"A fény temploma a nyugalom szigetén"
Szöveges ítélet
A modell megjelenésekor első látásra szerelem volt. A külső forma azonnal megfogott és külön örültem neki, hogy előző, inkább sportos japán autóm után egy, az átlagosnál kényelmesebb francia autó tetszett meg. Tekintettel arra, hogy japán autómmal is látogattam bőven a márkaszervizt, számomra nem okozott álmatlan éjszakákat (a jó magyar előítéletnek megfelelően) az autó francia mivolta és a modell előélete. Annál inkább idegesített a magyar utak minősíthetetlen állapotának folyamatos tovább romlása, amely egyre kevésbé tette lehetővé a sportos japán futómű élvezetét a mindennapi használat során.
Számomra mindig a technika és felszereltség élvezett elsőbbséget a presztízs helyett, így lett befutó az autó ár/érték kategóriában is. Sokan kérdezték miért nem inkább egy BMW 520d ezért a pénzért, de nekem a kényelem, nagyobb motor és full-extra sokkal többet ér a presztízsnél.
Gyártásrendelést követően az autó 2 hónapon belül megérkezett a márkakereskedésbe. Az „exclusive” felszereltség ki lett egészítve az összes rendelhető extrával. (Navigáció 3D, fűthető bőr ülések, első-hátsó parkoló-radar és parkolóhely-mérő, panoráma üvegtető, hátsó-oldalsó légzsákok.) Ezen felül még szerettem volna kiegészítő állóhelyi fűtést is, mert előző autómban nagyon megszerettem ezt az igazán kényelmes extrát. És bár bizonyos országokban ez széria ebben az autóban, idehaza elég nagy bukfenc lett ez a kérés az importőr számára. Tekintettel az örök igazságra, miszerint mindenből a „gyári” megoldás a legstabilabb, időt és energiát nem sajnálva hónapokig küzdöttem a gyártói beszerelésért, de próbálkozásaim szélmalomharcnak bizonyultak. Végül igen alapos személyes utánajárás után a Webasto hazai képviseletének márkaszervize építette be a Thermo Top P kályhát a márkaszerviz közreműködésével még átadás előtt.
Az importőr abszolút megelégedésemre mindezt még megfejelte egy téli gumi garnitúrával és 5 évre 200e KM –ig kiterjesztett garanciával.
---------------------------------------------------------------------------
Az autó 2010. március 6 -án került forgalomba.
Úgy gondoltam nem sietek a népítélet megírásával, hiszen idő és futásteljesítmény kell a tapasztalathoz. No’ meg legyünk őszinték: a kezdeti időszakban könnyebben lehet még elfogult az ember a „megszerzés örömének lila ködében”.
Az igazat megvallva 20.000 Km elteltével a „lila köd” csak még sűrűbbé vált. Nézzük csak sorjában:
1. Kényelem tekintetében csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. Az autó maga a „nyugalom szigete”. Az utak kisimultak, a zajok elcsitultak. Egyszerűen öröm lakni benne. Itt kell először megemlítenem az automata váltó áldásos gondoskodását a vezetés maximális kényelmi színvonalának biztosításában.
2. Teljesítmény tekintetében sem lehet okom panaszra. Viszonyítani csak 2 literes, kézi váltós chip-tuningos dízelhez (~170LE/400NM) tudok. A különbség letaglózó. Minden sebességtartományban bőségesen felesleges. A motor és a váltó különlegesen harmonikus összhangban teszi a dolgát. Német autópályán volt lehetőségem kipróbálni egy padlógázos max. gyorsítást. 200 –nál váltotta a hatodik fokozatot, amit persze észre sem vettem volna ha nem pont épp akkor pillantottam volna a műszerfalra.
3. Megbízhatóság tekintetében is állja a sarat. Bár vadonatúj Mazda 6 –osom lett volna ennyire megbízható! Pont olyan, mint amilyenre számítottam anno 6 esztendővel ezelőtt amikor a Mazdát vettem és akkor a „hatos” volt az ADAC megbízhatósági győztes. Sajnos nem oszthattam a véleményüket. Hiába, a japán megbízhatóság már a múlté, csak ezért már nem szabad „Őket” választani. Erről ennyit.
4. Fogyasztás: teljesen vegyes használat során 7.7l / 100KM. Saját mérés szerint (amit egyébként 2-3 tized eltéréssel a fedélzeti kijelző is megerősít), 240LE, automata váltó, 2 tonna. NO COMMENT!
