A vasmacska - 5 év tapasztalata tömörítetlenül
Szöveges ítélet
A Vasmacska
Semmi köze a nautikához, sem a nehéz vasakhoz, de még csak macskákhoz sem, mégis ez a név jut eszembe róla minden alkalommal már jó ideje. Amikor először vezettem kifejezetten sportos érzet keveredett az újdonság varázsával és a szépen doromboló motorja valamint a kellemes fürgesége miatt elneveztem vadmacskának, aztán ahogy múltak a kilométerek szép lassan vasmacskává vedlett. Hogy mit is jelent ez autóként? Nem lehorgonyzott statikusságot, hanem egy nagyon célszerű és hasznos hétköznapi társat, mégis, mintha kis horgonyok fognák vissza valahol állandóan és minden téren.
A forma.
A „mosott-szappan” formájú autótervezés korából származik, mégis karakteres, könnyen felismerhető és harmonikus. Közvetlen rokonával a C3-al a híres/hírhedt szellemi ős, a „kacsa” formavilágát hivatottak új megfogalmazásban tálalni - leginkább oldalnézetből. Az ablakok kiosztása, a motorháztető íve, a felülnézeti arányok mind-mind erre a formára vezethetők vissza, szerencsére a műszaki tartalom nem:-) Elölről nézve is a CV2-t idézi az orr domborodása és formai arányok, de a döntött szélvédő, az áramvonalas és kissé feszülő ívek viszont mind azt hivatottak közvetíteni, hogy valóban korszerű autóról van szó, nem egy retro-marketing alapú gépről, mint a Mini vagy a Bogár.
Ez egy kedves forma. Lendületes, de még véletlenül sem agresszív. Családias célú, amiért rajong a gyerek, hiszen arca van: cica-szemei, nyuszi-fülei, delfin-orra, és még az antenna is, mint a távirányítós autó antennája; rajong az anyuka, hiszen formás, kerek, szelíd, szeretnivaló, csak a beltér komor; és rajong az apuka, hiszen hű de modern autóm is van - ráadásul még jól is megy és keveset is eszik, de ezt részletesen később.
Ami a forma mögött van.
A karosszéria felépítése egy teljesen friss konstrukció volt 2004-ben. Alu tető, motorháztető, műanyag sárvédők, integrált felépítésű lökhárítók, ütközéselnyelés, elképesztően masszív túlélő ketrece (nem véletlen kapott 5 csillagot kategóriájában elsőképp mindenben és nem véletlen szerették a rallyban is a masszív vázat)
Hogy mit is jelent ez a hétköznapokban? Merev a kasztni, nem nyekereg, csendes menettulajdonságok, nem nagy a szélzaj (140-ig), az oldalszél sem üt nagyot, bár vastag az A-oszlop de még éppen ki lehet látni, hátra már sokkal kevésbé, nehéz megszokni hol is van a vége. Árnyékos oldala? Az, hogy nincs árnyék, óriási hőcsapda a szélvédő és a döntött oldalablakok, klíma nélkül halál de kell a napkrém is, különben szénné ég az alkar! Ha pedig koccansz vagy meg se látszik, vagy nagy a baj – ilyenkor a lökhárító teljes ütközéselnyelő műanyag rendszere "működésbe lép" és a csere horror mert minden mindennel integrálva van... Ellenben jól-összerakottság, pontos illesztések, rejtett rögzítések bizonyítják azt, hogy nem amatőrök tervezték és rakták össze, átgondolt a konstrukció.
Azt viszont már nem tudom melyik idióta tervező gondolkodásából ered, hogy az ablakmosó tartály a lökhárító jobb alsó sarkába van építve!!! Kikanyarodva egy parkolóhelyről lekoccoltam vele egy alattomosan elhelyezett betontuskót amit nem láttam és bár a lökhárító pillanatnyi rugalmas deformációt követően minimális karcolásokkal visszanyerte eredeti alakját, a héjazat alatt lapuló ablakmosó tartály elrepedt. (Ezúton is rohadjon meg az a rosszindulatú nő/férfi/állat/célszerszám-hiányos szánalmas kretén aki odatette a tuskót, legalább tett volna bele egy pálcát, ami látható a kocsiból is, hogy a fűben ott lapul egy betontömb!)
