Szürke eminenciás
Szöveges ítélet
Együtt használom az 1,5D Saxót 5,5 éve egy Honda Jazz-el. Ez időszak alatt a kettőbe 160.000 km-t tettem bele. Ennek alapján írom tapasztalatom.
Ha a Saxo ítéletek átlagát nézem az 7,8.
Kiemelve a dieseleket belőlük, az meg 8,35.
Szerény olcsó, szűkös kisautónak tűnik a Saxo a Jazz mellett, de szolgál néhány meglepetéssel.
Futómű: az nagyon jó! Kisautó létére nem ráz, nem pattog, inkább lágyabb benyomást kelt, mégis stabil!
Nem akármi egy kisautótól!
A 165/65x14-es „virsli” kerekek ellenére nagyobb sebességnél erős kanyarodáskor is később kezd el sodródni, mint a Jazz a 185/55x15-ös gumikkal! A Jazz futóműve pedig kemény, és ráz!
A kormányzásról nem is beszélve. Nagyon kellemesen lágyan és egyértelműen kormányozható a Saxo. A Jazz-nek gokartos az irányítása, és középállásban sem kellemes a kormánya.
Hogy negatívumot is mondjak: A Saxo jó futóművének ára van, mégpedig a komplett torziós hátsó futómű legkésőbb 200.000 km-ig cserére szorul, valamint meglehetősen korlátozott a terhelhetősége. Hátul 3 felnőtt súlya már gondot jelent.
Mindent összevetve a Saxo futóművét jobbnak ítélem, mint a Jazz-ét!
Karosszéria: Na ez az a részegység, ahol nagy hátrányba kerül a Saxo.
Igaz a helytakarékos hátsó futóműve szabályos, jó méretű, jól pakolható csomagteret ad, és még ott az alacsony rakodó perem is.
A hátsó ülőlap kivehető, és így előre hajtva a háttámlát a kategória átlagánál nagyobb sík felületet kapunk, amit tovább bővít még a szabad hátsó lábtér is.
Nagyon hasznos, hogy a csomagtér alja acél hullámlemez, így jól terhelhető, nem az az 5 mm-es papírlemez filccel bevonva, és rárakva a pótkerékre, amit az akár 10-szer drágább járgányokon is fellelhetünk.
A karosszéria megfelelően korrózióvédett.
Hátránya a szűkösség, gyenge minőségű kidolgozás, minden olcsó műanyagból van, zörög, nyikorog, nem túl jól hangszigetelt, a futóműből viszonylag sok zaj jön fel, és a motor is jól hallható.
Motor: A turbó nélküli örvénykamrás dieselek utolsó szériája, kiforrott, mentes minden gyerekbetegségtől.
Az a fajta tartós utolsó mohikán, amiben még lehet bízni, nem úgy mint az új dieselekben. Azok hosszú távon nem hogy behoznák a vételárbeli többlet költségeket a benzines testvéreikhez viszonyítva, hanem még tovább is növelik azokat, a marketing által elhallgatott, rövid élettartamú, milliós javítási költségekkel bíró üzemanyag ellátó rendszerük miatt, és persze a szintén idő előtt elhasználódó drága turbó sem előny a költségek tekintetében.
Saxo diesele különlegesen olcsó fenntartású, élettartama pedig generál nélkül elérheti a 400.000 km-is, üzemanyag ellátó rendszerének javítási költsége csak töredéke a magas nyomásúaknak.
A motor járása a kormány mögött ülve igen kiegyensúlyozott, simább, vibráció mentesebb, mint az első szériás hasonló korú (2001 évi) közvetlen befecskendezéseseké.
Jelenleg 120.000 km-nél még tiszta az alja, sehol olajfolt, az olajfogyasztás pedig 0, azaz nulla!
(korábbi Golf TDI-mnek az alja ekkor már olajban úszott-főtengely szimmering).
Tévedésben vannak azok, akik azt hiszik, az új rendszerű TDI, vagy közös csöves dieselek takarékosabbak.
A fogyasztása átlagban 4,5 liter/100 km.
1, Télen városban sűrű hidegindításokkal 2-3 km-es szakaszokkal 5 liter. 2, országúton hosszabb távon 110-120 közötti tempóval egyedül utazva 4,2 liter!!
3, autópályán folyamatos 130-140-nél 5,5 liter.
Fogyasztásban tehát nem rosszabb mint az új dieselek, csak dinamikában marad el tőlük, viszont a dinamikának meg kell fizetni vastagon az árát!
Összességében semmivel sem rosszabb a motorja, mint a világ legkedveltebb kisautójának a Jazz –nek.
Tapasztalatom, hogy a Saxo 1,5D sokkal jobb és tartósabb autó, mint ahogyan arra vételárából, és általános megítélésből következtetni lehet!
Hátrány a komfort szintnél van.
A menetdinamikának ma már egyre kisebb jelentőség jut.
Hibalista
- 1, 5 évesen új akku (2006-ban) 10.000 Ft.
- 2, 2 db. izzó eddig. 1.200 Ft.
- 3, 4 db. izzító gyertya eddig 10.000 Ft.
- 4, 60.000 km-nél első féktárcsák, fékbetétek 12,800 Ft.
- 5, 70.000 km-nél 2 db gumicsere, szereléssel 22.000 Ft.
- 6, 72.000 km-nél integrált szíj 2.200 Ft.
- 7, 98.000 km-nél vezérműszíj 6.000 Ft.
- 8, 100.000 km-nél 2 db. alsó vezetőkar gömbfej.
- Szereléssel együtt 9200 Ft.
- 9, 110.000 km-nél hátsó fékbetétek 3.800 Ft.
-
Ide hordtam szervizbe
kisipari műhely a gumiszerelésnél, és az alsó vezetőkar javításánál.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
A további műveleteket műszaki lévén magam végeztem.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 10000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 110000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Golf III TDI | Következő autója? | marad |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
