Kellemes meglepetés
Szöveges ítélet
Kicsit félve ugrottam bele egy automata váltós járműbe. Lebegtek előttem az általános sztereotípiák, mint viszonylagos lustaság, meg böhöm fogyasztás. Az 52000 km-nek meg viszonylag alacsony árnak viszont nem tudtam ellenállni.
A gyári kézikönyvben erre a típusra városban 10,5 liter, vegyesen 7,9 liter a megadott fogyasztás. Ezt csak a kocsi megvétele után olvastam, úgyhogy többszörösen kilelt a hideg. Aztán teletankoltam, és nekiláttam hajtani.
Automatát vezetni nagyon pihentető. Elinduláskor elég a motort felpörgetni 2000-ig, onnantól a váltó teszi a dolgát. Ezzel a fordulattal 70 km/h simán tartható. 50 km/h 1750 körüli fordulattal megy. 90 km/h 2500, 130 km/h 3500, 150 km/h 4000 fordulatot igényel. Mivel a váltóban hidrodinamikus nyomatékváltó van, elég kiadósan gyorsul a vas 2000 fordulatnál is. Mivel nem kell hozzá bőgetni a motort, elég szépen el lehet jönni a piros lámpáktól. A többi autó valahogy mindig lemarad :-)
A váltó hidegen érezhetően durvábban kapcsol. Amint bemelegszik az olaj, a váltások alig észrevehetőek. 2000 fordulat körül 45-nél kapcsolja a hármast, húzatva 75 körül.
Az autó a Swifthez képest nagyon kényelmes. Vastagabb az ülések kárpitja, és hátul sem fapad. A csomagtér is érezhetően nagyobb. A segédkeretes első futóműnek köszönhetően sokkal csendesebb, nem érezni az út minden hibáját. Egyszer picit elbambultam, és a gázon maradt a lábam: 150-nél csendesebb, mint a Suzuki 130-nál. Folyamatosan figyelnem kell a sebességmérőt.
A kormány egy ujjas, a szervo szivattyút villanymotor hajtja. Két órás vezetéstől gyakorlatilag nem fáradok el.
Az utolsó kellemes meglepetés a kocsi valós fogyasztása. 1/4 rész város, 1/4 rész autópálya: 130 km/h, 4 fő+sok csomag, 1/2 rész falu+kisváros, teherautó üzem eredménye 6,56 liter/100 km.
Meg vagyok elégedve :-)
10 000 km-rel később eljött a 60e-s szervíz ideje.
Próbaképpen érdeklődtem márkaszervíznél, mennyi lenne a hivatalos pöcsétes szervíz ára. Anyaggal, munkadíjjal 80e Ft körüli költséget vízonáltak motorra és váltóra együtt. A biztonság kedvéért belenéztem a Haynes-be: váltóhoz olaj, olajszűrő és kartertömítés cserét ír. Utánaérdeklődtem az alkatrészáraknak. Sajnos csak gyári OEM alkatrészt találtam, a kis eladott mennyiség átka. Lényeg: szűrő 32e, tömgyűrű 1e, kartertömítés 8e nagyságrendű. Nagyon rendes szervízest találtam, egy nap alatt a kezemben volt a gyári alkatrész. A szerelési könyvből kiokosodva két óra alatt meglett a csere és a kartertisztítás. Olajat 4 litert (8e) kellett vennem, 3,2 liter ment bele. Eddig 49e Ft anyagköltségnél tartok csak a váltóra, és ezt a műveletet 30e km-enként ismételni kell. Szomorú :-( Ez a városban, dugóban nagyon laza, stresszmentes cirkálás ára.
A motorra előzetesen mintegy 20e Ft anyagköltséget számoltam össze (olaj+szűrő, gyertyák, légszűrő, benzinszűrő, kartertömítés). Kartertömítés is kell, mert úgy tűnik, valaki ügyes gumiámmal/sziloplaszttal tömítette le a kartert. A megvételkor adott márkakereskedői állapotfelmérésen ez "olajszivárgás"-ként szerepel. Nem lett volna elegánsabb még eladás előtt megcsináltatni, oszt legfeljebb hozzácsapni 5-6e Ft-ot a vételárhoz?
A nagy kérdés pedig az, hogy ha alkatrészből kijön a 70e Ft, akkor hogy kaptam erre a gépre 80e Ft körüli össz szervízköltség ajánlatot? Jobb, ha az ember maga csinálja...
Hibalista
- Az ablakmosó szivattyú nem váltott első és hátsó ablak között. Bontottra cseréltem, 40 perc munkával. Azóta oké.
-
- Az elmúlt 8000 km alatt feltűnt, hogy sosem megy felénél feljebb a vízhőmérő mutatója. Utánanéztem a Haynesben: a jeladó gomba színkódja sem stimmelt. A vezetett szervízkönyvű kocsiban nem az adott típusú motorba való gomba volt, a lerakódásokból ítélve jó régóta. Belevalóra cserélve azonnal megjavult a hőmérő műszer. Ezek után lehet, mégsem viszem vissza a márkaszervízbe a 60 ezres nagy cserékhez...
-
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem. Olcsóbb, mint a márkaszerviz. Határesetben jobb is.
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
Gyári alkatrész: Citroen Pásztor. Szolgálatkész, pontos, gyors.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 52000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Swift 1,3 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
