A szemét francia szépség
Szöveges ítélet
Két BX dieselem volt előtte, egy 1,9-es, majd egy turbos. A formája tetszett meg, és az hajtott, hogy egy újabb autót kell már venni. A vétel igen nehéz volt, 1998-at írtunk. Diesel Xantiát akartam venni, nem találtam kellő darabot, amiből választhattam volna, így egy elől törött darabot sikerült csak találni. A vétel után egy-két héttel (október vége - ez később lényeges) olajfolt jelent meg a garázsban a bal hátsó keréknél. Nosza irány a specialista, mert ezt az autót már nem magam fogom javítani... 20 eFt bánta, egy-két nap eltelt, és az olaj már a másik oldalon is megjelent a kerék mellett. Itt már kézbe kellett venni a dolgot, gyors ismerkedés a helyzettel, ugye akna az kell mindehhez. A lényeg, hogy igazából nem volt nagy baj, alkatrész nem is kellett, csak arról volt szó, hogy a hidraulikus tag résolaj csövekbe nem talált be az olaj. Szó szerint, álló helyzetben szép lassan szivárgott a hidraulika olaj a csövek bekötésénél, és a hidraulikus tagok porvédő gumijai alól. Nagy figyelem kellett a porvédő gumi rendes felszereléséhez, mert ebben van egy csatorna, amiből csatlakozik az elfolyó cső, így tud az olaj kijutni. A pontos összeszerelés után még mindig ott volt a téli probléma, 0 °C alatt a porvédő gumi anyaga rideggé vált, és egyszerűen nem zárt az elvezető cső felé. Tudni kell az autóról, hogy 1994-es, első modelléves darab, és eredetét tekintve francia első üzembehelyezésű volt. Ez így együtt összejött, utólag kellett megoldani a csövek csatlakozásainak bilincselését. Ezt csak a következő tél beálltakor tettem meg, mivel márciustól októberig semmi baj nem volt az olajszivárgással.
Másik hiba. Az autó két- három hónapja volt nálam, 10 ekm után, éppen hazaérve a kuplung pedál beesett az utolsó kanyarnál hazafelé. Február van, igen jó alkalom egy kis szereléshez (tartós -6 - -10 °C). Irány az akna, szerencsére motor van, fel emel, szervokormány stb., de húzni, majd tolni az aknára. A hiba a kunlungtárcsa egyik belső csillapító rugójának a kiesése volt. A hiba a kuplung tárcsa acél részében a belső kivágások összeszakadása miatt történt. A többi elem hibátlan volt, így tárcsa csere, és ismét ment az autó. Ezután viszonylag hibátlan időszak, az első stabilizáló rudak csuklóit lehetett hallgatni útközben, vagy darabját 20 eFt-ért cserélgetni úgy 15-20 ekm-enként.
2001. őszén, az autó 7 éves, jön a tél. Egyre nehezebben indult a motor; füstölés, egyenetlen járás stb diesel bajok, de indítás után ezek megszűntek, minden normális. Izzító gyergyák a legolcsóbbak - csere, a hiba maradt. Porlasztók ellenőrzése, üzemanyagszűrő csere, a hiba van, sőt rosszabb. Irány egy diesel diagnosztika, kompresszió ellenőrzés, adagoló beállítás. Hát ezt nem kellett volna, az autó üzemképtelen lett, mert a 3. porlasztó menete beszakadt a hengerfejbe. A hibáért nem vállaltak felelősséget, de további összegekért vállalták volna a javítást. Haza húztuk az autót, majd a helyi Citroen specialistánál landolt. Ugye majd lesz bontott hengerfej 40 e-ért, hát nem lett. Nekem kellett felkutatni egy hegesztőt, aki szakszerűen javította a hengerfejet, így már az összerakás felé haladt adolog 4 hét után. Biztos, ami biztos a specialista javaslatára gyűrűzés is, mert így majd nem fog füstölni (eredeti hiba !), 5 hét után kigördült a műhelyből 120 eFt bánta.
Két-három nap eltelt, az autó ismét ugyanúgy indult, mint a generál előtt - füstölés, nincs üresjárat stb. Na akkor most ki kivel van? Átlátszó műanyag cső a feljövő üzemanyag vezetékbe, és lám buborékok vannak induláskor! A kézi tápszivattyú (a vérnyomásmérő - a drága) elengedte az üzemanyagot. 1500 Ft-os visszacsapó szelep a pumpa elé, hiba megszűnt. Hát igen ebből lehet tanulni, csak igen költséges a történet...
Már csak egy nagyobb hiba jött 2002. augusztusban. Nyaralás Dobogókőn, lementünk Esztergomba - körforgalom, kuplung pedál a padlón maradt... Mélylevegő, nem izgulunk, tudjuk már, hogy ez mekkora munka... De éppen nyaralunk, még egy hétig vagyunk itt, és egyébként is Dobogókőre vissza kell jutni az autóval. Hát igen, ha nem vezettem volna már eleget, és nem lett volna az első autóm egy Zasztava 750, akkor mindettől megadtam volna magam. De nem, ezzel még felmentünk Dobogóra, majd haza is jöttünk péntek délután a Pilisi falvakban araszolva, nem mondom vért izzadva... (Ha valaki érez magában elég bátorságot, akkor elárulom hogy megy ez.. Álló autó, bemelegített motor, mindenki aki utazik beűl. Motor leállít, 1 sebesség be, indítás - és gurulunk. Ezután kuplung nélkül kell váltani, ami megint nem egyszerű, jó érzék kell, mert tud recsegni rendesen, ezért ne kezdjen bele, aki nem tudja miről van szó..)
Ekkor már megfogalmazódott bennem, hogy szép autó, jó autó, de itt vége.
Még egy kuplung generál, most a kinyomó csapágy esett szét az előző találkozás után kb. 90 ekm-el. Mivel ez sem egy egyszerű szerkezet (francia), fordítva működik a megszokottal ellentétben, ebből adódik, hogy a kinyomó csapágy állandóan pörög, igaz menetben kis terheléssel. Mindegy, az összerakáskor injekciós tűvel az új csapágy kapott plusz olajat. Az összerakás után azonnal elkezdtem árulni az autót, de a kutyának nem kellett. Egy - két hónap után egy kollégám vette meg, így tudom, hogy azóta már nincs semmi különössebb baja a drágának...További 120 ekm van már benne, és csak én voltam vele olyan szerencsétlen, amilyen...
Hibalista
- hátsó futómű olajfolyás, kuplung 2x, első stabilizátor rúd többször, üzemanyag ellátó rendszer, gömb töltés 2x, motorgenerál feleslegesen, vezérműszíj, fékbetét, első féktárcsák
Ide hordtam szervizbe
sk.
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
helyi Citroen specialista
Értékelése: 4
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 80000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 102000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | BX TRD Turbo | Következő autója? | BX TRD Turbo |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.2/10) |
