IPARI SZEMÉT - 1,6 HDI Multispace 2007
Szöveges ítélet
Elolvastam néhány ítéletet én is mielőtt rászántam magam a sajátom megírására, remélem hasznos lesz a leendő vásárlók számára.
Nem az első új autóm, de ennyi bajom még eggyel sem volt.
Sajnos én is árérzékeny vásárló vagyok, ezért meghatározó volt a jármű vételára a nézelődés folyamán, ami azért a felszereltség tükrében elfogadható volt (4,025 MFt).
Ezen felül dízelt és tágas, kissé furgon jellegű autót kerestem nem túl igényes belsővel, mert elsősorban a munkámhoz kellett, de néhanapján családszállító funkciót is el kellett látnia. Ismeretségi körömben két Berlingós ember volt, akiknek kikértem tulajdonosi véleményét, mindkettő istenítette, ezért merészeltem francia autót vásárolni.
2007 február végén vettem át az autót, gránitszürke színben.
Először felsorolnám azt a néhány dolgot ami igazán tetszik az autóban (mert azért ilyen is van) :
- kényelmes ki-be szállás elől, és kényelmes ülések
- fogyasztás, dinamika, nyomaték
Most pedig rátérnék cikkem címadásának megindoklására :
Az első üröm az örömben az első mosáskor adódott, ugyanis az első lökhárító széléről igaz csak picit, de elkezdett a fényezés lepattogni. E fölött még szemet hunytam.
Az első ablakmosó betöltésekor konstatáltam, hogy a betöltő cső nyaka és a tartály közt kifolyik a folyadék, a fűtés-szellőzés szabályozó tárcsáját, pedig hiába forgatom csak szélvédő állásra, lábra is fújja a levegőt, ami kánikulában, klíma használata mellett, szandiban egyáltalán nem volt kellemes.
3 hónapos volt a jármű, kb. 6000 km-rel az órájában, mikor is elkezdett kopogni az első futómuű. A szervíz megállapította, hogy stabilizátor kar, de már le is szögezték, hogy ezt garanciában NEM cserélik ki, mert lehet, hogy én belementem egy kátyúba és ezért kopog.
AUTÓS TÁRSAIM !!! NEHOGY KÁTYÚBA MENJETEK !!!
Röhej nem?
Nem hagytam magam, megcsinálták garanciában, persze hogy gyári hibás volt.
16.000 km-nél egyszer csak eltűnt a fékfolyadék a tartályból, mint kiderült, a hátsó tengelynél a gumi és a fémfékcső illesztésénél szivárgott, amit garanciában kicseréltek, és közben esküdöztek, hogy ilyennel még nem találkoztak.
Eljött az első szervíz (20.000 km).
Ahogy elhajtottam a szervízbázisról, máris szokatlan zörejeket hallottam a motortérből. Otthon megnéztem, a motorburkolat és a hűtőrács volt a ludas. Mindkettő ilyen helyére pattintható olcsó műanyag szar, amit egy szétszedés után lehetetlen normálisan visszatenni, a szervízben is próbálták, mert ezt is visszavittem, de nem tudták megcsinálni. Hozzászoktam tehát a rezonáló műanyagok hangjához (amitől a kocsi hangja mondjuk egy lámpánál állva alapjáraton olyan, mint egy több százezer km-t futott ócskavasé. Ja az ékszíj is elkezdett nyikorogni, és amikor szóvá tettem a szervízben az volt a válasz, hogy vagy ki kell mosni, vagy cserélni, mert beporosodott. De ők motormosást nem mernek vállalni, mert beázhat valami (hivatalos márkaszervíz !), a csere pedig még nem aktuális a km óra állása szerint.
Eljött a 40.000-es szervíz, ami különösebb hiba nélkül zajlott.
Ekkorra már másfél éves az autó, de az első ajtók belső, behúzó fogantyúja, a sebváltókar gombja, a bőrkormány olyan szinten kopott, mintha kb. tízszer ennyi kilométert futott volna.
A műszerfal világítása a fűtésszabályzó tekerentyűk környékén először csak kontakthibás volt, mára már kerek-perec nem világít.
56.000 km-nél 4 hónappal a 2 éves teljeskörű garancián belül tönkrement a jobb első kerékcsapágy, melyet a szervíz a CITROEN HUNGÁRIA utasítása szerint NEM VÉGEZ EL GARANCIÁBAN !!!!!!
Természetesen a 60.000-es szervízzel már el sem mentem a Citroenhez, minek mikor úgy sem érvényes a garancia semmire ?
A Mitsubishinél csináltattam meg, ahol jót derültek a kerékcsapágyas történetemen. Náluk ilyen nem létezik.
Első féket cseréltek, olajat, összes szűrőt, jobb első kerékcsapágyat (direkt nem gyárit rendeltettem hozzá, mert gondolom attól bármelyik jobb) és nagyon olcsón megúsztam az egészet.
62.000 km- napjaink, most a bal oldali első kerákcsapágy darál, megyek a Mitsubishihez.
Összegzés :
Lehet, hogy sok embert nem zavarnak a fentebb felsorolt "apróságok", én egy új autótól nem ezt vártam. Számomra bebizonyosodott ismét, hogy korunkban minden az újra eladásról szól ezért gyárt szinte mindenki a garancia idő után azonnal széteső ipari hulladékot, hogy az ember rá legyen kényszerítve egy új termék megvételére. Az a baj, hogy ez már a tartós fogyasztási cikknek számító autóknál is így van. Van egy 25 éves Passat kombim, amit azért cseréltem több lépcső után végre új autóra, hogy ne legyenek folyamatos műszaki problémáim. Lehet, hogy újra elő fogom venni, mert sokkal kevesebb baj volt vele, mint a fent említett vacakkal.
