1 Saxo nem elég
Szöveges ítélet
Elöljáróban három mondat: Voltak Saxóim. Vannak Saxóim. Lesznek Saxóim.
Ugyanakkor nem vagyok sem gyűjtő, sem vállakozó, sem autókereskedő. Csupán az érzelmi döntéseken alapuló autóvásárlásaim igyekeztem kompenzálni egy racionális második (harmadik) autóval, többnyire egy Citroen Saxóval. És bizony volt itthon Saxóból bőven az évek során: 1.0i, 1.1i, 1.4i, 1.5D motorral, 3 és 5 ajtós karosszériával, valamint volt több klímás példány is a birtokomban az 1999 előtti és a 2000 utáni új arculatú modellekből is. Egy időben maximum 3db Saxo állt az udvaron (mert ugyebár jóból is megárt a sok). Volt amelyikről anno népítéletet is írtam "Citroen AX után Citroen SAXO. Bölcs döntés!" címmel. Gondolom azt is elolvasod, ha éppen egy ilyen autót szeretnél...
Ez a konkrét népítélet az egyik jelenleg használt kék színű 1999 Citroen Saxo 1.5D 42kW klímás 3 ajtós dízel autómról szól. A párom 1998 Citroen Saxo 1.1i klímás 5 ajtós autója épp egy törészteszt kiértékelési eredményére vár. Ha megússza a bontót, akkor a benzinpártiak kedvéért az is megérdemel később egy pozitív Saxós ítéletet.
- De miért éppen Citroen Saxo? Mert előtte az összes korábbi Citroenem (GS, GSA, BX, XM, CX, +1db CX kombi mentőautó) mindegyike zöldvérű hidraulikus jószág volt, annak összes előnyével és hátrányával együtt. Utánuk volt pár halvány próbálkozásom Citroen AX 1.1i és 1.4D autókkal, de a hűtőrendszer rendszeres (esetleg tervezett?) hibája miatt meguntam a negyedévente esedékes hengerfej javításokat. A sokadik műhelylátogatás után javasolta az autószerelőm, hogy legközelebb az AX-ből inkább az 1527cm3 Saxo motoros dízelt vegyem. Ez gondolkoztatott el: minek vegyek Saxo motoros AX-et, ha vehetek Saxo motoros Saxót is? Nos, ezért vásároltam meg az első Citroen Saxómat.
- No, de miért éppen dízel motorral? Egyrészt mert később majdnem minden motorral vettem és használtam Saxót, de csak a dízel bírta komolyabb hibák nélkül az 50-60.000km/év futást. Másrészt mert ez TÉNYLEG keveset fogyaszt. Nem, nem csak papíron. Ez lábmérettől függetlenül spórol. Hetente 42-44 liter gázolajat tankolok bele (kb ekkora üzemanyagtankja lehet a betöltőcsövet csurig töltve), abból ma is megtehető heti 1000km távolság ezzel a tizenéves kopott motorral, ami 4.2-4.4L/100km városon kívüli fogyasztásnak felel meg. Városon belül használva rendszeresen 4.6-5.2L/100km fogyasztásokat mérek, ami még így is piszok kevés a 47-es lábméretemhez viszonyítva. Ugyanakkor a tankolások között többnyire két személlyel és kevés csomaggal közlekedem, valamint igyekszem 120km/h alatt tartani a tempót a Békés megyében (is) gombamód szaporodó vérprofi lesifotósok miatt.
*** Érdekességképpen leírom a valaha mért legnagyobb Saxo 1.5D fogyasztásom is amit egy korábbi Saxómmal 8.6L/100km-re sikerült kihoznom, utánam egy kéttonnás kéttengelyes autószállító tréler, rajta egy import Saxo, mindezt városon kívül, bekapcsolt klímával, padlógázon 70km/h csúcssebességgel vánszorogva (bár asszem akkor egy icipicit túlléptem a 750kg fékezett utánfutós súlyhatárt). Akinek ennél többet enne, az akassza le a motorcsónakot a kocsi mögül, mert az puccosabb-erősebb autó mögé való (lásd például a Mercedes C250TTD kombim népítéletét: "Feltűnő színű, és feltűnően jól gyorsul"). ***
- Milyen erős ez az autó? Röviden: kár a gőzért. Illetve kár a gázért. Ez a motor nem arra való. Versenyzésre a Saxo 1.6i 16V 120LE motorral ajánlott. Ez az 1527cm3 42kW (67LE) dízel motor pont annyira nem megy félgázzal, mint amennyire nem megy padlógázzal sem. Ezért teljesen felesleges ekkora mozgáslehetőséget adni egy gázpedálnak, itt a félgáz majdnem mindenre elég: ötödikben simán megelőzi a 60km/h IFA-t (= Ideiglenes Forgalmi Akadályt), és negyedikben elsuhan a 80km/h csuklós busz mellett (=csuklik az anyja a sofőrnek). Negyedikben amúgy a 120km/h sebesség elérhető padlógázzal, utána ötödikben 140km/h-ig már jó hosszú alföldi egyenesre van szükség. Bár a hosszú alföld itt Békés megyében adott, sajnos az úton lévő inverz sziklák (=kátyúk) miatt az egyenes haladás esélytelen (=szlalom). Maximálisan kihasználva a motor erejét + négy felnőtt + négy hátizsák + Románia hegyei = 80km/h limitált végsebesség. Ugyanakkor a motor nyomatékával meg vagyok elégedve: van valahol egy 20-25 perces romániai autós videóm a Gyilkos tó - Gyergyószentmiklós közötti kanyargós útszakaszról, ahol vezetés közben kézben tartott kamerával, egy busz mögött, kényelmes túrista tempóban haladva, hegynek fel és le bizonyíthatom, hogy elegendő nyomaték van a motorban, mert ott végig harmadikban haladtam az autóval az alapjárattól a padlógázig közel fél órán keresztül.
