Citroen AX után Citroen SAXO. Bölcs döntés!
Szöveges ítélet
Két éve használom ezt Saxot. Előtte két Citroen AX dieselem volt, kifejezetten az alacsony fogyasztásuk miatt vettem. Amíg az AX legalacsonyabb fogyasztása 3.4L/100km gázolaj volt (cél a Román tengerpart, max 70km/h tempóval az utak állapota miatt), addig a Saxo 4.2L/100km gázolajjal teljesítette a Horvát tengerpartot (azt viszont végig 130km/h tempóval autópályán). Egy teli tankkal max 1000km távot teszek meg, ez tettszik benne. Kb. 42-45 literes tankja lehet. Mivel a Saxókba 1998 előtt nem tettek kompjútert, nem sok panasz van rájuk. Én a kevés extra = kevés hiba elvet vallom, így eleve fapados verziót kerestem belőle. Csak szervókormány, riasztó, rádió és vonóhorog van benne. Nem is hagyott úton, mindig hazahozott. Egyszer az elektromos szervó állt meg, egyszer meg a generátor szíjfeszítő görgő hullott szét, mindkét esetben gond nélkül értem vele haza. Egy új szervó 189.000Ft(!) hozzá, egy új generátor szíjfeszítő görgő 25.000Ft(!) hozzá, ezért mindkettőt helyi szakemberek javították. Az előbbit villanymotor szét-összeszereléssel együtt 5.000Ft-ért, az utóbbit SKF csapággyal együtt 2.000Ft-ért. Ez még nincs túlbonyolítva, egyszerű autó, minimálbéres tulajdonosok is olcsón fenntarthatják.
Az AX-ben kezdetben 1360cm3 diesel motor volt, ami hűtési hibák miatt gyakran volt hengerfejes. Ennek egyik oka elektromos test kontakt hiba volt (nem indult a hűtőventillátor), másik oka a zárt (kiegyenlítő tartály nélküli) hűtőrendszer. Ráadásul a régi diesel AX-ek még alumínium motorosak voltak, így hengerfejezéskor az új hengerfejcsavarok képesek voltak kihúzni a menetet az alu blokkból. Az a hüvelyes konstrukció hajlamos volt a hajszálrepedésekre is, így egy idő után amit megspóroltál az üzemanyagon, azt ráköltötted a motorjavításra. Minden 10-20.000km után volt velük valami, amiért kinyomták a hűtővizet. Ezért vettem helyettük a Saxot.
Az újabb AX-eket és a SAXO-kat már az 1527cm3 vas blokkos diesel motorral szerelték, hüvelyek nélkül, kiegyenlítő tartállyal. Eddig a két év alatt 60.000km-t mentem vele, és még nem hengerfejes. Tettszik, hogy csak a szokásos kopó dolgokat kellett benne cserélnem (fék, gumi, futómű, olajcsere). A sebességhatárok betartásával dinamikusan vezethető, lassabb autót utolérve ötödikben is lehet vele előzni (2 fővel, csomagok és utánfutó nélkül). Autópályán a 130-140km/h tempót órákon át tartósan bírja. A terhelést viszont nagyon megérzi, tetőcsomagtartóval és utánfutóval 6 részes szekrénysort cipelve 80km/h végsebesség, 7-8 literes fogyasztás adódik. Szerencsére ilyen málházás ritkán van. A motorja tizenévesen 200.000km megtétele után sem kormol, télen-nyáron könnyen indul, a 10.000km olajcsere periódus alatt nem kell utántölteni 10W40-et.
Korábbi gazdája megütötte az elejét, és mivel csúnyán javították, vettem rá új típusú elejét, lámpákat, sárvédőket, motorháztetőt. Ettől kicsit szebb és fiatalosabb lett. Zavaró hibája volt a zörgő műanyag burkolatú utastér, emiatt egy komplett plüss ülés + kárpit garnitúrát vettem bele, azóta belül sokkal csendesebb. Illetve a hátsó híd terpesztése jellemzően Citroen/Peugeot betegség, annak felújítása 40-80.000Ft szokott lenni, szerencsére ezen még nem esedékes a javítása. Párszor volt alkalmam 1600km távot egyhuzamban autózni vele autópályán 1-2 megállóval, a 182cm méretemhez képest nem nagyon zsibbadtam el benne. Persze az ülést koppig hátratolva mögöttem már nem sok hely van, 4 felnőttnek hosszú távra kicsi ez az utastér. Kizárólag emiatt tervezem a cseréjét hamarosan egy nagyobb autóra.
Összegezve: takarékos, megbízható, olcsón fenntartható, 2 felnőttnek + 2 gyereknek elég hely van benne.
Hibalista
- Elektromos szervókormány villanymotorja (javítva 5000Ft-ért), generátor ékszíj feszítőgörgő csapágy (javítva 2000Ft-ért), futómű szilentek (új beépítve 6600Ft-ért), első hűtőcsere (új beépítve 16000Ft).
Ide hordtam szervizbe
10 éve ugyanoda hordom: a főnököm autószerelő műhelyébe. Megbízható. Olcsó. Gyors.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 140000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Citroen AX 1.4RD diesel 1991 | Következő autója? | Audi A6 Avant Quattro 2.5TDI 1994-1997 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.5/10) |
