Bon voyage
Szöveges ítélet
Tízévesen, 86k-val az órájában egy török szerelőtől vettem, 4500 EUR-ért. Igazából semmi baja nem volt az autónak, azért is vettem meg, meg mert láttam, hogy a Ramazan (így hívták a törököt) várandós felesége használta és úgy okoskodtam, hogy csak nem ülteti egy szerelő egy romhalmazba egyszerre két családtagját.
Nem kellett csalódnom. Sosem volt még Citroenem, bár vezetni vezettem. Mindig tetszett a hidropneumatikus rugózás, gondoltam, egyszer élünk, bele kell egy ilyenbe is nyúlni, és tény, hogy a lengéskényelme páratlan az autónak. Kormánymozdulatra tengelyenként egy gázrugót beiktat, ettől azonnal felkeményedik a rugózás, a stabilizátorok meg erősek, a magas kasztni alig dől. Ha az üléseknek több oldaltartása lenne, azt mondanám, még sportos is, de azért az nem. Csak tényleg klassz, amit a futómű tud.
Emellett még a motor nagyon jó. Nem egy erőművész, de a 110 ló nem érződik kevésnek, mivel már 1500 alatt is nyomja a levegőt a turbó, miközben benzineshez hasonló simasággal forog, akár 4000 felett is. És takarékos is: autópályán 130-cal 5,5 körül fogyaszt, országúton értelemszerűen kevesebbet, akár 4 literig is lemegy, városban meg 6 a realitás.
Jó még a nagy csomagtér, a hátsó ülések könnyen átbillenthetők illetve a támlájuk előredönthető és akkor két bicikli simán befér hátra, egymásra rakva. Ez azért igen hasznos featúra.
Szóval jó praktikus, de azért messze nem prémium. A kasztni annyira puha, hogy fél kerékkel a járdára hajtva nyikorognak az ajtók a helyükön, a szélvédő meg alulról elkezdett berepedni. Ez azért gáz.
Aztán: bizonyos fordulatszámtartományokban kifejezetten csendes, de azért nem igazán csendes a kocsi. Szinte mindig jelen van egy prémiumautókra nem jellemző mély dízel-brummogás, és a futóműzaj is bejut az utastérbe. Ez kb. annyit jelent, hogy nem igazán lehet zenehallgatás közben beszélgetni. Gondolom, a frissebb szériáknál ez jobb lesz. A futóműzaj egyébként inkább hátulról jön, és a gumi mintázatától erősen függ, a török téligumi pl. halkabb, mint a kocsit már kopott Michelin nyári.
SX felszereltséggel tényleg elég sokat kap az ember: automata klíma, plüsskárpit, karfák elöl, tempomat, sebességkorlátozó, loudnessel kb. hallgaható, de azért silány rádió, esőérzékelős ablaktörlő, elöl-hátul tolatóradar meg ködlámpa mind benne van.
Majdnem 40 ezer km alatt nem volt vele komoly baj. Kicsike baj, az viszont volt: nyafog, hogy valami van, de aztán meggyógyítja magát. Pl: ha az ember bekapcsolja a tempomatot, de nem állítja be, egy idő után hibát jelez a rendszer. Vagy: a kipufogóval is volt valami gondja, két napig sárga lámpát égetett, aztán abbahagyta (update: ez azt jelenti, hogy nem tudta a részecskeszüröt regenerálni, legközelebb meg igen). Apropó lámpa: az izzókat zabálja. Egy helyzetjelzőizzó néhány ezer km-t, ha bír. De a hátsó helyzetjelző meg a tompított is hullanak, mint a legyek, utóbbit meg komoly nekifutás kicserélni. Vissza a többi aggasztó jelenséghez: a kuplung felengedéskor megcsikordul, van, aki szerint ez a közelgő kettős tömegű rém hangja, én mondjuk nem hiszem, de majd meglátjuk. Időnként nyikorog a hátsó felfüggesztés, aztán abbahagyja - mit mondjak, olyan kicsit tákolt jelleget adnak ezek a kellemetlenségek ennek az amúgy nem rossz kocsinak.
