Szerethető szúnyog
Szöveges ítélet
Remek kis autó városi ingázásra. Norvégiában használom és ott nagyon megéri. Egy átlagos autó éves adója 4200 NOK, míg az elektromosnak 445 NOK. 1 NOK = 33 HUF. A buszsávban bátran közlekedhetek és a parkolás is ingyenes vele. Ezen felül a város övező kapukért sem kell fizetnem vele, amiért is megvettem. Korábban a céghez menet 2x, haza ugyancsak 2x kereszteztem kaput, ami havi szinten 1600 NOK-ra rúgott. Szóval itt nagyon megéri használni,
Az autó maga nagyon szerethető olcsósága miatt. Az anyaghasználat ugyan tetszetős, de kopogós, rideg műanyag. Télen zörögnek is. Az ülések kényelmesek és meleg érzetűek. Néha az az érzésem, hogy fűtött székeken ülök, de az nincs benne. A hátsó üléseket lehet dönteni, s akkor két személy a reptéri szabványos méretű koffereivel és kézitáskáival éppen, de tényleg éppen csak hogy belefér. A biztonsági övek kényelmesen "húznak", de erőszakos a figyelmeztető csipogása. Nagyjából 2 km, vagy 3 perc múlva hagyja abba a nyaggatást, de ha megállok egy STOP táblánál (a váltó érintése nélkül is), de újra kezdi a figyelmeztetést 3 percig. A rádióval azonban el lehet nyomni. :) Az ajtó könyöktámasza átlagos, de hosszabb távon el tudom képzelni, hogy kényelmetlen lenne, viszont ezzel a járgánnyal nincs hosszabb táv. :) A biztonsági öv szenzora a "gyújtást" követő 30 másodpercig két piros lámpával jelzi öntesztjét a műszerfalon, ami szerintem beteges, de meg lehet szokni. Nem keveset fájt az új vásárlók feje a fórumokon emiatt az esztétikai/technológiai hiba miatt. :)
Szerintem a motorja és sportossága adja el ezt a modell olcsó fenntarthatósága mellet. Különben egyáltalán nincs hangja, szélzaj nagyjából 80 km/ó felett jön. A 67 lóerő ugyan nem tűnik soknak, de a 180 NM nyomaték, amely bármilyen sebességnél rendelkezésre áll sportossá teszi. A önsúlya 1100 kg körül van. Fordulatszámmérő persze nincs. 11 mp alatt van százon. A régi 1.6 VVTi Corolla Verso-mat simán megveri, pedig az 110 lóerős volt, míg nyomatéka 150 NM. A hangtalansága miatt eleinte gyakran figyeltem a km órát, de két hónappal később megszoktam a környező tárgyak sebességéhez viszonyítani. Azonban nehéz vele lassan menni, mert a szerkezet menni akar. :) A kerekek a kocsi négy sarkán vannak, így a fekvő rendőröket illik lassan, nagyon lassan venni! Szerintem a futóműve silány mondjuk Toyotához, bármilyen Toyotához képest, még ha a modellt a Mitsubishi fejlesztette is ki. Szóval, oda kell erre figyelni. A kanyarokat jól veszi, de a gyári virsli kerekek miatt nincs komfortja a kanyaroknak, se semmilyen oldalgyorsulása. Elöl gyárilag 145/R15, hátul 175/R15 kerekek vannak és ezt tudni kell, ahogy a súlyát is az autó keskenysége ellenére. Az ESP kikapcsolható, de az télen kicsit sem ajánlott. Hátsókerék hajtású és emiatt azonnal megpördül. Gyakorlott sofőrnek tartom magam, de meg tudott lepni az azonnali nyomatékcsúcs és a kikapcsolt kipörgésgátló hóban, főleg ha lejtett az út bármerre. Tavasztól őszig azonban élvezet ESP nélkül, amit minden gyújtáskapcsolás után újra kell kikapcsolni. Különben, ha az ESP-t kikapcsolom, az ABS továbbra is aktív. Azt nem kapcsolható külön.
A fokozatmentes automata váltója teszi a dolgát rögtön. Nincs váltó, kuplung, CVT, semmi. Közvetlen adagolom az áramot a motorhoz. A sebesség limitált 130 km/ó-ban, de lejtőn láttam már a digitális óráján 138-at is. Nyáron városi vegyessel 110 km-t megy el, míg télen fűtéssel, lámpával és a hó gördülési ellenállásával csupán 65 km. A tempós haladás azonban azonnal meglátszik az akku indikátoron. :)
Az én akku csomagom csupán 10,5 kW/ó, de az újabb 16 kW/ó modellek már többet mennek az akku kapacitásának egyenes arányú mértékével. A "házi" töltésnél tudni kell, hogy 16 Amperrel lehet tölteni, amihez azonban dedikált fali konnektor illik erős, vastag elektromos kábellel. Ha kevesebb áll rendelkezésre a kismegszakító biztosítékok miatt, akkor olyan töltő kell, ami kezelni képes a kisebb áramerősséget. A gyári töltő ezt tudja, de azok 3-4 év után elhasználódnak. A kisebb áramerősség persze lassabb töltést jelent majd.
A gyári hangszórói nagyon szépen szólnak (és komponenses, azaz a magasak külön "csipogóból" szólnak), de nagyobb hangerőn már berezgetik a kárpitot. Én szeretem, ha valami jól szól, ezért hiányolom hátulról a hangszórókat, de a szigetelésre és a plusz hangszórókra lesz majd gondom. Óra nincs az autóban és voltaképp ez az egyetlen hibája. El sem tudtam elképzelni, hogy egy ilyen egyszerű dolog ennyire tud hiányozni.
A töltés nyáron 4,5 óra, míg télen 6 az Ionok lassabb áramlása miatt. Nem vicc! A házi töltő a bal oldalon ven, de az itt terjedőben lévő gyorstöltőkkel 30 perc alatt lehet 80%-ra feltölteni, de az nem tesz jót az akkumulátornak. Csak kényszer helyzetben használatos és nem rendszeresen. A gyári töltője nem lezárható és az autó lezárásával sem "ragad" az autóhoz. Itt nem lopnak, de otthon ebből biztosan gond lenne. Barkács munkával azonban könnyen lakatolható, ahogy otthon szocializálódva itt teszem is. :) (Nem mintha egy 4 mm-es lakatpánt túl sokat jelentene).
Az autó kötelező szervize voltaképpen az akku kondicionálását jelenti és ritkán a fékolaj cseréjét. Tehát gondozásmentes egyszerűsége miatt. Ha viszont az akkut a szerviz formázza/kondicionálja, akkor az 2 napig tart.
Összegzésként írom, hogy szerethető autó ez és olcsó. A távokkal és a töltési lehetőségekkel azonban előre kell számolni.
Hibalista
- Norvégia koszos útjaitól az ablaktörlők, valamint a jobb hátsó ablakemelő (de nem lehet tudni, hogy az előző hölgy tulaj mit végzett vele, hogy így alakult).
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2011 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 19100 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | l |
Előző autója? | Corolla Verso 1.6 | Következő autója? | i3 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