Komfort
Aaaahhh.... de ezt most ne a kéj élvezetes női sóhajaként olvassuk, mert azt csak akkor tapasztal benne az ember ha valóban kéjes női sóhaj csendül fel az utastérben – melyet gyakran váratlanul fájdalmas „aúúúú!!!” is követhet egyes rosszul kitalált és fájdalmas hatású műanyag elemek miatt. Ellenben sokkal gyakrabban hangzik el tőlem ez az ösztönös artikulálatlan hang amikor kiszállok a kocsiból egy-egy 200+ Km-es út után és próbálok kiegyenesedni...
190 magas vagyok, ami manapság nem is számít igazán kirívónak, hiszen a földlakók átlagmagassága sajnos évről évre egyre nő. Amellett, hogy ez nagyobb energiaszükséglettel, térigénnyel, súllyal és sérülékenységgel együtt az ökoszisztémát is sújtja, érintettként én is érzem a csontjaimon pláne a beltér anti-ergonómiája miatt. Nem találkoztam még olyannal az ismerőseim közül bármilyen testalkatúban is, aki azt mondta volna, hogy ezek az ülések jók. Nem jók. Ha el kell szaladgálni rövid utakra akkor sem jók, mert vannak jobbak. Sőt már régebbi autókban is voltak jobbak (akár a Citroen egyes korábbi autóiban is). Újonnan sem találtam a helyem benne, de még most 120 000 Km után sem találom. A magasság csak billentéssel állítható, a támladöntés fokozatokban, deréktámasz nincs, az ülőlap rövid, a hátlap szintén és keskeny is, az oldaltartás mind az ülőlapon, mind a támlán gyenge, a fejtámla bár billenthető de mélysége nem szabályozható. A tervezőjét egyszerűen arra ítélném, hogy használja. Sokat...
"Ahol a kormány ott van a gáz..." harsan fel a Tankcsapda Agyarország című száma az egyáltalán nem kellemes tónusú CD-s rádióból (ami bővítőkittel MP3 lejátszót, Ipod-ot is tud kezelni, de 58 ezerért már egy jobb rádiót kell venni bele inkább a bővítő kit helyett). És igen, ott van a "gáz"… Tök jó az álló kormányagy, nagy ötlet, praktikus és a jobb légzsák amit beletettek is örömteli plusz csak ne legyen rá szükség! Még a fogása is rendben, sőt az anyaga is olyan, hogy azt mondom rá „rendben, belefér a következő pár évbe" legfeljebb tekerek rá grip-et ha kopik, de az állíthatósága… b...meg! Ekkora hibát! A dönthetősége se jó, de a mélység állítása nagyon kevés! Nem jó a magasság állítás forgásszöge sem, vagy a magasságot lehet eltalálni, vagy a szöget, a kettőt együtt sajnos nem. Persze lehet, hogy alacsonyabb testalkattal jobb, nekem sajnos nem.
A gáz, fék, kuplung pozíciója szintén nem jó. Lehet, hogy ez is a testalkatomból adódó probléma, de érdekes módon, ültem már olyan autóban, ahol jó volt. A gáz nagyon nem jó ellentartású és rossz helyen van a billentés forgáspontja is, nem természetes a lábtartás ezért autópályán inkább (az egyébként alapáras) tempomattal járok. A fék pedál pozíciója jobb lenne ha egy síkban lenne a gázzal, igen is számít az a pár centi szintkülönbség a reakcióidőben. A kuplunggal meg az üléspozíció miatt nem jó dolgozni - vagy térdből nyomja az ember, vagy lábfejből, de egyik sem természetes. Ismétlem, lehet, hogy ha alacsonyabb lennék akkor tökéletesnek érezném.
Ha az ergonómiánál járunk mindenképp meg kell említeni a tükröket. A két külső tükör elégséges. Lehetne teljesen aszférikus és előírnám, hogy legyen fotokromatikus (a belsővel együtt) de nem az és a balt ki sem lehet eléggé fordítani ahhoz, hogy legalább részben belelássunk a holttérbe. A belső tükör pedig a kényszer szülötte. Annyira rossz helyre tették a látótérben, hogy azt nem tudom minősíteni. Nem csak a C4-nél van így, mégis meg kell említenem, hiszen a többiekkel ellentétben csinálhatták volna jól is. Lehet, hogy a lőrés-szerű hátsó ablak is ludas, meg az üléspozíció, egy biztos, előre irányban az út széli táblák vonalában kitakar egy olyan részt, amit nem kéne.
