Francia komfort, olasz dizájn, német precizitás
Szöveges ítélet
Szerethető autó. Azt mondják, egyesül benne a francia kényelem, az olasz formatervezés és a német precizitás, ez alapvetően igaz! Német autó után (Audi 80) egyszerre kétféle élmény. Pozitív a kifejezetten remek futómű és úttartás, a vezetési komfort. Negatív a kissé kevésbé megbízható konstrukció. A Xantiának lelke van. Mi másnak köszönhető, hogy időnként nem töröl a hátsó ablaktörlő, hidegben néha felordít a rádió. Azt már nehezebben bocsátottam meg neki, hogy kétszer is otthagyott: egyszer váltó törés (anyaghibás dif. bolygókerék), másodszor gyújtástrafó (kánikulában fénysorompónál, járó klímával – azóta mellőzöm az ilyen szitukat, inkább klíma kikapcs). Szerencse, hogy léteznek bontott alkatrészek, mert ha a márkaszervizeken múlna, nem lenne érdemes fenntartani egy ilyen autót ebben az országban. Pl. gyújtástrafóra 3 hét beszerzési időt ígértek. De vettem már vízcsövet 85 ezerért (hátsó fűtéscső). Xantiás ismerősömnek 5 hét alatt hoztak indexkart és kiderült hogy nem az volt hibás, hanem a kábelek. De összességében mégis kijelentem, hogy remek, jó minőségű autó. Elég sokat járok vele (4 év alatt 150 ezer) es a fentieket leszámítva csak rutin kopó alkatrészeket kellett cserélni. Ami utolérhetetlen: a futóműhöz először 225 ezer km-nél kellett hozzányúlni (pedig sűrűn járok a Szentendrei úton, akik arra járnak értik mire gondolok). Nehány alapszabály betartásával sokáig eltart az autó: márkaszervizt és olyan szerelőt aki nem látott meg Xantiát oda nem engedni az autóhoz! Márkaszerviz: hűtőventilátor hiba behatároláshoz kerestem fel. Nem volt nekik a Xantiámhoz kapcsolási rajzuk! Volt egy évvel későbbihez, de az alapvetően különbözött; más: gyújtástrafó hibát csak alkatrészek csere-berélgetésével találták meg. Computer akkor mire való? Benzinkútnál: kutas összeakasztja az ablaktörlőket, a keréknyomást 2,2-re állítaná (Xantia: elöl 2,3 hátul 2,1). Motor és hidraulika olajon különösen nem szabad spórolni. Apróságokon pedig nem szabad mérgelődni, mert az ilyesmit a franciák is csak humornak szánhattak: kesztyűtartóba alig fér be egy telefontöltő. Néhány Xantia sajátosság: állítható hasmagasság (csak márkaidegenek kedvéért írom; néhány alattomos fekvőrendőrön mindig így megyek át, autók többsége pedig odakeni), kézifék az első kerekeket fékezi (a legjobban ez hiányzik, télen imádom a kézifékes fordulókat), pakolhatod bármennyire, nem ül le a hátulja. Ebből következik az is, hogy a fényszórók magasságállítását csak egyszer kell ellenőrizni. Városban nincs elemében, a gyors sávváltásokhoz nem lehet eléggé kilátni, DE: a hepehupás, hullámos utakon igazán elemében van, csak úgy suhan. Nincsenek gyors bólintó mozgások. Üresen sem pattog, megpakolva kissé lágyabb. Legjobban a 3-ad rangú országutakon mutatja meg erényeit, nagyon ott van az úton, ha hirtelen fékezni kell akkor is. Ott egy feszes futóművű germán autó nem tud mit kezdeni a többlet lóereivel. Autópályán is kellemes útitárs, bár az 1.8-as motor csodákra nem képes, tempósan lehet autózni, jól bírja az emelkedőket, csendes, pihenten lehet kiszállni belőle. 130-nál 3500 a motor fordulat, ami pont jó, kb. ott van a nyomaték maximum. Benzin fogyasztás: 3/4 autópálya-országút, 1/4 Bpest: 7 és 8 liter között. Vicces, de bekapcsolt klímával kevesebbet fogyaszt az autó mint klíma nélkül! Fogyasztási rekordjaim nyáron, megpakolva, erdélyi (6,75 liter kb. 2000 km-es túrán) és horvátországi (6,1 liter tengerparttól Balatonig) utakon jött össze. Klíma nélkül 7 alá nem sikerül sehogy sem vinnem.
