Az autóinnováció szörnyszülötte
Szöveges ítélet
Két évvel ezel?tt vásároltam egy Citroen C3 Exclusive/Sensodrive személygépkocsit (VF7FCNFUC26657067/PSANFU10FX4J1876046). A vásárláskor feltételeztem, hogy egy nagyhír? és innovatív autógyár, mint a CITROEN is, teljesen kifejlesztett, konstrukciós hibák nélküli új gépkocsi típust ad ki.
Már egy hét használat után tapasztaltam, hogy sajnos a Citroen C3 Exclusive/Sensodrive személygépkocsi kiforratlan konstrukció. Még balesetet közvetlenül el?idéz? hibája is van, nevezetesen a baloldali visszapillantó tükörben a mögöttes forgalmi viszonyok alig észlelhet?k, ha a baloldali légfúvó környékét a Nap vagy er?s fényforrás megvilágítja, mert a krómozott légfúvó fényesen csillogva tükröz?dik a visszapillantó tükörben. Ezt a hibát Citroen Hungária intézkedésére egy szakszerviz (C2 Kft. Budapest) megszüntette. Kiszerelte a légfúvókat, lefestette azokat feketére, megszüntetve ezzel a zavaró hibát.
Az els? félévben, mint, minden más autónál apróbb hibák el?adódtak (elektromos ablakemel?, tolatóradar, zörgések), amelyeket garanciában gyorsan kijavítottak. Egy szigeteletlen forró cs?re is panaszkodtam a vezet? lába mellett, amit nem szüntettek meg, azt mással szigeteltettem le. De volt egy súlyosabb hiba is.
A szakszervizben jeleztem, hogy a Citroen C3 Exclusive/Sensodrive személygépkocsi automata váltó rendszere nem kielégít?en m?ködik. Véleményem szerint a vezérl? program hibás. Ennek következtében például kézzel történ? beavatkozás után a rendszer nem tér vissza automatikus üzemmódba, ami felesleges kényelmetlenséget okoz, mert „boka magasságban” kell visszakapcsolni az automatikát, miközben a kézi váltás a volánt fogva lehetséges. A másik hiba, hogy képtelenség ezt a gépkocsit „finoman” fékezni. Ennek oka, hogy fékezéskor az automata a program szerint nem kell? id?pillanatban kapcsol vissza, ezért a fék és a motorfék hatása szuperponálódva gyakorta még a pánikfék rendszert is beindíthatja.
Miután a szerviz ezt a hibát elismerte, de orvosolni nem tudta 2004-ben egy francia kollégámnak, aki történetesen a gyár egyik fejleszt? részlegénél dolgozik, elmondtam fenti kifogásaimat. Kés?bb t?le szereztem tudomást arról, hogy ebben az évben elvégezték a program olyan módosítását, amelynek következtében a két kifogásom meg fog sz?nni. Örömmel tapasztaltam, hogy ez év júniusában, a gyári visszahíváskor megtörtént a sebességváltóm programjának frissítése, aminek következtében a két említett hiba végre megsz?nt. Itt meg kívánom jegyezni, hogy ezek szerint a gyártó hibájából két évig, 30 ezer kilométert lefutva, nem az ígért, teljes komfortot biztosító gépkocsit használtam.
Ezek után rátérek annak bemutatására, hogy a nem csak a sebességváltó számítógépes programja volt eredend?en hibás, hanem annak mechanikai részében is konstrukciós hiba van.
A forgalomba helyezést követ? két hónapon belül történt el?ször, hogy a Citroen C3 Exclusive/Sensodrive személygépkocsim váratlanul leállt. Pár perc után sikerült azt elindítani. Kértem a szakszervizt (C2 Kft. Budapest) keressék meg a hiba okát. Semmi rendellenességet nem találtak. Röviddel ezután a hiba megismétl?dött, a váratlanul leállt gépkocsim mögött az Erzsébet hídon egymásnak futottak az autók. Nem részletezem az engem, és másokat ért kellemetlenségeket. A szakszerviz ezután programfrissítést hajtott végre. Tél következet, ez a hiba egy darabig nem jelentkezett. Sajnos azonban, hogy a gépkocsim ezután még három alkalommal váratlanul leállt. Olyankor a sebességváltó kijelz?jén egy vízszintes vonal, és a „hópihe” piktogram jelent meg. Hosszabb rövidebb várakozás után egy esetet kivéve sikerült az autót újra elindítani, és azonnal a szervizbe hajtani. A C2 Kft. munkatársai ismételt programfrissítést végeztek. Mivel a beavatkozást követ?en rövid id? után az autó ismét megállt, bizalmamat elvesztve, gépkocsimat a Citroen Pásztor Kft. szervizébe vittem. Megjegyzem, ekkorra a garanciális id? már lejárt. Ott sem tettek mást, mint programfrissítést, de márt pénzt kértek érte. Egy hét sem telt el, szerencsémre a Citroen C3 Exclusive/Sensodrive személygépkocsim nem messze a Citroen Pásztor szervizt?l most ötödször leállt. Már elindítani nem voltam képes, segítséggel betoltam a Pásztorékhoz. Az autómon több mint egy hétig dolgozgattak, majd kifizetve a számlát azzal Németországba indultam.