Kapcsolók. Ablakemelő? Kifejezetten jó! Ajtónyitó? Szép is, jól is, fém is, működik, ráadásul nem villanymotoros a központi zár, hanem elektromágneses - tartósabb. Irányjelzőkar? díjazom, hogy rajta van a lámpakapcsoló (utálom a németeknél, műszerfalra biggyesztett tekertyűt) de a ködfények lehetnének külön kapcsolhatók, nem csak szekvenciálisan. Szépen mozog, kézre esik, pedig tapintásra nem érzi az ember egy minőségi darabnak, de jó, elvégzi a feladatát. Egyébként a nagy C6-ban is ugyanez a kar van. Rossz pont, hogy a régebbi Citroeneknél (és más franciáknál is) az indexkar végén volt kürt kapcsoló, ide már csak a megszokás miatt is tehettek volna a tervezők, de nem tettek. Ablaktörlő? Mint az index, csak az intervallum szabályzó hiányzik, de az nagyon, vagy legalább egy eső-érzékelő, igaz ez magasabb felszereltségben tartozék. Rádió és tempomat a kormány-agyon? Na itt is kettősség. A scroll nagy ötlet, előbb megcsinálták a kategóriában, mint a többi gyártó, de a kapcsolókat piszok szar nyomogatni! Kétszer, vagy akár háromszor nagyobb erővel kell használni, mint indokolt lenne. Jó, tartós, működik, minden rendben, de ott van az a „de” és ez már épp elég. Összegezve nem jó érzés használni, az XM kormányagy kapcsolóit sokkal-sokkal kellemesebb!
Rádió és fedélzeti menü kezelése? Boáááá!!! Ezeknél meg a kacsolókat jó megnyomni, de találd meg úgy, hogy nem nézel oda és a menüje meg katasztrófa! Használja aki kitalálta!
Az enyémben analóg klíma van, könnyen állítható, vakon kézre esik a három kapcsoló és a három tekertyű, de ez követelmény, elvárás egy autótól, ezért csak átlagost, hármast adok rá. Sebváltókar? (még csak a kar!) Hát könnyen jár, rendben. Amikor új még pontos is volt és csendes sima váltásokkal lehetett közlekedni. Ellenben a kemény gombóc olyan szar fogású, pláne téli hidegben, hogy csak ismétlem magam: használja aki tervezte! Pedig tettek bele egy nehéz, súlyozott fém betétet is, hogy jó váltási érzet legyen és ne tudjon rezonálni, de ez nem elég, ettől még mindig piszok szar fogású. Lecseréltem egy utángyártott bőrhuzatúra, azt mondom így jó, de ismét kérdezem miért? Miért kellett elcseszni egy ilyen aprósággal amitől nem lett volna drágább az autó, miért nem lehetett egyből ilyet beletenni? Kézifék. Ezt nem hajlamos az ember „úgyfelejteni”, mint a 90-es évek Renault-iban, de meg lehetne ezt precízebben is csinálni – mégis belenyugszom, jó, elmegy, króm kioldógomb, a kormány anyagához közelítő fogantyú, a kar borítása pedig belesimul a középkonzolba. Az összképpel nincs gond, de a használata kissé „kelletlen”, és ha nem is a karral, a középkonzollal van a baj a két ülés között!
Műszerek!
Aki kitalálta a központi kijelzőt a kilométer-órával, amin átsüt a nap és rajta van minden info, hát az egy nagyszerű mérnök és ergonómus volt még akkor is ha nem hallott közben a már létező elterjedő Head-Up-Display-ről. Ha ez olcsóbb is, gyakorlatilag ugyanazt tudja, hogy ne vegyük le a szemünket az útról, mégis tájékoztat rendszer minden fontos részletről a szemünk sarkából. Szuper! Jó lett volna, ha kicsit tökéletesítik a ráncfelvarrott verzióban, de erre sem tudok rosszat mondani. Ez nagyon jó, csillagos ötös!
