Kék Bálna
Szöveges ítélet
2019 tavaszán kiderült, hogy ikreket várunk a már meglévő kisfiunk mellé, és tudtuk, hogy ennek következményei lesznek a házi flottában. Akkoriban volt egy céges, dízel Renault Grand Scenicünk hosszabb utakra és egy Fiat 500-unk városi szaladgálásra. A Renault turbója kilehelte a lelkét egy külföldi útról hazafelé az M7-esen, így feleségem kapott átmenetileg egy fehér 1,2-es benzines Citroen C4 SpaceTourert a szülésig visszalévő időre. Ekkoriban már megvoltak a kormány hétszemélyes autó támogatásának a részletei, így a 3 gyerek miatt nyilván belevágtunk és pályáztunk.
Mivel a rövid együtt töltött idő alatt a C4 jó benyomásokat tett ránk és árban is elég jól állt a konkurenciához képest, egy majdnem ugyanolyanra esett a választásunk. A különbség a cégeshez képest a szín (Alchemy Blue) volt, illetve hogy időközben a Citroen változtatott a felszereltségi szinteken belül kínált tételeken. Mi ugyanolyan „Feel” csomaggal kértük, amit korábban használtunk. Ebben régen benne voltak a hátsó ajtók ablakaira a felhúzható rolók, illetve a gyerekfigyelő visszapillantó tükör, 2019 nyarától azonban ezek kikerültek a csomagból, aminek nem annyira örültünk. Viszont sikerült megtartani az első ülések hátulján lévő lehajtható tálcákat.
Az állami támogatást szeptemberben konfirmálták és mivel volt már egy augusztusban leadott rendelés 4 autóra (2 kék, 2 szürke) az őrmezői szalonban, kikértük magunknak az egyik kéket. Ez decemberben érkezett meg végül és 2020 január elején vehettük át, pár nappal az ikrek születése után (nem mellesleg még a COVID-os gyárleállások és irtózatos várakozási idők előtt).
Nekem a legnagyobb aggályom korábban az 1,2-es benzines motor volt. Elég lesz-e 3 henger és 130 LE egy ötszemélyes családhoz es csomagjaikhoz? Illetve hosszabb távon mennyire lesz megbízható? Nyilván három évig nem lehet eladni az autót, nem nálunk van a törzskönyv, igaz, nem is áll szándékunkban túladni rajta. Bár eddig általában jó tapasztalataink voltak a PSA termékeivel, azért az ördög nem alszik egy francia autónál, ha a szervízgényekről van szó :)) Az első kérdésre hamar meglett a válasz: bár kicsi a motor, de erős. Mondjuk a 3 hengeres Wartburg-hang nem túl motiváló :D Szerencsére csak terhelés/fordulat alatt hangosodik fel, amúgy csendesen elvan a háttérben. Az erejét tekintve telepakolva sem volt semmi gondunk vele, autópályán is magabiztos (persze nem Béemvés-Mercis mércével :D) Egyedüli hátránya a fogyasztás, és itt nem is látom értelmét a downsizingnak. Az első 7000 km átlaga 8 liter körül van, bár főleg az asszony használja. Alattam egy literrel kevesebbet fogyaszt :)) Úgy is sokallom picit, hogy főleg város-autópálya kombinációban járunk vele, a fogyasztásnak kedvező országutas szakaszok nálunk nem jellemzők. Tegyük hozzá, az 1,6-os dízel felára egyszerűen nem érte meg, akárhogyan számoltuk – évi 10000 km-nél nem megyünk többet.
Városban meglepően könnyen lehet vele forgolódni, bár a méretei megszokást igényelnek parkoláskor. Ilyenkor sokat segít a hátsó radar és tolatókamera, elöl viszont nincsen csipogó. A dupla A-oszlopnak köszönhetően jól kilátni belőle és hátrafelé is elegendően nagyok az üvegfelületek. A váltó hosszú úton jár és kicsit gatya a kapcsolási érzete, de nem vészes. Az autó rugózása pazar, nagyon kényelmes a 16-os kerekeken, ahogy egy francia autótól várja is az ember. Nem ráz, inkább siklik, mint egy nagy bálna a tengerben. 17-es felniken gondolkoztam, de nem éri meg feláldozni a kényelmet, hogy jobb kiállásunk legyen, ráadásul egy nagyobb gyári garnitúra 4 kiló körül van.