- De miért kellett ENNYISZER másik Saxót venni? Nem elég tartósak? A válasz: igen is, meg nem is. A legfontosabb azzal tisztában lenni, hogy ez egy városi kisautó. Ha arra használják, akkor sokat kibír. Én általában 350.000-420.000km valós óraállás után cseréltem le őket, ami a rendszeres 10.000km szervizekkel együtt is szép teljesítmény egy ilyen pici autótól. A négyszázezredik kilométer megtétele után már jogos a kopott váltó, a kóválygó futómű, a sokadszorra bedőlő hátsó futómű, továbbá az sem meglepő, ha a karosszéria eldugottabb részeiből rozsda hullik. Ezt követően már nem alszom nyugodtan, ha egy olajcsere közben a műhelylámpa fénye váratlanul átvilágít a hossznyúlvány gerendáján.
- Milyen hibákra kell figyelni a vásárláskor? Nos, ebben nem vagyok szakértő. Bár korábban nyolc évig dolgoztam eredetvizsgálóként, akkor havi 100, évente 1200, nyolc év alatt közel 10000 különböző autóban ültem, ott inkább az egyedi azonosító számokat vizsgáltuk, nem az autók általános műszaki állapotát. Szóval engem is át tudnak (és szoktak is) verni egy szép esztétikai állapotú, de visszatekert kilóméterórás autóval. Mindenesetre a látható rozsdán és a látható olajfolyáson kívül intő jel lehet: (1) a kopott vezetőülés, mert az enyémen 400Ekm után sem láttszott szakadás, (2) a szétmálló kormánykerék, ami szintén 400Ekm után kezd elporlani, (3) a recsegő sebességváltó, amit sokáig olaj nélkül hajtottak és végül csak teljes váltócserével javítható, (4) a nehezen induló kompressziómentes motor, (5) az egyenetlen alapjárat pedig az adagoló hibájára utal. A fékeket és a futóművet pedig mindig érdemes képzett szakemberrel átnézetni a későbbi meglepetések elkerülése miatt (egy korábban vásárolt autómba például 1db bontott VTS gólyalábat barkácsoltak, ami gyárilag ültetett, és emiatt állt ferdén az autó orra a várásláskor).
- Miket kellett rajtuk javíttatni? A szokásos kuplung-fék-futómű kopó alkatrészein kívül talán egy kicsit gyakrabban kellett cserélni: (1) az elektromos szervószivattyút, (2) a hátsó hidat rendszeresen 30-60Ekm-ként, (3) a sebváltó rudazat három pálcikája is fogyóeszköz (ne várd meg míg centiket lóg a váltókar, mert előzés közben 1x kiakad, és te is meglepetten gurulsz százzal üresben négyezres motorfordulattal egy habverő puhaságú váltókarral a kezedben egy bámészkodó utasokkal tömött csuklósbusz mellett), (4) a generátor+klíma szíjfeszítő görgőt, ami rohadt ilyesztő géppuska sörét sorozattal robban 1000 darabra és pusztítja el a közeli hűtővíz és klíma csöveket a motortérben ha lejárt az ideje. Nagyjából ennyi. Illetve a klímás Saxóknál a nedves helyekre elhelyezett elektronika is okozhat kellemetlen perceket: (5) egyrészt elöl a dupla hűtőventillátorra éppen pocsolyamagasságban szerelt beázó+rozsdásodó relék egy idő után elfelejtenek motorhűtést indítani, (6) másrészt a klíma vezérlőjét a bal első kerék elé tervezték, ami nagyon nem tesz jót neki, sem az útpadka+nyúl+fácán, sem az esővízzel szembeni esélytelen küzdelemben (ott az elektronika érintkezői nem is oxidálódtak, hanem idővel egy kupac zöldes színű porrá redukálódtak).
- Mi következik a fentiekből? Egy leinformálható előéletű és jó műszaki állapotú Citroen Saxó 1.5D gyári klímával a tökéletes városi kisautó. Mindent tud, amit elvárok tőle: (1) bármikor beindul -20C és +40C fok között, (2) bárhová elvisz A-B pont között, és onnan HAZA IS HOZ, (3) a nagyobb autóm mellett talán ez a legolcsóbban fenntartható és megtankolható tipikus második autó, (4) és igen, ha ennek is lejár az ideje, akkor mindaddig Saxo 1.5D-t veszek helyette, amíg (külföldön) létezik belőle 1 gazdás jó állapotú példány (talán) valós kilóméterrel.
Hibalista
- Elektomos szervó szivattyú, hátsó híd, sebváltó rudazat. Ezen kívül csak a szokásos kopó dolgok.
Ide hordtam szervizbe
Helyi szerelő(k).
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 200000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Saxo 1.5D | Következő autója? | Forester 2.0 S-turbo 4WD |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
