivasalja” megfogalmazásokat én nem erősítem meg. Mindkét Xantiánál az a tapasztaltam, hogy felkeményedik egy idő után. Hajlamos lennék azt hinni, hogy rosszul szervizelem (gömbtöltés, cserék ellenére) de ez a probléma mindkét kocsival eltöltött egy bizonyos idő után érezhető. A hátsó futóművek, egyszerűen nem tudnak mit kezdeni a párhuzamos akadályokkal, szinte „ütnek” amikor pl. fekvőrendőrön megyek át. Ez annyira nem szubjektív érzet, hogy még a CD lejátszó is „jelzi” hogy valami nem OK.
• A kézi váltósnál pedig nem precíz a váltó, itt is divat a 2 cm amplitúdó, amit a váltó gombja képes bejárni.
.....
Az automata váltósat 190 000 km –rel adtam tovább, ismertségi körömben. 200 000 felett van már, teszi a dolgát nap mint nap. A kézi váltós pedig közel a 100 000-hez – ha egyáltalán ennyi van benne- és leszámítva a használatból adódó dolgokat ( olaj, fékpofa, tárcsa, gömbtöltés, izzók) , szintén hibamentesnek mondható. Azzal a kompromisszummal használom nap mint nap, amit a leírt problémák elviselése okoz a számomra.
Hibalista
- Nos, egzakt hiba csak az automata váltóssal volt egyszer, 160 000 km környékén. Még szerencsére itt a városban történt velem ahol élek. Eltört, és így elfojt a hidraulika olajam a munkahengernél, ami a fekete tank alatt vagy mögött található. Hazáig bicebócáztam, egyre ’alacsonyabb szinten’, aztán tréler, és a be szervizbe.
-
Ide hordtam szervizbe
Sokáig a Citroen Nagy-hoz jártam a Könyves K.-ra . Iszonyat drágák, és megsértődtem rájuk, mert az árhoz nem mérhető a szolgáltatásuk színvonala.
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
A PJP Bt. korrekt kis csapat.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 109000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | BMW (E36) | Következő autója? | megtartom |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
