Fókuszban egy Citroen C5, avagy miért rossz a francia autók általános megítélése
Szöveges ítélet
A címben szereplő autó történetesen a sajátom, melynek tulajdonjogát 2007 októberében írták a forgalmi engedélybe. Ez volt az egyetlen típus, amely megfelelt a kívánalmaimnak; családi autóra volt szükség, amibe lehet pakolni, gazdaságos, kényelmes és biztonsága is hozza az elvárható szintet. Természetesen a megbízhatóság is a szempontok között szerepelt, így az általános közvélekedés alapján ez az autó eleve nem jöhetett volna szóba…azonban optimista ember lévén adtam neki egy esélyt, hátha a sok kijavított hiba, melyet a mérnökök a ráncfelvarrás utáni (2004 szeptember) verzión elkövettek, feledtetik a fejem felett lebegő bárdként lesújtó „vajon odaérek-e” gondolatot.
Ezen vegyes érzések közepette határoztam el, hogy nekem ilyen autó KELL! Ár-érték arányban mindenképpen verhetetlen, szerintem nem nagyon túlzok azzal, hogy közel E Mercedes szintű kényelmet és szolgáltatásokat nyújt féláron. De mégis mi az, ami miatt fele annyiba kerül, mint egy E Merci? Nyilván ez több részből tevődik össze. Az egyik mindenképpen a hírnév, hiszen hiába voltak a Citroennek olyan valóban forradalmi, korszakalkotó megoldásai melyek a DS modellben álltak össze eggyé, a Mercedesszel versenyezni nem egyszerű. A másik része a dolognak pedig bizony a minőség. Az anyagok, alkatrészek minősége, a kifinomultság és precizitás, amelyek egy Mercedesben fogadnak, nehezen múlhatóak felül. De egyelőre maradjanak ezek álmok, térjünk vissza a tárgyhoz, a C5-höz és ezt megelőzően a vásárlás körülményeihez.
Nálam alapszabály, hogy 3 millió forintnál drágább autót nem veszek, így eleve ebből a típusból csak a használtak jöhettek szóba. Így is kellett még vagy 1 évet várnom a tényleges keresés indulásától, mire elfogadható árakat lehetett találni a piacon. Ekkor tűnt fel egy hirdetés, mely megfelelt a kívánalmaknak, sőt ráadásként gyári navigációval kínálták a gépet. Mellesleg ezért a rendszerért új autó vásárlásakor 600 ezer forintot kellett fizetni… így jutottam el a Royal Auto telephelyére, ahol megpillantottam az autót és némi hezitálás után a megvétele mellett döntöttem, de ne szaladjunk ennyire előre.
A kilométeróra 134 ezret mutatott, ami az általános állapotnak megfelelt, nem volt makulátlan, de minden a helyén volt kívül-belül. A futásteljesítményt szervizkönyv is igazolta, de tapasztalatok alapján jobban hiszek a saját megérzéseimnek. Mivel még sosem volt dízel autóm, kicsit bátortalanul pillantottam a motortérbe, de az ott levő rendezettséget látva és a motor járásának egyenletességét hallva gyorsan próbaút mellett döntöttem. Meg kell jegyezni, hogy életemben ez volt az első C5 amiben ültem és megmondom őszintén repülő szőnyeg útfekvést vártam tőle, ehelyett lassú tempónál kicsit rázott…no nem annyira mint a Fiat Brava amivel érkeztünk, de érezhető volt az útburkolat egyenetlensége.
Amikor a kereskedő átadta a volánt, egy macskaköves útra érkeztünk. Bátorított, hogy nyugodtan nyomjam neki, minden autót itt próbáltat ki a leendő vásárlókkal, hadd lássák, hogy nem zsákbamacskát vesznek. Nos, ezen az úton teljesen meg voltam győzve, mondtam, hogy ez az autó KELL nekem. Visszaérkezve a telephelyre lefoglalóztam az autót elintéztük a hitel papírjait és elindultunk hazafelé.
3 nap múlva már jött is a telefon, hogy mehetek átvenni „új” gépjárművemet. Átvétel után elindultam hazafelé és azon gondolkodtam, hogy lehet elhamarkodott volt ez a döntés… 110-130-as tempó között szitált a kormány, rázta az első futóművet valami; bizony hiba volt kihagyni a próbaúton a nagysebességű tesztet. Felhívva a kereskedőt természetesen azt a választ kaptam, hogy nekik nem rázott sosem pedig sokat autópályáztak vele… nem is vártam mást. Az úton más nem nagyon történt, az említett tempó alatt utazva nagyon kényelmes suhanásban volt részem. A következő hibákra illetve hiányosságokra a tartós használat során figyeltem fel, melyet egy Citroen szervizben dolgozó ismerősömnek is részleteztem, aki mellesleg látta az autót, valamint később az első szervizt is elvégezte rajta.
1. Alapjárat közelében 1400-as fordulatig enyhe ciripelő-nyikorgó hang volt hallható, aminek a szerelő a kettős tömegű lendkereket tette felelőssé, tehát ne foglalkozzak vele, csere után az új is ezt fogja csinálni 10-20 ezer kilométer után. Természetesen nem ez volt a hiba forrása, de erről majd később.
2. Valóban nem lehet valami fényes a lendkerék állapota, mert egyesben való elinduláskor néha fémes hang hallatszik a kuplung felengedése közben. Ez a tény több forrásból is megerősítésre került, de egyelőre halogatom a cserét elsősorban az ára miatt.