Azt viszont nem értem, hogy mi a fenének kellett a fordulatszámmérőt a kormány-agy felső részébe külön LCD-be ültetni. Teljesen értelmetlen. Lett volna ez is a szemünk sarkában a középső nagy konzolon! Ugyanitt óriási hiba, hogy ide kerültek a fényszórók és ködfények visszajelzői (ezek is sipirc a középkonzol sarkába!) ám még nagyobb hiba, hogy a távolsági fény kék ledjét le kellett ragasztanom, mert elvakít éjszaka.
A kijelzőkben való tobzódásban a harmadik a rádió fölötti a fedélzeti display, amit megint csak nem értek. Ha nagyobbra csinálják és nagyfelbontásúra, ráadásul hátra tesznek egy kamerát, akkor amellett, hogy szebben látná el funkcióját, működhetne középső visszapillantó tükörként, tolatókamera monitoraként és navigációként egyszerre, de még a fullos navis kivitel LCD-je is elég retek ahhoz képest, amit mondjuk egy after-market navigáció tud.
Műűűűűanyagok…
Bármennyire is megszoktam ezt az autót, bármennyire is társam a napokban és bármennyire is jóindulatú, utálom a sok műanyagot! Nem fabetétet akarok bele – ez egyébként is ütközne az autó stílusával és rendeltetésével. DE! a pohártartós, szemetessel, szivargyújtóval, ilyen-olyan zsebekkel körbebástyázott váltó-alagút hülyeség! Kiszerelném a műanyagokat, ha lehetne. Kipróbáltam, nem lehet. A széles rádió-konzol szerintem azért került bele, mert „máshol is így van”. Hülyeség, ki vele. Sajnos ezt sem lehet. A masszív és puritán módon de szépen formázott és jó anyagú műszerfalnak az lenne a dolga, hogy valamennyire megvédjen, ha ne adj’ Isten felkenődünk rá valahogy, valamint fészket adjon a szellőztetésnek, az elektronikának és egyéb gépészeteknek, mégis óriási teret vesz el, ez nem indokolt. Az ajtózsebeknél látszik, hogy céltalan a formatervi összetettség, pusztán kommersz „rajzoljuk meg valahogy egyedien” a funkció, a használhatóság másodlagos. Ezek az ajtózsebek bármit elnyelnek, mégis semmire nem jók, ráadásul nem jó kivenni belőlük bármit is a hülye peremek miatt. Egyébként meg mondja már meg nekem valaki, mire jó egy marha nagy ajtózseb? A térképet a kesztyűtartóba teszem, a kólát meg a pohártattóba, szemetet meg a hamusba, akkor minek? Kesztyűtartó. Mély, lapos, sokminden belefér, sőt hűthető de nehogy a sofőrnek kelljen valami, mert az nem veszi ki ültében amit akar! Egy kis anekdota, emlékszem a Dacia 1310-re, amiben középen volt kesztyűtartó kiképezve… igen, ott ahová manapság a rádiót meg a klíma kapcsolókat szokták tenni! Elvetemült az ötlet? Igaz a nagyobb autóknál meg mint a 7-es BMW de még az 5-ös is középre tesznek egy tárolót a két ülés közé a kartámaszba, talán nem véletlen hóbortból, hanem mert a sofőr is eléri.
A kezelőszervek mégis összességében jól használhatóak, mindenben tudják amit kell, ha viszont ezek az apróságok meg lennének oldva, akkor ez egy igazán jól használható autó lenne.
Motor.
A kis 1,6-os turbós olajkályhát sokan dicsérték már. Volt év motorja, jelen van a PSA csoport sok típusában, bár lassan lecserélik a kisebbek. Kellemesen pörög fel, nem kelletlen, nyomatékos kb 2800-ig, mégis itt is érzem, hogy itt is az a kicsi plusz hiányzik… Egy jobb turbóval és egy nagyobb intercoolerrel azt mondanám, hogy kategóriája legjobbja! Így is jó, dinamikus, fürge, viszonylag keveset fogyaszt, mégis jó lenne 120-nál a pályán előzve egy kicsit több nyomaték és bár ez is egy átkozott EGR-el megfojtott varrógép, rengeteg szigeteléssel, kettős tömegű lendkerékkel, és egyéb trükkökkel, de ahogy múlik az idő, a vibrációkat szép lassan és alattomosan átköltözteti a környező alkatrészekre és a beltérbe is.
