?rhajó szuper motorral
Szöveges ítélet
El?szó.
Nem akarok keveset írni, mert az szánalmas és nem tükrözi a kocsi tulajdonságait, vagy egyszer?en hazugság. Részletesen leírok mindent, ami történt, mint újautó-vásárló.
Volt egy Renault Laguna 1,9 dti-m 99-es kombi. Másfél év alatt semmi baja nem volt, abszolút megbízható, kényelmes kocsi. De amennyi hitelt fizettünk havonta rá, annyiból új autót lehetett volna lízingelni. Így eladtuk, és gondolkoztunk: 4-6 éves kocsi 2-2,5 millóért kideríthetetlen múlttal, visszatekert órával, hamis szervizkönyvvel, vagy új kocsi 4,5 milkáért, amit az els? kilométert?l én használok. Az utóbbi gy?zött. Volt pár kikötés: kizárólag dízel, mivel a mai turbódízelek általában ugyanolyan er?sek, vagy er?sebbek (BMW), mint a benzinesek, ugyanúgy vagy jobban gyorsulnak, 70%-kal nagyobb nyomaték feleakkora fordulaton, és kb 2 literrel kisebb fogyasztás 100-on...
A felszereltség minimum: 6 légzsák, ABS, ASR, ESP, Tempomat, klíma, 4 tárcsafék, és ha lehet: elektromos féker?elosztó és pánikfék. Ja, anyagiak miatt: 10% kezd?, 120 hó hitel, alacsony THM.
Szelektáltunk: Ford Focus 1,6 tdci – kiváló vezetési élmény, jó váltó, futóm?, fék, szép kaszni de annyira nem, a bels? túl “tömör”, az ár jól felszerelve kb 4,8 milka, a hitel rossz: 20% kezd?, 84 hó, magas THM. Opel Astra 1,7 Cdti – jó vezetési élmény, turbólyukas motor, a 3 ajtós pokoli szép, de a belseje jellegtelen és lehangoló, és nincs vízh?fokmér?!!20% kezd?, 120 hó, 3 hónap szállítás, kedvezmény, de mégsem. Ezt a belteret nem nézném 10 évig. Pedig olyan szép a 3 ajtós! Skoda Octavia - kellemes, de túl konzervatív, inkább 40-50 éves korosztálynak való, a Tdi csúnyán kerreg.
Peugeot 307 – messze a legnagyobb térérzet, kiváló Hdi, de 20% kezd?, magas THM.
Ebben az árkategóriában maradt a Citroen C4 – formailag igen futurisztikus kívül-belül, a Hdi meg az egyik legjobb dízel, benne van minden alsó-közepes Ford-Volvo-Mazda-Citroen-Peugeotban, és igen halk! Tehát éppen a Citroen Pásztornál jártunk, bementünk, kipróbáltuk, és 4,5% THM. 3 ajtósat szerettünk volna, de 3 hónapot kellett volna várni rá.( Lett volna ezüst, de az ezüst a halálom: eljellegteleníti a legtöbb kocsit, és a legtöbb parkolóban a kocsik 75%-a ezüst, nem beszélve az egyen-cégautókról.) Maradt az 5 ajtós, de az értékesít? felajánlotta, hogy pár napon belül érkezik néhány modell, válasszunk abból. Jött 5 ajtós 1,6 Hdi SX, homokk? metálfénnyel 4,4 milkáért, extrák: 6 légzsák, ABS, ASR, ESP, elektromos féker?elosztó, pánikfék, tempomat és sebességhatároló, 4 tárcsafék, mechanikus klíma, 6 hangszórós gyári (Clarion) cd-s rádió, 16”-os kerekek, és nem szánalmas lehangoló fekete bels?, hanem fekete-világosszürke-világosbarna (ritka!) bels?. A motor: 1,6 16V 110Le, változó geometriás turbóval, intercoolerrel....Gyorsulásban jobb jópár 1,6-os benzinesnél, nem beszélve az 5 literes fogysztásáról...(Anyám 99-es Xantia Hdi-je is kiváló, 200ezer km-rel hiba nélkül, gyári adatokkal, 5,5 literes fogyival, szóval nem féltem...)
Átvételkor minden rendben, megtankoltam egy ÖMV kúton (azóta is ott tankolok, mert az legalább nem magyar gázolaj, hanem osztrák Sprint-dízel). Hazafelé felt?nt, hogy alig érek a gázpedálhoz, harap rendesen! Autópályán 130-cal hangtalan, egykori 1,6i 4-es Golfunktól messze halkabb.