3. A már említett futómű rázás egy korábbi padkázásnak volt betudható, felni cserével máris gyönyörűen futott az autó nagy sebességnél is.
4. A csomagtér ablak nem volt nyitható, „szerencsére” ez típushiba a kombikon ami egyszerűen orvosolható; az üvegre gőzölt vezeték ami a nyitó kapcsolótól jön megszakad, ezt kell helyettesíteni, átkötni egy megfelelő vezetékkel.
5. A navigáció Magyarországon használhatatlan, de van megoldás: frissíteni kell a rendszerszoftvert és be kell szerezni egy legújabb verziót mondjuk a 2009/2010-es Közép-Európa CD-ből.
6. A turbó kifúj(t) a változó geometria vezérlő kis karnál. Erre a szerelő isteníteni kezdte a VW csoport autóit, hogy ott egy turbó sem fúj ki, azonban a PSA csoport autói közül nem egyet látott már ilyen állapotban. Persze a válasz az volt, hogy ez ellen nem lehet semmit tenni, bele kell nyugodni, „ez ilyen”. Azonban én nem vagyok az a belenyugvós típus, nem tettem mást csak szétszedtem-összeraktam és lám azóta valahogy nem akaródzik neki kifújni a kormot.
7. Mindkét helyzetjelző ki volt égve, szerelő tanácsolta, hogy a szervizben megvehetem jó drágán az égőket és szerencsém lesz, ha ki tudom cserélni őket – utalt a nehéz hozzáférhetőségre. A Tungsram márkaboltban töredék áron sikerült beszereznem belőlük kettőt és a csere sem okozott különösebb gondot.
8. Mivel az autó első lökhárítója sérült volt, összerakáskor nem nagyon fordítottak különös figyelmet a megfelelő összeszerelésre, hiányzott pár csavar-patent. A szerelő az olajcserénél levett alsó motortakaró lemez visszahelyezésekor nem hívta fel a figyelmemet ezekre a hiányosságokra, így egy 150-es tempónál surrogó hangra lettem figyelmes. Mikor megálltam, már egy kis darab hiányzott az említett elemből, ahogy a menetszél belekapott és az érdes útburkolat ledarált belőle egy keveset. Kisebb műanyaghegesztéssel visszaállítható volt az eredeti állapot, sőt már a lökhárító is stabilan feszül a menetszélnek.
9. 153 ezer kilométernél figyelmes lettem rá, ahogy a garázsban olajcseppek kezdtek sorakozni az autó eleje alatt a földön. Felemelve látható volt, hogy az egyik előremenő cső tövében lehet a szivárgás gócpontja. Klímacsőnek gondoltam azt a csövet és klímaolajnak az olajat, így elvittem egy jó nevű független szervizbe ahol klímákra is specializálódtak. Ott csápos emelőre téve az autót világossá vált, hogy az olaj a kormány hidraulika rendszerből jön. A szerviz szerint ezt az előremenő nagynyomású csövet kellene kicserélni ahol valóban láthatóak voltak olajcseppek, de később kiderül majd, hogy ez csak következmény. Mindenesetre ez a cső csak gyári lehet, utángyártott szóba se jöhet. Így bontott híján kénytelen voltam megvenni a méregdrágán a márkaszervizben, aztán beépítés után megállt bennem az ütő; még mindig folyik valahol. No, vegyük kézbe magunk az ügyet, ez a taktika eddig mindig bejött. Elkezdtem vizsgálódni az első gyanús helyen - az ominózus előremenő csőnél. Szétszedtem teljesen a rögzítését, ami rendkívül primitív módon van megoldva, természetesen ez okozta az alumínium cső korrózióját is ahol az olaj szivárgott; acél bilinccsel rögzítették a karosszériához mindenféle rugalmas-gumi csillapítás nélkül. Ennek kicserélése után teljes volt az öröm- sehol egy olajfolt, de volt ismét egy hibás diagnózis.
Ide tartozik még, hogy a csere után az egyes pontban részletezett nyikorgás teljesen megszűnt, ezek szerint mégsem a lendkerék okozta a hangot…? Valószínűleg a féltengely-védő lemez helyére rakása miatt nincs már meg ez a hang, ami felett átmegy a nagynyomású cső, így csere közben erre is fény derült.
10. A futóműre igazán nem lehet panasz, nagy sebességnél tényleg adja a hajó érzést, a kanyaroknak nagy sebességgel is biztonsággal nekifuthatunk. Azért a jobb első stabilizátor pálcát cserélni kellett, hogy megszűnjön az alacsony sebességnél rosszabb utakon egyre erősödő kopogás.
11. Végül a legfrissebb esemény. Megálláskor alapjáraton járatva a motort a szellőzőventillátor kipufogógáz szagot fújt az utastérbe. A hiba lokalizációja nem volt egyszerű, mert mindenáron a kipufogó felől kerestem a bűz forrását. Végül kiderült, hogy a kettes és a hármas henger befecskendező fúvókájának rögzítő csavarja meglazult. Ezek meghúzása után újra kellemes a levegő az utastérben.
Összegzésként bátran állíthatom, hogy mindezen „nyűgök” ellenére ez az autó megérte a pénzét és remélem, hogy odafigyelő gondoskodás mellett továbbra is hosszú éveket tölthet a család szolgálatában.
Hibalista
- Kormányszervó visszatérő cső felfogatásnál elrepedt 10675 Ft - Jobb első stabilizátor pálca csere 5645 Ft - -
Ide hordtam szervizbe
Saját magam
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 134000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Brava | Következő autója? | C5 III |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