Váltó.
Amikor először vezettem azt mondtam „hű, ez egész jól megcsinálták”. Most azt mondom basszus… A kapcsolás ha nem is precíz, de használható, viszont a hármas és négyes túl messze egymástól ehhez a motorhoz, az ötös fölé meg nem ártana egy 6-os, hogy pályán se legyen szomjas. Bár ha megköveznek is utálom a kézi váltókat, hithű automatás vagyok (a DSG-t és a hagyományos hidrot is jobban szeretem, mint a kézit) mégis többet volt kézi váltós kocsim, mint automatás. Volt nem egy sokkal jobban eltalált kézi váltóval dolgom (Mitsubishi Lancer 1,8 benzin + 5seb kézi) de egy ilyen érzékeny kis motorhoz, amit szét lehet kettős tömegű lendkerekestől nyúzni rossz kezekben pár év alatt, bizony jobban illene egy hozzá tervezett és méretezett automata. (a B-merci 1,8D tök jól megy hagyományos automatával például)
Felfüggesztés.
Elől McPherson, segédkeret, hátul hosszkaros csatolt. Sokat nem lehetne várni tőle, de jóindulatú a hangolása. Nagy hülyeséget nem lehet vele csinálni, összességében sem olyan az autó habitusa. De egyrészt könnyen meg lehet fogni, érezni hol a határa, és az alulkormányozottsága is javít a helyzeten, na meg ezt az autót nem olyanok veszik, akik a kocsi határait próbálgatják minden kilométeren, minden kanyarban. 130 ezernél viszont elkezdtek nyekeregni a torony-szilentek és kezdenek bekopogni a gömbfejek is. Eddig csak egy alsógömbfejet és stab-pálcát és a kormány-összekötőket cseréltem, most lassan itt az ideje a többinek is. Gyengül a lengéscsillapító, de ez inkább a pesti útminőség bűne. Ellenben az, hogy leszakad a teleszkópról a porvédő gumi, az már az összerakás és az anyagminőség bűne!
Fékek.
Hétköznapokon helytállnak. Ha lenne rá pénzem, egyel nagyobb tárcsákat tennék rá elől és hátul is, mert az autó tömege indokolná (pláne ha szeretünk örömködni vele) de egyébként hétköznapokon jól működik így is. A fék pedál karakterisztikáját meg minden autónál meg kell szokni – itt is.
Szervízelés, műszaki megoldások
A fenntartása eddig csak olajcserét igényelt és egy alsó gömbfejet, egy stabpálcát és fékbetéteket. Érdekesség, hogy a gyári tárcsák olyan szar minőségűek voltak, hogy 5000-nél garba cserélték a vállas tárcsákat és visító betéteket. Azóta egy garnitúra tárcsát már cseréltem, egy betétből meg leautózok 50-ezer kilométert általában, így az nem ver költségbe túlságosan.
Ha nem koccan az ember nincs is semmi különleges kiadása vele, hiszen masszív a váz, nem csavarodik a kasztni, jók az illesztések, az összeszerelés (bár más népitéletekben vannak ellenpéldák) Mégis érdemes alaposan elgondolkodni, hogy nincs olyan őrült mennyiségő bontott és utángyártott alkatrész, ha majd egyszer szükségessé válik.
Ennél az autónál kreatív és átgondolt megoldások vegyülnek a mellényúlásokkal minden téren. Pl. az első dob/katalizátor mint nagyobb keresztmotoros autókban, felkerült a motor elé, hőpajzs alá, nem a padló alatt rohad és gyújtogatja az avart, igaz így viszont felfelé ontja a hőt. A motortérből több mint 10 kilónyi felesleges műanyagot bontottam ki, ami nyáron csak visszatartotta ezt a hőt, károsítva a gumi és műanyag alkatrészeket, vezetékeket, csöveket – igaz, némileg zajt is csillapított, így most a Vasmacska jobban kerreg, mint testvérei. Jó ötlet viszont, hogy a kipufogócső végig egy egyenes cső a kocsi alatt, hátul van csak egy kicsi de kommersz dob, ami majd ha egyszer lerohad könnyen pótolható – nincs rengeteg illesztés, dobok, sár és sófogó helyek.