Keserű szájízzel szögezem le, hogy soha többé semmilyen francia szemetet nem veszek, és hogy a márkaszervíz és az anyacég hozzáállása is nevetséges, sőt sokkal inkább inkorrekt.
Update 1:
Eltelt pár év, az autó még megvan 147.000 km-nél járok.
113.000 km-nél volt egy kedves történetem. A motor menet közben (kb. 40-nel gurultam) leállt. Két indítózás után nem próbálkoztam tovább, gondoltam valami komoly baj lesz. Sejtésem beigazolódott, a szervízbe vontatás és az elsődleges feltárás után kiderült, hogy a két vezérmű tengelyt összekötő lánc műanyag feszítőjéből letört egy darabka, amit a lánc elsodort, beékelődött a futó lánc és az öntvény ház közé, a tengelyek megszorultak, de a szíjhajtás ment volna tovább, így letépte a vezérlés kerekét a vezérműtengely végéről. Egyszerű anyaghiba, mint utóbb kiderült. Így persze, hogy nem akarózott beindulni, illetőleg tovább menni. Az első megállás során szerencsére a dugók nem vertek bele a szelepekbe, de ezen felemelő érzés nem váratott magára sokáig. A hengerfej le, gépműhelybe el (síkolás, szelep vissza-köszörülés) két bontott vezérműtengely (okos francia nem tesz éket a vezérműkerékbe, csak zsugorkötéssel rögzít jelzés nélkül - ergo bármi hiba, minimális szögelfordulás után a két vezérműtengely kuka, nincs ember aki visszafokolná)tömítéskészlet, összerakás első indítás. Nos eddig nem vert bele egyik dugó sem a szelepekbe, most megtették. A nagy tudású miskolci gépműhely (nem írom le a nevét, de megérdemelné, M-mel kezdődik)nem csiszolták vissza a szelepeket egyáltalán sehogysem, persze, hogy összevert minden mindennel.
Szumma szummárum az autó végül második próbálkozásra öszeállt, a hiba óta ment már több mint 30.000 km-t, most üzemel rendesen.
KEDVES AUTÓSTÁRSAK !
FENTI SZÍVÁSOMON OKULVA MINDEN 1.6 HDI-t HASZNÁLÓ (CITROEN, PEUGEOT, VOLVO, FORD)TULAJNAK JAVASLOM A VEZÉRLÉS CSERÉJEKOR EGYÉBKÉNT NEM CSERÉLENDŐ VEZÉRMŰ TENGELYEKET ÖSSZEKÖTŐ LÁNC ÉS FESZÍTŐJÉNEK CSERÉJÉT, HOGY NE KELLJEN KÖVETNIÜK AZ ÉN ESETEMET !!!
A SHELL Fuel Save üzemanyagot használom amióta megjelent, és a normál gázolajhoz képest tényleg kevesebbet fogyaszt. Az eddigi 6.7-6.3 helyett mértem már 5.4-et is, de az átlag 5.9-6.0
És ennek zöme városban, kis utánfutóval (70:30% város:országút)
A futómű kb. félévente kér egy garnitúra kormányösszekötőt (az én használatom mellett, ami sok padkázást jelent, de legalább olcsó), de pl. a lengőkarokhoz, talpashoz, lengéscsillapítókhoz, hátsó hídhoz és fékhez még nem kellett nyúlni. Mivel sokat utánfutózok, ezért már a harmadik kuplungot nyúzom, ami egyébként elég gyengécske, de olcsó.
Kissé lehiggadtam amióta a korábbi értékelést írtam, végül is ár-érték arányban nem annyira rossza verda, pláne hogy tapasztalom a családban, ismeretségi körben, hogy más márkák sem hibátlanok.
Van még pár apró hiba : a csekk-endzsin 3 éve világít, minden hibaolvasó szaki mást mond : légtömegmérő vs. kábelköteg-kontakthiba (vélhetően ez utóbbi, mert hiba nélkül működik), rádió-multi kijelző világítása meghalt. Vettem egy bontott kijelzőt, egy nap alatt annak is meghalt a világítása, vélhetően a fejegységgel lesz gubanc. Hogy mondjak jót is a kárpitok, ülések tartósak, nincs kopás anyagnyúlás.
Egyenlőre ennyi, ha meglesz még egy darabig, akkor következik az UPDATE 2.
Update2:
6 évesen 150.000 km-rel adtam el, pontosabban beszámíttatam egy 1 évvel fiatalabb L200-asba. Összességében nem olyan vészes autó , a fenntartása elég baráti, keveset fogyaszt, a biztosítás bagatell, az alkatrész olcsó. Én sajnos pórul jártam vele motorikusan, de egyébként nagyon jó az 1.6 HDI. Nem valószínű, hogy valaha is veszek még egyszer francia autót, bár a jelenleg futó Berlingo tetszik. Most az első japán autómat használom, igaz tgk. (L200), de teljesen más minőség. Mindene kifinomultabb , precízebb, persze a szervíz és üzemelési költsége jóval magasabb. Lomhább is de mindig szerettem teherautózni, ezért nem zavar és végre automata, ami havi 2500, zömmel városi km tükrében egy Isten-áldása.
Hibalista
- lökhárító fényezés, stabilizátor kar, fékcsövek, utastéri műanyagok fényezése, kerékcsapágy, műszerfal világítás, rádió kijelző, vezérmütengelyek
Ide hordtam szervizbe
Citro-Markt Miskolc
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Mitsubishi Miskolc, Mobil1 Gyorsszervíz
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Vito | Következő autója? | Már megvan : Mitsubishi L200 |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.3/10) |