Most jellemzem 3200 km után. A karosszéria futurisztikus, merész, egyedi, ahogy a bels? is páratlan, és igen jó az összeszerelés. A térérzet sokkal nagyobb, mint a többi alsó közepesben. A kilátás egy kicsit korlátozott tolatáskot r a vastag c-oszlopok miatt.(Akár Golf 4 ) Az ablaktörl? Aero: nagyot és igen szépen töröl. Az ülés pont jó, félúton van a puha és a kemény között, többszáz km után is kellemes.(Nemúgy, mint a Vw-Audikban, amiket külföldr?l hozunk be, azokban derék-gerinc-bels?comb-fájás kínoz, és rendszeresen ki kell szállni nyújtózni...Bár valaki ezt szereti...) A váltó nem olyan pontos, mint a német kocsikban, de nem lötyög és jól kapcsolható, de nem elég könnyen. A futóm? feszes, sportos ( de nem ráz annyira, mint pl egy Audi A3-A4. Na az betonkemény ). Kis sebességnél kissé kemény a rugózás, de kanyarban stabil, alig d?l, nagy sebességnél szinte úszik, de igen stabil még 170-nél is, a kormányzás elég direkt. A motor rendkívül rezonanciamentes és szerintem a leghalkabb a piacon. Gyorsításnál diszkrét morgás, de bármilyen egyenletes sebességnél semmi hangja nincs, akár 160-nál se! Maximum gumihang. És nem érzi meg a terhelést!!...Télen pár perc alatt melegre f?t. A tempomat fenomenális: pl 130-nál megnyomom a Set+-t, beáll a sebesség, gázpedált elengedem. Innent?l kezdve gázpedál nélkül gombnyomással lehet lassítani vagy gyorsítani az adott sebességben, a Set+, Set- gombokkal, tiszta ?rhajó! Ha viszont lassítok, kikapcsol, de szintén nem kell gázpedált nyomni, mert egy Pause-ikonú gomb magnyomásával visszagyorsít. Emelked?n gázt ad, lejt?n elveszi – tartja a sebességet. A másik funkciója a sebességhatároló, a Lim-gomb, beállítom pl 60-ra, és bármit csinálok, nem lépi túl a 60 km/h-t. Nagyon hasznos lakott területen...A csomagtér épp elég, nem szállítgatok semmit, de legalább nem használhatlan 4 ajtós szedán. Na abba nem fér el egy tv vagy mosógép...A keszty?tartóba is jutott szell?z?fúvóka, állítható, és ugyanaz a leveg? megy oda, ami a beltérbe. Nyáron italh?tésre igen hasznos!A beépített illatosító kb 1 hónapig használható. Az összeszerelés szerintem igen jó, nincs zörgés. A hátsó fejtámlák teljesen lesüllyesztehet?ek, nem zavarják a kilátást, követend? példa!! A digitális kijelz? kiváló, éjjel kb 20 árnyalatban állítható, és egy Dark-kapcsolóval minden kikapcsolható, kivéve a km-óra. A rádió szépen szól, bár nem úgy, mint egy komoly autó-hifi, de azt soha nem teszek bele, mert egyik kocsimból kilopták a negyedmilliós hifit...Immobilisert is szereltettem bele, elég körülményes elindítani így szerencsére! Szóval bevált, sokan megnézik, szép az éjjeli világítása, és remélem, sose hagy cserben. Mindenesetre maradok ennél a márkánál, majd 5-6 év múlva C5....
Ha mégegyszer választanék, akkor is ez kéne, csak SX Plus-szal...
Majd elfelejtettem, a pánikfék-rendszert volt alkalmam tapasztalni, és az ESP-t is!Az ESP+ASR kikapcsolható. A 7-es úton (régi 70-es) mentem 120-szal, mikor hirtelen elémkanyarodott a sötétben egy régi Opel! Ráléptem a fékre, pokoli nagyot fékezett a kocsi, a vészvillogókat bekapcsolta. Az ESP-t meg es?s id?ben próbáltam: nem volt forgalom, 60-nal kikanyarodtam derékszögben egy 2 sávos útra padlógázzal, az ESP villog, de az autó mintha sínen menne: nem csúszott! Az egész fékrendszer, az ABS, ASR, ESP Bosch! Meg havas id?ben az út szélére húztam a kormányt, megcsúszott a kocsi, de rögtön korrigált a menetstabilizátor.Havon padlógáz, de a kerekek nem pörögnek el, szépen indul a kocsi. Mellesleg egyik autóslap írta, hogy 2010-ig többtízezer életet menthetne meg az ESP...Németországban szinte minden kocsinál széria, nálunk meg alig...
Hosszas voltam, de úgy érzem, ennyi kell. Majd írok hosszabbítást rendszeresen, párhavonta.
Fontos: aki nem tartja be a turbódízelek alapszabályát – hidegben 2-3 perc bemelegítés, nagy tempó utáni megállásnál 1-2 perc járatás – annak hamar tönkremegy az autója, és az inkább benzinest vegyen. És az a havi párezer Ft különbség megéri a dízel javára.
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
Citroen Tóth - a szervízvezet? személyes ismer?söm, és mindenben segít...
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 3200 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Laguna 1,9 dti kombi | Következő autója? | Citroen C5 2,0 Hdi Exclusive |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.8/10) |