Kevésbé átgondolt az, hogy a levegőszűrő a motor mögött van a szélvédő túlnyúlása alatt!!! Melyik elmeroggyant tervezte ezt így? Nem lehet hozzáférni rendesen! Megoldás? ki kell dobni és egy nagyobb (!) levegőszűrőt beletenni a bal elejébe a váltó fölé, az akku elé, a felesleges és kibontott műanyag elemek helyére! Nekem bejött, de kell vele ügyeskedni rendesen, hogy szép és megbízható legyen.
Jó pont a teljes pótkerék, ami viszont a csomagtartó aljában van sajna. Rendben, hogy ez nem vesz el helyet, sőt kiváló helyet ad benzineseknél az ide szerelhető LPG tartály számára, mégis könnyebb kereket cserélni, ha nem kell az út szélén az összes csomagot kirakni. Ha már csomagtartó, vannak horgok csomagtér-hálónak és a kalaptartó is tartósnak néz ki. A fenékkárpit viszont ugyanaz a vacak kibolyhosodó szar, mint a legtöbb autóban… Hány dolgot alakítsak még át ebben a kocsiban? Ugyan mennyiben dobta volna meg az árat, ha egy tényleg csomagtartóba való, takarítható kárpitot tesznek bele?
Ha már kárpitok…
Ülések? bírják egy darabig, most még OK. ha dupla ennyi idős lesz kíváncsi leszek mi is lesz a szivacsra ragasztott műanyaghálós technológiával. (Azaz pontosítok, nem leszek kíváncsi, más üléseket akarok addig) Szőnyegek? hát… nem vagyok optimista, ez csak egy átlagos kárpit, átlagos szigeteléssel, ami megfogja a koszt és kezd bolyhosodni a porszívózástól. Tetőkárpit? Puha és jó minőségűnek néz ki.
Fenntartás.
Idén jó a biztosítása, pláne magasabb bónuszokban. Teljesítménye nem egetverő így nem tépázza meg az adó sem a családi kasszát. Szomjúságát úttól függően nálam 4,5-5 liter gázolajjal oltja 100Km-enként (fele Pest, fele országút) de nem sportosan nyomom. Játszósan vezetve bele lehet szaladni a 7-8L-be simán. Olajat nem fogyaszt, az olajcsere-intervallumokban semennyit nem kell utántöltenem. Az optimális sebességtartománya 105-110 körül van, és 150-ig jól használható. A végsebessége kategóriájában átlagos, Magyarországon nem lehet kihasználni a majdnem 200-at, de egyébként sem, hiányzik hozzá a nyomaték így pedig csak kínzás a motornak.
Verdikt.
Ez az autó kicsit olyan, mintha a tervezőknek azt mondták, volna: „Szabad a pálya srácok tervezzetek korszerű autót!” Bele is fogtak, hogy újradefiniálják az autó fogalmát, csinálnak egy teljesen újszerű és semmilyen elődhöz nem kötődő gépezetet, ami nagyon jó és nagyon új megoldásokkal van tele, sőt, talán igazi kult darab lesz egyszer ami megelőzte korát. Mégis menetközben vagy megálltak a munkával, vagy megunták és nem fejezték be, vagy csak kicsúsztak a határidőből a sok brainstorming és bélyegnyalás közepette és nem fejezhették be úgy, ahogy azt kellett volna. Ebben az autóban kreatív és radikális újítások mennek szembe unalmas és kidolgozatlan részletekkel, Jól kitalált egyedi ötletek csapnivaló átemelt megoldásokkal, jó minőségű részletek ótvar alkatrészekkel. Ha ez az autó még pár dologban fejlődik, letisztul, finomodik, akkor igazán jó autó lehetett volna. Így viszont – bár ismételten leírom hűséges társ a hétköznapokon – inkább egy kihívás agyalásra, átépítésre, fejlesztésre, hogy „Vajon milyen ülést is tegyek bele ami belefér, kényelmes és nem stílusidegen?”, „Hogyan építsem át a légszűrőt, hogy ne kelljen újrakábelezni a légtömegmérőt?”, „Mit tegyek az utastérben az átkozott középkonzollal?”, „Az ajtópanelekkel mit is kéne kezdeni, mert sötét a beltér mint egy pincében”. Én az utóbbi utat választottam, mert abból amennyit kapnék érte nem kapnék ugyanilyen állapotú megbízható múltú és ilyen képességű autót, pénzem pedig nincs, hogy jobbat vegyek, rosszabbá pedig nem teszem csak tökéletesítem.