És persze azt sem bántam volna, ha kicsit több hátul a hely, egy ekkora autóhoz képest a kínált lábtér legjobb esetben is csak elégséges.
Most voltunk szerelőnél, kapott egy új alsó motortakaró lemezt (az eredeti már a vételkor sem volt rajta, nem tudom hogyan hagyták el), meg fel lett töltve a részecskeszűrőt regeneráló folyadék tartálya, illetve maga részecskeszűrő is újjá lett varázsolva. A vezérműszíjat 10 év vagy 240k után kellene cserélni, elvileg ami előbb jön, én meg nem cseréltem, mert azt gondolom, hogy jobban rakják össze a motort a gyárban mint amennyire kicentizik a 10 éves élettartamot, magyarán jobb nem bolygatni.
Most szép csendesen megy, csakhát a JELEK, azok néha aggasztanak. De még marad - még jók az idegeim.
Update:
Újabb 10k beleugrott. Aki tud, tanuljon az én káromon: amikor a hátsó futómű nyikorog, akkor lengőkarcsapágy-csere jön. Ez nem gyógyul magától meg, sőt, várni se jó vele, mert a vége az lehet, hogy a csapágy mellett a lengőkar is megadja magát, mivel a kiszóródott csapágygörgők tönkreteszik.
A korai jel az, ha az autó elkezd kicsit oldalra húzni. Nekem a futóműves kimérte, mondta, hogy a hátsó futómű kifelé áll fél fokkal - na ekkor kellett volna lengőkarcsapágyat cserélni, mert ekkor már baj volt. De mivel nem nyikorgott, nem nyúltunk hozzá, utána persze nyikorgott, de akkor meg nem volt kedvem visszavinni a szerelőhöz.
A másik gyenge pont a hátsó féknyereg, amikor korrodál, menet közben csikorog az autó.
Most megint jó a kocsi, autópályán, 130 táján 5 l/100km körül fogyaszt.
Update 90k:
Persze, hogy szétrepült a kettös tömegü lendkerék. 320 EUR-ért rendeltem egy Valeót, a szerelö persze nem örült ennek, de beszerelte. Most jó, csaknem teljesen vibrációmentesen jár az autó. Meg is lehetett volna szüntetni a kettöstömegüséget (létezik ilyen kuplungszett is), de utánaolvastam, azt írták a fórumokon, hogy úgy elvész a finom járás, úgyhogy maradt, amilyen volt, egyelöre nem bánom.
Kapott négy könnyüfém keréktárcsát, ezekkel halkabb lett, de érdekes módon a az alufelni nehezebb, mint a lemez, így kicsit döcögösebb lett.
Még egy hiba elöjött: leállítás után kb. fél óra alatt lement a fara. A hirdaulika elem cseréjével ez is helyrejött.
180 ezernél azt mondtam, hogy megérdemli az új fogasszíjat meg a vízpumpát, úgyhogy bár ezekkel semmi baj nem volt, ki lettek cserélve.
Olajat továbbra sem kell beletölteni a 20 ezres szervizperiódus alatt.
Update 135k:
Kiderült, hogy a hátulról érkező futóműhang csak a kerékcsapágyé. Kicserélték, most úgy suhan az időközben 15 éves C5-ös, ahogy az kell. Kicsit bosszant, mert ez a probléma végig jelen volt, csak senkinek sem szúrt szemet (fület). Mostanra egész jó lett a kocsi: kényelmes, halk, takarékos (60 literes a tankja, nyáron 1100-1200 km-re elég).
Hibalista
- Első féktárcsa, hátsó féknyereg, lengőkarcsapágy, kuplung/lendkerék, hátsó hidraulikus elem, hátsó kerékcsapágy
Ide hordtam szervizbe
Marosi Zsolt
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 86000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 135000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | A6 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