A belső tér dizájnos, középen a digitális műszeregység, minden jól leolvasható. A központi „tablet” a szokásos PSA, amit sokat ekéznek az újságírók. Amúgy megszokható még a digitális hőmérséklet/befúvás állítás is, némi gyakorlattal meg lehet találni az opciókat, egyedül a rendszer relatív lassúsága zavaró. Sokat gondolkozik, mikor valahova odabökök. Korábban 3008 SUV-ot, 308-ast és 508-ast is használtunk, így a Peugeot-kból már tudjuk, mire számíthatuk a szoftvert illetően. Viszont a beltérben van egy csomó okosság, ami megkönnyíti a család életét. A tempomat nem radaros, cserébe pofonegyszerűen kezelhető. A fényszórók és ablaktörlők automaták és jól is működnek. A „látni-és-látszani” elv érdekében van kanyarfényszóró és ködlámpa. Záráskor behajlanak a külső tükrök. A panoráma szélvédő klasszikus Picasso/SpaceTourer erény, nyugodtan be lehet állni a piros lámpa alá, plusz sok fényt enged be, nagy szabadságérzetet ad. Mondjuk a sok üvegtől jól felforrósodik az autó nyáron... Ezen az sem segít sokat, hogy a hátsó ablakok sötétítve vannak.
Az első ülések több fokozatban fűthetők, és mindegyiken van lehajtható kartámasz is. Hosszú úton is kényelmesek, talán a fejtámla pozícionálása furcsa kicsit (nyomja a fejemet). Az utasoldali ülés ráadásul le is dönthető, így jó hosszú tárgyakat is lehet szállítani. A hátsó üléssor az autó legzseniálisabb része. Kár, hogy kipusztulnak az egyterűek, a következő dolgokat kb. egyik SUV sem tudja. Eleve van 3 különálló, viszonylag normál méretű ülés. Ezek előre-hátra tologathatók. Lábtér alapból is van, de tánctérré alakítható, vagy a csomagtér hatalmas mérete növelhető még tovább. Minden ülés támlájának szöge állítható. Amellett, hogy szokás szerint le lehet hajtani őket előre, akár az ülőlap is felhajtható (hasonlóan a Honda Jazzhez), ha esetleg a második sorba szállítanánk vmi nagyobb dolgot. Természetesen mindegyik Isofixes is, simán betettem a 3 gyerekülést előre- vagy hátrafelé is. Ha jól tudom, ki is lehet szerelni őket, mindenesetre én nem fogok nekiállni. A csomagtér – mint említettem – több, mint elegendő. Benne lapul a két pótülés, amik egy mozdulattal kihajthatók. Nyilván ha állnak, mögöttük már nincs sok hely pakolni. Inkább 5-6 személyesen használható jól, és úgy jut is, marad is (pl. még tudjuk vinni az anyóst :D) Ötszemélyes módban mikor elkezdtem bedobálni az ikerbabakocsit, kismotort, futóbiciklit, ki tudja, mennyi ruhástáskát és pelenkás zacskót, meglepően egykedvűen nyelte el a nagy kék bálna. A fenti dolgok mind nem evidensek: megnéztünk pár konkurenst a vásárlás előtt és némelyik meglepően szűknek vagy variálhatatlannak bizonyult. Van olyan gyártó, aki inkább ráment a dizájnra és feláldozta a korábban bevált praktikumot.
Apróságokból azért látszik, hogy ez nem egy prémiumtermék. Egy dudálásnál kiakadt a kormányban egy pöcök és ezért elállt a légzsákrész illesztése. Kitartó dudálással sikerült visszapöccinteni :D A vezetőoldali ajtó illesztése olyan volt, mint faluban a budi, elállt a karosszériától. Ezt a kötelező szervíz alkalmával orvosoltattam. A csomagtérroló vagy 15 centivel a hátsó ülések mögött kezdődik, még az ülések leghátsó állásában is. Ha eső után felnyitom a csomagtartót, az ajtó két széléről csorog a víz a nyakamba, ez simán tervezési figyelmetlenség. Melegebb időben állandóan nyikorog a kuplung, ezt sok más tulajdonos is tapasztalta. Mikor elhoztam a szalonból, úgy füstölt az első kilométereken, mint az istennyila, és égett szag jött hátulról. Vissza is vittem rögtön a tankolás után, a szervízben felemelték és azt mondták, hogy még a friss zsírnak ki kell égni a kipufogórendszerből (?). Tény, hogy az első 30-40 km után elmúlt, de akkor is, milyen élmény már egy újautó-vásárlónak... Főleg, hogy nem ez az első szalonautónk, és máskor sosem volt ilyen (más franciával sem).
Összefoglalva ár-érték arányban egy jó családi autót kaptunk a pénzünkért (meg a Tiétekért... köszi!), kényelmes batár, elfér benne minden, haladni is tud, ha kell, és ebben a kékeszöld színben jól is néz ki. Ha valaki nagycsaládos és meg tud barátkozni a kis benzinmotorral (vagy helyette a hagyományos dízellel), a digitális fedélzeti rendszerrel, és az itt-ott franciás slendriánságokkal, szerintem mindenképpen megéri belevágni. A feleségem mindenesetre imádja. Kíváncsi vagyok, hogy fog kinézni a használtpiac 3 év múlva SpaceTourereket, Lodgykat, Grand Sceniceket illetően...
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
Citroen Őrmező. Náluk vettem, ide is vittem vissza éves karbantartásra. Rendesek, korrektek voltak tavaly is, idén is.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2019 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 3008 SUV | Következő autója? | egy darabig most nem téma |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