Ráadásul bevallom, működik a márkára jellemző emocionális kötelék kialakulása az autó és gazdájá között. Az Astrát, csak pusztán autóként kezeltem, nélkülözve minden érzelmi felhangot, akárcsak a Golfnál vagy a Kiá-nál. A 3-as BMW-t szerettem is meg nem is – tudod így van ez. A Hondát nem szerettem – ez meg így van – és még sorolhatnám. De ehhez – talán a sok közös kilométer és a sok közös élmény miatt is kezdek kötődni. Jártam már így autóval, és lehet, hogy egyszer ő is bekerül hosszú távra a garázsba hétvégi autónak, mint az XM 260 000 Km-esen kiválóan rendbe rakott műszaki állapotban – igaz abban nem akartam ülést cserélni, meg konzolt kivenni, meg motorteret átvarázsolni, az úgy jó ahogy megépítették. A Vasmacska nem, fejlesztést igényel – meglátjuk miként sikerül.
Szervízelés 130 000-ig:
- olajcserék 15-ezrenként (a gyár 20-at ír elő, de a korom megeszi az ilyen kihegyezett kis motort)
- kopott jobb alsó gömbfej
- kopott bal stabilizátor pálca
- kopott kormány-összekötők
- elromlott bal első ablakemelő (valószínűleg koszos volt az érzékelője, újra összerakva hibátlan)
- 5000Km-nél kompletten cserélt fékbetét és első tárcsaszett garanciálisan!
- 20000Km-nél törött bal-hátsó rúgó
- Elfogyasztottunk egy komplett nyári és jövőre már egy téli gumiszettet is.
- A kartergáz-visszavezető csatlakozása nem zár tökéletesen, kissé szivárog, de ide úgyis olajleválasztót akarok beépíteni
- A turbó szívónyílásánál a gyári szilikongyűrű nem volt hosszúéletű, 60 000-nél szétrepedezett, cserélni kellett, de legalább filléres tétel volt csak.
- a szélvédő alsó szegélyénél a vízvető panel nem rögzíthető rendesen sehová. A víz nem tud ugyan kárt tenni, mégis bosszantó, hogy gyakorlatilag csak a két sarkán függ, középen meg eláll, ráadásul erre van függesztve a fékfolyadék tartálya is. Lehet, hogy véglegesen felragasztom – igaz, ha kapok egy kavicsot, szar lesz szélvédőt cserélni…
- törött ablakmosó tartály – ezt már írtam, koccanás sunyi betontömbbel vs. ostoba konstrukció.
2012. Szeptember
Elértük a 150.000. kilométerünket! Most jön egy kis wellness olajjal, szűrőkkel, vezérműszíjjal, ékszíjjal, stb, de semmi egyéb.
Érdekesség: nyár elején kapott egy garnitúra új nyári gumit. Sokat agyaltam milyen legyen, mert sem a futóművel sem a tapadással nem voltam elégedett. Méregettem, kérdeztem szakembereket és végül felpróbáltam rá egy garnitúra ballonosabb gumit. Ami gyárilag rajta volt az 205/55 R16 volt és visítva csúszott ráadásul elég kemény is volt a felfüggesztés tőle a kisebb úthibákon. Úgy esett, hogy a 205/60 R16 véletlenül épp kényelmesen elfér és jóval esztétikusabban is mutat mint amivel kihoztuk a szalonból. Beültem elindultam, első észrevételek: "Basszus, ez finomabb...jé, 3-asban kellemesebb lett az 50 körüli sebesség...basszus fééék!!! Ez hihetetlen, tapad!!! A másikkal nem álltam volna meg!" Már csak hab volt a tortán, hogy a sebességmérő, ami eddig GPS-ek szerint 4Km/h-val többet mutatott, most 1-el mutat kevesebbet, ami kisebb csalás, mint volt eddig. Ilyenkor pedig megfogalmazódik egy érdekes kérdés, mi is lenne a gyári méret, ha ezzel minden szempontból jobban megy? Talán szép lassan összeáll a végére. Basszus, kezdek kötődni ehhez az autóhoz is...