Már Prágán túl jártam, amikor a gépkocsim az autópályán leállt. Ez volt a hatodik ilyen alkalom. Az autót nem lehetett elindítani, ezért egy prágai Citroen szervizbe szállítattam. Ott a tulajdonos átengedte a gépkocsiját (nem Citroen!), hogy utamat Németországba folytatni tudjam. Két nap múlva visszatértem Prágába, ahol közölték nem tudják mi a hiba, de vállalják a megjavítást. A Citroen C3 Exclusive/Sensodrive személygépkocsim több mint egy hónapig a prágai szervizben volt. Nagy szerencsémre ott Josef Gamba úr, aki az automata sebességváltók szerelmese, addig nem nyugodott, amíg a többször fellép? hiba valódi okát meg nem találta. Szerinte annak oka, a klasszikus sebességváltó m?ben egy 18 mm átmér?j? tüske túl szoros illesztése. Az meleg állapotban kissé megszorulhat, aminek következtében a mozgató szervomotoron keresztül nagyobb áram halad át. Ez utóbbi idézi el? a program blokkolását, illet?leg az autó üzemképtelenségét. Tágított az illesztésen (0,03 mm), és késznek nyilvánította az autómat. A számla tetemes volt. Kocsimat hazavezettem, és azóta 1000 kilométer használtam. Eddig a sebességváltó automatika nem blokkolt még le.
Fentiek meggy?z?en bizonyítják, hogy a kérdéses Citroen C3 Exclusive/Sensodrive személygépkocsi kiforratlan és hibás konstrukció. A CITROEN gyár elítélhet? módon a vev?kre és a vev?szolgálatra bízza az innováció befejez? lépésének elvégzését, a konstrukció hibáinak észlelését és azok kiküszöbölését, miközben a szervizek alkalmazottainak hozzáértése, tisztelet a kivételnek, csak a számlák kiállítására korlátozódik.
Le kívánom szögezni, hogy én a kérdéses gépkocsi megvásárlásakor nem szerz?dtem innovátornak, sem a CITROEN gyár kísérleti nyulának.
Engem a gyárnak felróható okból kár ért. Ez a kár erkölcsi és anyagi egyben. Az erkölcsi rész számomra jelent?sebb: elvesztettem bizalmamat az autóban. Minden másodpercben azt várom, mikor fog megint leállni. Ilyen tudattal balesetveszélyes a közlekedés.
A kár másik része anyagi. Közel félmillió forintot fizettem indokolatlanul a kocsim „javítgatásáért”.
A legnagyobb hibát persze én követtem el, amikor vásárlás el?tt a tesztvezetéskor nem figyeltem fel arra, hogy a vaskos a-oszlop nagyot takar a vezet? látványából.
Például zebra felé közeledve, nem észlelhet? egy kés?n lelép? gyalogos. Vagy egy nagyobb ív? balkanyarkor az útat eltakarja a kacsás alakra hajazó csicsa miatt görbített széles oszlop. Begyakoroltam, hogy ilyenkor teljesen áthajolok az anyósüléshez, mert nem szeretem a "vakrepülést". ?rz?angyalomnak köszönhet?, hogy eddig nem volt a takarás miatt balesetem. A Citroen C3 tervez?je, a csicsa oltárán így áldozza fel a biztonságot! E "csicsabaj" sajna nem javítható, más talán, ha van egy igazi "szaki".
Hibalista
- Ablakemel? O Ft.
- Tolatóradar O Ft.
- Sebesség váltó automatika hatszor (összesen 500 ezer Ft.)
Ide hordtam szervizbe
C2 Kft
Citroen Pásztor
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Citroen Autoport s. r. o. Praha
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (1) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Passat 1.8 | Következő autója? | Toyota Corolla 1.4 D MMT |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.2/10) |