Közben eltelt kb. egy év és kb. 40 ezer km.mióta a fentieket írtam, hadd egészítsem ki. A napokban fordul át 300.000-re a km óra. És hibátlan a gép, ami azt jelenti, hogy eszem ágában sincs lecserélni. Sokat olvasgattam más márkák ítéleteit és azok fényében bátran állítom, hogy a Xantia jó minőségű autó (az én példányom mindenképpen). Néhány dolog ami sűrűn romlik el egészen fiatal autóknál is: centrálzár, elektromos ablakemelők, kerékcsapágyak, csomagtartó kitámasztó teleszkópok, klíma. Ezek nálam mind működnek, sose romlottak el. A futómű néhány alkatrésze még soha nem volt cserélve: kutyacsontok, bal oldali kormány gömbfej. És hál´ istennek felújították a rettenetes Szentendrei utat, így még sokáig nem lesz futómű probléma. Olajfogyasztás nincs és a zöld kártya sem gond. De írjak pár negatívumot is: a fényszórók már elég gyengék. Szétszedtem, kitakarítottam, de kéne inkább két új darab. Nagyon hiányzik a ködfényszóró. A hátsó ablaktörlő már hónapok óta nem működik.
- 318.000 km! Hátsó ablaktörlő javulgat. Záporesőben már működik :)
- 325.000 km. Totálkár :( Vétlen voltam, mellékútról elém kanyarodott egy autó és elcsaptam. Akik kételkednének a Xantia biztonságában: minden ajtó normálisan nyílt, záródott, miközben az eleje rommá tört (motor, váltó sértetlen maradt, HJ szivattyú is; minden folyadék elfolyt: LHM, hűtővíz; akku is elrepedt.). 13 éves légzsák szépen kinyílt. Vétkes fél biztosítója szépen kifizette, azóta van helyette egy Xantia Break 2.0 HDI 110 LE.
Hibalista
- km 135ezer: jobb első féltengely csapágy; km 147ezer: hűtőventilátor motorok (2 db. 19e/db bontott - új 60e/db lett volna); km: 147e: gyújtótrafó (18e bontott -új 36e és 3-4 hét idő lett volna) km 158e: váltó törés (74e bontott, -fél milla lett volna az új; egyúttal új kuplung szett és önindító felújítás), km 163e: kormány kardán csukló (10e bontott), km: 200e: ABS jeladó (kb. 40e új), km: 212e: gyújtáskapcsoló (fűtőventilátor akadozott miatta; 20e új Valeo utángyártott), km 225e: első trapéz szilenetek és gömbfejek, hátsó lengőkar csapágyak, km: 258e: főtengely szimmering (kb. 4e). Ezen kívül említésre méltó: 4 év/150e km alatt: kétszer kipuff (csak közép és hátsó dobok)., három garnitúra gumi (Michelin, 2 nyári, 1 téli), 1 akksi, 4 új hidraulika gömb (2x töltés), összes féktárcsa csere (1x), generátor felújítás (szénkefék elfogytak)
Ide hordtam szervizbe
index PSA topic: CXManiac
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Bázis (Hotel Wien mögött)
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 113000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 187000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Audi 80 (´85) | Következő autója? | Xantia Break 2.0 HDI 110 LE, 2000-es évjárat |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