2013. Március
Itt az ideje egy kis tavaszi nagytakarításnak amit kísér egy olajcsere, hátsó (még gyári) féktárcsák cseréje betétekkel természetesen - ezek a tárcsák azért feladják leckét a pénztárcának, mert aggyal, csapággyal egyben vannak, hogy ne legyen olcsó cserélni.
"Antipollurion faulty" - van akinek már volt balszerencséje ilyen üzenethez a központi displayen és összeszorul a gyomra ha újra olvassa... nálam kiderült, hogy csak üzemanyagellátási hiba okozta, gázolajszűrő cseréje orvosolta. Szerelő barátom viszont a pokolba kívánta párszor a szűrő tervezőjét, mert kb. egy 4 órás szeánszot jelentett a csere művelete.
2013.04.04
Szar érzés amikor az ember nem találja reggel az autóját ahol előző este letette... Tudom, hogy a tolvaj soha nem lesz képes megérteni azt, hogy mit is okoz a tettével a másiknak, és az empátia mint olyan nincs ezekben az emberekben (épp ezért a büntetésnek elrettentőnek kéne lenni az ilyen élősködők számára, mert csak abból értenek). Ezeknek fogalma sincs mennyit kell melózni egy kocsiért, esetleg egy család számít arra a négykerekűre ami munkaeszköz is egyszerre. Arról sem hiszem hogy fogalma van, hogy egyáltalán mi az dolgozni! Szívesen megtanítanám neki mi is az napi 10-12 órában küzdeni az embernek a saját és családja boldogulásáért, mert az ilyen gerinctelen csak azt tudja, hogy elvenni. Szerintem arról sincs fogalma mi is az örülni valaminek, élni és élvezni dolgokat, egyszerűen csak elvisz egy autót mert kap érte párszázezret, amiből eltengetheti szánalmas napjait kurvázva füvezve, vásárolgatva a plázában. Valójában a társadalom rákja, egyáltalán nem különbözik a szervezet rákos sejtjeitől, azt támadja aki eltartja a szánalmas senkiháziját. Csak remélem hogy a társadalmunk immunrendszere megerősödik és kiirtja az ilyeneket. Arról sem hiszem hogy fogalma lenne, hogy egy pár napja olajcserélt és fékfelújított autót vitt el valószínűleg bontani, és ezek a költségek egy családi kasszát tépáztak meg, de remélem nem is jut más öröm hátralevő életében, ami kívánom hogy nagyon hosszú, fájdalmas és kínkeserves legyen de véget ne tudjon neki vetni!
Utószó
Gondolkodva az elmúlt pár hét eseményein keresgélve a használtautó piacon utódot gondolkodtam rajta, hogy belevágnék-e újra egy C4-be - mert hát ez írja le leginkább, hogy mennyire is szerette az ember a típust. Átgondolva mindent a válasz nem még ha meg is bámulom az utcán újra meg újra a C4-eket. 6 évig hű társam volt és meg kell hagyni jól végezte feladatát, végezné még sok évig ha meglenne. Ha viszont vásárolnom kell másik típust veszek, remélve, hogy olyat találok aminek vannak hasonló erősségei, nincsenek meg a gyengéi és állapota is jó hozzá. Ég áldjon Vasmacska!
Hibalista
- Váratlan és rendkívüli: - - garanciálisan cserélt féktárcsa 5e Km-nél! - - rossz bal ablakemelő - - jobb hátsó rúgótörés 20e Km-nél - - a szélvédő alatti vízvető panel kriminális - - Menet közben szokásos fogyó-kopó alkatrészek
Ide hordtam szervizbe
Citroen Pésztor - garanciába. Értenek hozzá, jól felszereltek, de drágák mint az összes márkaszervíz.
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Tóth Isi - a legjobb!!! Ért hozzá, jól felszerelt és nagyon tisztességes árat kér, mindenkinek javaslom!
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 163000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | XM - a francia lány | Következő autója? | Fogalmam sincs, de legyen kényelmes |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