Néhány gyakorlati tapasztalat az extrákkal kapcsolatban, illetve általánosságban:
- A merevlemezes „telematikai” rendszer abszolút élvezeti cikk. Mindenféle médiát lejátszik (mp3, video, DVD, stb.) Bluetooth kihangosítóként is remekül funkcionál, legalábbis Nokia telefonnal (más típussal nem próbáltam). A hi-fi fantasztikusan szól, még vájt-fülűek szerint is. Mazdámban BOSE hangrendszer szólt, mellyel nagyon meg voltam elégedve – amíg ezt nem hallottam. A Navidrive 3D rendkívül precíz, a térkép adatbázis idehaza és külföldön is tökéletesen pontosnak bizonyult. (Tesztelésre került Horvátországban, Szlovákiában, Csehországban, Németországban és Ausztriában.) A rendszer kezelésével kapcsolatban meg kell említenem egy ergonómiai bakit. A vezérlő-joystick használata az automata-váltókar „P” állásakor kicsit szűkös és körülményes volt eleinte, csak néhány hét elteltével sikerült megbarátkozni vele.
- A panoráma üvegtető különösen feldobja a belső hangulatot, melyet leginkább a hátul ülők élveznek. Az elől ülők kedvét inkább a használatából adódó általánosan világosabb belső deríti fel, mint a rajta való kitekintés. Vásárlás előtt sokan riogattak, hogy a behúzható motoros roló vészesen lecsökkenti a hátsó fejteret, de ez a gyakorlatban nem bizonyult igaznak. Legalábbis 190cm –es magasságig biztosan.
- A tolató-radar és parkolóhely-mérő funkció annak ellenére bizonyult nagyon hasznos és kényelmes extrának, hogy soha nem voltak problémáim a manőverezéssel.
- A világos bőr belsőtől tartottam valamelyest, de üzletben kapható nedves bőr-tisztító, ápoló kendővel makulátlan állapotban tartható és nyáron messze nem annyira melegszik be mint sötét változata, továbbá összehasonlíthatatlanul elegánsabb és vidámabb. A "fotelek" kényelme véleményem szerint tényleg átlagon felüli.
- A hydractive3-rendszer has-magasság állíthatóságát abszolút kihasználom a hétköznapi használat során. (Pl. parkolás magas járdaszegélyhez, magas havon történő áthaladáshoz, vagy magas járdafeljáróknál mélygarázsokba, parkolóházakba.)
A futómű összességében parádés, nagyon stabilan fekszi az utat és pont annyira "billeg" amennyi a rugózási komfort fenntartásához elengedhetetlenül szükséges. A kanyar-stabilitást véleményem szerint az automata váltó által biztosított állandó hajtás (tapadás) is fokozza (pozitív mellékhatás).
- A max. teljesítmény kizárólag a sebességváltó „sport” módjában érhető el. Normál módban 3000 –es fordulat körül mindig fölvált, de inkább még jóval hamarabb a gázpedál állásától függően. Sport módozatban persze lazán beleforgatja a piros-tartományba. Hozzátenném, hogy ennek kizárólag szórakozás esetén éreztem szükségét, a mindennapos használatban soha.
- A kanyarkövető xenon fényszórók és a passzív kanyarfény szerintem valóban javítják az éjszakai láthatósági viszonyokat, a távolsági xenon világítás szintén pazar.
----------------------------------------------------------------------------
Az állóhelyi fűtés tekintetében fenntartásaim az utólagos beépítéssel kapcsolatban sajnos beigazolódtak. Néhány hetes használat után a berendezés csődöt mondott és ezzel kezdetét vette lassan 3 hónapja tartó kálváriám a Webastoval. Jelenleg a harmadik kályha van az autóban, 7 alkalommal jártam a német márkaszervizben és a fűtés még mindig nem működik megfelelően. De legalább az utolsó alkalommal már sikerült olyan állapotba hozni, hogy egészen gyengén működik már az eddigi teljes működésképtelenséggel szemben, azonban ennek megfelelően további felvonásoknak nézek elébe. Mentségükre szóljon, hogy most már az importőr, a Webasto Hungária is bekapcsolódott az ügybe és biztosítottak, hogy költségeimet visszamenőlegesen is megtérítik. Úgy érzem erre irányuló igényem nem is elrugaszkodott a valóságtól, hiszen eddig 1400 kilométert utaztam kizárólag a javítások miatt. Hiába, tudtam én, hogy miért ragaszkodtam anno a gyári beépítéshez.
Az esetet természetesen csak érdekesség kedvéért ismertettem, nincs semmiféle összefüggésben az autó általános megbízhatóságával, viszont hasznos információnak bizonyulhat. Ha valaki hasonló extra beépítésén törné a fejét, mindenképpen konzultáljon a hazai képviselettel!
---------------------------------------------------------------------------
Téli-nyári kerékcsere alkalmával a Citroen Pásztornál még le is mosták az autót, melyet nem számítottak fel!
---------------------------------------------------------------------------
Az értékeléssel kapcsolatban fontosnak tartom elmondani, hogy a futásteljesítménynek megfelelően kötelező szervizen (30eKM) még nem jártam és az eddig felmerülő költségek tekintetében (fogyasztás, adó, biztosítások) pedig előző autómhoz viszonyítottam.
