Jóságos hintó
Szöveges ítélet
Gondoltam írok én is valamit erről a típusról, annyifélét lehet olvasni róla. Nekem nem volt kétséges, hogy milyen márkát válasszak. Négy Citroen után nem gondolkozik az ember másban. Szóval ez az ötödik.
2005-ben vásároltam az egyik budapesti márkakereskedésben, akkor 4 éves volt. Itt adtak rá 1 év garanciát az elektonikus berendezésekre. Hát ezt használnom is kellett az év őszén. A zárak távirányítóval való nyitása után rendszertelenül megszólalt a rádió, esetlegesen immobiliser fault hibaüzenettel nem indult a motor, menet közben a belső világítás fel-felgyulladt. Ekkor visszavittem a szervízbe, majd némi vizsgálódás után azt mondták, hogy az utólagos riasztó beszerelésnél volt forrasztási hiba. Ezzel meg is szünt a hiba egy darabig, később előjött. Az lett feltünő, hogy csak esős időben. Végül is magam jöttem a hiba okára rá. Egy egyszerű beázásból (antenna) adódó zárlat okozta a hibákat, semmi köze nem volt az állítólagos hibás forrasztáshoz. Azóta sem jött elő semmilyen hiba. A főtengely szíjtárcsa minden motornál elromlik, ha van az autóban légkondi. Ez egy gumibetét-csillapítású tárcsa, a kondi minden egyes bekapcsolásakor kap egy pofont. A kuplung cseréje 230000km-nél vált esedékessé, napról napra rövid időn belül egyre nehezebben, majd nem lehetett sebességet váltani. Végül is kiderült, hogy nem is a kuplungtárcsa kopása, hanem a kettős tömegű lendkerék hibája okozta ezt. Ezen fajtájú lendkereket egyébként sok más gyártó is használja, idő és használati mód kérdése, hogy mikor romlik el. Esetleges cserekor lehet kapni hagyományos lendkereket is, az örökéletű.
A keréknyomás adó hiba a csodálatos útminőségnek köszönhető, egy kátyú jókora pofont adott a felninek és a nyomásadó is bánta.
A lengőkarok kúpgörgős csapágyai szintén idő és útminőség kérdése, hogy meddig bírják, sajnos a szimmering tömítéseknél idővel bejutó víz tönkreteszi őket. Észrevenni a hibát a hátulról jövő reccsenő-kattogó csapágyhangról lehet. Halogatni a cserét nem sokáig érdemes, nem vészes összeg a javítás, viszont elhanyagolva a széthulló csapágy görgői tönkretehetik magát a lengőkart is.
Az ablakmosó szívattyú az egy érdekes dolog, csak egy szívattyú van a mellső és a hátsó ablakokhoz. Motor forgásirány-váltással dönti el, hogy épp melyik ablakot mossa. Van a szívattyúra szerelve egy kis irányváltó szelep (dugattyú), amely átvált egyik helyzetből másikba, ha forgásirány-váltás van (folyadéknyomás hatására). Ez a dugattyú tud "leragadni" az egyik véghelyzetben, így tud előfordulni, hogy hátsó ablak mosás szándéknál a mellső ablak kapja a mosást. Javítása igen egyszerű, a szelep háza csak rá van pattintva a szívattyúra, a szelepház is összepattintott. Óvatosan szétszedve ki lehet takarítani azt, és működik is tovább rendesen. Persze újat venni is lehet, de nem érdemes, az is csak le fog ragadni és kezdődik az egész elölről.
A motor igen jól húz, szerintem kell is ekkora ekkora tömeghez. Mindenképpen jó választás a 2.2Hdi, nálam (pedig nem nagypapásan vezetek) zömmel lakott területen kívül 5,3-5,6-os átlag jön ki teletankos mérésre. De városi tötymörgés + városon kívül se megy 6 fölé. Autopályán 6,5 körül mozog. Motorolajat soha nem kellett utántölteni két csereperiódus között, ez 20ezer km, ez alatt kb. 4deci olajat "eszik" meg a motor. Még most 260ezernél is (2009.február). Persze nem a T.gazdaságos olajat kell beleönteni, hanem kizárólag a gyári Total-t. Megéri.
Összességében meg vagyok elégedve vele, nem csalódtam benne, a zárlat hibán kívül csak a természetes elhasználódásból adódtak "hibák". Ennyi pénzért, ilyen felszereltségű autót nem lehet kapni. A jó tulajdonságait már leírták páran, akik meg csak köpködnek rá, azokról inkább nem alkotok véleményt.
2009.október, most 290ezernél tartunk. A normál szervizelésen kívül csak a tanksapkát nyitogatom:)
Hibalista
- Akkumulátor, főtengely szíjtárcsa, kettős tömegű lendkerék, kuplungkészlet, egyik keréknyomás jeladó, hátsó lengőkarok csapágyai, ablakmosó szívattyú irányváltó szelep
Ide hordtam szervizbe
Nagyrészt saját magam szervizelem autóimat,(márka)szervizbe elvből nem viszem, csak ha olyan munka van vele, amit nem tudok magam elvégezni. A vezetett szervízkönyv sajnos amúgy sem ér semmit a garancia lejárta után, legfeljebb eladáskor, már ha valaki hisz benne, hogy valós.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 130000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | XM 2.1TD | Következő autója? | C5 II |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