---------------------------------------------------------------------------
Az update a 8év és 140eKm után sem hoz változást. Véleményem szerint nagyon szerethető, gazdaságosan üzemeltethető, remek járgány. Megvásárlása remek döntésnek bizonyult.
Hibalista
- Bal oldali első-hátsó ajtóhatároló zsanér cseréje. Középállásban főleg melegebb időben akadt és nyekkent egy kicsit. Olajozás helyett inkább kompletten cserélték mindkettőt. - Különösen rossz úton diszkrét cincogás az ajtók irányából, melyet az ajtó-ütköző és szigetelő gumik ápolószeres kezelésével maradéktalanul megszüntettek. - - 8 év és 140eKm alatt a történések az alábbiak voltak. - - Kritikus hiba 1db: - 103eKm -nél az egyik bal hátsó hydractive gömbnél kilyukadt a magasnyomású csővezeték. Az rendszer kifújta az összes LDS olajat egy pici tűhegynyi sérülésen keresztül. Először a kormányon vettem észre hogy furán "akadni" kezdett ahogy a hidrós rendszerrel közös tartályból elfogyott a kormányszervó olaja is és megszűnt a rásegítés. Aztán ez utóbbi végett az autó gyakorlatilag kormányozhatatlanná vált és vele egyidőben porig hasalt. Az autó az esemény következtében járóképtelen lett, szerencsére 25KM -en belül hivatalos márkaszerviz volt (Meszlényi Autó Kft.), ahová az autó 1 órán belül profi szervezéssel bekerült és alkatrészre várással együtt 2 munkanap alatt megjavításra került. Bár a szervizek elmondása alapján egyáltalán nem tipikus hiba, a történtekre tekintettel „tuti ami biztos” a másik oldalon lévő ugyanezen vezetéket is cseréltettem. A hiba egyébként kizárólag Citroen márkaszervizben orvosolható a szükséges computeres diagnosztika miatt hiszen a rendszer nyomástalanítása is csak a típusspecifikus gyártói számítógéppel lehetséges. 2db gyári csővezeték párban cserélve, LDS olaj, munkadíj 138.000,- Ft - - Apróságok: - - Gyártói visszahívás az első két évben két alkalommal. Egyszer motorvezérlő szoftver frissítés (indoklás: vészfékezésnél lefulladhat a motor), másodszor bal első ablaktörlő motor csere (indoklás: az alkatrész burkolatának esetleges hibája miatt beázhat). - - Ajtóhatároló zsanérok garanciális cseréje több alkalommal nyikorgás miatt. Konstrukciós hiba minden ezen generációs C5 -nél, így pár hónapon belül mindig visszatér, együtt kell vele élni. - - 20eKm -nél a bőrkormányról kicsit kezdett lehámlani a bőr, garanciális csere. - - 60eKm magasságában az első oldalsó ajtó műanyag dekor borítása kicsit megkopott, garanciában cserélve. - - Visszatérő probléma a Navidrive 3D rendszer bizonytalan működése és ekkor automatikus újraindulása. Többszöri rendszerfrissítés után kicsit javult, de teljesen sosem múlt el. Évente 1-2 alkalommal újra előjön a hiba. - - Motortérből egyre erősödő csörgő zaj hallatszott. Generátor forgórész csere (50eFt). - - Egyik meleg nyári napon (115eKm) a belső légbefúvás megszűnt. A szellőztető ventilátor előtét ellenállása került cserélésre. Mindenestül 25eFT. - - Pótfék lámpa vezetékelése a hátsó ajtó konstrukciójából adódóan többször kontaktos lett. Némi munkával külön alkatrész nélkül javítható. (8 év alatt 2 alkalommal) - - Nappali menetfény izzói a futamidő alatt 3x cserélve, viszont a bi-xenon izzópár még a gyári hibátlan. - - 138eKm -nél valahonnan az első traktusból főleg kanyarodásnál vagy fékről gázra lépve „terhelésváltásnál” koppanás hallatszott. Kicsit nehezen diagnosztizálható hiba volt, a két első „alsó lengőkar szilentet” kellett cserélni mely a szükséges futómű állítással együtt mindenestül 45eFt. - - Általánosságban: - A kötelező szervizek egyébként „saját hozott anyagok” felhasználásával igen gazdaságosan, max. 50eFt -ból megoldhatók. - Némi felelős utánajárást követően 100eKM -nél a „gondozásmentes” váltóolajat kicseréltettem a márkaszervizzel ami összesen 25eFt -ban áll meg. (Munkaóra szükséglet 0.6óra plusz pár liter olaj!) - A fékbetétek bő 60eKm -t bírtak ki, a féktárcsák még mindig a gyáriak!
Ide hordtam szervizbe
Citroen Pásztor
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Citroen Hajas &Meszlényi Autó Kft.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 140000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Mazda 6 Sportkombi 2.0 CDH GT | Következő autója? | Volvo V90 T8 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (10.0/10) |
